Lenovo och Dell släpper bärbara datorer med OLED-skärmar

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det var ju inte så farligt påslag. Verkar ju som att små paneler finns i hyfsat rimliga priser vilket låter väldigt lovande.

Angående inbränning så verkar det vara två mekanismer vad jag har läst mig till och ingen är direkt inbränning rent tekniskt sett. Den ena verkar på väldigt långa tidsspann är relaterad till att de olika dioderna i en OLED har olika livslängd och åldras olika fort. Visar man då en statisk bild väldigt länge, tänk informationsskyllt eller liknande, så kommer delar av skärmen åldras snabbare och man får färgskiftningar som gör att den gamla bilden kan synas. Tillverkarna påstår att detta inte är ett problem för normala användare då man inte visar samma bild hela tiden månader i sträck. Det större problemet här verkar vara mer relaterat till skärmens livslängd. Jag vet inte hur länge en OLED väntas överleva. Värt att nämna är att även LCD åldras och tappar färgerna efter ett tag.

Det andra är lite mer relevant och det har att göra med att drivspänningen för de transistorer som styr de individuella transistorerna driver lite vid användning. Så visar du en statisk bild kan drivspänningen ändras med tiden så att signalen skärmen skickar till panelen inte stämmer med resultatet på skärmen. Enklaste lösningen är att bara återställa drivspänningen vilket alla verkar göra. Standard har varit när skärmen stängs av eller går ner i sömnläge. Det är därför användare som klagat på inbränning fått skärmen återställd när de sätter på den igen dagen efter. Nu verkar det som att LG har teknik för att göra detta i bakgrunden även när skärmen används så det borde inte heller vara ett problem i praktiken. I värsta fall får man väl leva med att starta om skärmen efter man har råkat bränna in HUDen efter en 12-timmar spelomgång. Det skulle i alla fall jag kunna leva med men jag är iof van vid att mina skärmar somnar rätt fort när jag lämnar datorn ändå.

blå sägs hålla endast i 30k timmar (som håller kortast tid), vita är det 50k timmar, kommer inte ihåg röda. LG löst problmet med ojämn belysning genom att köra bara vita och Samsung försökte med RGB (sluta med hög andel displayer som fick kastas närmare 50%), det projektet las ner fort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

blå sägs hålla endast i 30k timmar (som håller kortast tid), vita är det 50k timmar, kommer inte ihåg röda. LG löst problmet med ojämn belysning genom att köra bara vita och Samsung försökte med RGB (sluta med hög andel displayer som fick kastas närmare 50%), det projektet las ner fort.

Så WRGB är standard nu?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så WRGB är standard nu?

Vad jag vet kör LG vita än.

Här är en intressant artikel om det hela http://www.olednet.com/en/the-reason-wrgb-oled-tv-can-only-su...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar