HTC Vive kan kosta över 15 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Vet inte vilken värld du lever i, men för majoriteten av medelsvensson är 7000kr mycket pengar.
Jag jobbar, är grymt teknikintresserad och hade gärna köpt en rift eller vive. Men kan inte motivera att lägga ut de pengarna på en gen1-pryl som just nu har ett väldigt begränsat användningsområde.

Många på forumet är entusiastier med datorer som sin primära och enda hobby, då förstår jag att man inte tycker det är några problem.
Men om man, som de flesta i samhället, har andra utgifter och saker man vill lägga pengar på hamnar VR i "nice to have but not required"-facket.

Det handlar ju en del om prioriteringar också och nu är vi på en entusiastforum. Medellönen för män 2013 var 32900kr. I "vad tjänar du"-tråden är det som han påpekade många som tjänar mycket mer än så. Det kan ju slängas ut tiotusentals eller hundratusentals kronor på lyxiga resor eller bilar utan att blinka, eller varför inte nya flådiga mobiltelefoner. Dock är det ju så att man inte vet vad man får för sina pengar i det här fallet och det är väl möjligen det man kan ifrågasätta. Om man kan testa prylen i butik och den visar sig vara fantastisk och man kanske dessutom redan sitter på en kraftig burk så är väl priset inga konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast din jämförelse tar upp helt ny teknik. VR är inte nytt på det sätter. Det handlar mest om justering och implementation av befintlig hårdvara. Det viktigaste är ju de två skärmarna, och "små skärmar" har funnits sedan tidigare. Men visst, hade det vart helt nytt i klass med DVD eller något annat så kan jag gå med på att det kostar att vara först, men då främst på grund av låg tillgång i kombination med hög efterfrågan.

Nästan all produktutveckling är just utveckling av något befintligt, inte framtagande av ett nytt grundämne eller ett nytt "hjul". En hårddisk är ju roterande metallplattor och skrivhuvuden som styrs av motorer och arbetar med magnetism, allt det fanns väl tidigare i andra applikationer, detsamma med CD, DVD och BluRay där man kom på att använda laser tillsammans med plastsubstrat för att lagra och läsa data.

I fallet med VR-headset är det också ny teknik då det inte finns någon produkt på marknaden idag som på samma sätt läser av användarens rörelser och förmedlar den informationen via en dator till ett par skärmar som sitter i ett headset med låg latens som lämpar sig för bl.a. datorspel. Att börja hävda att något inte är nytt bara för att de ingående komponenterna mer eller mindre finns på marknaden sen tidigare är bara felaktigt då du hamnar i en oändlig regression som bara leder till slutsatsen att ingenting är nytt.

Det är inget konstigt att första generationen av VR-headset blir dyra eftersom det är helt nytt och användningsområdet är helt outforskat med ungefär noll tidigare tillämpningar att anpassa för den egna produkten - utvecklingskostnaden är därför väldigt stor eftersom det krävs otroligt mycket testning och optimering av produkten som består av nya lösningar. Sen är inte ingående komponenter någon standard heller så det spär också på priset, slutsumman blir då större än vad många är beredd att betala för produkten i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

2. Ett av "genombrotten" HTC pratade om var något de kallar "Mura correction". Mura är defekter i skärmar. Det ryktas att HTC har fått tag på något sämre skärmar än Oculus och då tänker jag att genombrottet är att kunna korrigera dessa för att uppnå i princip samma kvalitet men till ett mycket lägre pris.

Tydligen så har alla OLED-produkter mura correction:
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/3zy027/an_article_on...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Så Oculus förlitar sig på att speltillverkarna skall licensiera deras teknik eller menar du att Oculus ska utveckla egna spel?

Det finns en Oculus Store. Precis som Steam. De tar en procent på försäljningen. De har tänkt tjäna pengar på content, inte på hårdvara.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det finns en Oculus Store. Precis som Steam. De tar en procent på försäljningen. De har tänkt tjäna pengar på content, inte på hårdvara.

Ok, jag är ärligt talat inte så insatt. Men tack för info.
Misstänker att Oculus kommer blöda kapital länge innan det går med vinst... om det någonsin gör det

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Väntar på wii vr, känns som Nintendo och vr skulle vara intressant... [/size]

Håller med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Kan inte vara samma personer som skriver i denna tråden som skriver i vad har du i lön tråden.

7000kr är ju typ ingenting om man jobbar.

Ja om man jobbar.

Du skall inte gå och tro att alla här i livet är lyckligt lottade med att få jobb.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Så Oculus förlitar sig på att speltillverkarna skall licensiera deras teknik eller menar du att Oculus ska utveckla egna spel?

De förlitar sig på att alla med Oculus kommer vilja spela något på dem, och därför köpa VR spel via deras egen portal där de kan ta ut vinstmarginal för tjänsten innan spelutvecklarna får sin % av ditt spelköp.

Sedan stödjer ju Oculus/Facebook även spelutveckling av VR titlar en hel del, och de hoppas säkert att deras investeringar i VR titlar skall ge avkastning också.

Permalänk

Givet köp, dom som har testat VR vet att det är värt pengarna.

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Avstängd

13-15 papp är nada för en bra VR-upplevelse. Men nu går det ju rykten om att Vive är sämre än Riften när det gäller saker som Fill factor, osv. Om själva HMDn är sämre är det mao kontrollerna man betalar för. Frågan är då om den är värd pengarna. En STEM kommer ju kosta runt 5 000 tex.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Ja om man jobbar.

Du skall inte gå och tro att alla här i livet är lyckligt lottade med att få jobb.

Och jobbar man inte så ska man inte ägna sig åt sådan här lyxkonsumtion. Även jag som student kan spara ihop dom pengarna på 2-3 månader om jag låter bli cigg, fulmat och brännvin. Om man inte har råd att lägga 7000kr på ett VR-set så är förmodligen ekonomin så kass att man inte borde köpt det ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Med tanke på att nyheten är påhittad, så är jag inte särskilt förvånad att Sweclockers lägger ut den utan att göra någon som helst källkritik

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Och jobbar man inte så ska man inte ägna sig åt sådan här lyxkonsumtion. Även jag som student kan spara ihop dom pengarna på 2-3 månader om jag låter bli cigg, fulmat och brännvin. Om man inte har råd att lägga 7000kr på ett VR-set så är förmodligen ekonomin så kass att man inte borde köpt det ändå.

Har jag någonsin sagt att jag är?

Nej.

Hellre tar jag och köper graffe och skärm än fjant glasögon.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

En fullgod VR upplevelse är för mig värd 5000 max och av det jag sett av oculus och htc är de inte tillräckligt bra ännu men om några år så är det nog bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Deras marginal finns i mjukvaran ( som för övrigt billiga kinakopior kommer får svårt att få tillgång till).

Precis som med konsoller som säljs till tillverkningspris eller t.o.m. förlust, för att ta igen det på licenser på spelen.

Fast det saknas ju mjukvara och hur många av vr skaparna kommer tillverka mjukvara i den omfattning att det får in vinaster för att täcka förlusten för hårdvaran?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Fast det saknas ju mjukvara och hur många av vr skaparna kommer tillverka mjukvara i den omfattning att det får in vinaster för att täcka förlusten för hårdvaran?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänker att man kanske inte ska underskatta det faktum att HTC kan sälja mjukvara i Kina, det är det deras nya butik Viveport är till för. Steam är förbjudet i Kina och även Oculus Store.

Även om många kineser är fattiga finns det ju en hel del rika personer där totalt sett.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det finns google cardboard om man vill ha en billig VR upplevelse=P

Permalänk

Vilket linkbait för en påhittad nyhet.

Här har vi ett par till:
"Alla vänsterfötter ska bli högerfötter, beslut i mars 2019" - skäggig utvecklare på lunchen
"6 mc nuggets kostar 15 kr därför kommer 20 kosta exakt 50 kr" - jag har just gått en abf kurs i excell

Usch va dumt "rapporterat"

Permalänk
Inaktiv

Är det verkligen bekräftat att priset på 1500 dollar är falskt? Jag har inte sett varken HTC eller Valve dementera uppgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är det verkligen bekräftat att priset på 1500 dollar är falskt? Jag har inte sett varken HTC eller Valve dementera uppgifterna.

Det är ju bara rena spekulationer... sedan när går företag ut och dementerar sådant? Dessutom är det fullt med fel i artikeln i övrigt.

Det är dessutom helt vansinnigt. Det skulle inte finnas någon anledning att prissätta den på en sådan nivå, därför kommer de inte heller att göra det.

Jag satsar på max 799 USD.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

Det är ju bara rena spekulationer... sedan när går företag ut och dementerar sådant? Dessutom är det fullt med fel i artikeln i övrigt.

Det är dessutom helt vansinnigt. Det skulle inte finnas någon anledning att prissätta den på en sådan nivå, därför kommer de inte heller att göra det.

Jag satsar på max 799 USD.

/hulle.

Det blir inte lika livat i andra nyhetstrådar som handlar om hur någon analytiker spått i kaffesumpen samtidigt. Att det är fel i artikeln behöver inte betyda något heller. Om företagens produkt tar skada av felaktiga rykten sprids så är det klokt att dementera. När de inte dementerar nu så kan man anta att HTC och Valve antingen inte bryr sig eller att prisuppgiften faktiskt kanske skulle stämma.

Jag tvivlar också starkt på att den skulle säljas för 1500 dollar, vore att dömma sin produkt till en tidig död när konkorrunten tar 600 dollar för sin likvärdiga produkt. Förhoppningsvis går de inte över 999 dollar iallafall.

Lär väl märkas snart nog hur det faktiskt ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Fast det saknas ju mjukvara och hur många av vr skaparna kommer tillverka mjukvara i den omfattning att det får in vinaster för att täcka förlusten för hårdvaran?

Mjukvara saknas väl inte???

Det finns exakt lika mycket mjukvara levererade till konsumenter för Oculus Rift CV1 som det finns hårdvara för CV1 just nu, dvs exakt noll stycken av båda sorterna.

För att hårdvaran skall slå igenom krävs bra mjukvara, och för att mjukvaran skall slå igenom krävs många enheter hårdvara levererade.

Ingen kan lyckas utan den andra, precis samma som med konsoler.
Skillnaden är väl att de som köper en Rift för 7400 SEK + Dator för 15000 SEK är en betydligt köpstarkare kundkrets än de som köper en konsol för 3000 SEK, och därför kan förväntas köpa både mer och dyrare mjukvara om och när den är bra nog.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det kommer information om att Vive ska kosta 15000kr är ENDAST för att få folk att köpa oculus rift nu på direkten.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Alltså har dom marginal

Tja asså så kan man ju se det så klart, men är inte det man brukar mena med [försäljnings-]marginal.
Jag är fullt beredd att tro på att de går back idag på varje såld enhet, men att de ser det som att köpa in sig på marknaden.
Tror det är en av anledningarna till att Palmer inte kan snacka om vad de bundlade grejerna kostar t.ex. för att jag slår vad om att Microsoft skickar med xbox-kontrollen nästan helt gratis - det vore inte första gången MS går back på att sälja hårdvara för att ta marknadsandelar, de är ju också ett bolag med extrema mängder pengar i ryggen.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Jag lär vänta tills Vive kostar 3000 kr, hur lång tid det än tar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk

800$ blev det till slut dvs 200$ mer än occulus eller med svenska mått 7.1k istället för "över 15k" som den här skämtartikeln ville få det till.

http://www.wareable.com/vr/htc-vive-vr-headset-april-2016

Permalänk
Avstängd

Ska bli kul att se om det blir lika mycket dyrare för EU som Oculus

Visa signatur