Permalänk

Söker CRT (160hz)

Jag har aldrig riktigt upplevt CRT (25år) och tänkte därför prova på en! Har haft 120hz och 144hz länge men även jag som inte haft CRT ser ghosting väldigt tydligt.
Frågar nu er efter råd och förslag. Vilka CRT har egentligen 120+hz? Vad ska jag leta efter på blocket?

Permalänk
Medlem

En CRT skärm till o med i 60hz har ingen ghosting alls, skillnaden är att det flimrar mer jämfört med +80hz
Många större skärmar stödjer över 100 men det är i låga upplösningar oftast.

Permalänk
Skrivet av Yaroze:

En CRT skärm till o med i 60hz har ingen ghosting alls, skillnaden är att det flimrar mer jämfört med +80hz
Många större skärmar stödjer över 100 men det är i låga upplösningar oftast.

Flimrar 60 mer än 80? Jag vill gärna ha 120+.
Jag har alltid spelat på låg upplösning så gör inte mig så mycket. Så länge det inte är 800x600 native

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Flimrar 60 mer än 80? Jag vill gärna ha 120+.
Jag har alltid spelat på låg upplösning så gör inte mig så mycket. Så länge det inte är 800x600 native

60hz flimrar betydligt mer än 80hz ja. Ju lägre frekvens desto mer flimmer. Dessutom är det risk att du matchar frekvensen på din taklampa t.ex. vilket kan få flimret att upplevas ännu värre.
Dom flesta Trinitron-skärmarna brukade ha väldigt hög refresh (brukar stå Dell, Compaq eller Sony på dom, men det är Sony som bygger dom. Dell och Compaq rebrandar bara).
Jag har t.ex. en Dell 19" Trinitron som kan köra 160hz i jag tror det var 640x480 eller 800x600. Vid 1024x768 är du begränsad till 120hz dock och sen fortsätter det sjunka...

Vad menar du med 800x600 native? Klart det ska vara native, 800x600 scaled ser fett sämre ut. CRT's behöver inte scaling, för dom är alla upplösningar dom stödjer native. Inte som plattskärmar som bara har en native-upplösning.

Permalänk

Du ska inte fundera så mycket på hur höga uppdateringsfrekvenser den klarar - det du ska fokusera på är att få tag i en (eller flera) skärmar som inte är totalt utslitna.

Sätt upp lappar på lokala anslagstavlor om du vet att du har några såna i din närhet.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Ohhhh CS i 100 fps på min gamla Compaqskärm! Undrar vad man hade för upplösning 😨 det minns jag inte. Nått 4:3 iaf. Mer än 800x någonting 😊 ja det existerar inte någon skärm idag som ens kommer i närheten av flyt. Det jobbigaste tycker jag pixelblurret är vid snabba panoreringar. Nästan så man blir sugen att köpa en själv 😀 17 tummare då...19 är fööör stor.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Sitter framför en Trinitron och skriver nu, men nu sjunger den nog tyvärr på sista versen...

Ang, att du vill ha just 160Hz så vet jag inte om det blir så mycket roligare, i dagsläget är det som de andra skriver antagligen viktigare att hitta nån som används väldigt lite (typ nån som stått i ett förråd oanvänd).

Kör du i 100Hz får du flytet och lär heller som sagt var inte märka av flimmret.

Vill man vara väldigt seriös finns ju den här, fortfarande aktiva tråden efter 11 år (!) på Hardocps forum om Sony FW900 (bästa CRT nånsin?) och en hel del annat matnyttigt om CRTer (650 sidor).

http://hardforum.com/showthread.php?t=952788&page=684

Permalänk
Avstängd

Jag har två som skänkes!

Permalänk
Skrivet av DWDW:

Jag har två som skänkes!

Vilka modeller är det?

Tack för alla svar! Jag spelar i dagsläget i 960x720 och 1024x768 är väl standard i dagsläget när man kör 4:3 på en modern skärm.
Jag vill inte gärna hitta en liten CRT som är 800x600. Borde vara en liten skärm, väl?
Hur stor skillnad är det på Hz på CRT skärmar? Jag kände av skillnaden mellan 120 och 144hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M4D4SS:

Vilka modeller är det?

Tack för alla svar! Jag spelar i dagsläget i 960x720 och 1024x768 är väl standard i dagsläget när man kör 4:3 på en modern skärm.
Jag vill inte gärna hitta en liten CRT som är 800x600. Borde vara en liten skärm, väl?
Hur stor skillnad är det på Hz på CRT skärmar? Jag kände av skillnaden mellan 120 och 144hz.

Nja de är nog inget för dig ,dina krav är bra högre än dessa !
http://www.cnet.com/products/compaq-s9500-crt-monitor-19-seri...
och nån Compal v999!
Visste inte ens vad de hette när jag skrev mitt första inlägg , då jag inte använt någon av dem på bra många år!

Permalänk
Skrivet av DWDW:

Nja de är nog inget för dig ,dina krav är bra högre än dessa !
http://www.cnet.com/products/compaq-s9500-crt-monitor-19-seri...
och nån Compal v999!
Visste inte ens vad de hette när jag skrev mitt första inlägg , då jag inte använt någon av dem på bra många år!

Kan vara värt att prova. Vart bor du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Tack för alla svar! Jag spelar i dagsläget i 960x720 och 1024x768 är väl standard i dagsläget när man kör 4:3 på en modern skärm.
Jag vill inte gärna hitta en liten CRT som är 800x600. Borde vara en liten skärm, väl?
Hur stor skillnad är det på Hz på CRT skärmar? Jag kände av skillnaden mellan 120 och 144hz.

Alltså, CRTer har inte en bestämd upplösning, jag kan köra 800x600 på min om jag känner för det, 1024x768 likväl.

Men 1280x960@100Hz är väl det optimala för min skärm (räknas som 19tum, fast "viewable" är drygt 17tum).

1600x1200 går också, men då får man dra ner till 85Hz (plus att man nästan får köra med DPI-scaling då, vilket inte alltid fungerar optimalt).

Det optimala för dig är antagligen en Trinitron "real-flat", som är lite använd, sen kan du ställa in den som du vill.

Och återigen, 100Hz på en CRT = profit, det funkar inte riktigt på samma sätt som LCD (som i regel har "sample-and-hold), plus en massa andra funktioner (typ overdrive) för att få flyt. Kör du en CRT i 100Hz får du flytet (och egentligen på lägre Hz-tal med, men då kan du eventuellt uppfatta flimmer).

Vet inte riktigt vad min skärm klarar om man drar ner upplösningen, men kör man 640x480 eller 800x600 så visst, då klarar de flesta CRTer över 100Hz om man blir gladare av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Vilka modeller är det?

Tack för alla svar! Jag spelar i dagsläget i 960x720 och 1024x768 är väl standard i dagsläget när man kör 4:3 på en modern skärm.
Jag vill inte gärna hitta en liten CRT som är 800x600. Borde vara en liten skärm, väl?

För att tydliggöra, CRT funkar som så att desto högre upplösning man kör desto lägre Hz kan man använda. Hittar du en bra så kanske du har ett spann på 1600x1200@75Hz->800x600@120Hz

Citat:

Hur stor skillnad är det på Hz på CRT skärmar? Jag kände av skillnaden mellan 120 och 144hz.

Skillnaden är lite mindre iom att en CRT har väldigt lite eftersläp, något som minskar desto högre Hz du kör på en LCD. Värt att nämna är att även om det finns mycket bra med CRT-skärmar så vette fan om du får ut något mer av en i spel om du jämför den med en bra 144Hz LCD. Du kommer ju gå ner i Hz så du får ju sämre "flyt", dock kommer bilden vara skarpare vid snabba rörelser och lagget vara marginellt lägre (om man kan uppfatta skillnaden låter jag vara osagt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Vilka modeller är det?

Tack för alla svar! Jag spelar i dagsläget i 960x720 och 1024x768 är väl standard i dagsläget när man kör 4:3 på en modern skärm.
Jag vill inte gärna hitta en liten CRT som är 800x600. Borde vara en liten skärm, väl?
Hur stor skillnad är det på Hz på CRT skärmar? Jag kände av skillnaden mellan 120 och 144hz.

Bara så du vet går majoriteten av CRT:er inte över 75-85hz. Som jag skrev tidigare är det mest dom dyrare, finare modellerna (främst 19" och uppåt) som gör 100hz+ (men då i låga upplösningar).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M4D4SS:

Kan vara värt att prova. Vart bor du?

Väster ut!!

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Bara så du vet går majoriteten av CRT:er inte över 75-85hz. Som jag skrev tidigare är det mest dom dyrare, finare modellerna (främst 19" och uppåt) som gör 100hz+ (men då i låga upplösningar).

http://www.cnet.com/products/compaq-s9500-crt-monitor-19-seri...
Den här länkades i tråden. "Vertical Refresh Rate 160hz". Vad innebär det?
Det står ju skrivet vilka upplösningar som stödjer vilken Hz, men man kan inte "överclocka" CRT's som man kan med LCD? Tvinga fram en HZ i Nvidia's Kontrollpanel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

För att tydliggöra, CRT funkar som så att desto högre upplösning man kör desto lägre Hz kan man använda. Hittar du en bra så kanske du har ett spann på 1600x1200@75Hz->800x600@120Hz
Skillnaden är lite mindre iom att en CRT har väldigt lite eftersläp, något som minskar desto högre Hz du kör på en LCD. Värt att nämna är att även om det finns mycket bra med CRT-skärmar så vette fan om du får ut något mer av en i spel om du jämför den med en bra 144Hz LCD.

Nä även jag som är en "CRT-nörd" är böjd att hålla med här, utvecklingen har gått fort de senaste åren för LCDer och problemet idag är att det blir svårt att hitta en CRT som inte är sliten.

Men visst, skulle man jämföra en FW900 i bra skick med en modern skärm så gör ju inte CRT bort sig, men det går ju mer eller mindre inte att få tag på dessa längre, och får man tag på en kostar den sjukt mycket (plus antagligen svindyr frakt) och då är det högst tveksamt om det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

http://www.cnet.com/products/compaq-s9500-crt-monitor-19-seri...
Den här länkades i tråden. "Vertical Refresh Rate 160hz". Vad innebär det?
Det står ju skrivet vilka upplösningar som stödjer vilken Hz, men man kan inte "överclocka" CRT's som man kan med LCD? Tvinga fram en HZ i Nvidia's Kontrollpanel?

Vertical Refresh Rate är inte samma som det "vanliga" Hz talet du ser i specifikationerna på en LCD.

Nu är jag inte så bra på att förklara men du får "två" refresh rates (där vertical är den ena som sen "kombineras" till den refreshrate du ställer in i Windows/nvida kontrollpanel. Notera att Horizontal är khz.

https://www.pctechguide.com/crt-monitors/crt-monitor-resoluti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

http://www.cnet.com/products/compaq-s9500-crt-monitor-19-seri...
Den här länkades i tråden. "Vertical Refresh Rate 160hz". Vad innebär det?
Det står ju skrivet vilka upplösningar som stödjer vilken Hz, men man kan inte "överclocka" CRT's som man kan med LCD? Tvinga fram en HZ i Nvidia's Kontrollpanel?

Att det står "Vertical Refresh Rate 160hz" är ganska intetsägande då det inte står för vilken upplösning det gäller, men om det stämmer så rör det sig om det lägsta upplösningarna skärmen kan mata ut (640x480 och i bästa fall kanske 800x600). Absolut kan du försöka tvinga fram en viss upplösning/uppdateringsfrekvens (d.v.s hz). Antingen så stöds den och funkar den eller så funkar den inte (isåfall får du svart skärm med en varningstext från skärmen där det står att läget inte stöds, då bör du trycka Esc så återgår datorn till den tidigare inställningen). Någon "överklockning" som i LCD's fall är det inte tal om utan du kan köra de lägen som skärmen stödjer helt enkelt.

Jag har aldrig fattat grejen med "Factory Preset Resolution Modes" som de listar där men jag tror det är några slags rekommenderade lägen (varför de rekommenderas vet jag inte) eller något sånt, eller kanske vad du kan förvänta dig att få ut (många äldre grafikkort hade inte alltid stöd för högre upplösningar/uppdateringsfrekvenser).

edit: För att förklara vertikal och horisontal uppdateringsfrekvens så måste du förstå att skärmen ritar upp bilden från vänster till höger, rad för rad (precis som en bläckstråleskrivare eller en skrivmaskin). Den horisontala frekvensen anger hur många gånger per sekund en horisontal (vågrätta, alltså från vänster till höger) linje kan ritas och den vertikala (lodrätta, alltså uppifrån och ner) anger hur många färdiga frames som ritas per sekund. Givetvis måste den horisontala frekvensen vara extremt mycket snabbare då de horisontala linjerna är beståndsdelar av den hela bilden.

För att få en bild av detta kan du ju kolla på när Flynn blir "digitized" i Tron (se https://youtu.be/PHwnsaYgvmc?t=1m4s men bortse från när den delar sig i två i slutet ), tycker strålens rörelser påminner om hur en CRT jobbar även om den inte rör sig över ett jämnt rutnät i Tron :P.

Eftersom en högre upplösning innebär flera pixlar tar det längre tid för skärmen att rita upp dessa när upplösningen är högre och då hinner inte skärmen med att hålla samma höga uppdateringsfrekvenser som när du kör en lägre upplösning. Detta är väl inte fallet på LCD då varje pixel är en unik enhet och samtliga borde kunna styras i princip samtidigt (antar jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Jag har aldrig fattat grejen med "Factory Preset Resolution Modes" som de listar där men jag tror det är några slags rekommenderade lägen (varför de rekommenderas vet jag inte) eller något sånt, eller kanske vad du kan förvänta dig att få ut (många äldre grafikkort hade inte alltid stöd för högre upplösningar/uppdateringsfrekvenser).

Det där har som du är inne på nog mest att göra med hur dåtidens grafikkort var konstruerade, flertalet av ATI s kort (innan AMD köpte de för er kids ) stödde tex inte 1280x960 (men däremot 1280x1024, vilket inte stämmer med en 4:3 skärm), och i vissa fall kunde man nog kringå det men inte alltid.

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=982230

Permalänk
Medlem

Med en lcd-skärm med lightboost (low persistence) går det att få i lika lite släp som på en CRT. Problemet med LCD är inte att de är långsamma att switcha. Problemet är "sample and hold" som gör att saker ser smetiga ut om man följer en rörelse med ögonen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Leta gärna efter 21" eller större. Har de använts till CAD brukar de ofta vara lite mer premium. Körde själv en Belinea på 21" (minns ej modell) som gick att köra i 170Hz i 640x480 vilket var trevligt när det begav sig att lira Q3. Som andra påpekat så är det dock bara lägre upplösningar som man kan ha hög frekvens i. I högre fick man som oftast nöja sig mellan 60 och 85Hz (85hz var dock helt ok, 72hz var en aning ansträngande för min del). Men som även påpekats tror jag det blir svårt att hitta en (bra) CRT efter alla dessa år.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Vet du vad skärmen klarar horisontellt (det som benämns som "Horizontal Refresh Rate" hos Cnet, kan även kallas scanning rate eller scanning frequency) kan du räkna ut ungefär vilken vertikal uppdateringsfrekvens den klarar av i en given upplösning.

Du delar vad skärmen klarar av horisontellt (i Hz) med antalet linjer (på höjden) som ska ritas, multiplicera sedan med 0.95 (behöver dra av ca 5% för att elektronstrålen ska tillbaka till toppen av skärmen).

T.ex skärmen som länkades i 800x600 blir: 96000 / 600 x 0,95 = 152 Hz.

Ska du skapa customupplösning i nVIDIAs kontrollpanel kan jag rekommendera att testa olika tidsinställningar (finns bland annat GTF, DMF och CVT). Sannolikt behöver du dra av någon Hz från en uträkning som den ovan.

(Och du kommer nog inte över skärmens max, i detta fall 160Hz, oavsett upplösning.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghorun:

Vet du vad skärmen klarar horisontellt (det som benämns som "Horizontal Refresh Rate" hos Cnet, kan även kallas scanning rate eller scanning frequency) kan du räkna ut ungefär vilken vertikal uppdateringsfrekvens den klarar av i en given upplösning.

Du delar vad skärmen klarar av horisontellt (i Hz) med antalet linjer (på höjden) som ska ritas, multiplicera sedan med 0.95 (behöver dra av ca 5% för att elektronstrålen ska tillbaka till toppen av skärmen).

T.ex skärmen som länkades i 800x600 blir: 96000 / 600 x 0,95 = 152 Hz.

Ska du skapa customupplösning i nVIDIAs kontrollpanel kan jag rekommendera att testa olika tidsinställningar (finns bland annat GTF, DMF och CVT). Sannolikt behöver du dra av någon Hz från en uträkning som den ovan.

(Och du kommer nog inte över skärmens max, i detta fall 160Hz, oavsett upplösning.)

Är det verkligen elektronstrålens återsvep som tar tid? Trodde det hade med blanking att göra? Eller är det samma sak? (Har aldrig förstått blanking till 100% om jag ska vara ärlig)

BTW, enligt dina beräkningar borde han ju få 190hz i 640x480, right? (Men fortfarande begränsat till 160hz pga skärmens max såklart).

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: Blanking var/är, som jag förstår det, till för att dölja elektronstrålens återtåg (så att säga). Däremot är intervallet längre än vad som är nödvändigt med modernare CRT-skärmar (och såklart LCD-skärmar), men hänger med på grund av gamla standarder.

Så ja, det bör vara mer korrekt att säga att man ska dra av 5% för blanking.

Och ja, skärmen bör klara 160Hz i 640x480.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Sony GDM FW900 som jag kör med 1088 x 680 @ 160hz i FPS spel. Är det för lite för att visa FPS-spelet korrekt så kör jag 1280x800 @ 139hz.

2304x1440 @ 80hz native är inte dåligt. Men jag bestämde mig för att använda en Pixel Clock Patcher för att låsa upp spärren på mitt grafikkort. Tack vare det så kan jag även köra 2560 x 1600 @ 75hz som kräver en pixelclock på ungefär 444MHz. Inte dåligt alls för en 15 år gammal skärm. Men på grund av skärmens Pixel Pitch så kör jag den som högst i 2032 x 1270 @ 90hz.

CRT är fortfarande kung i FPS spel. Det finns en hel del skärmar med ULMB, BBR och lightboost, men de lider utav dubbel image artefakter och dålig kontrast. Sen så finns det en hel del CRT-skärmar som du kan dra upp i 200hz.

Skrivet av M4D4SS:

..................
Vad ska jag leta efter på blocket?

LG Flatron 915 FT plus 200hz
iiyama Pro vision master 514 200hz
iiyama Pro vision master 454 200hz
iiyama HM204D DT 200hz
Dell P1130 170hz
Dell P992 170hz
Sony GDM-F520 170hz
Sony GDM-C520 170hz
Sony GDM-E530 170hz
Sony CPD-G520 170hz
Viewsonic P90F 170hz
Ibm P275 170hz
Samsung SyncMaster 9xxnf 160hz
Philips Brilliance 202P4 160hz
NEC Multisync FE992 160hz
mitsubishi diamond pro 2070sb 160hz

P992
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag har en Sony GDM FW900 som jag kör med 1088 x 680 @ 160hz i FPS spel. Är det för lite för att visa FPS-spelet korrekt så kör jag 1280x800 @ 139hz.

2304x1440 @ 80hz native är inte dåligt. Men jag bestämde mig för att använda en Pixel Clock Patcher för att låsa upp spärren på mitt grafikkort. Tack vare det så kan jag även köra 2560 x 1600 @ 75hz som kräver en pixelclock på ungefär 444MHz. Inte dåligt alls för en 15 år gammal skärm. Men på grund av skärmens Pixel Pitch så kör jag den som högst i 2032 x 1270 @ 90hz.

CRT är fortfarande kung i FPS spel. Det finns en hel del skärmar med ULMB, BBR och lightboost, men de lider utav dubbel image artefakter och dålig kontrast. Sen så finns det en hel del CRT-skärmar som du kan dra upp i 200hz.

LG Flatron 915 FT plus 200hz
iiyama Pro vision master 514 200hz
iiyama Pro vision master 454 200hz
iiyama HM204D DT 200hz
Dell P1130 170hz
Dell P991 170hz
Sony GDM-F520 170hz
Sony GDM-C520 170hz
Sony GDM-E530 170hz
Sony CPD-G520 170hz
Viewsonic P90F 170hz
Ibm P275 170hz
Samsung SyncMaster 9xxnf 160hz
Philips Brilliance 202P4 160hz
NEC Multisync FE992 160hz
mitsubishi diamond pro 2070sb 160hz

Var har du hört detta? Sitter med en P991 nu, har aldrig kört den i närheten av 170hz... Kanske kräver någon specifik conf dock? Kommer inte ens över 122hz i 640x480... Vid 123hz blir det svart som natten Har också provat alla tidsinställningar utom manuell (den ger ju jättemånga alternativ).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s0sdaf:

Var har du hört detta? Sitter med en P991 nu, har aldrig kört den i närheten av 170hz... Kanske kräver någon specifik conf dock? Kommer inte ens över 122hz i 640x480... Vid 123hz blir det svart som natten Har också provat alla tidsinställningar utom manuell (den ger ju jättemånga alternativ).

Finns en hel del tjockskärmar som du kan köra över specifikationer på bekostnad av livslängd. Det snackades en hel del om P991 i hardforum. 1024*768*120hz ska inte vara svårt att nå. Jag kommer dock inte ihåg max Vertical och Horizontal refresh. Om du kommer ihåg och skriver, så räknar jag ut vilken upplösning den klarar i sin högsta refresh rate.

En Compaq S9500 med en Vertical Refresh Rate på 160 Hz och Horizontal Refresh Rate 96 kHz klarar 160hz i högst 708x531p. En 4/3 upplösning som du kan lägga till med CRU. Kör man istället interlaced för progressive scan så blir det högsta 1448x1086i @ 160hz.

Skrivet av M4D4SS:

Jag har aldrig riktigt upplevt CRT (25år) och tänkte därför prova på en! Har haft 120hz och 144hz länge men även jag som inte haft CRT ser ghosting väldigt tydligt.
.........................

Kom förbi i Uppsala om du vill testa och uppleva en CRT eller en 144hz LCD med strobed backlightning. Har dock ingen till salu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Finns en hel del tjockskärmar som du kan köra över specifikationer på bekostnad av livslängd. Det snackades en hel del om P991 i hardforum. 1024*768*120hz ska inte vara svårt att nå. Jag kommer dock inte ihåg max Vertical och Horizontal refresh. Om du kommer ihåg och skriver, så räknar jag ut vilken upplösning den klarar i sin högsta refresh rate.

En Compaq S9500 med en Vertical Refresh Rate på 160 Hz och Horizontal Refresh Rate 96 kHz klarar 160hz i högst 708x531p. En 4/3 upplösning som du kan lägga till med CRU. Kör man istället interlaced för progressive scan så blir det högsta 1448x1086i @ 160hz.

Kom förbi i Uppsala om du vill testa och uppleva en CRT eller en 144hz LCD med strobed backlightning. Har dock ingen till salu.

1024x768 i 120hz kan jag få, det är det jag brukar köra. Jag menar bara att jag inte kan få 170hz som du skrev, inte ens i 640x480.

För övrigt har jag en horisontell refresh på 98.7kHz (enligt skärmens OSD) när jag kör 1024x768 i 120hz.

Jaså du säger att det är slitsamt att köra högre refresh rates? Det visste jag inte, tråkigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s0sdaf:

1024x768 i 120hz kan jag få, det är det jag brukar köra. Jag menar bara att jag inte kan få 170hz som du skrev, inte ens i 640x480.

För övrigt har jag en horisontell refresh på 98.7kHz (enligt skärmens OSD) när jag kör 1024x768 i 120hz.

Om det stämmer så måste jag ha blandat ihop Dell P991 med Dell P992. Jag ber om ursäkt för det och ska ändra min övre post så att ingen köper fel. Här är specifikationerna för Dell P992 som stämmer mer med det jag antog. Ha en bra kväll!

http://www.cnet.com/products/dell-p992/specs/