Kan inte aktivera windows??? Hjälp med felmeddelande...

Permalänk

Kan inte aktivera windows??? Hjälp med felmeddelande...

Tjenare,
Blev klart med mitt första bygge med min nya dator för någon dag sedan. OS:et blev windows 10 som jag redan hade på en lite äldre hårddisk. Däremot då jag installerat bygget får jag fram ett meddelande på min skärm (visas alltid ovanpå program, såvida jag nt är fullscreen på ett spel)
"Aktivera Windows
Gå till inställningar om du vill aktivera Windows"
Börjar bli allmänt störande då jag t.ex. försöker studera eller kolla på film.
Produktnyckeln har jag. Så då går jag till windows och försöker aktivera mitt OS.

Ovanför aktivera-knappen står det:
"Det kan ta ett tag att aktivera Windows automatiskt efter att du anslutit till ditt företagsnätverk. Om du redan är ansluten kan du försöka aktivera manuellt nu".
Vet inte riktigt vad detta betyder, har nu gått i några dagar utan aktivering.

Jag klickar på aktivering, det buffrar, misslyckas och jag får ett felmeddelande.
"Det går inte att aktivera Windows just nu. Prova att aktivera igen senare. Om det inte f ungerar kontaktar du systemadminstratören.
Felkod: 0X8007007B
Vem är systemadminstratör? Om "usern" jag är inloggad på menas, är det den enda jag har på datorn och admin,

Har googlat och letat på windows support sida utan hjälp. Har däremot inte kontaktat windows kund support utan kommer hit till hjälp först.

Vet ni vad jag kan göra säg gärna till

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

testa > Start > kör > slui > skriv in din key där.

Annars får du nog ringa MS, eftersom du bytt hårdvara . Är det en OEM key?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

@Oneone OEM?
Är heller inte jättebra på OS, förstår inte riktigt vad jag ska göra. Skriver in "slul" i kör och får "Det går inte att hitta filen"?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Skrivet av WindowsXPIsNumber1:

@Oneone OEM?
Skriver in "slul" i kör och får "Det går inte att hitta filen"?

slui inte slul

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WindowsXPIsNumber1:

@Oneone OEM?
Är heller inte jättebra på OS, förstår inte riktigt vad jag ska göra. Skriver in "slul" i kör och får "Det går inte att hitta filen"?

skriv SLUI alltså med i .

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

@pentagram
@oneone
@tcntad
Läste fel, nybörjarmisstag av mig där..
Inte säker på vad som ska hända, men inget jag kan se eller märka. Kan fortfarande inte aktivera windows och ifall produktnyckel- eller id:en ska ändras verkar de inte göra det..

Permalänk

Vart kommer licensen ifrån? låter som OEM licens och då kan du inte flytta med dig den till den nya datorn.

Permalänk
Skrivet av WindowsXPIsNumber1:

Tjenare,
Blev klart med mitt första bygge med min nya dator för någon dag sedan. OS:et blev windows 10 som jag redan hade på en lite äldre hårddisk. Däremot då jag installerat bygget får jag fram ett meddelande på min skärm (visas alltid ovanpå program, såvida jag nt är fullscreen på ett spel)
"Aktivera Windows
Gå till inställningar om du vill aktivera Windows"
Börjar bli allmänt störande då jag t.ex. försöker studera eller kolla på film.
Produktnyckeln har jag. Så då går jag till windows och försöker aktivera mitt OS.

Ovanför aktivera-knappen står det:
"Det kan ta ett tag att aktivera Windows automatiskt efter att du anslutit till ditt företagsnätverk. Om du redan är ansluten kan du försöka aktivera manuellt nu".
Vet inte riktigt vad detta betyder, har nu gått i några dagar utan aktivering.

Jag klickar på aktivering, det buffrar, misslyckas och jag får ett felmeddelande.
"Det går inte att aktivera Windows just nu. Prova att aktivera igen senare. Om det inte f ungerar kontaktar du systemadminstratören.
Felkod: 0X8007007B
Vem är systemadminstratör? Om "usern" jag är inloggad på menas, är det den enda jag har på datorn och admin,

Har googlat och letat på windows support sida utan hjälp. Har däremot inte kontaktat windows kund support utan kommer hit till hjälp först.

Vet ni vad jag kan göra säg gärna till

Tack på förhand!

Eftersom du hade Windows 10 på en äldre hårddisk gissar jag på att den Windows licensen har varit installerad på ett annat bygge?
Är det så att den är installerad en gång på ett moderkort så låser sig produkt nyckeln till det moderkortet.

För att kunna installera en Windows 10 licens på en ny dator med nytt moderkort måste du ringa till Microsoft för att be dom låsa upp produkt nyckeln så du kan använda den igen.

Permalänk

@Striker000
@AndersLjungdahl Det tidigare bygget var ganska gammalt, uppgradera direkt ifrån windows 7. Ok, så då behöver jag ringa till Microsoft, räcker det med att ringa deras vanliga support eller behöver jag kontakta någon speciell avdelning?

Permalänk
Medlem

Minns jag rätt låser sig win 10 mot moderkortet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Du borde kunna få fram ett telefon nr när du försöker aktivera och den misslyckas.
Annars borde kontakt info finnas här http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/activation-erro...

Permalänk

@striker000
Får även upp den sidan men ser ingen övrig kontakt förrutom den vanliga kundsupporten

Permalänk
Hedersmedlem

Egentligen skulle du behövt köpa nytt Windows, har du tur kommer de att låsa upp nyckeln åt dig men det borde de egentligen inte.

Permalänk

@Andreaz1 Ok, får väl försöka ändå. Ringer de imorgon

Permalänk
Avstängd

Kan ju försöka med:
Sök>cmd>>administratör> slmgr/dlv >skriv upp aktiveringskoden
sen: slmgr/upk aktiveringskod
och till sist: slmgr/ipk din nyckel

Permalänk

@WindowsXPIsNumber1: det är slui 4 man ska skriva in

Visa signatur

Corsair 450D, i7 4790K, ASUS Z97-A, SAMSUNG 850 EVO 250GB, CRUCIAL BALLISTIX SPORT 8GB 1600MHZ, EVGA G2 750W, ASUS STRIX GTX 970, WD Blue 1TB