TSMC laddar för 5 nanometer år 2020

Permalänk
Melding Plague

TSMC laddar för 5 nanometer år 2020

Taiwanesiska TSMC står redo att rulla ut bland annat grafikprocessorer i 16 nanometer, men företaget stannar inte där. Framtidsplanerna pekar på ytterligare krympta kretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

5 nm CPU && 5 nm GPU = Drömmen!

EDIT: Fast när den tiden väl kommer så kommer vi nog att vilja ha ännu mindre kretsar.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Anser att nm-benämningar idag mest är vilseledande. Olika fabrikatörer använder olika sätt att mäta på och det är svårt att veta om 14nm för en tillverkare har högre densitet än 16nm för en annan.

Permalänk
Inaktiv

Storleken på kretsarna har ju redan börjat sätta stopp för utvecklingen men detta uttalande låter märkligt. Jag minns att tidigare uttalanden sa att 10nm någonstans är så gott som fysiska gränsen för hur litet det går att bygga kiseltransistorer och därefter är det stopp. Hur ska då 5nm vara realistiskt?

Permalänk
Medlem

Glädjekalkyl för börsvärdet? Men visst, lycka till TSMC!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hahaha de lär inte ens gå bortom 16nm om något. Om nu Intel lyckas med 10nm 2017 så gör TSMC detsamma 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Storleken på kretsarna har ju redan börjat sätta stopp för utvecklingen men detta uttalande låter märkligt. Jag minns att tidigare uttalanden sa att 10nm någonstans är så gott som fysiska gränsen för hur litet det går att bygga kiseltransistorer och därefter är det stopp. Hur ska då 5nm vara realistiskt?

Du sa det själv. Ett hinder för kisel. Så de testar andra material helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

5 nm CPU && 5 nm GPU = Drömmen (idag )!

Undra hur våra barn kommer se på den saken

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Internationella "ljug ihop något som låter bra"-dagen igår?

Med tanke på TSMCs track record tvivlar jag starkt på några 5nm år 2020 från dom. Vore dint om det händer men med tanke på att se satt på 28nm i drygt 4 år... Väl tilltaget med just 5nl då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Storleken på kretsarna har ju redan börjat sätta stopp för utvecklingen men detta uttalande låter märkligt. Jag minns att tidigare uttalanden sa att 10nm någonstans är så gott som fysiska gränsen för hur litet det går att bygga kiseltransistorer och därefter är det stopp. Hur ska då 5nm vara realistiskt?

Vill minnas att ett av problemen var även ljusvåglängderna. Det UV ljus man har använt hittills har varit just 10nm... vilket gör det enormt komplicerat att producera kretsar som är mindre än "kniven" du försöker skära med.

Sen om kisel i sig har problem under 10nm vet jag inte 100%, men vår nuvarande tillverkningsteknik har det. Dock har väl TSMC inget val... de måste fortsätta, annars går de i konkurs... (och att säga det är enklare än att göra det )

Permalänk
Medlem

Tsmc har väll knappt fått full fart på sin 16nm banor o de pratar om ner till 5nm om ytterligare 4år.Inte en chans säger jag. Så mycket problem de hade för at nå 16 så åter igen. Inte en chans. Men det är bra, man skall drömma lite också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Hoppas att de får till kretsar med grafen snart då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Lycka till är allt jag har att säga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Triton242:

Tsmc har väll knappt fått full fart på sin 16nm banor o de pratar om ner till 5nm om ytterligare 4år.Inte en chans säger jag. Så mycket problem de hade för at nå 16 så åter igen. Inte en chans. Men det är bra, man skall drömma lite också.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast de måste börja med framtida tekniker nu. Det är så alla jobbar för att de ska kunna konkurrera. Intel har ju pillat med 10 nm i många år. Det tar så lång tid att utveckla att de måste ligga flera steg i förväg. TSMC har pillat med EUV och andra tekniker för litografier mindre än 10 nm i flera år redan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det stämmer! Åh vilken dröm.

Permalänk
Medlem

Vilka

Vad jag har förstått så slutar kisel vara effektivt för kretsar vid 10nm sedan måste man byta till något annat typ en legering av Gallium arsenide, sedan kommer nästa anhalt på 5nm där quantum tunneling blir ett problem, det verkar dock kol-nanorör fungera enligt IBM så just nu är den fysiska gränsen ner flyttad till 3nm. Sedan får vi se om detta stämmer ingenjörsmässigt, men i teorin ser det ut såhär i alla fall

Permalänk
Skrivet av MrMasj:

Vad jag har förstått så slutar kisel vara effektivt för kretsar vid 10nm sedan måste man byta till något annat typ en legering av Gallium arsenide, sedan kommer nästa anhalt på 5nm där quantum tunneling blir ett problem, det verkar dock kol-nanorör fungera enligt IBM så just nu är den fysiska gränsen ner flyttad till 3nm. Sedan får vi se om detta stämmer ingenjörsmässigt, men i teorin ser det ut såhär i alla fall

Man brukar säga att kisel bör funka ner till 7nm. Om det fungerar tillräckligt bra för att motivera övergången från 10nm med kisel låter jag däremot vara osagt.

Angående kolnanorör är det något år sen jag läste Högfrekvenselektronik och nano elektroniken nu men om jag kommer ihåg det rätt så är det baserat på kolnanorörets diameter vilka egenskaper det har, oavsett vilket är det än så länge omöjligt att sortera dom eller att producera bara en typ, men det kommer nog lösa sig med tiden

Permalänk
Avstängd

minus 2nm då blir det tufft.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

minus 2nm då blir det tufft.

Ja, negativa längder är alltid svåra.

Permalänk

Hm 14nm, är det vanlig krets då? Har bara vagt hört tsmc har någon krets i produktion under 16nm än i alla fall.

Men 5nm känns långt bort, känns som 3d nand och finfet kommer stå för dom stora förändringarna dom närmaste åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Skulle antagligen bli ännu snabbare färdigt om man skulle överlåta jobbet till AI's men ack och ve vi har ju fjantar i världen som ännu har mardrömmar från Terminator filmen.

Though seriously it is human nature to fear the unknown.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Storleken på kretsarna har ju redan börjat sätta stopp för utvecklingen men detta uttalande låter märkligt. Jag minns att tidigare uttalanden sa att 10nm någonstans är så gott som fysiska gränsen för hur litet det går att bygga kiseltransistorer och därefter är det stopp. Hur ska då 5nm vara realistiskt?

Man trodde förr att jorden var platt. Forskare forskar på detta konstant och hittar nya tekniker och förbättringar för att fortsätta helt enkelt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Equilibrium:

Skulle antagligen bli ännu snabbare färdigt om man skulle överlåta jobbet till AI's men ack och ve vi har ju fjantar i världen som ännu har mardrömmar från Terminator filmen.

Though seriously it is human nature to fear the unknown.

Ibland är det befogat att vara försiktig, men ibland går det till överdrift och blir en paranoia i värsta fall som inte alltid är befogad.

Men finns tyvärr inte än en AI som är bra nog, men maskinen kan inte bli bättre än oss i alla fall till börja med. Vi är inte perfekta och maskinerna kan inte bli det heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lanbonden:

Man brukar säga att kisel bör funka ner till 7nm. Om det fungerar tillräckligt bra för att motivera övergången från 10nm med kisel låter jag däremot vara osagt.

Angående kolnanorör är det något år sen jag läste Högfrekvenselektronik och nano elektroniken nu men om jag kommer ihåg det rätt så är det baserat på kolnanorörets diameter vilka egenskaper det har, oavsett vilket är det än så länge omöjligt att sortera dom eller att producera bara en typ, men det kommer nog lösa sig med tiden

Stora hindret verkar vara rent tekniska. Det är galet svårt att massproducera så små saker. Som Aleshi uttryckte sig så är det ju jobbigt när kniven är större än det man ska skära ut. I det här fallet är det ljus som nu måste gå över från UV in gränslandet mot röntgen. Joniserande strålning är inte en jättebra kombination med väldigt små kretsar vilket skapar problem.

En ljusstråle är på kvantmekanisk nivå inte en snäll kontinuerlig våg utan en ström av individuella fotoner. Det är alltså inte en fin solid vattenstråle utan mer ett duggregn med individuella vattendroppar som kommer flygande. De är inte heller helt jämnt utspridda och här stöter man på problemet shot-noise. En yta ska bara träffas av ett visst antal fotoner för skickar man in för mycket så dumpar du för mycket energi på substratet och saker går sönder. Samtidigt måste du ha ett visst antal för att det ska bli exponerat. Problemet här är att den slumpmässiga fördelningen av var fotoner landar gör att man inte kan få så skarpa geometrier som man vill.

Nästa trassel är att bygga en ljuskälla som klarar av att skicka ut EUV (extreme UV). Det fungerar inte med en billig diodlaser utan man måste ta till exotiska lösningar. TSMC har experimenterat med en 300 kW CO2 laser som belyser en droppe tenn som i sin tor joniseras och skickar ut EUV-ljus. Det var dock bara en experimentuppställning för att testa och 300 kW laser räcker inte på långa vägar för storskalig produktion. Det är lite oklart om de kan få till en tillräckligt stor laser för att det ska vara vettigt att använda den tekniken. Andra förslag är att använda en synkrotron eller pulsade lasrar.

Sen finns det en hel hög andra tekniska problem kvar att lösa. Det är alltså inte bara en fråga om att hitta en lämplig halvledare att bygga med utan även tillverkningstekniken är extremt komplex.

Jag skulle inte bli förvånad om vi blir kvar på 10 nm ett bra tag och istället satsar på mer komplicerade 3D-geometrier för transistorerna. Nu har vi ju finFET och nästa nyckelord att hålla ögonen öppna för är GAAFET (Gate All Around).

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Den flesta hårdvaran är ju fortfarande fast över 20nm.

Permalänk
Skrivet av scara:

Hahaha de lär inte ens gå bortom 16nm om något. Om nu Intel lyckas med 10nm 2017 så gör TSMC detsamma 2020.

Ja 10nm blir nog väldigt svårt att nå och 5nm blir nog näst intill omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast de måste börja med framtida tekniker nu. Det är så alla jobbar för att de ska kunna konkurrera. Intel har ju pillat med 10 nm i många år. Det tar så lång tid att utveckla att de måste ligga flera steg i förväg. TSMC har pillat med EUV och andra tekniker för litografier mindre än 10 nm i flera år redan.

Absolut. Men R&D och att och att sedan omvandla det till fullskalig produktion som de säger skall fungera första halvan 2020 är två väldigt skillda saker.
Tsmc blev flera år försenade med att knäcka 16nm massproduktionen.
Visst det är ny teknik de använder och de säger sig kommit en bra bit på vägen. Men några 5nm produkter annat än prototyper kommer troligen inte stå redo att rulla ut ur den fabriken 2020 om ja får tro fritt.
Har jag fel är det bara jätte bra men jag har väldigt svårt att se det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är flera i tråden som bl.a. nämner Quantum tunnelling och fysiska gränser för dagens teknik o.s.v.

Jag kan inget annat än att hålla med och tänkte dela med mig av denna underbara video

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Man trodde förr att jorden var platt. Forskare forskar på detta konstant och hittar nya tekniker och förbättringar för att fortsätta helt enkelt.

Fast det börjar blir svårt när man måste upphäva fysikens lagar för att förbättra något. Med nya material så kanske det går att nå bortom 10nm gränsen. Men om man ska tro artiklar inom forskning så är de längre bort än 2020, i alla fall för kommersiella tillämpningar.

Permalänk
Avstängd

5, 7, 10 nm. Vi kommer inte mycket mindre än så.
Vi får byta kisel med safir eller grafen.
Eller byta från elektriskt till optiskt.