Backup på skärmlåst iPad

Permalänk

Backup på skärmlåst iPad

Tjena alla sweclockare!

Som rubriken lyder så har min syrra lyckats glömma sin nybytta lösenkod. Självklart är senaste backupen från september (alltså 4 månader bakåt)
Har läst en hel del både här och där men inte lyckats få svar på om det går att rädda, (göra en backup på bilder osv..) utan att behöva skriva in koden och "lita på den här datorn". Eller är det bara att bita i de sura äpplet och använda sig av den 4 månader gamla kopian?

iPad Air 16Gb
iOS vertion: 9.2

Permalänk
Medlem

@OlleLarsson: Vad jag vet går det inte. Har hon aldrig "litat" på datorn på någon av hennes, som hon bara kan säkerhetskopiera ifrån? Hur är dt med iCloud? Brukar sparas en backup varje natt där, därför hade jag det alltid aktiverat förr.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Om hon synkat iPaden med en dator tidigare så ska det gå att koppla in den till den datorn och synka igen, tror att det då ska gå att skapa en säkerhetskopia också (och sen återställa den och återställa säkerhetskopian).

Om hon har säkerhetskopiering via iCloud aktiverat så bör det räcka att koppla in laddaren och låta den ligga några timmar utan att röra den så bör den skapa en ny säkerhetskopia.

Efter ni återställt den skulle jag definitivt aktivera säkerhetskopiering via iCloud så kommer den automatiskt säkerhetskopiera när den laddar och inte används.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

@Seziuo: Hon påstod de men trots de så vart de grisnit och man måsta in och "Lita på den här datorn"
Gjorde en återställning ändå men de var den 4 månader gamal kopian som var den senaste..

Hursomhelst tusen tack för visat intresse! //Olle

Permalänk

@ToJa92: Som sagt grisnit, trots allt..

Låter ju rimligt.. Dock är min erfarenhet av att säkerhetskopiera via iCloud att den mängden data som är gratis inte räcker långt alls. Och att betala för tjänsten är inget alternativ då hon är student. Eller går de att lösa på något annat vis?

Läste någonstans att de gick att komma fiffla sig in i iPaden/iPhoneN om man har iOS 8 och tidigare. Spontan tanke bara att då kanske man kan downgrada till iOS 8 och sedan ta sig in den vägen, eller har jag helt fel?😈 (Skall självklart enbart användas på egna produkter)

Hursomhelst tusen tack för visat intresse! //Olle

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleLarsson:

@ToJa92: Som sagt grisnit, trots allt..

Låter ju rimligt.. Dock är min erfarenhet av att säkerhetskopiera via iCloud att den mängden data som är gratis inte räcker långt alls. Och att betala för tjänsten är inget alternativ då hon är student. Eller går de att lösa på något annat vis?

Nej, dock går det ju att ändra vad som ska säkerhetskopieras så på så sätt kan man ju få med så mycket som möjligt i backupen.
Annars kostar det 9kr/månad för 50GB utrymme, vilket inte är så farligt mycket pengar (men visst, har man 0kr kvar på kontot långt innan den 25e så är kanske inget man prioriterar).

Skrivet av OlleLarsson:

Läste någonstans att de gick att komma fiffla sig in i iPaden/iPhoneN om man har iOS 8 och tidigare. Spontan tanke bara att då kanske man kan downgrada till iOS 8 och sedan ta sig in den vägen, eller har jag helt fel?😈 (Skall självklart enbart användas på egna produkter)

Du kan inte nergradera till iOS 8, och hade du kunnat det så hade du varit tvungen att återställa den (och därmed förlora all data) för att kunna göra det.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Nej, dock går det ju att ändra vad som ska säkerhetskopieras så på så sätt kan man ju få med så mycket som möjligt i backupen.
Annars kostar det 9kr/månad för 50GB utrymme, vilket inte är så farligt mycket pengar (men visst, har man 0kr kvar på kontot långt innan den 25e så är kanske inget man prioriterar).

Du kan inte nergradera till iOS 8, och hade du kunnat det så hade du varit tvungen att återställa den (och därmed förlora all data) för att kunna göra det.

Nergradera kan man göra dock har du nog helt rätt i att man måste återställa den..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleLarsson:

Nergradera kan man göra dock har du nog helt rätt i att man måste återställa den..

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan icke nedgradera en iPhone med iOS 9,om det inte är en 4S. Och då försvinner allting ändå.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14