Permalänk

Starta D5 PWM utanför chassit.

Jo nu när jag skall kasta ihop min nyinköpta vattenkylning så tänkte jag köra alltihop utanför chassit först för att se så det inte är någon läcka i block eller radiator.

Så nu som rubriken skriver. Hur får jag igång min pwm styrda D5 utanför chassit?

Har testat med en modifierad nätadapter men den starta inte så antar att man måste ha PWM:en inkopplad?

Mvh Lergöken

Permalänk
Medlem

Utan pwm-signalen går enheter styrda via den vägen på 100% konstant (ja så länge strömmen är inkopplad såklart). Så du bör nog kolla upp din modifierade nätadapter i stället.

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Utan pwm-signalen går enheter styrda via den vägen på 100% konstant (ja så länge strömmen är inkopplad såklart). Så du bör nog kolla upp din modifierade nätadapter i stället.

Tyckte det borde bli så! Skall rycka ut allt ur gamla chassit imorgon så blir till att testköra med riktigt nätagget istället.

Edit: Funkade med nätagget! Har dock aldrig haft en d5a och tyckte den flytta mindre vatten än förväntat. Får se hur det blir i systemet dock!

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Utan pwm-signalen går enheter styrda via den vägen på 100% konstant (ja så länge strömmen är inkopplad såklart). Så du bör nog kolla upp din modifierade nätadapter i stället.

Sorry att jag väcker en död tråd men det är fel.
Jag har haft samma tanke innan i helgen när jag byggde på min nya dator. I om att jag inte kunde ha igång datorn utan körde med ett separat nätaggregat så kunde jag inte koppla in pwm kontakten någonstans och fick inget flöde i systemet. Trodde först att det bara var luft i systemet men nope .
Efter en massa timmars svärande åkte vattenkylningen ut och satte in min noctua cpukylare för tillfället för att få rätt på möget utanför chassit först. Sen hittade jag en gammal fläktkontroll där jag satte i pwm kontakten och då satte pumpen igång på fullt ös .
Utan pwm kontakten i så går pumpen på tomgång bara och orkar inte tömma systemet på luft ....
Drygt.
Nu undrar jag om man kan reglera pumpen med en potentiometer utan att koppla in den i moderkortet?
Tänkte då endast mata med ström från en molexkontakt och sen manipulera pwmkontrollen så den går att köra manuellt .
Glömde att berätta att på pumpen går det 2 kablar. En 2polig till molex( + och - ) och en 2polig till en pwm header på moderkortet . När jag satte pwm kontakten i fläktkontrollen så speedade pumpen upp till max men går inte att justera .
Så, någon som vet hur man ska göra en sådan kontroll?
Hoppas att någon förstår sånt här, för just nu står det stilla här på mer än ett sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Sorry att jag väcker en död tråd men det är fel.
Jag har haft samma tanke innan i helgen när jag byggde på min nya dator. I om att jag inte kunde ha igång datorn utan körde med ett separat nätaggregat så kunde jag inte koppla in pwm kontakten någonstans och fick inget flöde i systemet. Trodde först att det bara var luft i systemet men nope .
Efter en massa timmars svärande åkte vattenkylningen ut och satte in min noctua cpukylare för tillfället för att få rätt på möget utanför chassit först. Sen hittade jag en gammal fläktkontroll där jag satte i pwm kontakten och då satte pumpen igång på fullt ös .
Utan pwm kontakten i så går pumpen på tomgång bara och orkar inte tömma systemet på luft ....
Drygt.
Nu undrar jag om man kan reglera pumpen med en potentiometer utan att koppla in den i moderkortet?
Tänkte då endast mata med ström från en molexkontakt och sen manipulera pwmkontrollen så den går att köra manuellt .
Glömde att berätta att på pumpen går det 2 kablar. En 2polig till molex( + och - ) och en 2polig till en pwm header på moderkortet . När jag satte pwm kontakten i fläktkontrollen så speedade pumpen upp till max men går inte att justera .
Så, någon som vet hur man ska göra en sådan kontroll?
Hoppas att någon förstår sånt här, för just nu står det stilla här på mer än ett sätt.

Jag har använt denna metod med flera olika loopar:
3 olika Alphacool D5 (en av dessa satt själv i en loop bestående av 2gpu, 1cpu, x99 voltregulatorer, samt 1320mm radiatoryta), de två senare las till i samma loop

loop med 2st Aquacomputer D5 till 2xgpu och 2x480mm radiatorer

en enkel Aquacomputer D5 till loop med cpu samt 480mm radiator

1 EK DDC i loop med cpu,gpu samt 240+120mm radiatorer

Alla dessa pumpar hade inga som helst problem att fylla sina respektive loopar, det blev i princip en "slurp" i reservoaren när dom kopplades in via molex. Och gick dom inte på 100% så gick dom då absolut inte "på tomgång".

Vad har du för pump?

Permalänk
Permalänk

Det är inte bara jag som har problemet tydligen.
Citat från overclock.net:
I have definitely always found changing the pump speed from max to min very useful for bleeding air out of a system. If the PWM header is connected to the cpu header while the system is off that can make it run at minimum speed or even stop.

The PWM D5 is not the easiest to use for bleeding, 60% PWM is only about 40% of full power, but it can be done. Just hotwire the pump.

Take a length of wire with bare ends and shove one end into the back of the 5V line on the molex plug the pump is powered from and put the other end into the front or back of the pumps PWM line on its PWM connector. That will give it full speed. If you change the connection on the molex plug from the 5V line to the ground that will stop the pump or make it run at min speed.

If you just alternate those two connections on the molex plug you will have good control for bleeding. Just touch to ground for off, no connection for 40% power and touch to 5V for full power.

Permalänk

Ingen som har någon idé?

Permalänk

Det är lustigt att vissa kan få pumpen att gå i full fart med bara 5 volt...
Jag tänkte inte så mycket på det här innan och trodde pumpen fick 12 volt genom molexkontakten men det visar sig att den bara får 5 volt.
Då MÅSTE man ha igång PWM ström med för att få fart på pumpen.
Och då undrar jag igen om någon har en lösning på det här?
Jag vill alltså kunna köra igång pumpen på fullt tryck utan att ha datorn igång utan enbart med ett externt PSU.
Helst vill jag ha en sorts potentiometer kopplad på något vis så att jag kan justera pumpens hastighet.
Med en vanlig 3 pins fläktkontroll funkar det inte.
Bifogar foto på pumpen.

Permalänk