Permalänk
Medlem

2560x1080 till spel?

Jag är sugen på att köpa en 29" 2560x1080-skärm, men jag undrar hur många spel som har stöd för den upplösningen? Måste man hålla på och krångla med ini-filer och sånt, eller funkar de flesta nya spel?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Många spel är ju "konsollportar" och körs i 16:9 (TV), så man kan väll räkna med att det definitivt kommer att finnas spel som inte rullar optimalt på annat...

Permalänk

De allra flesta funkar utmärkt straight out of the box. Vissa spel kan ibland kännas lite "trånga" eller som att skärmen är smal men inget jag stört mig särkilt mycket på.

De enda spelen jag stött på som behöver pill i ini-filerna är bethesda spel. Väldigt enkelt pill, men ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

De allra flesta funkar utmärkt straight out of the box. Vissa spel kan ibland kännas lite "trånga" eller som att skärmen är smal men inget jag stört mig särkilt mycket på.

De enda spelen jag stött på som behöver pill i ini-filerna är bethesda spel. Väldigt enkelt pill, men ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Just när det gäller Bethesdas spel så pillar jag ändå i ini-filerna så det gör inget. Jag såg lite screenshots från förstapersonsspel i 2560x1080 härom dagen och gillade att man såg mycket mer med en högre FOV. Det var inte samma skygglappskänsla som i många spel i 1920x1080.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Just när det gäller Bethesdas spel så pillar jag ändå i ini-filerna så det gör inget. Jag såg lite screenshots från förstapersonsspel i 2560x1080 härom dagen och gillade att man såg mycket mer med en högre FOV. Det var inte samma skygglappskänsla som i många spel i 1920x1080.

Du kan ju dock ändra FOV i de flesta spel sen får du inte högre FOV med "bredare" upplösning, du får se samma sak över en bredare bild

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

@IshethZenunim:

Varför inte köra på den "normalare" uppläsningen 2560*1440?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@IshethZenunim:

Varför inte köra på den "normalare" uppläsningen 2560*1440?

Han verkar vara ute efter "wide" aspect ratio

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk

@IshethZenunim:

De allra flesta. Vissa e-sportsspel fungerar inte, så som Heroes of the Storm. Oklart om det är på grund av den fördel man får genom att se mer av banan eller ej.

Jag har själv kollat på sådana skärmar och inte stött på så mycket titlar som inte stödjer det. Jag hade allvarligt övervägt att gå upp till 1440 i höjd dock. 1080p är helt enkelt inte the shizzle längre och eftersom du vill ha ultra-wide så verkar ju trender vara något av en faktor, eller?

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är väldigt blandat. Nu är jag ingen storspelare men några få exempel:

Skyrim: Vill minnas att det var lite INI pill och sedan köra igång Flawless Widescreen därefter överlag felfritt
Ori and the Blind Forest: Löste sig medFlawless Widescreen, tog dock ett tag innan profilen för spelet släpptes men när den kom fungerade det i stort sett felfritt
Brothers, a tale of two sons: Felfritt ur kartong
Rocket Leauge: Felfritt ur kartong
Payday 2: Felfritt ur kartong
Mass Effect: Med Flawless Widescreen fungerar det men inte utan problem. Var tvungen att ändra lite inställningar i FW (efter Googling) och då har jag ändå problem med att indikeringen för vad jag "pekar" på ligger helt fel i bild.

Vill man generallisera: många spel stödjer det direkt från början men de som inte gör det löser man oftast med Flawless Widescreen dock inte sällan med små problem.
Just nu är jag rätt frustrerad då jag spelar Mass Effect och det går inte att få 100% så framstår nog som lite mer bitter än jag egentligen är.

Men jag tycker absolut du ska köpa en 2560-skärm, när det fungerar är det helt fantastiskt.

Permalänk

@IshethZenunim:

Japp, även om det kräver aningen mer kräm så tycker jag det är värt varenda krona. Otroligt skön känsla att spel/ kolla på film med

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Du kan ju dock ändra FOV i de flesta spel sen får du inte högre FOV med "bredare" upplösning, du får se samma sak över en bredare bild

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, inte om FOV är låst till aspect ratio, vilket är det vanligaste. Scrolla ner en bit och jämför screens från 2560x1080 och 2560x1440: https://pcmonitors.info/articles/the-219-2560-x-1080-experien...

Skrivet av Wyver:

@IshethZenunim:

Varför inte köra på den "normalare" uppläsningen 2560*1440?

Ser ingen anledning till att göra spel ännu mer krävande och få ännu färre fps. Vill bara ha en så bred skärm som möjligt.

Skrivet av larsalarsa:

@IshethZenunim:

De allra flesta. Vissa e-sportsspel fungerar inte, så som Heroes of the Storm. Oklart om det är på grund av den fördel man får genom att se mer av banan eller ej.

Jag har själv kollat på sådana skärmar och inte stött på så mycket titlar som inte stödjer det. Jag hade allvarligt övervägt att gå upp till 1440 i höjd dock. 1080p är helt enkelt inte the shizzle längre och eftersom du vill ha ultra-wide så verkar ju trender vara något av en faktor, eller?

Nej, visste inte ens att det var en trend. Bryr mig inte ett skit om vad som är trendigt, jag vill bara ha en bredare skärm för att kolla på film, jobba med ProTools m.m.

Skrivet av Sweets589:

@IshethZenunim:

Japp, även om det kräver aningen mer kräm så tycker jag det är värt varenda krona. Otroligt skön känsla att spel/ kolla på film med

Jag köpte precis ett Sapphire 390 Nitro i december, så förhoppningsvis blir hoppet från 1920x1080 till 2560x1080 knappt märkbart.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Skrivet av IshethZenunim:

Jag köpte precis ett Sapphire 390 Nitro i december, så förhoppningsvis blir hoppet från 1920x1080 till 2560x1080 knappt märkbart.

Det kommer inte vara några problem alls!