Dator fryser vid uppstart eller strax efter.

Permalänk

Dator fryser vid uppstart eller strax efter.

Sedan i fredags så har min dator ej kunnats användas då den fryser när windows loggan kommer upp (skärmen blir helt svart, men får signal) Har prövat installera om win 10 och ibland kommer jag så långt så jag kan se skrivbordet, men strax efter det så fryser sig allt ( ibland kan jag röra muspekaren men inte klicka på något)

Har prövat installera win 7 samt ubuntu men stött på samma problem. Även använt 2 olika hårddiskar. Har försökt reparera win 10 med sin egna funktion men det fryser sig också efter ca 16%

Jag blir inte klok på vad problemet är... Har inte överklockat något och laddar ej ner på denna dator.

OS: windows 10 home (laglig utgåva)
Processor intel i5 3570 3.40Ghz
Processorkylare: intel standard
Moderkort: asus P8Z77-V LX
Minne: corsair vengance 2x4gb 1600mhz
Grafikkort: asus strix R9 285
Nättaggregat: newton R3 600w
Hårddisk: samsung SSD 850 evo, seagate barracuda 320 gb (enbart prövat med denna)

Permalänk
Medlem

Tills någon kommer med ett vettigare svar, kör memtest så länge

Permalänk
Medlem

Du kan även prova med en ram sticka i taget alt flytta runt dom.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Pröva med en ram-sticka

Permalänk
Medlem

I mina öron så låter detta som ett ramminnesproblem, testa Memtest86. Helst köra programmet med en sticka i åt gången.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

Hej! Nu kan jag starta datorn, men måste gå in på BIOS och manuellt välja att boota från min SSD (fast det är min ända hårddisk just nu. Kan det fortfarande vara något mer ramminnen?

Permalänk
Medlem

@RobotKeso: Har du kört Memtest?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

Gjorde memtest på bägge ram minnena i dom 2 tomma platserna. Stod 0 error på bägge.

Och nu startar datorn utan att jag behöver gå in på bios :S

Permalänk

Datorn har fungerat bra men för 2 dagar sedan så började samma sak hända. Installerade om datorn och den funkade bra tills idag.... Vad kan felet vara? Win loggan kommer ju upp sedan så slocknar skärmen....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Och det verkar inte vara ram minnena då memtestet ej visa något....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Kolla hälsan på SSD och HDD

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Kolla hälsan på SSD och HDD

Hur gör man det i bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tror det är något med grafikkortet. Tydligen så fryser sig datorn ej. Hörde notifikationsljud ifrån den när skärmen var helt svart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kopplade in datorn i tv med hdmi sladd och det funkade utan problem, fick bild

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobotKeso:

Kopplade in datorn i tv med hdmi sladd och det funkade utan problem, fick bild

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan det röra sig om ett kompabilitetproblem mellan ditt grafikkort och din skärm, har haft ett liknande problem med min Benq och mitt GTX770.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Då kan det röra sig om ett kompabilitetproblem mellan ditt grafikkort och din skärm, har haft ett liknande problem med min Benq och mitt GTX770.

Funderade på om det var grafikkortet, men tog ut det och körde med det integrerade i moderkortet och samma problem uppstod. Men när jag bytte till VGA sladd mellan moderkortet och skärm så slocknade skärmen ej.

Kanske är så simpelt som att det är glapp i DVI ingången på min skärm eller defekt sladd? Skärmen är en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=168925 som jag har haft sedan den kom, alltså 2007.