Permalänk
Medlem

Övervaka vattentemp med mjukvara?

Håller på och gör det sista på mitt vattenkylningsbygge men har ett problem som jag inte lyckats hitta en lösning på än och hoppas nån här har ett bra tips.

Jag har en tempsensor som mäter vattentempen i loopen och jag skulle vilja övervaka denna via mjukvara.
Problemet är att jag inte har några temperatur-kontakter på moderkortet så jag har ingenstans att plugga in sensorn. Finns det nån smidig lösning på detta problem?

Kan jag bara få åtkomst till temperatursignalen så kan jag alltid skapa ett eget program som läser av den, men det är just att få åtkomst till signalen som jag inte hittat någon lösning på.

Permalänk
Rekordmedlem

En arduino ? Det bord ju gå att pilla ihop nått eget med en sån om man är lagd åt det hållet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja det eller möjligtvis en Raspberry Pi skulle ju gå att pilla ihop nåt eget med.
Skulle dock gärna slippa då jag inte är så haj på elektronikbiten, men det är en tänkbar lösning.

Permalänk
Medlem

http://www.coolerkit.se/shop/xspc-sensor-blaa-2554p.html sedan kopplar du bara din kabel till denna istället för den temp-sensorn som finns

Ingen mjukvaru-lösning då du inte har en T-probe kontakt på moderkortet, men om du ska ha temp-givare på vattnet som visas inne i OS måste du till min kännedom ha en raspery-pi som tar temp och skickar denna info till t.ex Speedfan eller något, och då måste du lägga in egna koder för att hämta osv osv.. Tror denna lösning är den smidigaste

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk

vet inte hur denna är men teoreyiskt borde det ju gå att knåpa ihop ett program som kan läsa tempen direkt ur sensorn.

www.ebay.co.uk/itm/USB-Thermometer-Temperature-Sensor-Data-Lo...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimboso:

http://www.coolerkit.se/shop/xspc-sensor-blaa-2554p.html sedan kopplar du bara din kabel till denna istället för den temp-sensorn som finns

Ingen mjukvaru-lösning då du inte har en T-probe kontakt på moderkortet, men om du ska ha temp-givare på vattnet som visas inne i OS måste du till min kännedom ha en raspery-pi som tar temp och skickar denna info till t.ex Speedfan eller något, och då måste du lägga in egna koder för att hämta osv osv.. Tror denna lösning är den smidigaste

Tack för svar.
En sån har jag som temporär lösning just nu, men som permanent lösning vill jag kunna se temp i mjukvara istället.
Lutar ju mer och mer åt en egen lösning med Raspberry Pi eller Arduino...

Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte hur denna är men teoreyiskt borde det ju gå att knåpa ihop ett program som kan läsa tempen direkt ur sensorn.

www.ebay.co.uk/itm/USB-Thermometer-Temperature-Sensor-Data-Lo...

Problemet med den är att den inte känns så lämpligt att få in i en vattenloop. Isåfall måste jag modda USB-dongeln så den tar en 2-pin temp sensor.

Permalänk
Skrivet av Ohjay:

Tack för svar.
En sån har jag som temporär lösning just nu, men som permanent lösning vill jag kunna se temp i mjukvara istället.
Lutar ju mer och mer åt en egen lösning med Raspberry Pi eller Arduino...

Problemet med den är att den inte känns så lämpligt att få in i en vattenloop. Isåfall måste jag modda USB-dongeln så den tar en 2-pin temp sensor.

varför?
den ska vara vattentät är 150°c för lite eller varför behöver du just en 2pin sensor?

du kan ju ansluta usbsensorn internt via en av de interna usbportarna via en adapter om det är för att du inte vill ha kabeln ut på baksidan.

sen kanske det är för krångligt att göra program till den som snappar upp tempen och ev lättare att göra med en aurdino.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan vara att införskaffa en Auaero, t.ex. denna: aquaero 5 LT.

LT-versionen har ingen LCD-display såsom dess storasyskon har, och kan även användas till annat: Fläkt/pumpkontroll/belysningskontroll/reläutgång/flödesmätning.
Själv har jag en Aquaero 5 PRO till min vattenkylning.

Programmässigt kan du använda Aquacomputers Aquasuite:

Smidigt och konfigurerbart, du väljer vad som skall visas. Personligen visar jag vatten och lufttemperatur samt fläktinställning och aktuella fläktvärden. (bilden är från nätet, inte min konfiguration)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizcak:

Ett alternativ kan vara att införskaffa en Auaero, t.ex. denna: aquaero 5 LT.
http://shop.aquacomputer.de/images/product_images/popup_images/53095.jpg
LT-versionen har ingen LCD-display såsom dess storasyskon har, och kan även användas till annat: Fläkt/pumpkontroll/belysningskontroll/reläutgång/flödesmätning.
Själv har jag en Aquaero 5 PRO till min vattenkylning.

Programmässigt kan du använda Aquacomputers Aquasuite:
http://cdn.overclock.net/f/f1/f1986f7c_aquasuite2012_1.png
Smidigt och konfigurerbart, du väljer vad som skall visas. Personligen visar jag vatten och lufttemperatur samt fläktinställning och aktuella fläktvärden. (bilden är från nätet, inte min konfiguration)

Detta ska iaf jag kolla på ...

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

varför?
den ska vara vattentät är 150°c för lite eller varför behöver du just en 2pin sensor?

du kan ju ansluta usbsensorn internt via en av de interna usbportarna via en adapter om det är för att du inte vill ha kabeln ut på baksidan.

sen kanske det är för krångligt att göra program till den som snappar upp tempen och ev lättare att göra med en aurdino.

Jag tänkte främst på att få in sensorn i loopen. Känns inte som att jag har något lämpligt ställe för en sån sensor.

Skrivet av Mizcak:

Ett alternativ kan vara att införskaffa en Auaero, t.ex. denna: aquaero 5 LT.
http://shop.aquacomputer.de/images/product_images/popup_images/53095.jpg
LT-versionen har ingen LCD-display såsom dess storasyskon har, och kan även användas till annat: Fläkt/pumpkontroll/belysningskontroll/reläutgång/flödesmätning.
Själv har jag en Aquaero 5 PRO till min vattenkylning.

Programmässigt kan du använda Aquacomputers Aquasuite:
http://cdn.overclock.net/f/f1/f1986f7c_aquasuite2012_1.png
Smidigt och konfigurerbart, du väljer vad som skall visas. Personligen visar jag vatten och lufttemperatur samt fläktinställning och aktuella fläktvärden. (bilden är från nätet, inte min konfiguration)

Intressant! Tackar.
Nyfiken fråga, hur ansluter du en aquaero? USB? PCIe?

Permalänk
Medlem

Finns denna också Corsair Commander Mini
https://www.komplett.se/product/831186/datorutrustning/chassi...

Kanske lite dyr?

@Mizcak: Angående Aquacomputers Aquasuite så såg jag att den har power meter också, mäter den effekten på det PSU levererar?
Finns den funktionen i så fall med i LT versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Nyfiken fråga, hur ansluter du en aquaero? USB? PCIe?

Japp via USB kabel.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Intressant! Tackar.
Nyfiken fråga, hur ansluter du en aquaero? USB? PCIe?

Som tidigare talare, japp, USB internt.

LT-versionen monterar du internt.
Andra versioner är gjorda för 5,25"-fack, med LCD och knappar.

Skrivet av MarkSix:

Finns denna också Corsair Commander Mini
https://www.komplett.se/product/831186/datorutrustning/chassi...

Kanske lite dyr?

@Mizcak: Angående Aquacomputers Aquasuite så såg jag att den har power meter också, mäter den effekten på det PSU levererar?
Finns den funktionen i så fall med i LT versionen?

Corsair commander såg trevlig ut också.

Här finns manualen för Aquaero 5/6: Aquaero manual
Samt Aquacomputers produktsida för Aquaero 6 PRO, så kan ni navigera bland möjliga tillbehör.

Jag kan inte säkert tala om hur den mäter effekt, då det inte är något jag nyttjar. Men jag är säker på att den ej mäter hela PSU'ns effektförsörjning då det inte finns någon kommunikation mellan och all kraft ej passerar någon mätenhet. Fläktkanalerna däremot är övervakade.

Ett standardiserat gränssnitt mot nätenheter hade dock vart fint för kontrollfreaks

Permalänk
Medlem

Tackar allihop!

En Aquaero eller en Corsair Commander får det nog bli då. Onödigt att komplicera saker mer än nödvändigt.

Permalänk
Skrivet av Ohjay:

Tackar allihop!

En Aquaero eller en Corsair Commander får det nog bli då. Onödigt att komplicera saker mer än nödvändigt.

håller med att det är nog bättre att köpa någon av dessa.

tippar att en aurdino givare osv hade säkert kostat nästan lika mycket och sen sitta och knåpa program i flera timmar tills man får det som man vill.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows