Måste starta datorn från hårddisken där windows INTE ligger. (Manualt)

Permalänk
Medlem

Måste starta datorn från hårddisken där windows INTE ligger. (Manualt)

Hej, Jag har precis köpt nytt moderkort+ram+processor. När jag nu ska starta min dator så kommer jag direkt till Biosen och där finns bara en hårddisk på "kön" vilket är min SSD där windows 10 ligger så det ska ju fungera som det ska. Men nej, jag måste då gå in på boot settings och vilja manualt min andra HDD som är helt tom (inte längre, installerar mina spel där). Har någon nån ide hur man kan lösa detta? Antigen att bara lägga till HDDn i "kön" eller att göra så att det går att Boota från SSDn.

Lite svårt att förklara, så om du inte förstår eller behöver mer information så bara säg till

Jag har Asus Z170 PRO GAMING moderkort.

Permalänk
Medlem

@mambans
Då har du nyss installera om Windows också antar jag?
Låter som några boot filer ligger på din HDD, hade du den också inkopplad när du installerad Windows?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

Hej, Jag har precis köpt nytt moderkort+ram+processor. När jag nu ska starta min dator så kommer jag direkt till Biosen och där finns bara en hårddisk på "kön" vilket är min SSD där windows 10 ligger så det ska ju fungera som det ska. Men nej, jag måste då gå in på boot settings och vilja manualt min andra HDD som är helt tom (inte längre, installerar mina spel där). Har någon nån ide hur man kan lösa detta? Antigen att bara lägga till HDDn i "kön" eller att göra så att det går att Boota från SSDn.

Lite svårt att förklara, så om du inte förstår eller behöver mer information så bara säg till

Jag har Asus Z170 PRO GAMING moderkort.

Starta datorn och ladda ner easy BCD, med detta programmet kan du flytta bootloadern till SSD eller skapa ny bootloader på SSD samt ta bort den som finns på HDD.
http://neosmart.net/EasyBCD/

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Ja nytt installerat och hade både SSD och HDD in kopplat.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Okej, Tack för tipset. Ska testa det nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@bärplockaren: Ja nytt installerat och hade både SSD och HDD in kopplat.

Det fungerar som så här.
Har du windows på en HDD/SSD och stoppar in ny HDDSSD för att installera windows på nytt så känner installationen av att det redan finns en bootloader på den gamla disken.
Då skapas ingen ny på den nya disken utan endast filerna för windows läggs där.

Därför har man endast den disken inkopplad som man skall installera windows på så tvingar man att bootloader hamnar på denna disken.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Det programmer löste in mitt problem ;/ Jag var fortfarande tvungen att välja vilken hårddisk som jag skulle boota från. Men nu efter jag la till en till entry från det programmet så efter jag hade valt vilken hårdiskt så hade jag sen två olika windows att välja mellan.

Jag installerade windows 10 från ett USB och då formaterade jag min SSD där gamla windows 10 la, och jag formaterade en partition av min HDD. (min HDD är up delade i två partitioner.) Sen installerade windows 10 på SSDn. Så SSDn har bara windows 10,första partitionen av HDDn är helt tom och den andra partitionen har bara musik och filmer, inga program. Efter windows är klart så startas min dator men den går direkt till Bios. Jag kan ändra ordningen på vilka enhter som ska bootas ifrån och där syns bara min SSD och min CD läsare. Jag testa då att starta om datorn igen eftersom SSDn fanns där och där låg windows. Efter att ha restartat datorn så kom jag återigen till BIOSn, så jag klickade på F8 får att komma till Bootmenyn och där fanns min HDD (Hela hårddisken), bara för at ha testat det så testa jag att boota frå HDDn istället och det fungerade...... Man skulle kunna tro att de två hårdiskarna har bytt namn med varandra men kan kan väl inte hände

Permalänk
Medlem

@mambans
Jag tycker du ska koppla ur din HDD fysiskt och bara ha SSD inkopplad och installera Windows på nytt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@MacAllan: Det programmer löste in mitt problem ;/ Jag var fortfarande tvungen att välja vilken hårddisk som jag skulle boota från. Men nu efter jag la till en till entry från det programmet så efter jag hade valt vilken hårdiskt så hade jag sen två olika windows att välja mellan.

Jag installerade windows 10 från ett USB och då formaterade jag min SSD där gamla windows 10 la, och jag formaterade en partition av min HDD. (min HDD är up delade i två partitioner.) Sen installerade windows 10 på SSDn. Så SSDn har bara windows 10,första partitionen av HDDn är helt tom och den andra partitionen har bara musik och filmer, inga program. Efter windows är klart så startas min dator men den går direkt till Bios. Jag kan ändra ordningen på vilka enhter som ska bootas ifrån och där syns bara min SSD och min CD läsare. Jag testa då att starta om datorn igen eftersom SSDn fanns där och där låg windows. Efter att ha restartat datorn så kom jag återigen till BIOSn, så jag klickade på F8 får att komma till Bootmenyn och där fanns min HDD (Hela hårddisken), bara för at ha testat det så testa jag att boota frå HDDn istället och det fungerade...... Man skulle kunna tro att de två hårdiskarna har bytt namn med varandra men kan kan väl inte hände

Tror inte du gjort rätt med easy BCD då, läs manualen för att se hur du skall göra.

Permalänk
Medlem

Medans jag körde mitt moderkorts överclocknings program så "crashed" dator och sen när datorn startades igen så körde windows en automatisk disk repair och efter det så startar datorn perfect Tack för alla tips men det fixades av sig själv i slutet

Permalänk
Medlem

Problemet har nu kommit tillbaka igen Ska testa Easy Bsd igen.

Permalänk
Medlem

Lite andra problem uppstod så jag installerade bara om Windows 10 igen men denna gången så hade jag HDDn urkopplad så bara SSDn var inkopplad under windows installeringen.Nu fungerar allt igen.