Steam uppgraderar nätverkskapaciteten

Permalänk
Medlem

Bra initiativ.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag snackar 1x 100Gb/s port.

Tror du missuppfattar, du kan still köra 100Gb/s interface fast trunkat...

En port channel (trunk) med 10x 10GE är inte samma sak som 1x 100GE. Det är fortfarande 10st 10GE som du lastbalanserar flöden (hash på l2/l3/l4 information) på. På en riktig 100GE länk kan du köra ett tcp flöde på 100Gbit, det kan du inte med 10x 10GE i en port channel.
I praktiken blir det ingen större skillnad, men hade du haft klienter som klarade mer än 10GE så hade en av länkarna kunnat gå fullt medans de andra inte har någon trafik alls.

100GE är inte speciellt ovanligt längre, alla större operatörer i Sverige kör det redan. Tom Bahnhof som inte är alltför stora var först in på Netnod med 100GE, även om den routern inte råkade ha några fler 100GE interface i den routern...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Kanske man åter äntligen kan förvänta sig max speed på nedladdningarna och lite mer jämnt flöde? Vart dåligt med det på sistone.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Alla som pratar om bandbredden osv, det är Nord America. Alltså skulle det se annorlunda ut i EU

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av maniak:

En port channel (trunk) med 10x 10GE är inte samma sak som 1x 100GE. Det är fortfarande 10st 10GE som du lastbalanserar flöden (hash på l2/l3/l4 information) på. På en riktig 100GE länk kan du köra ett tcp flöde på 100Gbit, det kan du inte med 10x 10GE i en port channel.
I praktiken blir det ingen större skillnad, men hade du haft klienter som klarade mer än 10GE så hade en av länkarna kunnat gå fullt medans de andra inte har någon trafik alls.

100GE är inte speciellt ovanligt längre, alla större operatörer i Sverige kör det redan. Tom Bahnhof som inte är alltför stora var först in på Netnod med 100GE, även om den routern inte råkade ha några fler 100GE interface i den routern...

Jag vet men tror ingen sitter med svart fiber och tankar i över 10Gb/s från Steam

Men ja så klart 1x 10 port kan ju gå fullt, men ja bara börja köpa 1Tb/s backbone med 100Gb/s interface portar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag snackar 1x 100Gb/s port.

Tror du missuppfattar, du kan still köra 100Gb/s interface fast trunkat...

Det jag pratar om också, fysisk 100G

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag snackar 1x 100Gb/s port.

Tror du missuppfattar, du kan still köra 100Gb/s interface fast trunkat...

Hmm. Du behöver inte trunka 10x10 över fiber, men det kan t.ex. ta 4 olika våglängder. Finns ju andra lösningar med såklart, men...

Snyggt sponsrad "nyhet" förresten

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Vad hos Netflix kör FreeBSD? Sedan 2012 körs hela Netflix i "molnet" hos Amazon och deras "front-end" är Linux-baserad

"Specifically, depending on customer demand, Netflix's front-end services are running on 500 to 1,000 Linux-based Tomcat JavaServer and NGINX web servers."

Netflix har också en specifikation för ett system som ISPer kan använda som cache för populära titlar, Netflix's Open Connect.

Angående frågan kring nätverkskapacitet, för Open Connect boxarna gäller 2-4 trunkade 10 Gbit/s länkar, så 20-40 Gbit/s i total kapacitet.

Open Connect använder FreeBSD.
https://openconnect.netflix.com/software/
"For the operating system, we use FreeBSD version 10."

https://www.nginx.com/blog/why-netflix-chose-nginx-as-the-hea...
"Why Netflix Chose NGINX and FreeBSD"

https://www.freebsdfoundation.org/testimonials

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Valves anledning till att inte ha 128 tick servrar är för att de flesta användarna har för dåliga datorer och det skulle sänka deras prestanda.

AKA cheeki breeki iv damke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dom kör nog inte 100Gb/s 100GBASE-LR4 100GBASE-ER4 WDM

kört säkert trunkat fiber med failover, hoppas jag

Eller ja dom kan ju köra 100GBASE-LR4 100GBASE-ER4 WDM failover men blir kyss dyrt.

Trunkar nog 10x 10Gb/s linor eller 5x 20 / 40 Gb/s linor

Eller så kör de med 100Gbit per port, sannolikt för att de har slut fiberpar till deras datacenter och det är billigare än att gräva nya par.

Det är ju liksom inte som att Level3 skulle släppa ett pressmeddelande för att någon av deras kunder köpt 10 x 10GbE portar..

Permalänk
Medlem

Kostnaden för 100G-portar är ju extremt försumbar för L3 då de givetvis kan slå ut kostnaden mot de som nyttjar tjänsten, alternativt alla kunder om de stoppar in det i sitt nät rent generellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vizay:

Kostnaden för 100G-portar är ju extremt försumbar för L3 då de givetvis kan slå ut kostnaden mot de som nyttjar tjänsten, alternativt alla kunder om de stoppar in det i sitt nät rent generellt.

Skickades från m.sweclockers.com

100G är fortfarande så mycket dyrare än 10G så det är inte försumbart för L3, om de själv skulle bestämma - men Netflix är deras kund, inte tvärtom - så om dom vill betala för det så...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

När kommer detta? Ska bli intressant att ladda ner spel när det går 'live' och se ifall man klarar av att hålla en stabil hastighet. Det senaste har steam gett mig allt från att maxa linan till att sjunka ner till nästan ingenting alls. Otroligt ostabilt för att vara ifrån ett stort företag som Valve.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

När kommer detta? Ska bli intressant att ladda ner spel när det går 'live' och se ifall man klarar av att hålla en stabil hastighet. Det senaste har steam gett mig allt från att maxa linan till att sjunka ner till nästan ingenting alls. Otroligt ostabilt för att vara ifrån ett stort företag som Valve.

Nu spår jag bara - men iom att du inte tankar direkt ifrån Level3 så kommer du inte märka någon skillnad, det är snarare/vanligare fullt från din ISP upp emot L3.

Har också lite svårt att se L3 - Steam köra maxade portar innan, om de är deras "poster boy".

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

100G är fortfarande så mycket dyrare än 10G så det är inte försumbart för L3, om de själv skulle bestämma - men Netflix är deras kund, inte tvärtom - så om dom vill betala för det så...

Moduler och kort är fortfarande en engångskostnad, de gör garanterat ROI på det inom en överskådlig framtid, typ 1-2 år. L3 vet ju att ta betalt fortfarande
10G kan man gödsla med så som priserna ser ut i dagens läge (så länge man rör sig inom civiliserade delar av världen iaf), givetvis gäller det inte för 100G, men jag tror inte L3 funderade speciellt länge på sitt inköp för att vara helt ärlig L3 är väl mer eller mindre den största T1:an i dagsläget om jag inte missminner mig, bara naturligt att de är tidigt ute med nästa steg i teknologin

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem

En lite tafatt analys: Börsen håller väl på att krasha så datorunderhållning kommer nog bara öka då det är ett relativt billigt nöje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag snackar 1x 100Gb/s port.

Tror du missuppfattar, du kan still köra 100Gb/s interface fast trunkat...

VAd har trunk med det att göra? De behöver bara uppgradera linjekortet, 10x10 är inte lönsamt. 4x10 sedan går man till 1x100 Gbps.
Om det sedan är access eller trunk är ju inte direkt relevant för bandbredden.

Visa signatur

Nätverksnörd