(Android) App kraschar i Jelly Bean/Kitkat men inte Lollipop

Permalänk
Medlem

(Android) App kraschar i Jelly Bean/Kitkat men inte Lollipop

Tjo!

Håller på att gör om min app från början för att få till en finare design och passar samtidigt på att rensa/optimera koden lite.
Jag har till den största delen kört appen direkt till mobilen(körs på Marshmallow) men också via en emulator där Lollipop körs.
Inga problem att använda appen.
Men nu när jag närmar mig publicering så bestämde jag mig att prova en emulator till för att prova så applikationen fungerar som den ska även i Jelly Bean (4.1.1, API 16).
När jag startar upp applikationen så kraschar den och man hinner att se appen laddas upp bakom felmeddelande-rutan och försvinner lika snabbt.
Jag kollar upp felkoden i logcat, ser detta: http://textuploader.com/5z0ws
Min build.gradle ser ut så här:

apply plugin: 'com.android.application' android { compileSdkVersion 23 buildToolsVersion "23.0.2" defaultConfig { applicationId "namnet på appen" minSdkVersion 16 targetSdkVersion 23 versionCode 10 versionName "2.0" } buildTypes { release { minifyEnabled false proguardFiles getDefaultProguardFile('proguard-android.txt'), 'proguard-rules.pro' } } }

Jag har även provat att skapa ett nytt projekt med hjälp av "Navigation Drawer Activity"-"mall" för att se så att det inte är kompatibiliteten i menyn som inte fungerar på versioner under Lollipop, men nej det verkar fungera på Jelly Bean-emulatorn.
Jag har sökt en hel del men lyckas inte klura ut vad problemet är, eftersom jag är självlärd med hjälp av instruktioner och tutorials på YouTube så blir det hela lite svårare.
Finns det någonstans i antigen Android Studio eller på nätet där man kan se vilka metoder/funktioner som inte fungerar i versioner under Lollipop? (börjar ha lite funderingar över om det är där problemet ligger, men inte helt säker då det inte framgår så mycket i felmeddelandet enligt mig.) Vet inte riktigt vart jag ska börja och felsöka. Vet inte om det heller beror på att jag kanske har för mycket kod på själva MainActivity, som inte kitkat tål?

Tack på förhand, önskar jag slapp att skapa en tråd men börjar få ont om idéer.
Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

FIXAT

Lyckades lösa skiten, startade ett nytt projekt och lade in koden bit för bit och av någon konstig anledning så fungerar det nu. Var lite tidskrävande och körigt men nu äntligen så är en ny version av appen uppladdad. Därmed så behöver ingen svara på tråden.

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Lyckades lösa skiten, startade ett nytt projekt och lade in koden bit för bit och av någon konstig anledning så fungerar det nu. Var lite tidskrävande och körigt men nu äntligen så är en ny version av appen uppladdad. Därmed så behöver ingen svara på tråden.

Mvh

Bra att det löste sig. Rent spontant vad jag tänker är att något i din manifest fil spökade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

(Admob) Ska skatt betalas?

Skrivet av martin_cs:

Bra att det löste sig. Rent spontant vad jag tänker är att något i din manifest fil spökade.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket möjligt att det kunde vara manifest filen som inte vill samarbeta, men tur att det hjälpte med att göra om projektet, dock lite omständigt.

En fråga mer riktad åt alla.

När man ska föra över summan från reklam(Admob/Adsense), ska man då betala någon skatt? Tycker inte det framgår på ett tydligt sätt, lite luddigt formulerat enligt mig

6.
"Google ansvarar för betalning av eventuell skatt som hänför sig till transaktioner mellan Google och annonsörer i relation till Annonser som visas på Egendomen. Du ansvarar för betalning av all eventuell skatt som är kopplad till Tjänsterna, förutom för skatter som baseras på Googles nettointäkter. All betalning till dig från Google inkluderar all tillämplig skatt, inklusive mervärdesskatt, och Google kommer inte att justera beloppet pga. eventuell skatt som du betalar och inte heller återbetala någon mervärdesskatt till dig."

- Källa: https://support.google.com/admob/answer/2772511 -> "Allmänna villkor": https://www.google.com/adsense/localized-terms

Ska man tolka den fetstilta texten att den redan är betald?
Man vill ju inte riktigt begå något skattebrott.

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)