HTC Vive får datum för förhandsbokning

Permalänk
Melding Plague

HTC Vive får datum för förhandsbokning

VR-året 2016 är över oss på allvar. Sugna entusiaster kan redan idag förboka Oculus Rift, och inom kort gäller samma sak för konkurrerande HTC Vive.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vilken tur att det är skottår nu när det blir den 29:e

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

De lär nog lägga sig exakt på $599 också. Eftersom de inte har någon annan konkurrens finns ingen anledning att dumpa priset och om de lägger sig högre väljer de flesta naturligtvis oculus istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plygv92:

De lär nog lägga sig exakt på 599 eftersom de inte har någon annan konkurrens finns ingen anledning att dumpa priset.

Beror nog på vad det kostar att göra Vive:n också. Finns ju lite extra tech i Vive jämfört med Rift.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av plygv92:

De lär nog lägga sig exakt på 599 eftersom de inte har någon annan konkurrens finns ingen anledning att dumpa priset och om de lägger sig högre väljer de flesta naturligtvis oculus istället.

Vive har fler sensorer, och kommer med vr handkontroller. Till skillnad från riften.
Räkna lätt med att den blir dyrare än en rift, annars blir du bara besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plygv92:

De lär nog lägga sig exakt på $599 också. Eftersom de inte har någon annan konkurrens finns ingen anledning att dumpa priset och om de lägger sig högre väljer de flesta naturligtvis oculus istället.

Tror att de lägger sig på $699, vilket ändå gör den billigare än vad Rift + Touch kommer kosta.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Jag väntar till konsumentversionerna är släppta, och till dess att det finns en uppsjö av både professionella- och användarrecensioner, innan jag bestämmer vilken jag ska köpa. Men Oculus känns vassast just nu, med tanke på att det verkar vara en bättre display.

Permalänk
Medlem

Verkar som att både oculus och HTC har sina egna "App stores" med DRM som blockerar alla icke-partners hårdvara utöver avsaknat stöd.. Allt material utvecklas till det ena eller andra. EVE Valkyrie kommer inte att få stöd för vive, de vill vinna marknaden, HTC har samma planer.

Bäst att ignorera VR marknaden tills en av dem vinner, de öppnar upp för varann eller VR dör helt.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Verkar som att både oculus och HTC har sina egna "App stores" med DRM som blockerar alla icke-partners hårdvara utöver avsaknat stöd.. Allt material utvecklas till det ena eller andra. EVE Valkyrie kommer inte att få stöd för vive, de vill vinna marknaden, HTC har samma planer.

Bäst att ignorera VR marknaden tills en av dem vinner, de öppnar upp för varann eller VR dör helt.

Vid tanke på att Valve/Steam är insyltade i HTC Vive så har de ju ett stort försprång isåfall, med en enorm användarbas. Det vore ju smidigt att allt sitt VR-skit på Steam. Facebook känns ju inte så lockande som alternativ....

Permalänk
Medlem

@fläsklägg:
HTC har sin egen app-store/program som heter HTC Viveport, där man måste logga in med ett HTC viveport konto för att komma åt VR program och spel man köpt. Som att launcha en launcher med steam.

Oculus kopierade(alternativt var först) med det konceptet att helt låsa ute alla andra VR headsets hårdvara från sin plattform och mjukvara utvecklade för specifika VR headsets. Om det kommer släppas program/spel utanför dessa plattformar är frågan, inte när. Och garanterat inte i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@fläsklägg:
HTC har sin egen app-store/program som heter HTC Viveport, där man måste logga in med ett HTC viveport konto för att komma åt VR program och spel man köpt. Som att launcha en launcher med steam.

Oculus kopierade(alternativt var först) med det konceptet att helt låsa ute alla andra VR headsets hårdvara från sin plattform och mjukvara utvecklade för specifika VR headsets. Om det kommer släppas program/spel utanför dessa plattformar är frågan, inte när. Och garanterat inte i år.

Oculus har ju dock sagt att det är fritt fram för alla andra aktörer att nyttja Oculus Store, så att de skulle låsa ute andra håller jag inte med om. De som väljer att släppa sina spel på Oculus Store är dessutom helt fria att släppa dem på vilka andra platser som helst, så nej, huruvida det kommer släppas spel utanför Oculus Store och HTC:s variant i år är inte en aktuell fråga, för det kommer det, och troligen redan i år.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Tror att de lägger sig på $699, vilket ändå gör den billigare än vad Rift + Touch kommer kosta.

Har HTC verkligen råd att förlora pengar på Vive?

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran:
Du läser fel, oculus har inte sagt något annat än att andra aktörer som viftar vita flaggan och lämnar hela marknaden åt oculus kan ta del av deras kaka. Det är ett krig om vem som tar hela marknaden, det handlar om pengar. Föreställ dig Bluray vs HD-DVD. Eller så sjunker hela marknaden av att de vägrar öppna upp för varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Verkar som att både oculus och HTC har sina egna "App stores" med DRM som blockerar alla icke-partners hårdvara utöver avsaknat stöd.. Allt material utvecklas till det ena eller andra. EVE Valkyrie kommer inte att få stöd för vive, de vill vinna marknaden, HTC har samma planer.

Bäst att ignorera VR marknaden tills en av dem vinner, de öppnar upp för varann eller VR dör helt.

Oculus store kommer bara att ha viss exklusiv content som är bunden till store:n. Inte bundna till rift. Detta uttalade Palmers Luckey sig om i en AMA som höll inatt.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Ron Jeremy kommer kora vinnaren

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

HTC kommer aldrig lyckas med detta, tror Oculus är och kommer vara betydligt mer VR relaterat hos allmänheten.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

$995. Insiderkällor. Typ. Kanske.

Permalänk
Skrivet av H3Nc3:

HTC kommer aldrig lyckas med detta, tror Oculus är och kommer vara betydligt mer VR relaterat hos allmänheten.

Nja jag tror du överdriver Oculus försprång. Det återstår att se vilken lösning som man kan få bäst upplevelse med. Och då krävs ju riktigt bra spel/appar. Med tanke på att Valve är med i leken så är chansen stor att de utvecklar någon sorts ny Source-VR motor som studios kan använda för att enkelt kunna göra bra spel med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Nja jag tror du överdriver Oculus försprång. Det återstår att se vilken lösning som man kan få bäst upplevelse med. Och då krävs ju riktigt bra spel/appar. Med tanke på att Valve är med i leken så är chansen stor att de utvecklar någon sorts ny Source-VR motor som studios kan använda för att enkelt kunna göra bra spel med.

Skickades från m.sweclockers.com

http://store.steampowered.com/universe/vr

"Our SteamVR APIs are free to use and come with everything you love about Steam, but they can also be leveraged without it. We call this alternate version of our APIs OpenVR. OpenVR includes all the same great capabilities, minus Steam."

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@fläsklägg:
HTC har sin egen app-store/program som heter HTC Viveport, där man måste logga in med ett HTC viveport konto för att komma åt VR program och spel man köpt. Som att launcha en launcher med steam.

Oculus kopierade(alternativt var först) med det konceptet att helt låsa ute alla andra VR headsets hårdvara från sin plattform och mjukvara utvecklade för specifika VR headsets. Om det kommer släppas program/spel utanför dessa plattformar är frågan, inte när. Och garanterat inte i år.

Viveport är främst till för den kinesiska marknaden där Steam är förbjudet. Du måste inte heller skriva på någon exklusivitet för att släppa program i Viveport.

Inte heller finns det någon inbyggd exklusivitet i Oculus Home. Det finns ett gäng spel som Oculus varit med och utvecklat som kommer att vara exklusiva för Riften (just EVE kommer ju även till PSVR) men den stora merparten av program släpps sannolikt till både Oculus och SteamVR.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Oculus kommer funka lika bra med steam som Vive. Som jag förstått det så allt som är Steam VR ready kommer fungera på båda headseten.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Viveport är främst till för den kinesiska marknaden där Steam är förbjudet. Du måste inte heller skriva på någon exklusivitet för att släppa program i Viveport.

Inte heller finns det någon inbyggd exklusivitet i Oculus Home. Det finns ett gäng spel som Oculus varit med och utvecklat som kommer att vara exklusiva för Riften (just EVE kommer ju även till PSVR) men den stora merparten av program släpps sannolikt till både Oculus och SteamVR.

/Hulle.

Tyvärr så stämmer inte det där inte riktigt med vad Palmer Luckey sa senast han svarade på frågor (igår). Där skrev han att Oculus inte tjänar några pengar på hårdvaran utan på mjukvaran som de säljer via sin egna portal, men det betyder inte att de kommer vara låsta till just Riften. Är det så som han skriver att de inte tjänar några pengar på hårdvaran så är det ett ganska logiskt beslut att inte låsa mjukvaran med DRM till Riften. Här är ett citat:

When we say "Oculus Exclusive", that means exclusive to the Oculus Store, not exclusive to the Rift. We don't make money off the Rift hardware, and don't really have an incentive to lock our software to Rift. That is why the Oculus Store is also on Samsung's Gear VR.

En ny smartphonemodell kostar ungefär lika mycket som Riften gör när den släpps. Jag kommer ihåg när jag betalade ca 1800kr för min första dvd-brännare så jag kunde "säkerhetskopiera" mina ps2-spel, och nu kostar brännarna ett par hundralappar. Ny teknik har alltid kostat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Jonny Myran:
Du läser fel, oculus har inte sagt något annat än att andra aktörer som viftar vita flaggan och lämnar hela marknaden åt oculus kan ta del av deras kaka. Det är ett krig om vem som tar hela marknaden, det handlar om pengar. Föreställ dig Bluray vs HD-DVD. Eller så sjunker hela marknaden av att de vägrar öppna upp för varandra.

Då får du vara god och länka till dessa uttalanden. Det jag läser i bland annat Palmer Luckeys AMA på Reddit är att de som vill sälja sina spel/program genom Oculus Store givetvis måste stödja Oculus SDK, men att de även kan stödja andras (han poängterade bland annat att vissa spel som Oculus själva finansierat även stödjer SteamVR). Mycket öppnare än så går det inte att göra det; de kan givetvis inte släppa in en massa mjukvara som inte fungerar med Rift. Att inte ovillkorligt släppa in sina konkurrenter på sin marknadsplattform är inte samma sak som att låsa dem ute. Det finns inga som helst exklusivitetskrav för att släppa spel på Oculus Store.
"Eller så sjunker hela marknaden av att de vägrar öppna upp för varandra." Ja det har vi ju verkligen sett på konsolmarknaden.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fläsklägg:

Jag väntar till konsumentversionerna är släppta, och till dess att det finns en uppsjö av både professionella- och användarrecensioner, innan jag bestämmer vilken jag ska köpa. Men Oculus känns vassast just nu, med tanke på att det verkar vara en bättre display.

Skrivet av fläsklägg:

Jag väntar till konsumentversionerna är släppta, och till dess att det finns en uppsjö av både professionella- och användarrecensioner, innan jag bestämmer vilken jag ska köpa. Men Oculus känns vassast just nu, med tanke på att det verkar vara en bättre display.

Precis min plan också.

Även ifall VR verkar mycket lovande och vara en upplevelse utöver det vanliga så handlar det (för min del) om på tok mycket pengar att riskera för att få vara en "early adopter".
Jag hoppas att recensioner och tester från mängder av olika och av varandra oberoende källor kommer att reda ut alla pros & cons

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd

Men kommer det kosta 15 000 så blir det nog inget för folks vardagsrum http://focustaiwan.tw/news/ast/201601120023.aspx

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Ska försöka få med mig tjejen så att det blir ett köp av första generationen. Sjukt svårt att välja mellan Rift och Vive, men just nu lutar det åt den som har minst SDE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Men kommer det kosta 15 000 så blir det nog inget för folks vardagsrum http://focustaiwan.tw/news/ast/201601120023.aspx

Det var en riktigt meningslös artikel. De spekulerar fritt att den ska kosta 1 500 USD, vilket är helt absurt. De tar även upp det som givet att PSVR ska kosta 1 100 USD... när det bara var en placeholder på Amazon, som har massor med kommande produkter inlagda med påhittade priser.

Sony själva säger ju att den ska kosta max som en ny konsol, så räkna med 3 000 kr för en PSVR.

Vad gäller Vive så TROR jag att priset hamnar inom 200 USD högre än Riften, så max 799 USD. Det skulle innebära att Vive ändå troligtvis blir billigare totalt sett än Rift + Touch som lär hamna på minst 200 USD + ytterligare en fraktkostnad.

Min egen spekulation(tm):
-------------------

Jag tror att det finns en CHANS att Vive blir billigare eller hamnar på samma pris som Riften (599 USD)... Japp. Jag tror faktiskt att det inte är helt omöjligt.

1. Lighthouse är billigare att tillverka än Oculus system. Oculus säger själva att IR-kameran är en av de dyraste komponenterna och Lighthouse-torn är vad jag förstått riktigt billiga att tillverka, en hårddiskmotor, en laser och några IR-dioder.

2. Ett av "genombrotten" HTC pratade om var något de kallar "Mura correction". Mura är defekter i skärmar. Det ryktas att HTC har fått tag på något sämre skärmar än Oculus och då tänker jag att genombrottet är att kunna korrigera dessa för att uppnå i princip samma kvalitet men till ett mycket lägre pris.

3. Själva Vive:n är byggd i billigare material som plast istället för neopren-liknande tyg som Riften använder sig av.

4. HTC har egna fabriker och enorm erfarenhet av att bygga elektronik, dessutom lär de bygga Vive i Taiwan/Kina. Oculus däremot är nya på banan, har inga egna fabriker och även om komponenterna säkert byggs i Kina/Korea (Samsungs skärmar) så byggs själva Riften i USA, med högre kostnader som resultat.

Sedan finns naturligtvis möjligheten att Valve subventionerar HTC något, exempelvis att HTC får % på VR-försäljning i Steam det första året eller något liknande.

Jag blir i alla fall inte förvånad om Vive hamnar på exakt samma 599 USD... jag blir å andra sidan inte heller förvånad om den hamnar på 799 USD. Men 1 000+ USD? Aldrig.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."