Oculus verktyg kontrollerar VR-redo hårdvara

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är bra. Om man nu ska köpa något så dyrt så vore det ju synd om man sedan upptäcker att riggen man har inte orkar med att dra runt det hela.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker detta är bra. Om man nu ska köpa något så dyrt så vore det ju synd om man sedan upptäcker att riggen man har inte orkar med att dra runt det hela.

Men nu är det ju så att denna "hjälpreda" rekommenderar sämre prylar än man redan har....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av streetracing:

Men nu är det ju så att denna "hjälpreda" rekommenderar sämre prylar än man redan har....

Fast man får ju ändå vara tacksam för att man inte behövde logga in på Facebook för att använda verktyget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aww..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Tryck på info knappen bredvid så står det. Man ska ha 3 st. USB 3.0 lediga och 1 USB 2.0 ledig.

Tycker man kan ta lite lött på den informationen, en 2600K ska räcka långt och samma sak med ett X79

jag fick också underkänt på processor och USB processorn förstår jag men om det du säger om usb stämmer är något knepigt. Jag har nämligen 4 usb 3,0 där bak varav 3 är lediga och två i fronten där båda är lediga. USB 2,0 har jag ett gäng lediga. Får la byta till zen eller Brodwell e om jag skulle få för mig att köpa oculus

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

INNAN DU KÖPER USB 3.0 KORT: Kolla om du inte redan har fungerande portar...

När jag kör Oculus testprogram så får jag också en varning att "ASMedia USB 3.0 eXtensible Host Controller - 0.96 (Microsoft)" har kända kompatibilitetsproblem med riften.

Går man då in i enhetshanteraren och avinstallerar denna USB-kontroller (kunde inte inaktivera av någon anledning) och sedan kör testet igen så går det igenom. Programmet varnar alltså så fort man har en kontroll som inte stöds, trots att man har flera portar som är OK. Kunde ju lika gärna varna för att man har ett gäng USB 2.0 portar då...
Detta är på ett modermodem från Asus med beteckning P8Z77-V PRO tillsammans med en i5 2500k. Processorn blir fortfarande underkänd, programmet verkar endast gå på modell och struntar i att den rullar i 5GHz.

Ytterligare en sak att tänka på innan man beställer ett PCIe-kort med USB-portar, det bör räcka med 2 USB 3.0-portar för att köra riften (headset + kamera). Jag antar att den lilla fjärren som följer med kör USB 2.0 och den behöver man ju inte använda, och den sista USB 3.0-porten borde gå åt för X1-dosan. Den ska ju också fungera med USB 2.0, fungerar säkert med "alla" USB 3.0-kontrollers och den behövs inte om man kör med t.ex mus/tangentbord/ratt/HOTAS etc...

Tycker tanken med ett kompatibilitetstest är bra, men programmet är ju helt uselt och vilseleder säkert fler än det hjälper. Tycker de systemkrav som presenterats duger alldeles utmärkt.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Det finns ett test inbyggt i GeForce Experience också, under flike "Virtuell verklighet". Fast min dator föll på GPU:n i det testet...

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå rätt okej, med tanke på specsen jag kör med?
Men skulle inte skada med ett vassare grafikkort i alla fall.

Bytte bildsajt.
Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

klarade mig galant med GTX 780 ti sc samt 4690K ( klockad till 4.5 ghz ) samt 16gb vengence ram 1600mhz samt windows 10 ssd på 256gb

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Hjälpsam

Torskade på min CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Dom som har gjort programmet är nog jätte duktiga på hårdvara
"i5 4590 är nyare än 3960x. nyare=bättre"

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Sågade min i7 3770k@4.8ghz...den var tydligen för slö om man jämför med deras i5@3.3ghz.
hehe..nubs
Firestrike test ger min rig 15 000, smärtgränsen går vid 9000 skillnad.
Suck va kasst "verktyg"

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

Min i7 2600 fick tydligen inte vara med och leka... Vilket jävla skämt, avbokade beställningen.. Om inte den klarar att driva detta spektakel så lär bristen ligga i mjuk och hårdvaran samt mossiga manchetserbyxbärande pipskäggshippsters till utvecklare hos denna tönthjälm snarare än min kära i7'a... 11500 poäng i Firestrike räcker tydligen inte för att få bära denna muppiga huvudbonad... Sicket jävla totalfiasko !!!

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Entusiast

Kommer förmodligen aldrig att inhandla mig en Oculus, eller VR i allmänhet tills dem blir billigare men använde verktyget av ren nyfikenhet ändå. Som vissa redan nämnt så är det lite lustigt hur jag kan få godkänt när vissa har mycket högre 3dmark score och blir nekade. Men som sagt detta verktyg är nog mest för användare med mindre kunskap, alltså inte användare med 2600k som är överklockade till 5ghz och då är det nog ganska korrekt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Testade min dator och den uppfyllde/överskred samtliga kategorier.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trinitypcw:

Testade min dator och den uppfyllde/överskred samtliga kategorier.

Chockerande

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

INNAN DU KÖPER USB 3.0 KORT: Kolla om du inte redan har fungerande portar...

När jag kör Oculus testprogram så får jag också en varning att "ASMedia USB 3.0 eXtensible Host Controller - 0.96 (Microsoft)" har kända kompatibilitetsproblem med riften.

Går man då in i enhetshanteraren och avinstallerar denna USB-kontroller (kunde inte inaktivera av någon anledning) och sedan kör testet igen så går det igenom. Programmet varnar alltså så fort man har en kontroll som inte stöds, trots att man har flera portar som är OK. Kunde ju lika gärna varna för att man har ett gäng USB 2.0 portar då...
Detta är på ett modermodem från Asus med beteckning P8Z77-V PRO tillsammans med en i5 2500k. Processorn blir fortfarande underkänd, programmet verkar endast gå på modell och struntar i att den rullar i 5GHz.

Ytterligare en sak att tänka på innan man beställer ett PCIe-kort med USB-portar, det bör räcka med 2 USB 3.0-portar för att köra riften (headset + kamera). Jag antar att den lilla fjärren som följer med kör USB 2.0 och den behöver man ju inte använda, och den sista USB 3.0-porten borde gå åt för X1-dosan. Den ska ju också fungera med USB 2.0, fungerar säkert med "alla" USB 3.0-kontrollers och den behövs inte om man kör med t.ex mus/tangentbord/ratt/HOTAS etc...

Tycker tanken med ett kompatibilitetstest är bra, men programmet är ju helt uselt och vilseleder säkert fler än det hjälper. Tycker de systemkrav som presenterats duger alldeles utmärkt.

Portarna de menar är:

1 usb 3 för HMDn.
1 usb 3 för kameran
1 usb 2 för Xbone donglen.

1 usb 3 för den andra kameran som kommer med Touch, om man nu köper dessa i slutet av året.

Skrivet av Underklockaren:

Min i7 2600 fick tydligen inte vara med och leka... Vilket jävla skämt, avbokade beställningen.. Om inte den klarar att driva detta spektakel så lär bristen ligga i mjuk och hårdvaran samt mossiga manchetserbyxbärande pipskäggshippsters till utvecklare hos denna tönthjälm snarare än min kära i7'a... 11500 poäng i Firestrike räcker tydligen inte för att få bära denna muppiga huvudbonad... Sicket jävla totalfiasko !!!

I7 2600k kommer att fungera utmärkt.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

I7 2600k kommer att fungera utmärkt.

/Hulle.

Spelar ingen roll, säger deras skitmjukvara att min dator inte duger så tänker jag inte gynna dem... Blir ett Vive istället.

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underklockaren:

Spelar ingen roll, säger deras skitmjukvara att min dator inte duger så tänker jag inte gynna dem... Blir ett Vive istället.

Om Vive säger samma sak, kommer du då uppgradera, köra på din nuvarande, förmodligen fungerande processor eller skippa VR totalt?
Stämmer det att Vive kommer kosta närmare 15000:- så blir det ett rätt stort steg pengamässigt om enda anledningen är att du inte vill gynna Oculus Rift för att deras verktyg är på samma nivå som systemrequirementslab

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Som C++ programmerare var det jävligt roligt att se när programmet assertade. (Ett sätt att debugga program, du skriver in variabler som du lovar ska ha vissa värden och programmet crashar och visar felruta så fort värdena inte är det du lovade). Asserts körs inte heller i release (versionen av programmet man släpper) så man undrar varför den dök upp överhuvudtaget. Oculus känns väldigt oseriöst helt plötsligt.
Särskilt när meddelandet de skickade med var "success".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underklockaren:

Spelar ingen roll, säger deras skitmjukvara att min dator inte duger så tänker jag inte gynna dem... Blir ett Vive istället.

Så du dissar en bra produkt bara för att litet program eventuellt säger att din dator inte är bra nog? Snacka om att ta illa upp för att något säger att dina prylar inte håller måttet... Dålig självkänsla å din dators vägnar :).

Du kanske borde helt enkelt avvakta och se reviews osv innan du flippar ut. Då kanske du får en mer nyanserad och mognare vy på vad för prestanda som krävs för att köra en OR.

Här så gav den full pott men inte så konstigt då jag sitter med en Skylake i7 6700K, 32GB RAM, 12 lediga USB3-portar samt ett factory-OC GTX 970. Men ändå tänker jag vara vaksam och se vad spelen egentligen kräver för OR. Har dock förbeställt en för jag vet också att det kommer absolut inte vara något problem att sälja denna när den väl kommer och jag blir missnöjd.

Jag var verkligen hypad förut på Vive men jag är inte det längre. Jag tror att både pris och systemkrav kommer vara betydligt högre, sedan tror jag helt enkelt att Facebook kan ta en bra större hit än HTC när det gäller pris och kvalitet. Har aldrig sett HTC som ett kvalitetsmärke. Men jag kommer hålla ögonen öppna på dem också, man vet ju aldrig, man kan ju bli överraskad...

Permalänk

Allt utom grafikkort klarade jag mig på.

Den verkar inte förstå vad SLi är däremot. Hur väl tror ni gtx 680 i SLi klarar sig?

I alla spel jag spelat så är det gott om kraft men det finns bara 2 gb grafikminne, vilket förstör en del i spel som bland annat GTA 5, där jag måste köra med vissa inställningar, speciellt texturer på medium därför att grafikminnet räcker inte till.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur nytt det är och alla eventuella barnsjukdomar och höga priser, så kommer jag själv avvakta med VR. Vill absolut pröva lite senare när hela konceptet har mognat lite. Vore förbannat kul att lira spel som t.ex. deadspace med VR. Visst, DS kommer inte till dessa plattformar ... men idén!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fågelskrämman:

Allt utom grafikkort klarade jag mig på.

Den verkar inte förstå vad SLi är däremot. Hur väl tror ni gtx 680 i SLi klarar sig?

I alla spel jag spelat så är det gott om kraft men det finns bara 2 gb grafikminne, vilket förstör en del i spel som bland annat GTA 5, där jag måste köra med vissa inställningar, speciellt texturer på medium därför att grafikminnet räcker inte till.

Än så länge verkar inte SLI fungera med VR, antagligen därför som den bara räknar ett grafikkort.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk

Allt detta givetvis med krav på bättre, dyrare och mer hårdvara... Nej tack. Det räcker bra med "verkligheten" som den är.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av mrpijey:

Så du dissar en bra produkt bara för att litet program eventuellt säger att din dator inte är bra nog? Snacka om att ta illa upp för att något säger att dina prylar inte håller måttet... Dålig självkänsla å din dators vägnar :).

Om de utvecklar mjukvara som är så kass att den ratar en dator som får ca 4000 poäng över rekomenderad Oculus Rift spec på 3Dmrak 2013 och som kör 4 kärnor med 8 trådar i 4ghz så kan man ju fundera över hur det står till med det intellektuella kapitalet inom företaget i stort...

Att de (felaktigt) hävdar att en mängd datorers proppar inte klarar minimikraven och vars ägare är potentiella kunder verkar ju även det vara en smart affärsplan.

Nej tack, denna skumma källarfirmas plastiga hopplock med kineskvallitet klarar jag mig utan.. HTC FTW.

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Men jösses, detta är väl 2 veckor gammalt? Oculous har redan svarat på massa frågor och kritik om detta programmet som är en enkel test som bara scannar registret och tittar vad du har för hårdvara och jämför med en lista. De har ju redan sagt att det är väldigt oprecist och om man har en firestrike score på över 9000 kan man andas ut.

Kort och gott; Helt klart den sämsta mjukvarubeställningen till de sämst teknikmedvetna utvecklarna någonsin i modern tid. En så pass revolutionerande pryl av företaget som vill stå på toppen av isberget och man postar en affärskontraproduktiv morot. Pinsamt dåligt.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Tanken var god från början men så fort Carmack och senare Facebook kom med in i bilden så försvann allt som var bra med Oculus. Väntar nog på Vive istället. Ska nån få mina pengar så får det hellre vara Steam än Facebook.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - ASUS Z97 Pro WiFi AC - Intel Core i7 4970K 4.0 GHz - Corsair 16GB CL9 1866MHz VENGEANCE PRO Red - Gigabyte RTX 2060 Super - Corsair RM800W 80+ Gold - Corsair H80i - Samsung SSD EVO 970-Series 2TB - Win 10 Pro -64bit