Permalänk
Medlem

Hjälp mig få stabil temp!

hej!

Tänkte jag skulle överklocka min processor lite men det verkar som jag har lite problem med kylningen.

Jag har:
Asus z87a
i5 4670k (3,4GHz)
Evo 212 kylare med tillhörande fläkt
1 chassi-fläkt

Använder OCCT för att kolla temp och stressa cpun.
Under idle har jag ca 45 grader vilket är rätt kass. Vill minnas att det varit lägre förut men misstänker att jag råkat rubba kylflänsen när jag pillat i datorn så kylpastan fått sämre kontakt eller något, låter det rimligt?
Klockar jag till 3900GHz Cpuvolt 1,1V maxar tempen på 85 grader efter 2 min last i OCCT, känns inte stabilt? Har läst att det ska vara lätt att få upp 4670k i iaf 4,0-4,2 GHz.

Vad behöver jag göra?
Ta bort gammal kylpasta och sätta på ny, typ arctic silver?
Behöver jag fler chassifläktar?

Permalänk
Medlem

hög idle temp brukar indikera dålig montering så att byta kylpasta och montera om kylaren är nog inte så dumt. Vilket chassi har du?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fugazi:

hej!

Tänkte jag skulle överklocka min processor lite men det verkar som jag har lite problem med kylningen.

Jag har:
Asus z87a
i5 4670k (3,4GHz)
Evo 212 kylare med tillhörande fläkt
1 chassi-fläkt

Använder OCCT för att kolla temp och stressa cpun.
Under idle har jag ca 45 grader vilket är rätt kass. Vill minnas att det varit lägre förut men misstänker att jag råkat rubba kylflänsen när jag pillat i datorn så kylpastan fått sämre kontakt eller något, låter det rimligt?
Klockar jag till 3900GHz Cpuvolt 1,1V maxar tempen på 85 grader efter 2 min last i OCCT, känns inte stabilt? Har läst att det ska vara lätt att få upp 4670k i iaf 4,0-4,2 GHz.

Vad behöver jag göra?
Ta bort gammal kylpasta och sätta på ny, typ arctic silver?
Behöver jag fler chassifläktar?

Om du misstänker att du råkat rubbat kylaren, montera om den då Har du 45 idle så är något fel känns det som.

Vart har du chassifläkten? Har du bara en fläkt bör du ha den längst bak längst upp. Men rekommenderar att du skaffar minst 1 till, möjligtvis två. Så du har två fram som insug och en bak som utsug. Har du filter på chassit,sätt insuget där,då slipper du damm

Tänk också på att vissa tester kan få upp tempen till 85C oavsett kylare. Kör jag senaste prime på min rigg så ligger det omkring 55-60grader generellt, men i vissa steg stiger det upp till 80-85 ett par sekunder, rätt vanligt. Med Aida får jag aldrig över 62 grader

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Hej!

Lustigt, nu när jag startar datorn idag är idle nere på ca 30 grader.
Överklockad till 3800 GHz så toppar den på ca 73 grader.
Mitt chassi är ett ljuddämpat NZXT.
Jag hade två st chassifläktar såg jag nu, en högst upp bak, och en längst ner fram (den med blått ljus). Det lustiga är att i BIOS och Speedfan så känner datorn bara av RPM på en av chassifläktarna och CPU-fläkten. Jag ser dock att alla tre fläktar snurrar. Skumt?

Så här ser det ut: http://imgur.com/a/rZpTM

Dum fråga kanske, men hur kan jag säkerställa att fläktarna blåser luft åt rätt håll?

Det finns plats för en fläkt till på CPU-kylaren men då hamnar den rätt nära chassifläkten, kan det hjälpa tro?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fugazi:

Hej!

Lustigt, nu när jag startar datorn idag är idle nere på ca 30 grader.
Överklockad till 3800 GHz så toppar den på ca 73 grader.
Mitt chassi är ett ljuddämpat NZXT.
Jag hade två st chassifläktar såg jag nu, en högst upp bak, och en längst ner fram (den med blått ljus). Det lustiga är att i BIOS och Speedfan så känner datorn bara av RPM på en av chassifläktarna och CPU-fläkten. Jag ser dock att alla tre fläktar snurrar. Skumt?

Så här ser det ut: http://imgur.com/a/rZpTM

Dum fråga kanske, men hur kan jag säkerställa att fläktarna blåser luft åt rätt håll?

Det finns plats för en fläkt till på CPU-kylaren men då hamnar den rätt nära chassifläkten, kan det hjälpa tro?

Vänd på bakre chassifläkten så den blåser utåt, den motverkar nu cpu fläkten förutsatt att cpu fläkten blåser åt det hållet.

Permalänk
Medlem

Jag provade att vända på bakre chassifläkten men det gjorde ingen märkbar skillnad på varken idle eller load temp o_O

Permalänk
Medlem

Vän av ordning:
3800 MHz eller 3,8 GHz. 3800 GHz har du rimligtvis inte!

Val av kylpasta gör ett par graders skillnad ungefär, om du använder tandkräm eller arctic silver må kanske göra lite skillnad men så länge det är en etablerad pasta så ska det inte vara just det som är bekymret.
Om du monterar om dock så rekommenderar jag byte av kylpastan också

Permalänk
Medlem

Oftast har man ju pilar på fläktarna som visar vilket håll bladen roterar och vilket håll den blåser luften.

Sen så ska du inte vara allt för säker på att CPU:n överklockar lätt. Du ligger iofs på låg volt så det ska nog inte vara någon fara. Skulle nog som sagt montera om kylaren för säkerhets skull. Är ju inte så mkt jobb

Jag har för övrigt en 4770k och den är inte speciellt överklockningsvänlig. Som dom säger köpa en processor är som lotto, ibland vinner du men oftast förlorat du

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fugazi:

Jag provade att vända på bakre chassifläkten men det gjorde ingen märkbar skillnad på varken idle eller load temp o_O

Under längre användning av datorn borde det göra skillnad. Den var felvänd och datorn skulle försöka behålla den varma luften. Att man har lägre temp just när man startar datorn är vanligt, eftersom all luft och alla komponenter fortfarande inte är uppvärmda. Efter typ 15-30min spelande ger dig rätt bra temperaturer att kolla efter, då märker du om vissa komponenter blir varmare och varmare. T.ex skulle den felvända fläkten göra så att cpun blir varmare än normalt. Om du nu vänt fläkten och spelar 30 min så borde du märka skillnad.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Ja varmluften måste ju komma ut på något sätt annars kommer sen värma upp alla komponenter inne i datorn.

Att datorn bara känner av 1 fläkt kan bero på om det sitter en splitter på samma chassifläktplats. Tror den registrerar det som 1 fläkt istället för 2 då.

Ett annat lätt sätt att testa fläktarna på är ju att ta ett vanligt papper å sätta mot fläktarna. Om fläkten suger åt sej pappret så drar den IB luft och tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Något som jag märkt med min egna processor är att det verkar vara dåligt med värmeledande pasta mellan kislet och värmespridaren eftersom temperaturskillnaden mellan tomgång och fullt-ös är beroende på vilken temperatur jag har på kylvattnet.

Är kylvattnet rumstempererat så har jag ett delta på ~40 grader mellan tomgång och fullast.
Är kylvattnet 0 gradigt så får jag ett delta på runt 25 grader...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Menar 3,8 GHz givetvis

Blir att montera om kylaren i kväll, rensa bort gamla pastan med t-röd och ha på ny. Återkommer med resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Nu har jag återmonterat kylaren och nu får jag 30 grader idle och 71 grader max efter 2 min LINPACK-test med OCCT.
Detta på 3,8 GHz på 1,106 V. Kör jag ett test i 3DMark (Firestrike) går temp upp till 56 grader max. Det är väl kanske mer intressant än LINPACK-testet kanske?

Ska prova gå klocka upp lite mer...