Vilket media program ska man välja?

Permalänk

Vilket media program ska man välja?

Jag har som vissa har märkt i olika forum velat fram och tillbaka med vad man ska välja för enheter osv. Men jag har bestämt mig för en Asus Vivopc och en NAS (https://www.dustin.se/product/5010799055/ts-453-pro) eller (https://www.dustin.se/product/5010870863/ts-453mini). Har kikat lite på PLEX, Kodi, Media Browser 3 och Emby. Frågan är, vilken passar mig?

Jag vill ha själva programmet på datorn och biblioteket på min NAS. Det ska kunna spela alla vanliga filtyper man laddar ner samt vara smidigt och snyggt när man bläddrar. Några tips?

Permalänk
Medlem

@Robocop86
Jag tycker du ska testa alla och se vilken som passar dina behov bäst.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren:

Tänkte jag skulle skippa det genom att starta en tråd där folk kunde ge lite tips råd om vad man ska och/inte ska välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocop86:

@bärplockaren:

Tänkte jag skulle skippa det genom att starta en tråd där folk kunde ge lite tips råd om vad man ska och/inte ska välja.

Man kan också skippa det genom att läsa trådar som andra gjort om liknande ämne
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1407051-plex-kodi

Eftersom det kommer vara smaksak vad som passar är det svårt att säga vilken som är bäst för dig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@Robocop86
Jag förstår hur du tänker, men bara för att en sak funkar en person behöver de inte funkar för alla andra.

Jag håller själv på jämför lite dessa emellan just nu för mig står Kodi högst, då de uppfyller mina behov bäst just nu.
Men plex är däremot aning smidigare om man ska ha en central lagringsbank och kunna nå de från olika enheter samt ganska lätt jobbat med om NAS:en klarar de så.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@BergEr:

Precis, och efter att ha läst denna, starta en ny tråd som täcker andra program som inte bara är PLEX eller Kodi, även om andra näms lite. Som jag skrev i första inlägget är jag ute efter ett program som löser alla filtyper och ser snyggt ut i biblioteket.

Är det någon som har löst något bra med liknande enheter?

Permalänk
Medlem

Kodi är ju ganska trevligt, föredrar dock Potplayer när man ska kollar på film för att den har support för madVR. Nackdelen med potplayer är ju att den inte är ett media program utan bara en mediaspelare. Det funkar väl att köra kodi med extern spelare?
Att kolla bluray @ 1080p i de 2 spelarna är inte så stor skillnad, men SD (dvd) material blir underbart att se på med hjälp av madVR, mycket stor skillnad.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocop86:

@BergHa:

Precis, och efter att ha läst denna, starta en ny tråd som täcker andra program som inte bara är PLEX eller Kodi, även om andra näms lite. Som jag skrev i första inlägget är jag ute efter ett program som löser alla filtyper och ser snyggt ut i biblioteket.

Är det någon som har löst något bra med liknande enheter?

Jag kör iaf plex, hade kodi tidigare men det klarade ej alla filer (rättare sagt var det nog min hallonpaj som ej klarade).
Nu transcodar min server(även NAS) så det rullar fint på alla enheter.
Min installation av Plex fungerar ej perfekt men har hört från flera som säger sig ha noll problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

@bärplockaren:

Det lutade åt PLEX innan, men läste att PLEX inte stöder mp4 bla

Permalänk
Medlem

@Robocop86
jag testade några mp4 och de trumma på kalas fint, däremot hade Plex större besvär att hitta vissa tv/film titlar som Kodi hitta utan problem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocop86:

@bärplockaren:

Det lutade åt PLEX innan, men läste att PLEX inte stöder mp4 bla

Med vilken codec skulle det vara? De mp4 filer jag har går bra.
T.ex

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Bra att veta! läste igenom lite forum då vissa klagat, men då ska det inte vara några problem.

Permalänk
Hedersmedlem

@Robocop86: Kan inflika lite kring Emby också (f.d. Media Browser 3). Systemet är egentligen ganska likt Plex med en central mediaserver och sedan klienter som ansluter och hämtar filmer m.m. från servern. Servern kan även komprimera median innan den strömmas iväg ifall klienten har för klen processorkraft för att hantera den fulla filstorleken, t.ex. en bluray på 50GB.

Har en Emby-server hemma som jag har småtestat lite med mobilen. Tanken är att sätta upp en liten HTPC i framtiden med Emby Theater som front end.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Skulle välja Kodi med extern spelare. MPC-HC tillsammans med madVR. Då får du allt så att säga.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Ska du kolla på media på fler än en enhet hade jag tagit Plex

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@Casgar: Har nyligen satt upp min egna Emby server som fungerar kalas (mer än att den inte kan transcoda .rar filer). Skulle dock inte rekommendera Emby Theater. Själv kör jag med Kodi och Emby for Kodi add-on med extern MPC-HC spelare med madVR och kör allt över samba istället för http strömning. Mycket trevlig lösning.

Permalänk
Medlem

Plex tar ej ISO BD..? Annars är den smidig, har det hemma för strömning till sovrums CC, och dotterns Smart TV och grabbens ps4...
Sen har vi HTPC i vardagsrummet, men kör mediaspelare upptill(varit boxee några år nu), för bilden blir så mycket bättre än när jag kört Kodi, plex, MPC med madvr, Jriver, etc etc från HTPCn, blir aldrig riktigt lika bra från HTPCn som med en bra mediaspelare... ändå testat alla olika pixelformat, RGB, ycbr mm... och kalibrerat/justerat med AVS 709... är ett litet helvete att justera bild från HTPC korrekt, medans från Boxeen sitter det nästan direkt... :/

Permalänk
Medlem

Du kanske vet det men tänkte nämna det iaf. Vad jag vet så klarar plex inte av (DTS-MA/TrueHD) ifall du kör såna filmer med sånt ljud. Är ljuset inte intressant utan bara dts så är det bara och köra på.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Jag hade istället för Vivo pc köpt en nvidia shield tv 16GB för att köra Kodi, då har du sparat några kronor, och också fått mera än vid bara en Vivo Pc, dessutenom behöver du inte betala för ett OS, ennu flera kronor sparat.

Skrivet av Swennis:

Plex tar ej ISO BD..? Annars är den smidig, har det hemma för strömning till sovrums CC, och dotterns Smart TV och grabbens ps4...
Sen har vi HTPC i vardagsrummet, men kör mediaspelare upptill(varit boxee några år nu), för bilden blir så mycket bättre än när jag kört Kodi, plex, MPC med madvr, Jriver, etc etc från HTPCn, blir aldrig riktigt lika bra från HTPCn som med en bra mediaspelare... ändå testat alla olika pixelformat, RGB, ycbr mm... och kalibrerat/justerat med AVS 709... är ett litet helvete att justera bild från HTPC korrekt, medans från Boxeen sitter det nästan direkt... :/

Då mistänker jag handhavande fel, fel inställningar på TV (om du har provat "allt" i Kodi), eller så hade du möjligens Ati/AMD grafikkort? Var ett tag problem för ATi under linux och colourspace, om det är fixat nu vet jag inte och skulle inte förvåna mig om det fortfarande är ett problem.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Lego Master

Jag kör båda hemma, främst för att jag började med dåvarande XBMC, men senare ville ha en lösning för att kunna strömma ut ur huset, och då blev det även Plex med Plex Pass.

Just nu använder vi mest Plex, främst för att appen till PS3an är helt okej, och den låter mindre än HTPCn. Men i de fall Plex inte hittar filerna (oftast beroende på namnsättning) så går jag över till Kodi hellre än att börja ändra namn när man väl har satt sig i soffan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

jag skulle säga Kodi alla dagar i veckan, spelar upp allt och funkar superbra.
själv har jag använt mig av det i över fyra år och inte haft mycket problem, Kodi kan dessutom spela upp filmer som fortfarande är RARade vilket Plex inte kan vad jag vet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zarper:

Skulle dock inte rekommendera Emby Theater. Själv kör jag med Kodi och Emby for Kodi add-on med extern MPC-HC spelare med madVR och kör allt över samba istället för http strömning. Mycket trevlig lösning.

Joo, Emby Theater är väl fortfarande i någon form av beta eller liknande. Emby till WMC ska tydligen vara bra som HTPC-grund annars.

Personligen så tycker jag Kodi är väldigt trevligt, men kräver en hel del konfigurerande för att få det som man vill ha det.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."