Permalänk

Hög vcore?

God kväll.

Jag har under ett tag funderat och klurat över tempen i min dator. CPU:n har utan några högre överklockningar ( ex fr: 3,2-3,4GHz ) kommit upp sig i väldigt höga temps, ca 59-60 C´. Så som sagt, efter grumlande över detta tänkte jag idag ta saken i egna händer och åtgärda det. Vet sedan innan att vcore:n är en stor faktor i värmeproblemet hos cpu:er och jag har även kikat på att testa sänka min innan men misslyckats. Idag tog jag till min "super hjärna" å fick iaf löst problemet. Vcoren som tidigare va 1.45-1.50 stock sänkte jag nu till 1.35 istället.

Resultatet blev bra, väldigt bra. Så jag tänkte jaha, men dra på en liten klock då. Och körde upp damen i 3.8GHz. Efter 50 min stresstest med aida 64 va tempen fortfarande under tidigare stresstest med stock inställningarna.

CPUZ

64

Så nu till frågan. Varför är stock volten så hög (1.45) på orginal 3.2GHz när det klaras att drivas i 3.8GHz med vcor på 1.35.

Är det på något sett dåligt att ha lägre volt?

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte kalla 59-60 grader väldigt varmt, däremot om det börjar gå upp emot 80 skulle jag börja oroa mig. Varför standardspänningen (volten) är så hög vet jag inte, men jag skulle jag gissa på att det har att göra med att alla processorer klockar olika, även om det är samma model, så det kan vara så att det är överdrivet hög spänning satt som standard av AMD för att försäkra sig om att det ska vara stabilt då för låg spänning leder till instabil klock.

Det är inte dåligt utan tvärtemot bra att ha låg spänning (volt) då processorn inte utvecklar lika mycket värme då du matar den med mindre ström (effekt), vilket resulterar i lägre värmeutveckling, som i sin tur leder till att processorn lever längre då den går svalare . Det ända dåliga är om du har alltförför låg spänning så att processorn blir instabil istället, vilket kan leda till att du får blåskärmar och annat skoj. Det gäller att finjustera det helt enkelt. Målet med överklocking är att få processorn att klocka så högt som möjligt under resonabla temperaturer med så låg vcore som möjligt. Kan datorn stå på med Prime 95 eller likvärdiga stresstest under natten så skulle jag kalla det stabilt.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

Okej. Enligt AMD och specifikationerna för denna cpu ska den inte överstiga 62C´ om det inte är något jag missuppfattat.

Ja men det låter bra. Hade tänkt låta aida 64 stå på under natten, blir ca 6-8h Om det fortfarande rullar fint imorgon blir det nog och se hur långt jag kommer innan blåskärm.

Tack för ditt svar!

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

Du hade helt rätt i att din prolle inte ska gå över 62C, jag drog väl en för grov generalisering Lycka till med stresstestet

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

Okej. Då va kag inte helt ute å cyckla då. Fick kört testen 8h44min iaf. Och cpu kom upp i max 44c°. Så efter jobbet blire å testa 4GHz å se vad som händer.

http://i.imgur.com/3fPzinH.png

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk

Tänkte rådfråga här, när jag ändå har tråden igång. Ska som nämnt testa köra upp damen hemma i 4GHz, men vad tycker ni jag borde köra för inställning. Funderar på 20x200. Eller borde jag försöka med högre multi?

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk

Ja då va klocken gjort och snabbtestad. 4GHz 20x200. Testad en timme på aida64 med stabil temp på 45c. Dock fick jag höja Vcore från 1.35 efter blåskärm till 1.4. Men den jobba inte högre än V1.356, vet inte varför.? Blir dock ett längre stresstest över natten för att kika ordentligt.

Sen får det nog räcka med överklockning tills jag skaffat en ny kylare. Då blir det att testa hur långt jag kan pressa denna lilla prolle.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |