AMD demonstrerar grafikarkitekturen Polaris på CES 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Så härliga siffror. Älskar mitt 750ti men byter det gärna mot högre prestanda på <75W TDP.
Passiv kylning FTW.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sitter i samma sits och inväntar en värdig efterträdare till mitt GTX750, vägrar nyttja extra ström från PSU:n nu när det är möjligt att få tillräcklig prestanda utan. Det ser dessutom ut att bli gångbart i ännu högre utsträckning framöver.

Det ska bli intressant att se hur dessa ser ut när tester börjar hitta ut på nätet.

Permalänk
Medlem

Låter intressant att det når upp till 60 fps med tanke på att 960 klarar 60-75fps med dessa inställningar. Undrar vad det toppar utan låst FPS.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

IIRC så är det spelet som är låst till 60FPS. alltså inget som AMD kan göra något åt.

Vore ju dock intressant att få redan på specs på kortet. det är ju ganska solklart att ett toppkort skulle ligga och pumpa ut 60fps på lägre klockning, och därmed dra mindre ström, än ett 950 som kanske ligger nära max för var kortet klarar av. Så man får ju ta detta med en nypa salt.
Men hur man än ser på saken så är ju 88W för 60FPS ganska imponerande, bra jobbat AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur ser matten ut då?
Om ett kort har 90W TDP och inte eldar på i fullfart utan kör på låst FPS så drar det rimligtvis inte 90W kontinuerligt. Men vi räknar högt och antar att det drar 90W. Vilket är ett rimligt maximum då hela övriga systemet får samsas på 65W i det scenariot. Om då Polaris-datorn drar cirka 67W mindre hur mycket kan den då som mest dra? 90-67=?

Jag ser flera skäl till varför det är orimligt att ens räkna på hela 90W för nVidia-kortet. Men kan du se skäl till varför nVidia-kortet ska dra mer än 90W? Vad är ditt belägg för att det ska dra 67+40=107W, och hur övriga datorn med alla förluster bara drar 48W?

Jag tolkade det som om du menade vad drar polaris kortet i denna belastning när det är låst till 60Hz.. ~40w rimligtvis då enligt AMD eftersom systemet utan grafikkortet drar ~50w, eller jag missar något?

Citat:

Mätarna visar en klar fördel för systemet med AMD Polaris, som drar strax under 90 W jämfört mot 155 W för motsvarande dito med Geforce GTX 950. Värt att nämna är att AMD gör gällande att varje system, exklusive grafikkort, drar cirka 50 W.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompanhuhu:

Dem har redan R9 Nano.

Drar mer än GTX 980 och presterar likvärdigt. Hade förväntat mig mer av ett kort som är 1 år nyare. Det kompakta formatet gilla jag dock skarpt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Lite synd att de låst frekvensen. Men hur som så verkar vi ha ett av de intressantaste grafikåren på länge framför oss!

Skickades från m.sweclockers.com

Detta var ju en demonstration på prestanda/watt inte ren prestanda. Så de måste låsa till en specifik frekvens för att se hur många watt de drar i samma situation.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tompanhuhu:

Dem har redan R9 Nano.

Det har en Typical Board Power (TBP) på 175 W. Hela datorn med Polaris-kortet drar 90 W. Nano är verkligen inte strömsnålt i det sammanhang artikeln ska läsas i.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling:
Absolut om man jämför kommande generation men nano har du rätt.
Men nu svarade jag på en kommentar som antydde att amd inte hade några kort som konkurrerade med nvidia i energieffektivitet.

Permalänk
Skrivet av Tompanhuhu:

@Alling:
Absolut om man jämför kommande generation men nano har du rätt.
Men nu svarade jag på en kommentar som antydde att amd inte hade några kort som konkurrerade med nvidia i energieffektivitet.

Längre tillbaks ledde AMD prestanda/watt, men då var något annat att klaga på i stället. Känns lite som fanb*** bara letar fel på kunkurenten bara för att inte känna att man köpt från fel tillverkare.

Alltid klagomål på amd , men gör nvidia samma sak/liknande så är det hurrarop.

Samma med sync, båda teknikerna är nästintill samma upplevelse, men ända ska dessa försvara prispålägg på runt 2000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tompanhuhu:

@Alling:
Absolut om man jämför kommande generation men nano har du rätt.
Men nu svarade jag på en kommentar som antydde att amd inte hade några kort som konkurrerade med nvidia i energieffektivitet.

Jaså, jag tolkade @Gender Benders inlägg som att AMD behöver ett slagkraftigt alternativ som kan ta upp striden med GTX 950 i effektklassen <100 W, ty sådana kort lämpar sig mycket väl för SFF-byggen med begränsad kylning. Allra helst ska kortet dessutom inte behöva någon strömförsörjning utöver 75 W från PCIe-porten. Därför tycker jag inte att Nano är relevant i denna tråd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Jag tolkade det som om du menade vad drar polaris kortet i denna belastning när det är låst till 60Hz.. ~40w rimligtvis då enligt AMD eftersom systemet utan grafikkortet drar ~50w, eller jag missar något?

Missade att AMD angett systemets effektförbrukning för hela systemet. Läst nyheten på annat håll innan så läste inte toknoga här. Men ifrågasätter att det är 50W vid samma belastning. För inte drar väl 950 105W innan det ens nått full belastning? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jaså, jag tolkade @Gender Benders inlägg som att AMD behöver ett slagkraftigt alternativ som kan ta upp striden med GTX 950 i effektklassen <100 W, ty sådana kort lämpar sig mycket väl för SFF-byggen med begränsad kylning. Allra helst ska kortet dessutom inte behöva någon strömförsörjning utöver 75 W från PCIe-porten. Därför tycker jag inte att Nano är relevant i denna tråd.

Intressant att så många fick upp ögonen för klassen när 750Ti kom. När AMD dominerade klassen så var det fullkomligt ointressant. 7770 var ett större steg för den klassen och är trots generationsskillnaden inte så långt från 750Ti, men var trots det fullkomligt ointressant. Som när GTX 680 kom, helt plötsligt efter många år var effektförbrukning viktigare än prestanda. Fast bara för toppkortet, för i övriga klasser var fortfarande AMD bättre på den punkten. Eller var väl ingen som visste, eftersom nVidia hade en enda krets som var effektivare än motsvarande AMD-krets så smetade man ineffektivitet på alla AMDs kort och effektivitet på alla nVidia-kort. Sedan atr Tahiti som var den stora boven är lika effektiv sett till prestanda/W förbises ju gärna med.

Om AMD blir effektivare än nVidia nästa generation kommer det vara ointressant igen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aleshi:

Intressant att så många fick upp ögonen för klassen när 750Ti kom. När AMD dominerade klassen så var det fullkomligt ointressant. 7770 var ett större steg för den klassen och är trots generationsskillnaden inte så långt från 750Ti, men var trots det fullkomligt ointressant. Som när GTX 680 kom, helt plötsligt efter många år var effektförbrukning viktigare än prestanda. Fast bara för toppkortet, för i övriga klasser var fortfarande AMD bättre på den punkten. Eller var väl ingen som visste, eftersom nVidia hade en enda krets som var effektivare än motsvarande AMD-krets så smetade man ineffektivitet på alla AMDs kort och effektivitet på alla nVidia-kort. Sedan atr Tahiti som var den stora boven är lika effektiv sett till prestanda/W förbises ju gärna med.

Om AMD blir effektivare än nVidia nästa generation kommer det vara ointressant igen.

Tyvärr tror jag att du har en mycket bra poäng (bortsett från en sak: 750 Ti var extra intressant för att det inte behövde extern strömförsörjning). Min gissning blir att det beror på att Nvidia är typ hundra gånger bättre än AMD på att marknadsföra sina produkter, vilket späds på av utbredd fanboyism för det gröna laget (som jag inte ens anser mig själv helt oskyldig till).

I mitt fall hör det dock till saken att jag inte insåg hur praktiska och sexiga SFF-datorer – och därmed energisnåla grafikkort – är förrän under 2014.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtspiff:

Så härliga siffror. Älskar mitt 750ti men byter det gärna mot högre prestanda på <75W TDP.
Passiv kylning FTW.

Nöjer mig med semipassivt som på mitt gtx 960, enda gången jag hör kortet är när jag lirar tyngre spel som GTA V eller BF4.
Med det sagt hade det ju såklart varit ännu trevligare med helt passivt, dock känns det lite begränsande - ibland (nu är ju inte 960 ett kraftkort direkt men fungerar bra för allt jag har det till.)

Permalänk
Medlem

Hat kört passivt i 9 år o tar nästa steg alldeles snart. Dock är det bara ner till mindre storlek då min lista ändock är 1. Storlek 2. Ljud 3. Gaming. Skylake levererar låg TDP. Seasonic kvalitets psu som passivt. DDR4 till låg värme. Noctua tysta fläktar. M.2 tyst o kallt.
Ska då inte GPUer kunna levereras kalla o tysta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.