Ett märkligt problem i ett C++ program

Permalänk
Medlem

Ett märkligt problem i ett C++ program

Jag håller på med ett program som ska lagra album och låtar i dessa och har fått ett litet märkligt problem. Jag har skapat en klass vid namn time och när jag försöker skapa en instans av den med time t; så får jag meddelandet att "error: expected ‘;’ before ‘t’". Någon som har nått tips på vad felet kan bero på? Jag har inga problem med några av de andra klasserna.

Permalänk
Inaktiv

Posta kod. Något säger mig att du inte inkluderat headers för din Time-klass. varför använder du inte std chrono?

Permalänk
Medlem

Låter som ett inte allt för hemskt syntaxfel men omöjligt att säga utan att veta hur koden ser ut.

Permalänk
Medlem

det saknas ett ; innan t, är ju uppenbart?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Tallrot: Nu var det ett tag sedan jag kodade C/C++, men har du inkluderat time.h? I så fall kanske kompilatorn tycker att du försöker anropa funktionen time.

Edit: med andra ord, du kan ha en namnkrock med en standardfunktion. Testa att döpa om din klass och headerfilen för klassen.

Permalänk
Medlem

@KAD ja det var problemet, den verkade tro att jag ville använda den inbyggda funktionen. Jag döpte om time till timer och då plötsligt funkar det. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallrot:

@KAD ja det var problemet, den verkade tro att jag ville använda den inbyggda funktionen. Jag döpte om time till timer och då plötsligt funkar det. Tack för hjälpen

Det är förnuftigt att använda namn som inte är precis som, eller väldigt lika de inbyggda.

Visa signatur

/M