Permalänk
Inaktiv

4k skärms skalning återställs

Goddag,

Igår fick jag min nya, och första, 4K skärm som jag älskar som det vore mitt biologiska barn. Men nu har vi fått vår första konflikt. Jag har satt skalningen på 200% vilket gör Ikonerna rätt perfekt stora. Problemet uppstår när skärmen går in i strömsparläge, och man väcker den. Då är alla Ikoner och deras texter oläsligt små. Byter jag upplösning och tillbaka så är allt bra igen, men verkar som skärmen / windows inte vill spara hur jag vill ha det.

Skärmen är en Samsung U28E590D, och OS är Windows 10. Jag har även installerat dom drivrutiner som fanns tillgängliga på Samsungs hemsida.

Några idéer om vad som står på här?

Permalänk
Medlem

Du kanske borde skriva vilken skärm det är och vilket Windows du kör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hypermode:

Du kanske borde skriva vilken skärm det är och vilket Windows du kör.

Givetvis!

Skärmen är en Samsung U28E590D, och OS är Windows 10. Jag har även installerat dom drivrutiner som fanns tillgängliga på Samsungs hemsida.

Permalänk
Bildexpert 📺

Skärmen är antagligen oskyldig. Den visar bara den signal grafikkortet skickar. Så alla inställningar i Windows som återställs är troligtvis ett Windowsproblem, kanske mer specifikt ett Windows 10-problem.

Känner igen fenomenet. Hade samma fenomen fast vice versa där skalning hela tiden tiden återställdes till 300% så att 4K-skärmen i praktiken kördes som en 1280x720-skärm. Just den här typen av problem gör att jag håller mig från Win10. Det är inte moget ännu och stör mig i testerna.

Permalänk
Avstängd

Är det nVidia kort du kör med?

Jag har liknande problem...alla mina brightness inställningar i spel återställs varje gång jag avslutar spelet tills nästa gång jag ska lira...sjukt drygt att behöva göra om det hela tiden..

--I-landsproblem

nVidia kort.

Visa signatur

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Skärmen är antagligen oskyldig. Den visar bara den signal grafikkortet skickar. Så alla inställningar i Windows som återställs är troligtvis ett Windowsproblem, kanske mer specifikt ett Windows 10-problem.

Känner igen fenomenet. Hade samma fenomen fast vice versa där skalning hela tiden tiden återställdes till 300% så att 4K-skärmen i praktiken kördes som en 1280x720-skärm. Just den här typen av problem gör att jag håller mig från Win10. Det är inte moget ännu och stör mig i testerna.

Ja det är fruktansvärt störande. Jag har inte sett att det påverkar spelen, men wth! Så här ska det inte behöva vara när man kör en skärm för tusenlappar.

@WindForceX3
Japp, det stämmer bra. Datorn rullar på 980Ti.

Kanske kan misstänkas att det har att göra med att jag kör en 4k som primär skärm och en 1080 som sekundär, och det är något där som blir fel.