Permalänk

Ska det vara så lätt att överklocka?

Tjena, jag har precis överklockat min AMD FX8320, allt jag gjorde va att sätta CPU Ratio på 20.0 istället för 17.5 och inaktiverade amd turbo core technology. Då gick den upp från 3.5GHz till 4.0GHz. Men känns som att det är för lätt för att vara sant, har ju läst att man ska hålla på massa med vCore och sånt men det här gick ju på 2 sekunder. (Kanske är för att det bara är 0.5 skillnad?)

Jag stresstestar just nu i alla fall och i efter en kvart var den uppe i 73 grader nu har det gått cirka 20 minuter mer eller mindre och är uppe i 76 grader atm, bör jag oroa mig för det?

Mvh,

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@tripletutorial:
8320 har redan 4GHz som arbetsfrekvens när turbon är igång. Dvs du har gjort 0% överklockning genom din manöver.

Angående temperaturen så läser du garanterat fel sensor då CPU:n throttlar vid 70 °C.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@tripletutorial:

En FX-8320 skadas över 62c, så ja. Det borde du vara orolig över.
AMD har själva sagt att maxtempen är 62c.

Vid överklockning så är det ännu viktigare med rätt kylning, vad använder du för kylare?
Vanligtvis, eller vid större hastighetsskillnader så brukar man öka volten, men du kan mycket möjligt klara dig på stockvolten.

Hur länge har du stressat och med vilket program?

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

@tripletutorial:

En FX-8320 skadas över 62c, så ja. Det borde du vara orolig över.
AMD har själva sagt att maxtempen är 62c.

Vid överklockning så är det ännu viktigare med rätt kylning, vad använder du för kylare?
Vanligtvis, eller vid större hastighetsskillnader så brukar man öka volten, men du kan mycket möjligt klara dig på stockvolten.

Hur länge har du stressat och med vilket program?

Stresstestade cirka 30 Min med Prime95 och kollade temperaturen med HW Monitor. Har bara vanliga kylaren man får med datorn.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@tripletutorial:
8320 har redan 4GHz som arbetsfrekvens när turbon är igång. Dvs du har gjort 0% överklockning genom din manöver.

Angående temperaturen så läser du garanterat fel sensor då CPU:n throttlar vid 70 °C.

Hm? Använde mig av HWMonitor när jag kollade tempen. Då måste ju den läsa fel helt enkelt?

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Tjena, jag har precis överklockat min AMD FX8320, allt jag gjorde va att sätta CPU Ratio på 20.0 istället för 17.5 och inaktiverade amd turbo core technology. Då gick den upp från 3.5GHz till 4.0GHz. Men känns som att det är för lätt för att vara sant, har ju läst att man ska hålla på massa med vCore och sånt men det här gick ju på 2 sekunder. (Kanske är för att det bara är 0.5 skillnad?)

Jag stresstestar just nu i alla fall och i efter en kvart var den uppe i 73 grader nu har det gått cirka 20 minuter mer eller mindre och är uppe i 76 grader atm, bör jag oroa mig för det?

Mvh,

Råder dig att sluta att stress testa omedelbar verkan, som alla säger tål inte amd över 72 grader så mitt råd är köpt bättre kylning som noctua D15 eller så och ha bra kylpasta på med. liten klick i mitten * känns som du kör med stock kylaren ? om du ska över 4,5ghz lär du får höja vcore allså knappast den orkar det på stock vcore om inte har du jäkla bra chip / batch på den allså.

skit i HWMonitor och kolla med Coretemp istället

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Råder dig att sluta att stress testa omedelbar verkan, som alla säger tål inte amd över 72 grader så mitt råd är köpt bättre kylning som noctua D15 eller så och ha bra kylpasta på med. liten klick i mitten * känns som du kör med stock kylaren ? om du ska över 4,5ghz lär du får höja vcore allså knappast den orkar det på stock vcore om inte har du jäkla bra chip / batch på den allså.

skit i HWMonitor och kolla med Coretemp istället

CPU'n i sig -62c
Socketen -70c

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1921786/max-8320-tem...

Permalänk
Medlem

Ganska skadligt endå du.. skulle ha försökt få ner 10-20 grader på sakerna

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tripletutorial:

Hm? Använde mig av HWMonitor när jag kollade tempen. Då måste ju den läsa fel helt enkelt?

Mycket vanligt att HWMonitor visar VRM Temperatur istället. AMD Overdrive (AMDs egna stabilitets och överklockningsprogram (Inte att förväxlas med Overdrive i CCC) är det enda verktyg jag fått fungera som temperaturavläsare på samtliga modeller jag har ägt av AMD.
Att HWMonitor visar VRMTemps under CPU Core Temp är absolut vanligast på Gigabytes Moderkort.

Skrivet av pytonOrm:

Råder dig att sluta att stress testa omedelbar verkan, som alla säger tål inte amd över 72 grader så mitt råd är köpt bättre kylning som noctua D15 eller så och ha bra kylpasta på med. liten klick i mitten * känns som du kör med stock kylaren ? om du ska över 4,5ghz lär du får höja vcore allså knappast den orkar det på stock vcore om inte har du jäkla bra chip / batch på den allså.

skit i HWMonitor och kolla med Coretemp istället

Äh, tål gör de, men man får sämre prestanda då de throttlar.

De tar ingen skada om de inte överstiger 97 °C men man får ju 20% av prestandan när de väl throttlar. (De stänger av sig vid 90 °C)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin