Seagate rullar ut heliumfyllda hårddiskar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dr. MASS:

Kan man inte ut i rymden och tanka på helium i massor ?

Finns seriösa planer på att åka till månen för att utvinna helium-3. Det är ett par företag som skissar på olika lösningar. Det är dock en lite trasslig fråga när det gäller brytningsrätter och sånt. Ingen stat äger månen eller något alls i rymden. Så vem får man tillstånd av? Det finns också ett gammalt avtal som förbjuder gruvdrift på månen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Så himla tråkigt att de använder helium. Helium finns det en fast mängd utav men ändå slösar vi med den i ballonger, hårddiskar och annat trams. Det är inte hållbart att utnyttja helium i sådana här ting när gasen är i större behov i sjukhus och för andra viktigare applikationer. Detta är i min bok inte rätt riktning att gå.

Jag har hört många blandade röster om detta.
Men bland annat så är Heliumgasen som används i ballonger inte ren helium, den går inte att använda i avancerade apparater.
Att rena den gasen så att den blir användningsbar på det sättet är inte kostnadseffektivt så helium-leverantörerna säljer istället av spillgasen till ballonger och annat.
http://www.theguardian.com/science/shortcuts/2012/dec/11/shou...
Så utan att sälja av spillgasen så hade priset på helium blivit dyrare och gjort sjukvården osv dyrare.

Jag tror inte dessa hårddiskar har den renaste formen av helium heller och det behövs inga enorma mängder direkt.

Sen tycker jag också att marknadsekonomi är ett dåligt sätt att hantera naturresurser på.

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Jo visst, om du lyckas ta dig till en sol utan att grillas.

Jag trodde att väte var vanligare.. Men jag kanske har fel.

1. Hehe

2. Det stämmer, jag sa att helium var näst vanligast.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Ingen större nytta då enda fördelarna är saker som vanliga dödliga inte har någon direkt nytta av. Den stora skillnaden ligger i hur hårddiskarna designas vilket inte egentligen beror på interfacet. SAS-diskar har byggts för serverlaster och är därför tåligare. De använder SAS för att det är det som servrar använder.

"Diskarna kommer i två utföranden, en med SATA 6 Gbps som gränssnitt och en med ett 12 Gbps SAS-gränssnitt."

Men SAS verkar ju vara dubbelt så hög bandbredd...

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Finns seriösa planer på att åka till månen för att utvinna helium-3. Det är ett par företag som skissar på olika lösningar. Det är dock en lite trasslig fråga när det gäller brytningsrätter och sånt. Ingen stat äger månen eller något alls i rymden. Så vem får man tillstånd av? Det finns också ett gammalt avtal som förbjuder gruvdrift på månen.

Ah, visste inte att det var seriöst.. Finns det planer på att upprätta en bas med kortlivade människokloner som skall arbeta där också?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

1. Hehe

2. Det stämmer, jag sa att helium var näst vanligast.

Ah, missade det! My bad

Skrivet av Albinfiskare:

Ah, visste inte att det var seriöst.. Finns det planer på att upprätta en bas med kortlivade människokloner som skall arbeta där också?

Haha, bra film för övrigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

"Diskarna kommer i två utföranden, en med SATA 6 Gbps som gränssnitt och en med ett 12 Gbps SAS-gränssnitt."

Men SAS verkar ju vara dubbelt så hög bandbredd...

Fast dubbelt så hög bandbredd är tämligen ointressant i hårddiskar som har långt kvar innan de når upp till SATA III som ger 6 Gbps. Tittar vi på SSD så har vi M.2, U.2 och SATA-Express som har mellan 16 och 32 Gbps.

Skrivet av Albinfiskare:

Ah, visste inte att det var seriöst.. Finns det planer på att upprätta en bas med kortlivade människokloner som skall arbeta där också?

Finns lösa planer från flera håll. NASA har pratat om det i massa år men nu verkar fokus mer ligga på mars. Kina pratar om att en månbas är ett framtida mål med deras senaste expeditioner dit. Även ESA har pratat om bemannade månbaser. Utvinning av naturresurser verkar primärt vara automatiserad. Sam behöver alltså inte oroa sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Varför använder man inte vakum?

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostulv:

Varför använder man inte vakum?

Förutom att det är svårt att åstadkomma har jag för mig läshuvudet svävar på en luft(helium)-kudde över skivan, det liksom flyger tack vare luftströmmen från den roterande skivan. Disken kommer alltså krascha om gasen försvinner då läshuvudet skrapar i skivan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Förutom att det är svårt att åstadkomma har jag för mig läshuvudet svävar på en luft(helium)-kudde över skivan, det liksom flyger tack vare luftströmmen från den roterande skivan. Disken kommer alltså krascha om gasen försvinner då läshuvudet skrapar i skivan.

Mycket riktigt. Det är extremt svårt eller kanske till och med omöjligt att bygga tillräckligt styva läsarmar som inte riskerar att slå i skivan vid minsta vibration. Läshuvudet flyter runt 3-10 nm över hårddiskens yta så det finns i princip inga marginaler alls för rörelser. Läshuvudet skulle för övrigt krocka med ett fingeravtryck... Lägg sen till att hårddisken skapar vibrationer från läsarmarna och motorn så får du seriösa problem om du inte har en gas att stabilisera armen med.

Edit: finns även termiska aspekter. En gas kan transportera runt värme inne i disken. I vakuum är det bara ledning och strålning som gäller vilket kan ställa till problem med saker som lager och motorer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Förutom att det är svårt att åstadkomma har jag för mig läshuvudet svävar på en luft(helium)-kudde över skivan, det liksom flyger tack vare luftströmmen från den roterande skivan. Disken kommer alltså krascha om gasen försvinner då läshuvudet skrapar i skivan.

Skrivet av Zotamedu:

Mycket riktigt. Det är extremt svårt eller kanske till och med omöjligt att bygga tillräckligt styva läsarmar som inte riskerar att slå i skivan vid minsta vibration. Läshuvudet flyter runt 3-10 nm över hårddiskens yta så det finns i princip inga marginaler alls för rörelser. Läshuvudet skulle för övrigt krocka med ett fingeravtryck... Lägg sen till att hårddisken skapar vibrationer från läsarmarna och motorn så får du seriösa problem om du inte har en gas att stabilisera armen med.

Edit: finns även termiska aspekter. En gas kan transportera runt värme inne i disken. I vakuum är det bara ledning och strålning som gäller vilket kan ställa till problem med saker som lager och motorer.

Aha då förstår jag. Klockrena svar bägge två!

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Skrivet av Frux:

Nackdelen med heliumdiskar är dock att alla skådespelare låter som Piff och Puff när man spelar upp film.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillverkarna får börja tillverka hårddiskar med Svavelhexafluorid för att balansera heliumdiskarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Mycket riktigt. Det är extremt svårt eller kanske till och med omöjligt att bygga tillräckligt styva läsarmar som inte riskerar att slå i skivan vid minsta vibration. Läshuvudet flyter runt 3-10 nm över hårddiskens yta så det finns i princip inga marginaler alls för rörelser. Läshuvudet skulle för övrigt krocka med ett fingeravtryck... Lägg sen till att hårddisken skapar vibrationer från läsarmarna och motorn så får du seriösa problem om du inte har en gas att stabilisera armen med.

Edit: finns även termiska aspekter. En gas kan transportera runt värme inne i disken. I vakuum är det bara ledning och strålning som gäller vilket kan ställa till problem med saker som lager och motorer.

Hur kommer det sig att man inte har löst det med t.ex. pneumatiska lösningar där läshuvudet iställer färdas utefter en skena?

Även om motorn kopplas till ett kugge som driver en kuggtandad stång och driver läshuvudet över en styv rammonterad skena bör man kunna uppnå både högre precision och högre tolerans för vibrationer, men det skulle förstås innebära att det krävs minst två högprecisionslager (eller gärna tre, en för motorn/kuggen och ett på vardera sida av läshuvudet) istället för ett som i fallet med läsarmen.
Dock torde belastningen minska på vardera lager, men det vet väl ingenjörerna på Seagate bättre än mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ricerunner:

Hur kommer det sig att man inte har löst det med t.ex. pneumatiska lösningar där läshuvudet iställer färdas utefter en skena?

Även om motorn kopplas till ett kugge som driver en kuggtandad stång och driver läshuvudet över en styv rammonterad skena bör man kunna uppnå både högre precision och högre tolerans för vibrationer, men det skulle förstås innebära att det krävs minst två högprecisionslager (eller gärna tre, en för motorn/kuggen och ett på vardera sida av läshuvudet) istället för ett som i fallet med läsarmen.
Dock torde belastningen minska på vardera lager, men det vet väl ingenjörerna på Seagate bättre än mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att varken skivan eller axeln den sitter på är styva så läshuvudet måste kunna röra sig relativt skivans yta eftersom skivan i sig vibrerar. Jag borde lagt till både skiva och läsarm i första inlägget. Det går säkert att hitta andra system som håller huvudet på plats men det är ju väldigt praktiskt med en gas eftersom det är billigt och mekaniskt simpelt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Eh what? Man har aldrig kunnat "fylla på plasma". Vad skulle det ens innebära?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är det som är själva poängen. Förr i tiden fanns det mindre seriösa butiker som hävdade att de kunde fylla på med plasma när tv:n hade fått inbränningar i bilden.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Albinfiskare:

Ah, visste inte att det var seriöst.. Finns det planer på att upprätta en bas med kortlivade människokloner som skall arbeta där också?

Finns redan en hemlig Nazibas på månens baksida som sitter på en massa Helium3.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Alltså... ELI5: MTBF på 2 miljoner timmar. Det är 228 år, typ. Vilket statistiskt sett bör betyda att disken kommer utleva mig, och att den kan komma att leva betydligt längre än 228 år. Men garantitiden är 3 år. Hur resonerar dem här?

Skickades från m.sweclockers.com

Att en disk håller i 100000+ år... resten av dem dör troligen innan garantitiden är slut.
Spela på lotto?

Skrivet av backfeed:

Nej, men enligt Mythbusters tester så är ingredienserna i det material tyget täcktes med liknande, och ger i princip identiskt resultat vid antändning.

Vill minnas jag såg detta också. De använde någon aluminium-baserad färg eller något och på något sätt kom rost med i bilden. (Minns inte detaljerna, men de kommenterade just ... "Thermite!?" när de insåg vad man hade gjort med skeppet.)

Skrivet av Nioreh83:

Eh what? Man har aldrig kunnat "fylla på plasma". Vad skulle det ens innebära?

Skickades från m.sweclockers.com

Att han skämtar kanske?
Eller så har han fyllt på sin TV med någon annan udda plasma..., kanske blodplasma?

Skrivet av Ratatosk:

Finns redan en hemlig Nazibas på månens baksida som sitter på en massa Helium3.

Vilket problem vi kommer ha nu när vi går över till USB Type C... hur ska de då kunna ansluta surfplattan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Våra datorer i framtiden?
http://i.imgur.com/jNHdm9Dh.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Helium, inte väte

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Finns seriösa planer på att åka till månen för att utvinna helium-3. Det är ett par företag som skissar på olika lösningar. Det är dock en lite trasslig fråga när det gäller brytningsrätter och sånt. Ingen stat äger månen eller något alls i rymden. Så vem får man tillstånd av? Det finns också ett gammalt avtal som förbjuder gruvdrift på månen.

Beware of the Moon Nazi's

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phreec:

Våra datorer i framtiden?
http://i.imgur.com/jNHdm9Dh.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

I Hindenburg använde de vätgas istället för helium. Och vätgas är väldigt lättantändligt.

Skrivet av Azodan:

Finns det någon som har kvar hårddiskar i sina datorer? Det borde isf vara nån lag mot det

Jag? Eftersom jag inte har ekonomin att slänga upp över 5000:- för en 1TB SSD. Man ska inte använda sig själv som någon form av norm eftersom det bara slår fel.

Skrivet av RHWarrior:

Det finns ju gott om helium i en närbelägen stjärna, fast det är nog trixigt att utvinna och transportera hit.

On topic: alltid trevligt med nya möjligheter till datalagring, så kan man bygga kompaktare och kompaktare system som håller lika mycket, eller mer.

Den närmsta stjärnan vi har är våran egen sol och det bildas en hel del helium där kan jag ju säga dig. Att utvinna den däremot är det svåra.

Skrivet av SweMerlin:

Hys ingen oro: Det finns en oändlig källa i Margot Wallströms skalle...

.

Hellre det än Vakuum som verkar finnas i andra politikers huvuden. Bland annat hos ett par blåsippor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

I Hindenburg använde de vätgas istället för helium. Och vätgas är väldigt lättantändligt.

Jag? Eftersom jag inte har ekonomin att slänga upp över 5000:- för en 1TB SSD. Man ska inte använda sig själv som någon form av norm eftersom det bara slår fel.

Vad kollar du på för dyra SSDer? SSD EVO 1TB kostar ju endast 3000kr. Det är ju 2/5 mindre än vad du skrev.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Är de bäst med en ssd eller en hdd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Vad kollar du på för dyra SSDer? SSD EVO 1TB kostar ju endast 3000kr. Det är ju 2/5 mindre än vad du skrev.

Lite skitsamma, SSD är onödigt dyr för lagring just nu.
Du kan ju titta på 8TB HDD lagring för ca 2700kr och jämföra vad mycket du får lägga för samma storlek SSD.