Seasonic introducerar nätaggregatsserien Prime med 80 Plus Titanium

Permalänk
Melding Plague

Seasonic introducerar nätaggregatsserien Prime med 80 Plus Titanium

Taiwanesiska Seasonic slår på stort med sin nya flaggskeppsserie av nätaggregat, där bland annat skyhög verkningsgrad, klassledande spänningsreglering och låg ljudnivå står på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Extrem overkill men oj vad man skulle vilja ha det i burken
Edit: 1200w

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kanske dags att uppgradera PSU ifrån mitt 80+ bronze agg som börjar närma sig 6år.

Permalänk
Medlem

Dregel ...

Har redan en Seasonic 760W Platinum så jag vore galen om jag uppgraderade. Just därför kommer jag säkert göra det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Porr! Vad är det för storlek på dessa?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Det känns inte som att dessa blir billiga direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Extrem overkill men oj vad man skulle vilja ha det i burken

Verkningsgrad kan väl inte bli "overkill"? Eller? De blir ju bara effektivare.

80 Plus: Such PSUs waste 20% or less electric energy as heat at the specified load levels, reducing electricity use and bills compared to less efficient PSUs.

https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

80 Plus Titanium borde väl nästan kallas för 90 Plus? Om man ser på tabellen där på Wikipedia så har ju Titanium minst 90% verkningsgrad.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

80 Plus Titanium! Äntligen!
Hoppas vi får ser mer Titanium framöver...

Permalänk
Avstängd

Kan inte någon släppa ett billigt 80 Plus Titanium på 200-500 W.
Vill se ett Titanium nätagg för under tusenlappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kan inte någon släppa ett billigt 80 Plus Titanium på 200-500 W.
Vill se ett Titanium nätagg för under tusenlappen.

De ska ju släppa ett under 500W. Dock om det blir dyrt eller inte återstår att se men nog tror jag det kommer ligga runt 1500kr.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant, har ett gammalt Seasonic agg på 600w som har tuffat på starkt i ca 6 år.
börjar bli dags för lite modulärt kan jag känna

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk

Nu kommer alla kommentarer som
"oj 500W. vad ska man med det till?! Jag använder bara 15W i min dator från 1995"

Permalänk
Medlem

Då vet man vad för nätagg det blir i näst det får bli den helt passiva 550W-modellen. Idag har jag deras Platinum agg på 460W och är supernöjd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kan inte någon släppa ett billigt 80 Plus Titanium på 200-500 W.
Vill se ett Titanium nätagg för under tusenlappen.

Ytterst tveksamt att det kommer hända. Tvivlar starkt på att det kommer komma ett platinum under 450 W, och då kommer det nog kosta lite över 1 000 kr.

Skrivet av ExtremeZero:

Nu kommer alla kommentarer som
"oj 500W. vad ska man med det till?! Jag använder bara 15W i min dator från 1995"

Lägg av, datorkomponenter blir bara strömsnålare och strömsnålare, och den stora majoriteten har datorkomponenter från budget/mellanklassegmentet. Det blir inte mycket ström som går åt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Det känns inte som att dessa blir billiga direkt

Förmodligen snordyra, men om det är lika hög kvalité som det alltid varit så är det helt ok ändå (för min del).

Skrivet av rektor:

Kan inte någon släppa ett billigt 80 Plus Titanium på 200-500 W.
Vill se ett Titanium nätagg för under tusenlappen.

Det vore mycket trevligt, skulle lätt klara mig med 250W i min server exempelvis, så jag hoppas också på detta. Men billigt blir det nog knappast.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@enbom: 1200w tycker jag är extrem overkill för min dator i sign.
Varför du tror att jag menade 80 plus titanium eller 400 W/550 W är ett mysterium

Jag glömde att man måste vara extremt tydlig här då någon alltid hittar något att peka på annars.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Förmodligen snordyra, men om det är lika hög kvalité som det alltid varit så är det helt ok ändå (för min del).

Det vore mycket trevligt, skulle lätt klara mig med 250W i min server exempelvis, så jag hoppas också på detta. Men billigt blir det nog knappast.

Kanske blir en Zen rigg med nåt av följande agg bara för att då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kommer säker vara riktigt fina agg detta

Lite synd att Seasonic har en tendens att vara lite överprissatta i Sverige bara

Sen är jag lite tveksam till utseendet på agget (grillen) men det kan man leva med

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kommer säker vara riktigt fina agg detta

Lite synd att Seasonic har en tendens att vara lite överprissatta i Sverige bara

Sen är jag lite tveksam till utseendet på agget (grillen) men det kan man leva med

Seasonic agg är väl inte direkt konkurrenskrafigt prissatta i nått land eller? Detta har väl att göra med att det blir lite känsligt iom deras oem-verksamhet. Nu hade de iof kunnat gå ner flera hundralappar här i Sverige och fortfarande vart dyra men tror inte deras oem-kunder blir så glada om de börjar konkurrera med dom.

Kom inte ihåg vilken sida det var som var där på studiebesök men då sa de tydligen i princip rakt ut att de inte kunde lägga sig i prisklasser som konkurrerade med deras oem-kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xpanterx:

@enbom: 1200w tycker jag är extrem overkill för min dator i sign.
Varför du tror att jag menade 80 plus titanium eller 400 W/550 W är ett mysterium

Jag glömde att man måste vara extremt tydlig här då någon alltid hittar något att peka på annars.

Det kan ju betyda precis vad som helst när du inte skriver ut det från början. På internet är det svårt att tyda bakomliggande syftningar osv. Nu fick du några ledtrådar till mysteriet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det kan ju betyda precis vad som helst när du inte skriver ut det från början. På internet är det svårt att tyda bakomliggande syftningar osv. Nu fick du några ledtrådar till mysteriet.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du seriöst trodde att jag menade att 80 plus titanium eller 400 W/550 W var overkill på något sätt så får det stå för dig.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kan inte någon släppa ett billigt 80 Plus Titanium på 200-500 W.
Vill se ett Titanium nätagg för under tusenlappen.

Exakt!
Vart är nätaggregaten på 250W med 80 Plus Ti, som passar Skylake i5 + kommande Polaris?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@enbom: 1200w tycker jag är extrem overkill för min dator i sign.
Varför du tror att jag menade 80 plus titanium eller 400 W/550 W är ett mysterium

Jag glömde att man måste vara extremt tydlig här då någon alltid hittar något att peka på annars.

Nåja... Då vet jag bättre vad du menar. Jo man måste vara tydlig på internet.
Jag trodde helt seriöst att du menade 80 Plus Titanium eftersom själva nyheten handlar om det, nyheten i sig är ju inte 1200w nätagg.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Seasonic agg är väl inte direkt konkurrenskrafigt prissatta i nått land eller? Detta har väl att göra med att det blir lite känsligt iom deras oem-verksamhet. Nu hade de iof kunnat gå ner flera hundralappar här i Sverige och fortfarande vart dyra men tror inte deras oem-kunder blir så glada om de börjar konkurrera med dom.

Mja, tex i Staterna så verkar det som aggen lite då och då kan hamna på rea på någorlunda vettiga priser i nivå med konkurrenterna åtminstone. (eller gjorde det förut i alla fall)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt om Seasonic även kom med SFX-L-nätagg.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

80 Plus Titanium borde väl nästan kallas för 90 Plus? Om man ser på tabellen där på Wikipedia så har ju Titanium minst 90% verkningsgrad.

Inte detta skit igen...
Ska vi kalla dig tvåbom då eller? USB ska väl heta USC bara för alla vill ha den nya C-kontakten då eller?

80 PLUS är ett namn, precis som Corsair, ASUS, Sweclockers... varför ska de ändra ett certifierat namn bara för att folk inte kan tolka en specifikation.
Trodde ärligt att folk på denna sidan var mer påläst än att slänga ut sig denna kommentar på vartenda Titanium/Platinum certifierade agg som tas upp.

OnT dock... härligt med både 10års garanti och man måste bara älska designen. Stilrent, utan en "fläktsida" med enormt med anslutningsmöjligheter. Skulle gärna vilja se Sweclockers testa denna, så man får se den oslagbara spänningsregleringen

Skrivet av sKRUVARN:

Seasonic agg är väl inte direkt konkurrenskrafigt prissatta i nått land eller? Detta har väl att göra med att det blir lite känsligt iom deras oem-verksamhet. Nu hade de iof kunnat gå ner flera hundralappar här i Sverige och fortfarande vart dyra men tror inte deras oem-kunder blir så glada om de börjar konkurrera med dom.

Kom inte ihåg vilken sida det var som var där på studiebesök men då sa de tydligen i princip rakt ut att de inte kunde lägga sig i prisklasser som konkurrerade med deras oem-kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger lite logik i det du säger dock, för om de konkurrerade ut dem, skulle de tappa dem. De tjänar nog bra mycket mer på att alla större aktörerna köper deras delar än att sälja till slutkund. Sen släpper de dessa serier för att visa vad som är möjligt och det är nog mer reklam för OEMerna än till oss

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Ytterst tveksamt att det kommer hända. Tvivlar starkt på att det kommer komma ett platinum under 450 W, och då kommer det nog kosta lite över 1 000 kr.

Lägg av, datorkomponenter blir bara strömsnålare och strömsnålare, och den stora majoriteten har datorkomponenter från budget/mellanklassegmentet. Det blir inte mycket ström som går åt då.

Själv kör jag en 2000W och den behövs. LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExtremeZero:

Själv kör jag en 2000W och den behövs. LOL

Ja men du är i en väldig minoritet. Den stora massan behöver som mest 500W.

Permalänk
Medlem

Detta har jag väntat på. Detta är en fantastisk teknisk bedrift kombinerat med en fantastisk industridesign. Så vacker på alla sätt. Detta är state of the art. Cutting edge. Detta är Seasonic

Skrivet av backfeed:

Dregel ...

Har redan en Seasonic 760W Platinum så jag vore galen om jag uppgraderade. Just därför kommer jag säkert göra det.

Do it! Ge efter för dina teknofila lustar och bered dig sedan på nirvana!

Skrivet av sKRUVARN:

...

Kom inte ihåg vilken sida det var som var där på studiebesök men då sa de tydligen i princip rakt ut att de inte kunde lägga sig i prisklasser som konkurrerade med deras oem-kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var här på Sweclockers

Skrivet av martinot:

Skulle vara trevligt om Seasonic även kom med SFX-L-nätagg.

Instämmer

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast

Det trevligaste av allt är ju definitivt 10 års garanti IMO
Dels så visar det ju vilken självsäkerhet som Seasonic har men också hur trygg man som kund kan känna sig även efter flera år.

Köpte mitt AX 850 2012 och har alltså fortfarande 3 års garanti kvar, det är aldrig fel!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈