Permalänk
Medlem

Överklocka i5 2500k - GA-Z77P-D3

Hej!

Jag spelar mycket Grand theft auto V och skulle vilja överklocka min cpu, i5 2500k. Anledningen till det är att Gta V är mer CPU krävande.

Har dessa specs:
Gigabyte GA-Z77P-D3
i5 2500K
(Be quiet pure rock cpu kylare)
Radeon HD 4890 (Just nu-tänker fixa bättre)
8 gb ram (1333 mhz - ingen kylning på ram)

Skulle vara tacksam om jag kunde få hjälp och överklocka men helst inte överdrivet så att datorn skulle börja ryka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kudden01:

Hej!

Jag spelar mycket Grand theft auto V och skulle vilja överklocka min cpu, i5 2500k. Anledningen till det är att Gta V är mer CPU krävande.

Har dessa specs:
Gigabyte GA-Z77P-D3
i5 2500K
(Be quiet pure rock cpu kylare)
Radeon HD 4890 (Just nu-tänker fixa bättre)
8 gb ram (1333 mhz - ingen kylning på ram)

Skulle vara tacksam om jag kunde få hjälp och överklocka men helst inte överdrivet så att datorn skulle börja ryka.

Att överklocka Sandy Bridge är väldigt lätt! Kör upp multiplier till 4.3 - 4.5 och offset volt på 0.035 så är du grön! Hur du gör detta i ditt UEFI blir nog enklast att googla dig fram!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| i5 4690k 4.7GHz @ 1.245V på Luft | 16GB | R9 280X @ 1200MHz |

Permalänk

Finns Sandy Bridge överklocknings guide här på sweclockers som jag själv använde
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...

Permalänk
Medlem

Ni får ursäkta mig då jag suger på totalt på överklocking, har testat en gång innan men jag ångrade mig då jag fick massa tankar om att jag skulle få datorn o ryka.

Men här är bilder på bios inställningarna, något av dessa som jag ska ändra?

Permalänk
Medlem

Någon :)?

Permalänk
Medlem

hmm det där bioset påminner mig om mitt förra moderkort som var ett ga z77 ds3h

Kunde inte röra cpu volten alls. Kunde knappt överklocka...

Jag stängde av turbon helt och la multipliern på 40 och ökade blck till 102.5 så att jag hade en klock på 4.1 som var stabil med auto cpu-voltage.

Tror du kommer ha samma problem som jag hade så ...

sorry glömde nämna att det var en 3570k jag körde... så du kanske inte kan köra på en cpu clock ratio på 40... testa 38 och testa med prime95 om den är stabil i iaf 20min och testa spela ifall den är stabil där också.

Permalänk
Hedersmedlem

@Kudden01 *Tråd låst i enlighet med §4*

Trots tidigare tillsägelse fortsätter du att bumpa dina trådar, vilket tyvärr tvingar mig att låsa tråden i enlighet med §4.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Skrivet av Kudden01:

Någon :)?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...