Tips!: Processwire - Build Bigger, Faster, Stronger, Easier.

Permalänk
Medlem

Tips!: Processwire - Build Bigger, Faster, Stronger, Easier.

Hej Gott Folk och Webb programmerare samt designers.

Vill bara dela med mig av ett tips på ett CMS system som jag kommit att mer och mer föredra över Wordpress.

Det system jag vill slå ett slag för heter Processwire.
https://processwire.com/

Det är ett system som är avsett för att kunna skapa vilken typ av website som helst i stort sett.
Där Wordpress är mycket lämpligt för renodlade bloggar så är Processwire mer en schweizisk armé kniv i jämförelse.

Dessa faktorer med flera gör att jag mer och mer intresserat mig för att använda Processwire.

När man väl kommit in i grunderna så känns allt väldigt intuitivt och logiskt.

Som rubriken säger, bygg större, Snabbare, Starkare och Lättare.

Det är precis vad Processwire ger dig som webb utvecklare.

Gör ditt liv enklare och ta en titt på följande start punkter:
- https://processwire.com/
- https://processwire.com/about/
- https://processwire.com/docs/
- https://processwire.com/docs/tutorials/
- http://cheatsheet.processwire.com/
- https://processwire.com/api/

Processwire har en stark community med vänliga själar som gärna svarar på frågor och hjälper till.

I början så är det ett annorlunda tänk än vad folk som jobbat med wordpress är vana vid men har man väl ställt om sig så är allt tydligt.

Har du jobbat med jQuery så kommer tänket bakom Processwire kännas ännu mer bekant och du kommer in i mindsettet fortare.

Men som sagt, läs på sidan jag länkat till ovan.

Processwire kommer bara växa och växa.

Hoppas någon där ute har nytta av detta.

Mvh, BlueEyes.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Där Wordpress är mycket lämpligt för renodlade bloggar så är Processwire mer en schweizisk armé kniv i jämförelse.

Tvivlar jag starkt på då Wordpress har miljoner plugins och teman som gör din blogg till det mesta du kan tänka dig. Det alla dessa bloatade PHP CMS är kung på är att snabbt kunna få upp en duglig sida med massor av funktioner, och där är WP kung iom hur utbrett det är så ser ingen anledning att använda det här. Vill man göra en "riktig" sida gör man det själv från grunden.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Tvivlar jag starkt på då Wordpress har miljoner plugins och teman som gör din blogg till det mesta du kan tänka dig. Det alla dessa bloatade PHP CMS är kung på är att snabbt kunna få upp en duglig sida med massor av funktioner, och där är WP kung iom hur utbrett det är så ser ingen anledning att använda det här. Vill man göra en "riktig" sida gör man det själv från grunden.

Jag kanske ska förtydliga mig.

Visst Wordpress har sina starka sidor. Speciellt i blog sammanhang för det är vad plattformen är skapad för.
Du kan klä upp Wordpress i egen kod och allsköns plugins men det är fortfarande en blogg plattform i grunden.

Det som jag gillar med Processwire är att det gör inga antagande om vad du ska använda det till.
Du får skriva alla templates själva helt fritt som utgör front-end.

Mångsidigheten och enkelheten att jobba med Processwire och den låga inlärningskurvan är lockande.

Har du jobbat med Processwire ?, det har jag. Även Wordpress så jag vet skillnaderna.

Innan du har själv jobbat med Processwire och inte upplevt skillnaderna så tycker jag du har en tråkig inställning om du låser dig till en plattform. Då blir man inte mångsidig.

Och vill man göra en "riktigt" sida som du säger, då finns det ingen anledning i onödan att uppfinna hjulet på nytt.

Det beror som många gånger på omständigheterna. En liten "one-page app" sida är en sak.
Men vill du bygga något större och som ska innehålla mycket mer information och vara enkelt för klienter utan någon webb vana att administrera då ser jag starka fördelar med Processwire för det är innehålls agnostiskt. Det vill säga, det har inga förutfattade meningar om vad du ska använda det till utan det är vad du gör det till.

Men smaken är som baken, man får använda det man vill.
Jag fördrar dock att inte låsa mig och lära mig nya saker.

Anledningen att jag postade tipset är inte att det ska bli en paj kastnings tråd mellan Processwire fans och Wordpress fans.

Jag tycker om båda plattformarna, men dom har sina olika användningsområden.

Mvh, BlueEyes

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueEyes:

Jag kanske ska förtydliga mig.

Visst Wordpress har sina starka sidor. Speciellt i blog sammanhang för det är vad plattformen är skapad för.
Du kan klä upp Wordpress i egen kod och allsköns plugins men det är fortfarande en blogg plattform i grunden.

Det som jag gillar med Processwire är att det gör inga antagande om vad du ska använda det till.
Du får skriva alla templates själva helt fritt som utgör front-end.

Mångsidigheten och enkelheten att jobba med Processwire och den låga inlärningskurvan är lockande.

Har du jobbat med Processwire ?, det har jag. Även Wordpress så jag vet skillnaderna.

Innan du har själv jobbat med Processwire och inte upplevt skillnaderna så tycker jag du har en tråkig inställning om du låser dig till en plattform. Då blir man inte mångsidig.

Och vill man göra en "riktigt" sida som du säger, då finns det ingen anledning i onödan att uppfinna hjulet på nytt.

Det beror som många gånger på omständigheterna. En liten "one-page app" sida är en sak.
Men vill du bygga något större och som ska innehålla mycket mer information och vara enkelt för klienter utan någon webb vana att administrera då ser jag starka fördelar med Processwire för det är innehålls agnostiskt. Det vill säga, det har inga förutfattade meningar om vad du ska använda det till utan det är vad du gör det till.

Men smaken är som baken, man får använda det man vill.
Jag fördrar dock att inte låsa mig och lära mig nya saker.

Anledningen att jag postade tipset är inte att det ska bli en paj kastnings tråd mellan Processwire fans och Wordpress fans.

Jag tycker om båda plattformarna, men dom har sina olika användningsområden.

Mvh, BlueEyes

Om du läste vad jag skrev så hade du sett att jag skrev "bloatade PHP CMS", knappast något ett WP fan hade skrivit. Jag avskyr att jobba med WP men det fyller sin funktion i att kunna enkelt få upp en sida som en användare själva kan administrera. Om en klient behöver en simpel sida så installerar jag WP, köper ett tema för 30-40 dollar, ändrar lite färger och sen är det klart. En timmes jobb och de är nöjda. Det är styrkan med dessa PHP CMS, de är värdelösa för allting annat. Jag har jobbat med tillräckligt många olika (joomla, drupal) för att veta att "Processwire" (som jag aldrig hört talas om) inte tillför något nytt. Jag läste även deras docs och features lite snabbt och det är inget som sticker ut (förutom "JQUERY!!!"... oj oj oj vad spännande...)

Angående

Citat:

Visst Wordpress har sina starka sidor. Speciellt i blog sammanhang för det är vad plattformen är skapad för.
Du kan klä upp Wordpress i egen kod och allsköns plugins men det är fortfarande en blogg plattform i grunden.

så stämmer det du säger för säg 5 år sedan. Idag används Wordpress till allt möjligt och du kan köpa hela sidor som gör allt möjligt för 30-40 dollar, där du inte ens kan blogga eller skriva nyheter, t.ex. köp och sälj teman (a la blocket) och bostadssidor (a la hemnet). Att det från början var tänkt till att blogga innebär inte att det stämmer idag. WP måste vara över 10 år gammalt vid det här laget.

Citat:

Men vill du bygga något större och som ska innehålla mycket mer information och vara enkelt för klienter utan någon webb vana

Då bygger du någonting själv från grunden om det är ett större projekt. Du har full kontroll över allting och behöver inte försöka ta dig igenom en myriad av dokumentation och buggar i <valfritt CMS>.

Citat:

Och vill man göra en "riktigt" sida som du säger, då finns det ingen anledning i onödan att uppfinna hjulet på nytt.

Har du jobbat med web dev ett tag har du redan skrivit hjulet en gång själv och har antagligen en bra grund från föregående projekt du jobbat med. Eftersom det är du själv som skrivit grunden vet du exakt vad som gäller och kan enkelt applicera detta på ditt nya projekt (ta bort onödiga features, lägga till det som nya som behövs...). Många gånger är det t.ex. att du behöver integrera projektet med din kunds system (som oftast är proprietärt) och då har du 3 val om vi väljer din väg:

- Skriva om hela kärnan i CMS:et (GLHF)
- Lägga på en massa fulhack för att få det att integrera i CMS:et (en mardröm att underhålla)
- Skriva din egen kod!

Citat:

Jag fördrar dock att inte låsa mig och lära mig nya saker.

Jag föredrar att lära mig något vettigt än något som aldrig kommer bli något.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Om du läste vad jag skrev så hade du sett att jag skrev "bloatade PHP CMS", knappast något ett WP fan hade skrivit. Jag avskyr att jobba med WP men det fyller sin funktion i att kunna enkelt få upp en sida som en användare själva kan administrera. Om en klient behöver en simpel sida så installerar jag WP, köper ett tema för 30-40 dollar, ändrar lite färger och sen är det klart. En timmes jobb och de är nöjda. Det är styrkan med dessa PHP CMS, de är värdelösa för allting annat. Jag har jobbat med tillräckligt många olika (joomla, drupal) för att veta att "Processwire" (som jag aldrig hört talas om) inte tillför något nytt. Jag läste även deras docs och features lite snabbt och det är inget som sticker ut (förutom "JQUERY!!!"... oj oj oj vad spännande...)

Angående så stämmer det du säger för säg 5 år sedan. Idag används Wordpress till allt möjligt och du kan köpa hela sidor som gör allt möjligt för 30-40 dollar, där du inte ens kan blogga eller skriva nyheter, t.ex. köp och sälj teman (a la blocket) och bostadssidor (a la hemnet). Att det från början var tänkt till att blogga innebär inte att det stämmer idag. WP måste vara över 10 år gammalt vid det här laget.

Då bygger du någonting själv från grunden om det är ett större projekt. Du har full kontroll över allting och behöver inte försöka ta dig igenom en myriad av dokumentation och buggar i <valfritt CMS>.

Har du jobbat med web dev ett tag har du redan skrivit hjulet en gång själv och har antagligen en bra grund från föregående projekt du jobbat med. Eftersom det är du själv som skrivit grunden vet du exakt vad som gäller och kan enkelt applicera detta på ditt nya projekt (ta bort onödiga features, lägga till det som nya som behövs...). Många gånger är det t.ex. att du behöver integrera projektet med din kunds system (som oftast är proprietärt) och då har du 3 val om vi väljer din väg:

- Skriva om hela kärnan i CMS:et (GLHF)
- Lägga på en massa fulhack för att få det att integrera i CMS:et (en mardröm att underhålla)
- Skriva din egen kod!

Jag föredrar att lära mig något vettigt än något som aldrig kommer bli något.

Du missar helt min poäng utan hänger dig istället åt mobbar fasoner och försöker smutskasta ett CMS som du inte ens arbetat med och har noll erfarenhet av så du failar hårt.

Poängen är inte att vara styv i korken och tro att man kan allt och sett allt som du ger mig en bild av.

Själv har jag själv distans och vet med mig att jag aldrig är full lärd.
Det hindrar mig dock inte från att lära mig nya saker, testa och experimentera.

Processwire är inget bloatat CMS, Långt ifrån.

Utan saken är den att man kan ha flera verktyg i sin låda.
Där ingår bland annat förmågan att inse när vissa saker fungerar som ett CMS eller om man skriver något själv från grunden som du tydligen är expert på och när man inte behöver uppfinna hjulet igen.

Gillar du inte Processwire så låt bli att skriva. Du behöver inte trolla tråden för att försöka sätta mig på plats med din tråka jag vet allt översittare attityd. Vilket är tråkigt för du missar att lära dig något nytt vilket inte är bra för en utvecklare.

En bra utvecklare är öppen för nya idéer och är lite ödmjuka inför nya saker.

Och jag vet hur gammalt Wordpress är. Och Jo det är fortfarande en blogg plattform i grunden hur mycket du än vill ha rätt, så har du fel. Det folk gör är med sina egna scripts och plugins förändrar funktionen så det "framträder" som något det inte är och även fungerar annorlunda.

Är det inte din grej att lära sig något nytt så fine. Men varför förstöra för andra som kan lära sig något nytt.

Tråden är inte för dig uppenbarligen så låt andra som har ett öppet sinne lära sig något nytt.

Jag tänker inte debattera detta mer med dig för du förstår inte vad som var syftet med denna tråd utan tog tillfället i akt för att kapa tråden i ditt eget egoistiska syfte.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueEyes:

Du missar helt min poäng utan hänger dig istället åt mobbar fasoner och försöker smutskasta ett CMS som du inte ens arbetat med och har noll erfarenhet av så du failar hårt.

Poängen är inte att vara styv i korken och tro att man kan allt och sett allt som du ger mig en bild av.

Själv har jag själv distans och vet med mig att jag aldrig är full lärd.
Det hindrar mig dock inte från att lära mig nya saker, testa och experimentera.

Processwire är inget bloatat CMS, Långt ifrån.

Utan saken är den att man kan ha flera verktyg i sin låda.
Där ingår bland annat förmågan att inse när vissa saker fungerar som ett CMS eller om man skriver något själv från grunden som du tydligen är expert på och när man inte behöver uppfinna hjulet igen.

Gillar du inte Processwire så låt bli att skriva. Du behöver inte trolla tråden för att försöka sätta mig på plats med din tråka jag vet allt översittare attityd. Vilket är tråkigt för du missar att lära dig något nytt vilket inte är bra för en utvecklare.

En bra utvecklare är öppen för nya idéer och är lite ödmjuka inför nya saker.

Och jag vet hur gammalt Wordpress är. Och Jo det är fortfarande en blogg plattform i grunden hur mycket du än vill ha rätt, så har du fel. Det folk gör är med sina egna scripts och plugins förändrar funktionen så det "framträder" som något det inte är och även fungerar annorlunda.

Är det inte din grej att lära sig något nytt så fine. Men varför förstöra för andra som kan lära sig något nytt.

Tråden är inte för dig uppenbarligen så låt andra som har ett öppet sinne lära sig något nytt.

Jag tänker inte debattera detta mer med dig för du förstår inte vad som var syftet med denna tråd utan tog tillfället i akt för att kapa tråden i ditt eget egoistiska syfte.

Du får väl gå tillbaka till din lilla hugbox på tumblr eller vart du nu brukar hänga och så kan ni sitta där i en cirkel och prata om hur bra Processwire (JQUERY!!!) är om du inte klarar av att föra en diskussion. "Mobbarfasoner", det är inte mobbning att ha en avvikande åsikt från din egen, men tack för skrattet.

Citat:

Själv har jag själv distans och vet med mig att jag aldrig är full lärd.

Jag besitter också den självinsikten men jag vet också att jag kan en del om vissa grejer på denna planet.

Citat:

Processwire är inget bloatat CMS, Långt ifrån.

Du har övertygat mig.

Citat:

Utan saken är den att man kan ha flera verktyg i sin låda.

Beror på hur stor lådan är. Ont om utrymme i din?

Citat:

Där ingår bland annat förmågan att inse när vissa saker fungerar som ett CMS eller om man skriver något själv från grunden som du tydligen är expert på och när man inte behöver uppfinna hjulet igen.

Tack för komplimangen.

Citat:

Gillar du inte Processwire så låt bli att skriva.

Perfekt attityd att ha i livet, håll för öronen och skrik "LÅT BLI!"

Citat:

Du behöver inte trolla tråden för att försöka sätta mig på plats med din tråka jag vet allt översittare attityd. Vilket är tråkigt för du missar att lära dig något nytt vilket inte är bra för en utvecklare.

1. Jag trollar inte tråden, du är en person som absolut inte kan ta kritik för fem öre. Min kritik är inte ens riktad mot dig, ändå känner du dig träffad personligen?

2. "Jag vet allt översittare attityd" har jag knappast haft. Om du inte kan läsa mellan raderna (speciellt med tanke på att du är på ett _diskussions_forum) att det är min personliga, subjektiva uppfattning så är det inte mitt problem. Behöver jag avsluta varje mening jag skrev "tycker jag" "enligt mig" "min åsikt"? Det hade blivit väldigt jobbigt att läsa.

3. "Vilket är tråkigt för du missar att lära dig något nytt vilket inte är bra för en utvecklare." Jag tror inte jag missar något av att inte lära mig Processwire, men tack för omtanken.

Citat:

En bra utvecklare är öppen för nya idéer och är lite ödmjuka inför nya saker.

Det är din subjektiva åsikt och knappast någon universell sanning. Bra många fler projekt dör än lyckas när det gäller "nya idéer" och "nya saker". Jag förstår att du tycker att jag är en dålig utvecklare och är stängd till alla nya idéer och har aldrig varit ödmjuk och det är ok med mig.

Citat:

Och jag vet hur gammalt Wordpress är. Och Jo det är fortfarande en blogg plattform i grunden hur mycket du än vill ha rätt, så har du fel. Det folk gör är med sina egna scripts och plugins förändrar funktionen så det "framträder" som något det inte är och även fungerar annorlunda.

Wordpress är uppbyggt på "posts" dvs inlägg. Ett inlägg är ett väldigt vitt begrepp och betyder inte blogg. I ett av exemplen jag gav så pratade jag om bostadssidor, ett inlägg i det fallet är t.ex. en annons på ett hus. Att syftet med WP var att enkelt kunna lägga upp en egen blogg är det ingen som förnekar, men idag betyder inte Wordpress bara en bloggplatform utan mycket mer än så.

Citat:

Är det inte din grej att lära sig något nytt så fine. Men varför förstöra för andra som kan lära sig något nytt.

För att folk, speciellt nybörjare, kommer först se trådnamnet "Tips!: Processwire - Build Bigger, Faster, Stronger, Easier.", och sedan läsa ditt första inlägg (som låter som ett reklamblad direkt från företaget bakom Processwire) och få för sig att "oj, det här är gudagåvan", då väljer jag att agera motpart och säger att det antagligen inte är "the new shit". Vill du annonsera så är det bara att ta kontakt med Sweclockers och köpa dig en ad, då har jag heller inte någon talan längre. Vill du diskutera så lägger du upp en tråd i diskussionsforumet, vilket var det du gjorde.

Citat:

Tråden är inte för dig uppenbarligen så låt andra som har ett öppet sinne lära sig något nytt.

Den är definitivt intressant för mig då jag har ett intresse av det det här. Att jag sedan är negativt inställd till det du presenterar får du ta om du väljer att skapa en tråd här.

Citat:

Jag tänker inte debattera detta mer med dig för du förstår inte vad som var syftet med denna tråd utan tog tillfället i akt för att kapa tråden i ditt eget egoistiska syfte.

Äntligen, började undra hur många fler påhopp på mig personligen du skulle hinna med innan det tog slut. Orkar inte räkna men det började väl närma sig dussinet? Då tog jag slutrepliken då så diskuterar vi ingenting mer om det här.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@celoz:

Du har själv effektivt bevisat min teori om mobbar fasoner, trollning och översittare fasoner med ditt senaste svar.

Och du har därmed väldigt effektivt visat att du inte förstår ett dugg vad denna tråd handlade om.
Den var avsedd som en information om ett nytt CMS inte en pajkastning och lekstuga där du kan ge dig på alla som inte har din syn. Vissa människor kan man inte nå fram till, du är en av dom.

Det blir /ignore @celoz för jag orkar inte lägga energi på trångsynta människor som inte har förmåga att lära sig nya saker. Punkt.

OT:
För alla andra som kommer till denna tråd och inte är inskränkta och trångsinta så får ni ett utmärkt tillfälle att lära er ett nytt CMS och vad det kan göra för er utveckling. Till er säger jag bara välkommen till framtiden.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.