Artefakter i Post-screen R9 380

Permalänk

Artefakter i Post-screen R9 380

Tja skaffade ett R9 380 idag. Funkar kanon. Bara det att varje gång jag bootar datorn så är det massa artefakter på Post-Screenen. Vad beror detta på? Post-Screenen funkar dock som den ska om jag sätter tillbaka det gamla grafikkortet (HD 6850). Vet inte om detta problemet är trivialt riktigt eftersom det inte uppstår några artefakter någon annanstans än just under booten.

Specs:
CPU: Phenom II x4 955 BE 3,2 Ghz
GPU: Sapphire Nitro R9 380 4GB
RAM: 8GB
PSU: 500W
Motherboard: Gigabyte GA-870A-UD3
OS: Win 10 64bit

Permalänk
Hedersmedlem

@daleheming Ja funkar det i windows i spel och liknande så bör kortet funka ok. Dock kan det vara moderkortet som inte lirar riktigt med det nya kortet i "normal" visning, så du kan då kolla om det finns en nyare bios till ditt moderkort som ev kan fixa dessa problem vid bootning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@daleheming:

Hade exakt samma problem med mitt Sapphire r9 380 och samma moderkort som du, kortet fungerade bra i den gamla riggen bortsett från post-screen. Bytte moderkort och processor ett tag efteråt och då har jag inte haft några problem alls.

Så troligtvis inget fel på själva grafikkortet i sig, förmodligen är det något med just denna kombination.

Permalänk
Medlem

Har också samma problem med ett R9 380 och ett Gigabyte GA-990FXA-UD3.

Visa signatur

Dator 1:GA-990FXA-UD3| 1090T 3.2 GHz||RX 480||8GB Hyper X 1600MHz||Samsung 850 EVO 250 Gb, WD Caviar Black 750Gb, WD Caviar Blue 1TB||Fractal Design R5||Corsair HX650||Noctua NH-D14||Asus Xonar DGX||
Dator 2: M4A785TD-V EVO|| 965 BE 3.4 GHz||R9 380||4GB 1333 MHz||F3 320 GB||Antec P183||Corsair TX650||CM Hyper 212+||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av W1KARS:

Har också samma problem med ett R9 380 och ett Gigabyte GA-990FXA-UD3.

Senaste bios på det? Kör själv ett GTX970 på ett sådant (Revision1) med senaste bios och det funkar super.
Vad har du mer för delar i din burk?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Provade uppdatera till senaste BIOS (f10e) men problemet kvarstår. Det är Dator 1 i signaturen och moderkortet är Rev 1. Efter en snabb sökning på Google ser det ut att vara ett vanligt problem med R9 korten och vissa Gigabyte moderkort, men någon lösning som fungerat har jag inte hittat.

Visa signatur

Dator 1:GA-990FXA-UD3| 1090T 3.2 GHz||RX 480||8GB Hyper X 1600MHz||Samsung 850 EVO 250 Gb, WD Caviar Black 750Gb, WD Caviar Blue 1TB||Fractal Design R5||Corsair HX650||Noctua NH-D14||Asus Xonar DGX||
Dator 2: M4A785TD-V EVO|| 965 BE 3.4 GHz||R9 380||4GB 1333 MHz||F3 320 GB||Antec P183||Corsair TX650||CM Hyper 212+||

Permalänk
Medlem

Det är nog bara moderkortet som bestämmer sig för att testa pci-e fullspeed vilket får kortet att visa detta.

Har inget problem med mitt r9 280 här med mitt gigabyte moderkort rev 2.1 på moderkortet
(pci-e 2.1 här dock och inte 3.0)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av W1KARS:

Provade uppdatera till senaste BIOS (f10e) men problemet kvarstår. Det är Dator 1 i signaturen och moderkortet är Rev 1. Efter en snabb sökning på Google ser det ut att vara ett vanligt problem med R9 korten och vissa Gigabyte moderkort, men någon lösning som fungerat har jag inte hittat.

Kan du testa i en annan burk? Det kan ju faktiskt vara "fel" på grafikkortet?! Jag har en kompis som kör med R9 390X på detta mobo R1.2 och det funkar bra utan artefakter iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag får samma effekt med mitt EVGA R9 390. Dock fungerar allting precis som det ska så jag oroar mig inte för mycket över det.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Har också ett Sapphire Nitro R9 380 4GB. Fick exakt samma problem som dig EFTER jag uppdaterade till senaste BIOS. Är ett Gigabyte P55A-UD3 moderkort.

Permalänk
Medlem

Har också samma grafikkort men ett msi z97m gaming-moderkort. Fungerade bra förut, men ominstallerade os:et igår och nu får jag också artefakter i post.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hag.com:

Har också samma grafikkort men ett msi z97m gaming-moderkort. Fungerade bra förut, men ominstallerade os:et igår och nu får jag också artefakter i post.

Om du har problem i POST så är det inte OS:ets fel utan din hårdvara och bios. Kolla så du har det senaste bios/UEFI till mobot.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du har problem i POST så är det inte OS:ets fel utan din hårdvara och bios. Kolla så du har det senaste bios/UEFI till mobot.

Tycker också det, men har inte ändrat något i hårdvaran som borde kunna påverka det, och det hände inte innan ominstallationen.
Det gör ju dock (som folk tidigare sagt) inte så mycket så har ingen större lust att försöka uppdatera bioset.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.