Netflix får hårdare regionskontroll

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Helt rätt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wiggin:

Sorry, sitter på plattan nu, och det blir en jäkla massa citat, var tvungen att korta ner lite.

Min poäng är väl detta att den här marknaden är helt sjuk. Alla distributörer borde ha möjlighet att köpa rätten att se en film, om de så är genom en stremingtjänst, tv-kanal eller på en dvd/blu-ray -skiva AV filmbolaget. De som producerat filmen har såklart den enda rätten till den. Det vi konsumenter förlorar på nu är att alla mellanhänder köper "speciella" rättigheter (naturligtvis med filmbolagets välsignelse) till filmen som inte borde finnas, som i det här fallet VAR filmen får visas, iställetför att den bara FÅR visas.

Att sedan vissa u-länder inte tillåter en viss typ av innehåll i (som i detta fall) streamingtjänst är upp till landet att lösa genom att isåfall blockera ett visst innehåll utifrån ett religiöst/diktatur -perspektiv. Men det är ju inte sådana problem vi pratar om här. Det jag säger är att man bara ska kunna köpa rätten [i]att[\i] visa en film, inte [i]var[\i].
Ändå tycker att det är rimligt med det här rättighetstrassler så måste man ju tyck det är lika rimligt rimligt att införa samma idioti för böcker, spel och musik också.

Ja men det finns massa tekniska anledningar till att det är så. Det är ingen stor konspiration som du verkar tro. Lokala distributörer finns för att de kan erbjuda fördelar som en global distributör inte kan. Det är samma som med alla andra varor och tjänster.

Det ÄR liknande trassel för annan media och andra varor. Har du helt missat att olika spel släpps på olika marknader och att innehållet har varierat? Eller att priset är olika? Eller för den delen att när du köper ett spel på Steam så betalar du först Valve, som betalar en utgivare som EA, Ubisoft med flera som i sin tur betalar en studio. Böcker har ett intressant problem där de kan vara public domain i vissa länder men inte i andra vilket kan vara en mindre mardröm för en utgivare. Eller tror du att författaren själv säljer alla böcker och ordnar med översättningar?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Sen undras det varför folk tankar saker? Fan, se till att sakerna är tillgänglia för försäljning eller hyra digitalt.

Visst är det lite så, Netflix är en fantastisk tjänst, men DRM-fria filer som ligger på en lokal NAS är även det "the shit". Lite som SVT Play som inte tillåter nedladdning i förtid. Vilken fantastisk tjänst det skulle vara om mobilappen alltid laddade hem senaste programmen av ex. Aktuellt när man har tillgång till wifi för att sedan endast ha en snabb check mot mobilnätet innan uppspelning inleds. Något som skulle vara supersmidigt om man varje dag sitter en timme eller två på buss eller tunnelbana.

Permalänk

Förstod inte alls vad folk såg för bra med Netflix, vi testade 3 månader gratis, och aldrig någonsin skulle jag med vilja betala 79:- i månaden för det de hade att erbjuda.
Provbade även HBo, och likadant där, inte enligt mig värt 79:- månaden eller om det nu var någon tia till.

men det är klart , detta är vad jag tycker, säger inte att andra inte kan tycka det är värt det.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag förstår vad du menar, och även ifall jag är ok med vad jag får för de 79:- i månaden jag betalar så är det irrelevant i sammanhanget. Jag betalt en summa till skaparen av en film för att få se filmen. Och där ska det stanna, punkt. Jag ska inte behöva betala en ytterligare aktör för att jag bor i en viss region.
Det faktum att andra betalar lika mycket för samma tjänst men får det dubbla innehållet bara för att de befinner sig på en annan plats är ju fel så det skriker om det. Antagligen bottnar detta i filmbolagens girighet då de funnit en marknad i att inte bara sälja rätten att se en film, vilket är ok, utan dessutom sålt rätten vart filmen får visas, vilket inte är ok.

Vissa saker bör inte gå att säljas, vilket jag hoppas att EU-kommissionen rättar till i det här fallet.

Jag håller helt med dig om att det är löjligt och fel att det ska vara olika utbud i olika regioner. Det jag menar är bara att när du betalar för Netflix i Sverige så har du inte betalat för att även få byta region hur de vill. Så de tar inte bort något du faktiskt betalat för, eller har rätt till. För det du köpte var tillgång till Netflix i det land du fysiskt befinner dig, och det har du fortfarande. Så att säga att de tar ifrån något man betalt för eller har rätt till är direkt och objektivt felaktigt då det aldrig stod i avtalet att man hade rätt till det. Rent subjektivt så håller jag med dig i att man måste gå ifrån den här idén om att dela upp internet i massa regioner.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Sa upp tjänst för 7-8 månader sedan. OM man tror att utbudet är dåligt i Sverige så kan jag lova att det är flerfaldigt sämre i Nederländerna där jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja men det finns massa tekniska anledningar till att det är så. Det är ingen stor konspiration som du verkar tro. Lokala distributörer finns för att de kan erbjuda fördelar som en global distributör inte kan. Det är samma som med alla andra varor och tjänster.

Det ÄR liknande trassel för annan media och andra varor. Har du helt missat att olika spel släpps på olika marknader och att innehållet har varierat? Eller att priset är olika? Eller för den delen att när du köper ett spel på Steam så betalar du först Valve, som betalar en utgivare som EA, Ubisoft med flera som i sin tur betalar en studio. Böcker har ett intressant problem där de kan vara public domain i vissa länder men inte i andra vilket kan vara en mindre mardröm för en utgivare. Eller tror du att författaren själv säljer alla böcker och ordnar med översättningar?

Jag har väl aldrig sagt att jag inte förstår begreppet "mellanhand"? Låt ta det där mjölkexemplet igen. Säg att du åker tåg från Malmö till Stockholm. Med dig har du en liter mjölk från Skåne mejerier. När du kommer upp till Stockholm får du inte längre dricka mjölken för i Stockholm har Arla ensamrätten till mjölk.
En till: du går till valfri affär i Stockholm och köper mjölk, du tar nöjd och belåten med dig några halvliterspaket mjölk och en kvällstidning hem. Väl hemme ser du till din överraskning att alla mjölkförpackningr utanför Stockholmsområdet är på en liter...för samma pris. Konstigt tycker du, har inte affären och bönderna fått samma peng för halva mängden mjölk? Skulle du gilla att någon köpt "rätten" till mjölk i Stockholm och att den inte inbegriper hela litrar?
Så klart du skulle gilla det, det står ju ingenstans på mjölkens innehållsförteckning att det ska vara en hel liter.

Båda exemplen är idioti, precis som regionsrättigheter.

Alla företag som vill distribuera en film köper rätten att göra det. Alla konsumenter som vill se en film köper sig rätten att göra det genom att betala distributören genom att betsla för tjänsten eller lagringsmediet som filmen finns på. Vill man läsa en bok på svenska så går en peng av bokens kostnad till översättning. Svenska böcker slipper du betala en översättare för, bra va?

Det är såhär det borde vara. Det är ingen extra kostnad att streama ALLA filmer som Netflix köpt rätten att visa. Regionala "rättigheter" till något är en icke kostnad. Kjejsaren utan kläder. Det är ingen extra kostnad. Klart att det finns saker runt omkring som kostar, som internet osv, men det betalar vi ju redan för.

Jag har fortfarande inte hört ett enda exempel på varför man skulle behöva betala något extra för en produkt beroende på vart du bor när produkten är helt oberoende av det.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Utan Amerikanska Netflix vill jag inte vara. Tittar betydligt mer där än i svenska Netflix. Svenska Netflix har inte står trek, x-files, my name is Earl, mexikanska telenovelas (guilty pleasure) mycket mindre filmer och dokumentärer etc. Förutom Bones och Elementary ser jag inte ens på svenska Netflix. Dessutom kommer serierna så sent till Sverige få vänta längre på t ex walking dead än på amerikanska Netflix. Jag betalar ju för mig! Ska jag börja ladda ner olagligt bara för man inte kommer åt Netflix? Blir sur på sånt. Hoppas programmen hittar vägar runt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Netflix är billigare i USA än i Sverige.

Så både dyrare och sämre utbud i Sverige alltså.

Skrivet av WoG:

De som skiljer är väl bara skatten? Grundpriset är jag ganska säker på att det är ungf samma..

Nej, Netflix kostar från $7.99 i USA vilket blir ungefär 68,59kr.

Om det dessutom vore 25% moms så skulle det Svenska priset bli högre.

Permalänk
Medlem

Men om man tittar via VPN på annan marknad lär man väl inte få svensk text och barnprogram med svenskt tal? Vi har Netflix via comhem hemma och det är väl svenska netflix antar jag eftersom vi inte kör genom någon VPN. Men likt förbannat finns många barnfilmer (typ Disney-filmer) med enbart engelskt tal (textade på svenska). Ändå är det filmer som finns utgivna med svenskt tal, de har gått på bio i Sverige. Så ska de regionanpassa sig kan de väl göra det fullt ut och inte halvdant som idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag har väl aldrig sagt att jag inte förstår begreppet "mellanhand"? Låt ta det där mjölkexemplet igen. Säg att du åker tåg från Malmö till Stockholm. Med dig har du en liter mjölk från Skåne mejerier. När du kommer upp till Stockholm får du inte längre dricka mjölken för i Stockholm har Arla ensamrätten till mjölk.
En till: du går till valfri affär i Stockholm och köper mjölk, du tar nöjd och belåten med dig några halvliterspaket mjölk och en kvällstidning hem. Väl hemme ser du till din överraskning att alla mjölkförpackningr utanför Stockholmsområdet är på en liter...för samma pris. Konstigt tycker du, har inte affären och bönderna fått samma peng för halva mängden mjölk? Skulle du gilla att någon köpt "rätten" till mjölk i Stockholm och att den inte inbegriper hela litrar?
Så klart du skulle gilla det, det står ju ingenstans på mjölkens innehållsförteckning att det ska vara en hel liter.

Båda exemplen är idioti, precis som regionsrättigheter.

Alla företag som vill distribuera en film köper rätten att göra det. Alla konsumenter som vill se en film köper sig rätten att göra det genom att betala distributören genom att betsla för tjänsten eller lagringsmediet som filmen finns på. Vill man läsa en bok på svenska så går en peng av bokens kostnad till översättning. Svenska böcker slipper du betala en översättare för, bra va?

Det är såhär det borde vara. Det är ingen extra kostnad att streama ALLA filmer som Netflix köpt rätten att visa. Regionala "rättigheter" till något är en icke kostnad. Kjejsaren utan kläder. Det är ingen extra kostnad. Klart att det finns saker runt omkring som kostar, som internet osv, men det betalar vi ju redan för.

Jag har fortfarande inte hört ett enda exempel på varför man skulle behöva betala något extra för en produkt beroende på vart du bor när produkten är helt oberoende av det.

Din mjökjämförelse är lite skev. I detta fall skulle det i så fall vara.... Du vill köpa mjölk från mejeriet Fox som har bönderna Simpsons och Bones men de har ingen affär där du bor, din lokala affär Netflix har skrivit avtal med mejeriet HBO som har bönderna Game of Thrones och Girls i din region. Fox säljer mjölken som bli över från Simpsons till mejeriet Viasat som vill göra filmjölk av det och bonden Bones vill bara sälja mjölk till SBS för att korna Emily och David har reklamavtal med dem. (Obs, jämförelsen är fortfarande förenklad, är ju igenligen fler steg i kedjan med producent-bolag, investerare, reklambyråer m.fl.)

Produkten i sig självt är inte så beroende på vart du bor (censur-regler undantaget), men vem som äger rätten till produkten varierar mellan olika platser, tyvärr är media-branschen en megakoloss uppbyggd i över hundra år som inte är anpassad för de tekniska möjligheterna vi har haft de senaste 10 åren, kommer ta lång tid att vända den skutan.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Fast hola bör du inte använda oavsett. Vet inte om det blivit motbevisat, men det senaste jag läste var att hola sålde ut klienters IP för användning i botnät.
Källa

Oj detta visste jag inte om. Använder mig utav Hola för att kunna se USA utbudet på Crunchyroll. Har du tips på något annat som fungerar som Hola. Det är ju väldigt bra (dock inte om det som står i artikeln är sant).

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk

Tänkte precis skaffa netflix, men nu blir det inget.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd

Lysande... speciellt när Netflix i Sverige har ett helt värdelöst utbud.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Förstod inte alls vad folk såg för bra med Netflix, vi testade 3 månader gratis, och aldrig någonsin skulle jag med vilja betala 79:- i månaden för det de hade att erbjuda.
Provbade även HBo, och likadant där, inte enligt mig värt 79:- månaden eller om det nu var någon tia till.

men det är klart , detta är vad jag tycker, säger inte att andra inte kan tycka det är värt det.

Lite som ja då fast med tv abonnemang. Man betalar oftast långt över det dubbla för reklam, avbrott, ofta dålig kvalitet och totalt styrt utbud. När det väl kommer något intressant måste man antingen se det vid tidpunkten det sänds eller aktivt veta att det kommer och sätta på inspelningen.
Känns extremt förlegat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Nej, Netflix kostar från $7.99 i USA vilket blir ungefär 68,59kr.

Om det dessutom vore 25% moms så skulle det Svenska priset bli högre.

Men företaget måste väl oxå betala mer skatt i sverige? Jag får bara känslan att de har lika mycket vinstmarginal i båda länderna, men jag kan ju ha fel..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Olika saker kostar olika i olika länder pga en rad olika faktorer som lön, skatt, råvaru transport etc etc.

Sitter på en strand i Indien just nu. Internet är crap men Ölen är god och kostar ca 3kr.
I Sverige är ölen svindyr men internet är ofta snabbt.
Priserna generellt är långt under hälften av vad motsvarande kostar i Sverige på inhemska produkter.
Hur kan det vara så? Ja en rad faktorer men lönen är en bland många. Vill vi i Sverige ha billig öl så kommer vi också att få leva med lägre lön eftersom det inte annars går att tillverka billig öl.
Inte speciellt svårt att förstå att produkter kostar olika i beroende på vilket land man är i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Lite som ja då fast med tv abonnemang. Man betalar oftast långt över det dubbla för reklam, avbrott, ofta dålig kvalitet och totalt styrt utbud. När det väl kommer något intressant måste man antingen se det vid tidpunkten det sänds eller aktivt veta att det kommer och sätta på inspelningen.
Känns extremt förlegat.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, det ända jag tittar på på vanlig tv är om det skulle finnas någon dokumentär jag gillar som råkar gå just då jag sitter vid tv´n, och nyheter, lite samhällsinfo progg o dyl kan gå ner ibland det med...

Däremot kanske jag får en helt annan insyn snart då jag är mitt uppe i o flyttar till ett annat ställe där jag blir så illa tvungen att köpa tv kanaler då det inte ingår nämnvärt i avtalet.
samt att jag måste gå ner mig från 100/100 till ADSL 24, så jag har beställt boxer 8 så får vi se om ett par månader vad jag tycker om det... det känns hur som helst fräschare än Netflix...

kanske ändrar jag min tro då...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Lysande... speciellt när Netflix i Sverige har ett helt värdelöst utbud.

Ja dom har tagit bort både Mad Men och The Walking Dead i Sverige.

Jag har det mest kvar för att jag just nu tittar på Peaky Blinders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Ja dom har tagit bort både Mad Men och The Walking Dead i Sverige.

Jag har det mest kvar för att jag just nu tittar på Peaky Blinders.

Prakt blunders( för bannade auto correkt) Peaky Blinders är lysande. Synd att alla säsongerna inte finns tillgängliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kör Netflix och VPN ibland funkade helt felfritt igår iallafall.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Använder själv just nu både Netflix och HBO. Netflix har jag haft i ett par år och HBO går fortfarande på prövotid, men det kommer jag nog fortsätta med trots marknadens absolut sämsta programvara/app.
Jag tycker personligen att båda är prisvärda, då det man betalar är en relativt låg kostnad för en person med arbete. Netflix har ett hyfsat utbud, men är nog att föredra för de som vill se film, då många serier enbart visas ett fåtal säsonger. Undantaget är deras egna orginalserier b.l.a House of cards och Orange is the new black som är fantastiska.
HBO däremot har inget filmutbud att tala om, men en uppsjö med riktigt bra serier som Game of Thrones, The Wire, True Detective och Ray Donovan för att nämna en handfull.

Jag skulle inte säga att någon av de båda inte är prisvärd, men saker som att HBOs app suger och att man med Netflix inte får samma utbud som USA trots samma pris gör att man blir irriterad.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Dom kommer inte få mina pengar förrän de fixat innehållet. Vill se nytt innehåll max en dag efter staterna, annars nix. Enda sättet jag kan påverka dem att få tummen ur, är med min plånbok. Närmare bestämt genom att inte öppna den.

Sitter man med svenska Netflix i nuläget och tycker att utbudet är kasst, snälla tänk över om du borde säga upp abonnemanget.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

90% av trafiken på internet är i dag strömmad media.
Netflix mfl har cachande servrar ute hos ISPerna. När man slangar från "fel" land så tar man våra dyrbara bittar och chokar nätet (t ex Atlantkabeln).
Bästa lösningen vore att Netflix och anhang minskade anledningen till fulhack och gav oss hela utbudet lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kulgan:

Bästa lösningen vore att Netflix och anhang minskade anledningen till fulhack och gav oss hela utbudet lokalt.

Netflix vill inget hellre, men det är rättighetsinnehavarna och deras krångliga avtal som sätter käppar i hjulen för dem. Det är bl.a. därför Netflix börjat göra egna serier. De vill sätta press på rättighetsinnehavarna att ge dem mer avtal genom att konkurera med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur ska Netflix kunna se vilket land folk är i? Borde väl vara rätt svårt att blockera VPN, eller?

Små privata VPN'er? Visst. Stora publika? Inte speciellt. Det är ovanpå allt värre än så... en del köpta fasta IP-adresser via företagstjänster, är tydligen inte riktigt självklara med i vilken del av världen de finns. Jag jobbar mot ett system som står någon mil utanför Helsingborg, med en Telia IP, som hävdas stå i mitten av USA, av någon anledning. Jag antar att 'flix skulle fungera på den IP'n,även om jag aldrig provat.

Skrivet av Wiinis:

Tror inte Netflix är så sugna på det här egentligen utan vill väl inte få dyra böter.

"Böter" är det så klart inte frågan om. Däremot civilrättsliga åtgärder, skadestånd och straffavgifter. Det är helt enkelt 'flix avtalspartners som kräver kraftfullare åtgärder, och inte lagar och reglar. Den enda lösningen är helt enkelt att man lagstiftar bort goegrafiska zon-indelningar på det här viset.

Skrivet av spel565:

Så dra upp en vps i valfritt land och kör all trafik där igenom, om dom skulle försöka blocka vanliga vpn tjänster, eller?

Det är så man har gjort hitintills. Och förändringen nu är att man har börjat aktivt leta efter VPN'anslutna användare, och blockera deras VPN'er.

Skrivet av Thomaseron:

Att vi ens har regionsbegränsningar är över mitt förstånd.

Det är för att olika distributionsbolag köper rättigheterna att publicera materialet i olika delar av världen. Om du köper distributionsrättigheterna till Europa, och jag har dem för USA, och 'flix köper in sig på mitt avtal, och börjar sända "ditt" material i Europa, utan att du får betalt, blir du så klart ledsen... Lösningen är så klart att man vänder sig direkt till producenten som säljer globala distributionsrättigheter för digital spridning till 'flix, men innan man lyckas få rätt på alla gamla avtal så att det går att lösa, blir det en jävla röra. Och just nu är de flesta distributörerna, alla utom de digitala, faktiskt, jäkligt nöjda med situationen. Så det som ska till är lagstiftning. Vilket är lite sjukt. Jag är annars mot det mesta i lagstiftningsväg... Alternativet är att plocka bort all rättighetslagstiftning, vilket helt enkelt inte är rimligt. Företag ska definitivt betala för vidaresändning av licensierat material.

Skrivet av Dr. MASS:

"Som plåster på såren meddelar företaget att de fortsatt jobbar med att göra allt innehåll tillgängligt oavsett region." Eller hur, det är därför som ni skall blocka alla proxy och vpn andvändare då, okej då vet jag.

Nä, det är för att rättighetsinnehavarna kräver det... Men sluta du använda 'flix. Det gör att 'flix ser hur deras kunder lämnar dem, och därmed varken kan, eller vill betala lika mycket för rättigheterna till de som äger dem, och i slutändan, kanske, bara kanske de fattar. Inte 'flix då, utan de som äger rättigheterna...

Skrivet av Wiggin:

Det vi konsumenter förlorar på nu är att alla mellanhänder köper "speciella" rättigheter (naturligtvis med filmbolagets välsignelse) till filmen som inte borde finnas, som i det här fallet VAR filmen får visas, iställetför att den bara FÅR visas.

Japp. Ungefär så är det. Men eftersom alla sådana här rättigheter köps, och säljs vid individuella förhandlingar, där alla försökar tjäna så mycket som möjligt, men vill betala så lite som möjligt, så kommer man alltid att förhandla om exclusiva distributionsrättigheter, för specifika zoner. Enda lösningen på det problemet är att man slutar släppa "digitala" rättigheter till de som köper fysiska distributions-rättigheter. Om produktionsbolagen själva bestämmer att det är lönsamt, så är det en väg framåt. Men USA distributören kommer betala betydligt mindre för distributionsrättigheterna för fysiskt media, om inte de digitala rättigheterna ingår. Han inser ju att inte alla kommer köpa en skiva, många kommer se skiten streamat, och då vill han ha en del av den kakan, eller betala betydligt mindre för sin faktiska kaka. Jag tror att den utvecklingen måste tvingas fram. Eftersom monopol är dåliga, så är alternativet lagstiftning.

Skrivet av m0rk:

Sa upp tjänst för 7-8 månader sedan. OM man tror att utbudet är dåligt i Sverige så kan jag lova att det är flerfaldigt sämre i Nederländerna där jag bor.

Fast just det där jobbar EU på. Så det kan ju vara något bättre i framtiden... Om nu EU överlever.

Skrivet av Wiggin:

Jag har fortfarande inte hört ett enda exempel på varför man skulle behöva betala något extra för en produkt beroende på vart du bor när produkten är helt oberoende av det.

Du kommer aldrig heller höra någon bra anledning till det. Det är helt enkelt en gammal avtalsform som vi fortfarande får dras med, eftersom alla som skyfflar faktiska pengar i ersättning mot rättigheter fortsätter jobba efter invanda, och inkörda mönster. 'flix försöker bryta det mönstret, men har begränsad framgång.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är för att olika distributionsbolag köper rättigheterna att publicera materialet i olika delar av världen. Om du köper distributionsrättigheterna till Europa, och jag har dem för USA, och 'flix köper in sig på mitt avtal, och börjar sända "ditt" material i Europa, utan att du får betalt, blir du så klart ledsen... Lösningen är så klart att man vänder sig direkt till producenten som säljer globala distributionsrättigheter för digital spridning till 'flix, men innan man lyckas få rätt på alla gamla avtal så att det går att lösa, blir det en jävla röra. Och just nu är de flesta distributörerna, alla utom de digitala, faktiskt, jäkligt nöjda med situationen. Så det som ska till är lagstiftning. Vilket är lite sjukt. Jag är annars mot det mesta i lagstiftningsväg... Alternativet är att plocka bort all rättighetslagstiftning, vilket helt enkelt inte är rimligt. Företag ska definitivt betala för vidaresändning av licensierat material.
B!

Okay, då förstår jag mer.
Jag tänkte nog mest på DVD och annan optisk media när jag kommenterade först.
Smidigare för konsumenter med en region än tre eller vad vi har idag.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron