CPU når 98grader - blir överhettad efter flytt

Permalänk
Medlem

CPU når 98grader - blir överhettad efter flytt

Hej.
Har en ihopbyggd dator (ej jag som byggt den) med en i7 2600K processor med vattenkylning. Allt har fungerat smort sen jag köpte den tills att jag flytta till en annan lägenhet häromdagen då jag tror den tog skada under transporten. Det som händer är att temperaturen på CPUn stiger sakta med säkert (följer den via HWmonitor) från 50c upp till 98-99c innan den stänger av sig själv, vilket tar ca 5min.
Min kunskaper har sen några år tillbaka svalnat av kring dessa problem men jag antar att vattenkylningen inte riktigt vill vara med längre, men jag har svårt att veta vart jag ska börja leta efter felet eller om det är såpass att jag får lämna in den på service. Därför vänder jag mig hit för lite hjälp om någon kanske har något sådant där enkelt vinnande tips på en lösning

Permalänk
Inaktiv

Ser du nå slitningar på fästet hos cpukylaren?
Har du testat att ta loss kylaren från cpu'n och sedan montera den igen?

Frågar detta då problemet uppstod efter en flytt till en annan lägenhet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@remixxan:
Finns tre grejer:
Kylaren sitter inte fast ordentligt.
- Kontrollera att den sitter fast, montera om i värsta fall.
Sladden till pumpen/fläkten sitter inte i ordentligt.
- Kontrollera att alla sladdar sitter i ordentligt.
Pumpen är trasig.
- Starta datorn och känn på pumphuset, vibrerar den? Om ja, den är igång.
- Om nej, känn på slangarna, är en varm och en kall? Pumpen är trasig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det låter onekligen som att CPU kylaren har lossnat, eller att pumpen/fläkten inte fungerar längre. Har du kollat detta?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Jag har känt på diverse skruvar och kablage men alls sitter där det ska sitta. Jag kände även på pumpslangarna men kan inte säga att det känns något särskilt, alltså varmt eller kallt. På bilden med den röda pilen (antar att det är pumphuset?) kunde jag inte heller känna någon direkta vibrationer, dock tyckte jag att det kom ett nytt ljud från den delen som jag inte hört innan. Något halvmekaniskt (typiskt dåligt ljud) så min gissning är väl att pumpen gått sönder och därav ljudet och dålig kylning. Verkar vara känsliga saker det där!

Permalänk

Glömt pastan? glömt sätta i CPU kylaren(sladden).. Resetta bios och kolla så det inte är en bugg.

Permalänk

Lånar tråden. Överhettad processor

Har samma problem köpte vatten kylning i går (corsair h60) monterade den som man skulle men min dator går från 25 grader till 90 på 5 minuter, vet någon vad som är fel? har en Intel i5 processor. HJÄLP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr FalconS:

Har samma problem köpte vatten kylning i går (corsair h60) monterade den som man skulle men min dator går från 25 grader till 90 på 5 minuter, vet någon vad som är fel? har en Intel i5 processor. HJÄLP!

Skulle testa med att montera om den.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min Antec H2O 620, pumpen dog vilket ledde till överhettning. Fick en ny på garantin.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk

@elixyr: Har gjort det 3 gånger och det händer fortfarande samma sak.

Permalänk

@tomle: köpte ju min igår så den kan väll inte vara sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr FalconS:

@tomle: köpte ju min igår så den kan väll inte vara sönder?

Jo det är klart den kan vara sönder :/

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk

@ehallq: det är 5 års garanti på den, kan man lämna in den fast man har använt den i 1 dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr FalconS:

@ehallq: det är 5 års garanti på den, kan man lämna in den fast man har använt den i 1 dag?

Ja du ska få en ny direkt eftersom den du fått var trasig från början.
5års garanti beyder ju att du under 5 år kan lämna in den för garantifel. Inte att du ska lämna in den om 5 år. Men nu är det annorlunda för att pumpen var trasig direkt ur lådan, då ska man få en ny. Erbjuder dom dig att de reparerar den åt dig så ska du säga nej direkt och stå på dig att du vill ha en ny eftersom den var trasig innan du kunde använda den.

Men du är säker på att pumpen inte går?
Hur mycket kylpasta har du använt?

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till en vanlig luftkylare som du kan testa med?

Permalänk

@ehallq: När jag statar datorn låter det typ "slurp" sen när jag kommer in på skribordet så är datorn super slö kan knappast göra något.
jag använde bara den kylpastan som redan var påsatt.

Permalänk

@segen: ja jag har kvar min gammla.
tror ni att det gör någon skillnad att man har den upp och ner alltså pumphuvudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr FalconS:

@ehallq: När jag statar datorn låter det typ "slurp" sen när jag kommer in på skribordet så är datorn super slö kan knappast göra något.
jag använde bara den kylpastan som redan var påsatt.

Om man monterar av kylaren en gång måste man applicera ny, annars får man problem med värmen. Torka av cpun och kylaren med sprit (jag brukar använda T-röd) så det blir helt rent.
Sen lägg en droppe, stort som ett riskorn av kylpasta på cpun och sätt sedan fast kylaren (kolla på youtube på guider)
Hade du gjort rent cpun innan du satt på nya kylaren? Alltså efter att du tog av gamla kylaren och satt på nya

Okej, svårt att säga om "slurp" ljudet. Kan det vara så att den missats fyllas på med vatten? (högst otroligt, men möjligt).

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk

@ehallq: Måste man fylla på den med vatten?
jag tog bara bort lite av den gamla kylpastan har inte lagt på något nytt emellan jag har tagit av den och på den ( kan nog vara därför)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr FalconS:

@ehallq: Måste man fylla på den med vatten?
jag tog bara bort lite av den gamla kylpastan har inte lagt på något nytt emellan jag har tagit av den och på den ( kan nog vara därför)

Nej alltså det är npgot som ska göras i tillverkning. Men det är knappast så att det inte har gjorts. Tänkte så högt att det gick ut i fingrarna

Du måste göra helt rent på cpun innan du sätter dit nya kylaren, torka av med t-röd (kolla guider på youtube). Även kylaren måste göras helt rent nu när du monterat av den en gång och sedan tagit av den igen. Sen måste du sätta dit ny kylpasta iom att du nu förbrukat den som kom förapplicerad. Man använder aldrig samma kylpasta två gånger. Har du en gång monterat a kylaren så måste all kylpasta bort, både på cpu och kylaren. Sen lägger du en droppe kylpasta på cpun innan du monterar på kylaren igen.

http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3...

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk

@ehallq: tack så mycket ska testa det ikväll.

Permalänk
Medlem

man kan montera om kylaren utan att stoppa dit ny pasta... i värsta fall ger de 2-3 grader sämre temp.. inte något att den ska gå till 95 iaf,,

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk

@MonkeN: så det kommer inte att bli normal temp om jag lägger ditt ny kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr FalconS:

@elixyr: Har gjort det 3 gånger och det händer fortfarande samma sak.

Byt fan header, har också en h60 och den gick skitvajsing när det var en 3pin kontakt på den istället för 4pin. (eller om det var tvärt om, minns inte)

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

@ksw: fungerar din bra nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr FalconS:

@ehallq: tack så mycket ska testa det ikväll.

Följ denna
https://www.youtube.com/watch?v=Q2p6Hk4IfqI

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

@Mr FalconS: Japp. tyst som fan och det var det som efterfrågades lätt överklockad 4690k ligger på t_max 60

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

@ksw: vad bra men vad menar du med header?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr FalconS:

@ksw: vad bra men vad menar du med header?

https://www.google.se/search?q=fan+header&tbm=isch

Dvs kontakterna som sitter på moderkortet.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Byt fan header, har också en h60 och den gick skitvajsing när det var en 3pin kontakt på den istället för 4pin. (eller om det var tvärt om, minns inte)

Värt att även tänka på att det är 2 kablar. en från fläkten och 1 från kylblocket.