Fractal Design lanserar Define Nano S

Permalänk
Skrivet av Alling:

Målgruppen för Define är traditionellt personer med väldigt vanliga datorer, där vattenkylning inte förekommer. För fräcka, vattenkylda showcasebyggen finns det betydligt häftigare chassin; för vanliga speldatorer som ska vara tysta och anonyma – själva kärnan i konceptet Define – är vattenkylning det sista man vill ha.

Dock vanligt argument varför man köper define, just för den stora platsen för vattenkylning.

Gissar att fractal och även jag tyckt är att chassit är mångsidigt och passar många olika målgrupper.

Med detta chassi är lite stort för sitt bästa, dom dom skulle köra vattenkylning i detta är få och sen för ett grafikkort behövs inte gigantiskt utrymme för radiatorer (vad jag vet).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Målgruppen för Define är traditionellt personer med väldigt vanliga datorer, där vattenkylning inte förekommer. För fräcka, vattenkylda showcasebyggen finns det betydligt häftigare chassin; för vanliga speldatorer som ska vara tysta och anonyma – själva kärnan i konceptet Define – är vattenkylning det sista man vill ha.

Jag håller inte med dig, målgruppen är väl folk som vill ha stilrena chassin och det kan väl tänkas att några av dessa vill ha custom vattenkylning också. Alla som vattenkyler vill inte ha fönster och LEDs.

Permalänk
Medlem

Förväntar mig en recension framöver @JonasT

Permalänk
Entusiast

Varför allt dött utrymme i framkant? Är ju precis detta vi kan slippa utan 3,5" och 5,25" enheter.

Om inte annat bör de ha vänt 90 grader på moderkortet, då bör ju ATX gå in alldeles utmärkt även i denna storleksklass? Hade köpt det idag isåfall.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

För alla er som klagar på att det inte är ett kompakt itx chassi, får jag fråga varför de skulle släppa ett till när de redan har två(node 304 & 202). Om man tar förslaget ovanför där man skiter i front rad och kapar chassit längd, du slutar upp med samma volym som 304 fast utan support för längre grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Skall man ändå skippa 5,25" platsen så kan man lika gärna skippa 3,5" platsen också. Med M.2 plats för extremt snabb SSD och 2,5" platser för lagring med vanliga Hårddiskar eller SSD (eller ännu hellre köra allt sånt på en NAS) så kan man ju göra en riktig Mini variant av detta chassit istället, speciellt när det finns såna grymma kort som Fury X och Fury Nano.

http://i.imgur.com/PFE84mV.jpg

Detta är vad de skall sträva efter enligt mig.

Detta är exakt vad det borde varit. Nano S lider ju av precis samma efterblivna problem som det dära Bitfenix Prodigy; det är i princip ett mATX chassi som bara tar mITX form faktorn. Nej, tillbaka till ritbordet, Fractal Design.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag detta chassi har den bästa interna designen jag hittills sett. Visst, absolut inte det minsta chassit men ändå väldigt litet och väldigt rymligt med många bra idéer. Vill man ha ett ännu mindre chassi utan möjlighet till vattenkylning osv finns där ju en uppsjö sådana redan på marknaden i en uppsjö prisklasser så varför skapa någon som det redan finns gott om?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Säger inte att designen är fel, men enligt mig blir formen lite knasig, blir inget "define känsla". Kan vara så att jag inte riktigt gillar kubchassin.

Skaffar man ett itx system så har man den hellre uppå skrivbordet än på golvet, och då är det skönt att ha ett så grunt chassi som möjligt så att man får ledig plats framför, vilket gör att det inte känns lika trångt. Skall man ändå bara ha datorn på golvet så finns det ju ingen ide att ens skaffa ett itx system.
Så visst blir det lite mer kubiskt, men hellre det än ett tillplattat ATX chassi.

Appropå vattenkylning så är jag rätt säker på att man får in dubbla 240 mm radiatorer (i fronten och toppen) samt en 120 mm (bak) i min avkapade variant, och ändå får in ett Fury X samt kylning av en extremt överklockad processor, fast frågan är väl då om det är nödvändigt med så mycket radiatoryta för de komponenterna.

Permalänk
Medlem

Hoppas de vet vad som är plats för hörlurar och mikrofon denna gång. De klarade de inte av med Define S i alla fall.

Kräver inte alltför mycket till under tusenlappen men att de kopplar rätt mellan hörlurar och mikrofon kräver jag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Det är ingen vidare placering av gpu tätt emot nätagget. Tyvärr samma fel som enthoo itx chassit. Om de skall envisas med att ha moderkortet i "stående" position så borde de sätta nätagget överst k lådan istället för att klämma in det precis under gpun.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av loefet:

Skaffar man ett itx system så har man den hellre uppå skrivbordet än på golvet, och då är det skönt att ha ett så grunt chassi som möjligt så att man får ledig plats framför, vilket gör att det inte känns lika trångt. Skall man ändå bara ha datorn på golvet så finns det ju ingen ide att ens skaffa ett itx system.
Så visst blir det lite mer kubiskt, men hellre det än ett tillplattat ATX chassi.

Appropå vattenkylning så är jag rätt säker på att man får in dubbla 240 mm radiatorer (i fronten och toppen) samt en 120 mm (bak) i min avkapade variant, och ändå får in ett Fury X samt kylning av en extremt överklockad processor, fast frågan är väl då om det är nödvändigt med så mycket radiatoryta för de komponenterna.

Jo och då låter detta chassi lite för stort för sitt bästa. Jo designen på ditt förslag är inte dåligt, men smaken är ju olika hur man vill det ska se ut.

Jag vill hellre ha ett platt och avlångt chassi (som dessa htpc chassi om jag vill ha litet).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vilken skönhet, minimalt men maximalt med expandering är det nya sexy

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Personligen tycker jag detta chassi har den bästa interna designen jag hittills sett. Visst, absolut inte det minsta chassit men ändå väldigt litet och väldigt rymligt med många bra idéer. Vill man ha ett ännu mindre chassi utan möjlighet till vattenkylning osv finns där ju en uppsjö sådana redan på marknaden i en uppsjö prisklasser så varför skapa någon som det redan finns gott om?

Exakt min poäng!

Man kanske vill köra en 5960X + 980 Ti och då kanske man vill ha en fet 280 radiator för att kyla + överklocka. Perfekt prickat av FD tycker jag.

Finns som sagt hur många små mITX som helst på marknaden...

Permalänk
Medlem

Det beror på, har fractal design mini och tycker det har en bra avvägning av plats för vattenkylning, diskar, och ljuddämpning, m.m. Inte säkert att man vill ha vattenkylning för att ha så överklockat system som möjligt utan man vill ev. ha så få fläktar som möjligt och ändå effektivt flytta ut värmen ur chassit.

Sen kan jag tycka att det finns roligare former och mer kreativa former på chassit än ett miditower som är lägre på höjden men det är en smaksak.

Idag sitter två inblåsfläktar och en utblåsfläkt, på radiatorn, och det ger tillräcklig kylning av systemet i sig. med marginal. Två fläktar på grafikkortet tillkommer om man ska räkna ihop totalen. Blev rätt så tyst som helhet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Bara köpa, så är bostadssituationen löst. När man monterat sin mITX-dator kan man hyra ut resten som som en rymlig enrummare.

Eller hur! Varför ska alla lådor vara så jäkla djupa! Vad ska man ha där fram? En 90mm tjock radiator med PnP eller?

Permalänk
Medlem

Har ett Define R3 som jag gillar men det är lite för djupt bara. Får inte in det i mitt skrivbordsskåp så det får stå bredvid på golvet. Väntar fortfarande på en bra ny version...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Skall man ändå skippa 5,25" platsen så kan man lika gärna skippa 3,5" platsen också. Med M.2 plats för extremt snabb SSD och 2,5" platser för lagring med vanliga Hårddiskar eller SSD (eller ännu hellre köra allt sånt på en NAS) så kan man ju göra en riktig Mini variant av detta chassit istället, speciellt när det finns såna grymma kort som Fury X och Fury Nano.

http://i.imgur.com/PFE84mV.jpg

Detta är vad de skall sträva efter enligt mig.

Exakt lika men med den lilla extra höjden för mATX och nätaggs kammare, så är det "the dream".

Permalänk
Medlem

Helt klart ett intressant chassi, nästan så jag vill byta ut mitt mATX mot mITX nu, Men det får bli ett zen när det blir dags för ny dator

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk

Synd att den inte stödjer mATX. Man tycker ju att det skulle få plats, mycket överflödig rymd där.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite nyheter på SFF-fronten också. Får hoppas det kommer stöd för mATX med. Ser annars riktigt bra ut. Härligt pris med.

Permalänk
Inaktiv

Bra med nya itx-modeller, men jag hade helst sett en "Core Nano", itx tower med sfx nätdel för att få det lite smalare samt lite kortare, så man precis får plats med gpu och en fläkt framför.

Typ som Dangerdens lan tower, fast snyggt.

Nu är jag ingen markandsanalytiker men det skulle sälja som smör i... tror jag.

Permalänk
Medlem

@SonicHighway:

Finns ju ett Define Mini till mATX+ mITX?

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se något kompakt ITX på ca 7 liter. En FD-tillverkad version av denna, men med lite snygg Define-touch på det hela: https://www.dan-cases.com/dana4.php

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av bobikong:

@SonicHighway:

Finns ju ett Define Mini till mATX+ mITX?

Ja, det stämmer. Men jag hade hoppas på en ny version.

Permalänk
Medlem

160 mm fläkthöjd låter riktigt generöst. Man kanske får plats med Cooler Master Hyper 212 EVO med lite tur? Jag får mäta senare på moderkortet om 159x77x120 mm får plats med klumpigt grafikkort.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Målgruppen för Define är traditionellt personer med väldigt vanliga datorer, där vattenkylning inte förekommer. För fräcka, vattenkylda showcasebyggen finns det betydligt häftigare chassin; för vanliga speldatorer som ska vara tysta och anonyma – själva kärnan i konceptet Define – är vattenkylning det sista man vill ha.

Vissa vattenkylare kanske inte vill ha något enormt "häftigt" chassi (eller lägga 7k på det för att få något snyggt casemods eller vad de kallas). Varför skulle man inte kunna få till ett cleant tyst bygge i ett define chassi med VK?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det här chassit till micro atx istället för radiatorplatser hade jag beställt ikväll redan. Sitter fint med ett rampage gene moderkort istället för ett babymoderkort.

Permalänk
Skrivet av Password:

Det här chassit till micro atx istället för radiatorplatser hade jag beställt ikväll redan. Sitter fint med ett rampage gene moderkort istället för ett babymoderkort.

Om du kör med ett sfx-agg kan du med lätthet få in ett mATX, kan dock bli svårt att köra SLI/CF.

Permalänk
Medlem

För stort. Fullkomligt missat poängen med mITX. Inte ens plats för ODD med all den volymen. Nej, gå hem.

Skrivet av Marquzz:

Exakt min poäng!

Man kanske vill köra en 5960X + 980 Ti och då kanske man vill ha en fet 280 radiator för att kyla + överklocka. Perfekt prickat av FD tycker jag.

Finns som sagt hur många små mITX som helst på marknaden...

Det är ju precis det det inte finns. Åtminstone inte som får plats med grafikkort högre än mellanklassen.

Skrivet av martinot:

Jag skulle vilja se något kompakt ITX på ca 7 liter. En FD-tillverkad version av denna, men med lite snygg Define-touch på det hela: https://www.dan-cases.com/dana4.php

https://www.dan-cases.com/img/a4sfx/background1.jpg

https://www.dan-cases.com/img/a4sfx/background2.jpg

Hade den jäkeln bara haft plats för ODD nånstans hade jag klippt den.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian