AMD förutspår tung start på 2016 i senaste kvartalsrapporten

Permalänk

Varje gång det skrivs om AMD och deras "ekonomiska situation", så "verkar" det alltid låta som "nu eller aldrig"... Vill minnas att när det var klart att de skulle stå för hårdvaran för både Xbox som Playstation, så sades det att nu kommer säkert skutan vända, i och med detta, men men...

Jag tycker att boven i draman är processorerna. AMD har helt tappat kunskapen om att bygga bra och snåla CPU's. Sist de kunde slåss mot Intel på den fronten var väl i allra första början när processorerna fick stöd för x64 och Dual-core kom in i bilden. I och med dessa tekniker, så har de gradvis halkat efter.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Skrivet av GambitSWE:

Varje gång det skrivs om AMD och deras "ekonomiska situation", så "verkar" det alltid låta som "nu eller aldrig"... Vill minnas att när det var klart att de skulle stå för hårdvaran för både Xbox som Playstation, så sades det att nu kommer säkert skutan vända, i och med detta, men men...

Jag tycker att boven i draman är processorerna. AMD har helt tappat kunskapen om att bygga bra och snåla CPU's. Sist de kunde slåss mot Intel på den fronten var väl i allra första början när processorerna fick stöd för x64 och Dual-core kom in i bilden. I och med dessa tekniker, så har de gradvis halkat efter.

AMD hade sin korta glans period från K7 Athlon fram till K9 eller K10.

Permalänk

Tycker det är tråkigt att dom inte säljer bättre på grafiksidan. Det är lite orättvist med tanke på att dom har bättre kort i vissa prissegment sett till pris/prestanda. Att CPU-sidan går dåligt är ju inte så konstigt eftersom dom helt enkelt är mycket sämre i dagsläget.

Jag har från att jag köpte min första dator kört varannan GPU från Nvidia, varannan AMD/ATI. Det är vad som passat bäst vid köptidpunkten som avgör.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat köpa AMD-grafikkort om det inte vore för att deras drivrutiner är en katastrof under Linux.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu Samsung köp skiten och tillverka AMDs processorer och Gpu'er i era fabriker. Win Win! Inga kostnader för mellanhänder som vill ha en bit av kakan. Äffärsmodellen blir mer lik hur Intel arbetar.

"Samsung RADEON S400X" 14NM med egentillverkade HBM Minnen och gpu'er. Bättre försäljnings marginaler än någon annan aktör på marknaden! Från sand till färdigt grafikkort i deras egna fabriker.

Nvidia skulle aldrig ha en möjlighet att konkurrera med deras tillverkningskostnader för referenskorten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Kom igen nu Samsung köp skiten och tillverka AMDs processorer och Gpu'er i era fabriker. Win Win! Inga kostnader för mellanhänder som vill ha en bit av kakan. Äffärsmodellen blir mer lik hur Intel arbetar.

"Samsung RADEON S400X" 14NM med egentillverkade HBM Minnen och gpu'er. Bättre försäljnings marginaler än någon annan aktör på marknaden! Från sand till färdigt grafikkort i deras egna fabriker.

Nvidia skulle aldrig ha en möjlighet att konkurrera med deras tillverkningskostnader för referenskorten.

Skickades från m.sweclockers.com

X86 licensen följer inte med vid ett uppköp av AMD.

Permalänk
Skrivet av GambitSWE:

Varje gång det skrivs om AMD och deras "ekonomiska situation", så "verkar" det alltid låta som "nu eller aldrig"... Vill minnas att när det var klart att de skulle stå för hårdvaran för både Xbox som Playstation, så sades det att nu kommer säkert skutan vända, i och med detta, men men...

Jag tycker att boven i draman är processorerna. AMD har helt tappat kunskapen om att bygga bra och snåla CPU's. Sist de kunde slåss mot Intel på den fronten var väl i allra första början när processorerna fick stöd för x64 och Dual-core kom in i bilden. I och med dessa tekniker, så har de gradvis halkat efter.

Är dels Intels fel och även AMD´s själva när dom köpte ATI (som var inte värt det dom betalade).

Skrivet av Herr Andersson:

X86 licensen följer inte med vid ett uppköp av AMD.

Kan ju "köpa upp" dom, genom att "sponsra lite" t.ex erbjuda riktigt bra pris på kisel. Inget hindrar ju AMD att ha tätt samarbetet med Samsung (så länge dom inte ger ut 86x licensen är det lugnt).

Skrivet av dahippo:

@Poison12:

Tror de har dragit ner på R och lägger mer på D i dags läget. Brytande forskning som de har gjort länge, minskar rejält pga konsumenter verkar inte gilla deras ideer fastän de har skapat förutsättningar för konkurrenters succe. Allt de har är mer eller mindre öppet, listan är lång där konkurrenter tagit deras ideer och utnyttjat dem . Utveckling däremot är mer att följa önskemål, features och stabilitet.
Lite som en Intel tekniker sa förra året i en intervju, hade vi haft AMDs förmåga att komma på ideer och lösningar hade vi kunnat dra ner 4/5 av forskningsteamen.

bra inlägg stämmer det sista är det riktigt häftigt vad AMD egentligen åstadkommer på mindre team. Nu har dom slimmat ner lite extra på onödigt folk, får hoppas det bär vägen.

Nu gäller det att zen och Arctic Islands blir bra, samt att dom får kunder (just nu köper flesta Nvidia utan att blinka även om andra gör lika bra produkter kanske till bättre pris).

Hade hoppas Zen kommit tidigare än 4:de kvartalet. Men bättre zent än aldrig

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam

@Broken-arrow:
Inte sällan men ser meningar typ, "hoppas att Polaris blir bra så det pressar ned priserna på Pascal", att köpa AMD verkar inte vara ett alternativ hur bra de än är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Blir nog en Zen om den blir bra. Amd grafikkort har jag slutat köpa efter allt strul jag hade med mitt 5870 och senare 7970.

Känns verkligen som att det är "do or die" för Amd.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

X86 licensen följer inte med vid ett uppköp av AMD.

Gäller det även om man köper deras aktier?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ty cker mer och mer AMD liknar Xerox Parc. Skapar förutsättningar och utveckling för andra företag. Hela 80-talet togs ideer från detta företag, musen, skrivaren, api, ui.....mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Ty cker mer och mer AMD liknar Xerox Parc. Skapar förutsättningar och utveckling för andra företag. Hela 80-talet togs ideer från detta företag, musen, skrivaren, api, ui.....mm.

Verkar som att AMD utvecklar en massa teknik med "Free" eller "Open" i namnet, sen kommer Nvidia och utvecklar precis samma sak fast då funkar det plötsligt bara med GeForce.

X86-64 hette ju för övrigt "AMD64" från början. Känns som Intel borde betala betydligt mycket mer än de gör för den licensen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

X86 licensen följer inte med vid ett uppköp av AMD.

Aah dammit!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

AMD hade sin korta glans period från K7 Athlon fram till K9 eller K10.

Korta glansperiod vet jag inte om man kan kalla det då det bredde ut sig från K6 (1997) till K10 (2007).

K6 (1997-2001)
K7 (1999-2005)
K8 (2003-)
k10 (2007-)

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_microprocessors

Deras lycka tog slut med Bulldozer arkitekturen och detta har de själva medgivit som släpptes 2011. Det tar 3-4 år att få fram en helt ny CPU med ny arkitektur så det är inget man snyter ur näsan på en fikarast.

Hoppas det är deras år i år för det verkar som även nVidia ligger efter då de skall släppa 970MX/980MX till sommaren och ingen Pascal för bärbara..

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

X86 licensen följer inte med vid ett uppköp av AMD.

Det spelar ingen roll. AMD har x86-64. Får inte AMD x86, får inte Intel 64-bitarstillägget.
Tror alla förstår att Intel och AMDs eventuella köpare nog skulle komma överens till sist.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Durkadur:

Det spelar ingen roll. AMD har x86-64. Får inte AMD x86, får inte Intel 64-bitarstillägget.
Tror alla förstår att Intel och AMDs eventuella köpare nog skulle komma överens till sist.

Här finns mer info

5.2
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/2488/0001193125092367...

Edit: Ny länk.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var en smart klausul. Då tar jag tillbaka det jag sa. Om AMD blir uppköpta kommer köparen med största sannolikhet fokusera på nåt mer öppet (ARM) och skita i x86.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Durkadur:

Det spelar ingen roll. AMD har x86-64. Får inte AMD x86, får inte Intel 64-bitarstillägget.
Tror alla förstår att Intel och AMDs eventuella köpare nog skulle komma överens till sist.

Precis. Hur skulle det annars gå till? Intel kan inte göra nya prollar o AMD slås ut....tror inte världen hade låtit det hända.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Precis. Hur skulle det annars gå till? Intel kan inte göra nya prollar o AMD slås ut....tror inte världen hade låtit det hända.

Det var så jag trodde det var. Det visade sig finnas en klausul som ger Intel rätt att fortsätta använda 64-bitarstillägget om AMD köps upp eller går i konkurs. Allt kring avtalet är såklart inte öppet för allmänheten, men av det vi kan se så vore det extremt bra för Intel och dåligt för alla andra om AMD köps upp eller konkar.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Durkadur:

Det var så jag trodde det var. Det visade sig finnas en klausul som ger Intel rätt att fortsätta använda 64-bitarstillägget om AMD köps upp eller går i konkurs. Allt kring avtalet är såklart inte öppet för allmänheten, men av det vi kan se så vore det extremt bra för Intel och dåligt för alla andra om AMD köps upp eller konkar.

Orättvist till Intels fördel då om inte licensen följer med AMDs nya ägare. Då får ju Intel monopol på x86 o då är det kört för oss konsumenter....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Man kan ju dividera om hur tråkigt det är om AMD skulle upphöra verksamheten, som den är formad nu. Jag börjar starkt fundera över om läget AMD befinner sig i bromsat utvecklingen för industrin ganska markant.

Enkelt sagt om 1 part inte kan prestera mer PGA att deras RnD exempelvis är för låg så kommer konkurrenter att anpassa sig efter parten som utvecklar minst, de har med andra ord ett guldläge att utnyttja situationen.

Personligen så tror jag att alla parter hade mått betydligt mycket bättre av ett uppköp av AMD från en större aktör med starka ekonomiska muskler, de behöver inte stycka upp företaget. De kan byta ägare, kanske namn, fast namnet blir nog kvar av marknadsvärdes-skäl, men behålla strukturen, injicera ekonomiska medel helt enkelt.

Sen så måste man ju faktiskt ta det för vad det är, ett företag, som inte vet om att ni finns. Jag förstår mig inte på folk som tycker synd om företag, de har tagit beslut som gjort att de satt sig i sitsen. Anpassa sig eller dö ut, så enkelt är det. Oavsett om det gäller AMD, Nvidia, Sony eller vilket företag som helst.

Hoppas att min ödmjuka åsikt inte upprör allt för mycket...

Skrivet av flukke:

Vinna eller försvinna i år för AMD.
Vore kul om vi kunde få en bra konkurrent till Nvidia, kanske genom att AMD blir uppköpt av Samsung eller någon annan större tillverkare.

Skrivet av Tobbbe__:

Kom igen nu Samsung köp skiten och tillverka AMDs processorer och Gpu'er i era fabriker. Win Win! Inga kostnader för mellanhänder som vill ha en bit av kakan. Äffärsmodellen blir mer lik hur Intel arbetar.

"Samsung RADEON S400X" 14NM med egentillverkade HBM Minnen och gpu'er. Bättre försäljnings marginaler än någon annan aktör på marknaden! Från sand till färdigt grafikkort i deras egna fabriker.

Nvidia skulle aldrig ha en möjlighet att konkurrera med deras tillverkningskostnader för referenskorten.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta har avlhandlats mången gång, och vad vi kan se så förljer inte x86-licensen med vid uppköp eller konkurs för AMD. Var ju ramaskri från Intel redan då AMD knoppade av sina fabriker och skapade Global foundries år 2009.

x86-licensen är ju det som gör AMD värdefullt, eftersom ingen annan kan få en sådan licens. Sådana processorer är än idag i topp, kanske än mer än någonsin förr nu när POWER, SPARC och andra mer eller mindre lagt ner. Samtidigt är den licensen helt exklusiv. Hade det inte varit så tror jag AMD blivit uppköpt för längesedan.

Däremot kan ju en extern part säkert ordna ett avtal som ger samma effekter som ett uppköp i och med AMD:s utsatthet, och sedan kasta pengar på AMD till utveckling, få full insyn i företaget och mer eller mindre styra det utifrån. Kanske har vi sett början på detta redan, då AMD har ditchat TSMC till förmån för Samsung.

Skrivet av dahippo:

@Poison12:

Tror de har dragit ner på R och lägger mer på D i dags läget. Brytande forskning som de har gjort länge, minskar rejält pga konsumenter verkar inte gilla deras ideer fastän de har skapat förutsättningar för konkurrenters succe. Allt de har är mer eller mindre öppet, listan är lång där konkurrenter tagit deras ideer och utnyttjat dem . Utveckling däremot är mer att följa önskemål, features och stabilitet.
Lite som en Intel tekniker sa förra året i en intervju, hade vi haft AMDs förmåga att komma på ideer och lösningar hade vi kunnat dra ner 4/5 av forskningsteamen.

Intressant, särskilt det där sista. AMD har alltså lite resurser ändå, som dessutom självaste Intel-folk har respekt för

Skrivet av GambitSWE:

Varje gång det skrivs om AMD och deras "ekonomiska situation", så "verkar" det alltid låta som "nu eller aldrig"... Vill minnas att när det var klart att de skulle stå för hårdvaran för både Xbox som Playstation, så sades det att nu kommer säkert skutan vända, i och med detta, men men...

Jag tycker att boven i draman är processorerna. AMD har helt tappat kunskapen om att bygga bra och snåla CPU's. Sist de kunde slåss mot Intel på den fronten var väl i allra första början när processorerna fick stöd för x64 och Dual-core kom in i bilden. I och med dessa tekniker, så har de gradvis halkat efter.

AMD var kungen av kullen i och med lanseringen av Athlon 1999 hela vägen fram till Intels lansering av Core 2 år 2006. 7 år. Inte så dumt alls. Och så gick det ju väldigt bra 2-3 år innan också, och skapligt året efter.

Ursprungligen verkade uppföljaren till Athlon vara ett mycket ambitiöst projekt, men det lades ner.

AMD har inte alls tappat kunskapen, däremot har de haft en VD som satsat på helt fel saker (Bulldozer, samt sket helt i bärbart och sålde mobillösningarna till Qualcomm, vilka sedan drog in storkovan på det). Eftersom han (Dirk Meyer) var tidigare ingenjör och en av legenderna bakom Athlon var han länge oantastlig, men till sist, år 2012, blev han bortknuffad och AMD lade ner utvecklingen av Bulldozer då det var uppenbart för alla att den saknade markant utvecklingspotential. Resurserna lades istället på att ta fram en helt ny CPU, men eftersom det tar 4-5 år så har AMD utåt sett stått stilla sedan dess.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Detta har avlhandlats mången gång, och vad vi kan se så förljer inte x86-licensen med vid uppköp eller konkurs för AMD. Var ju ramaskri från Intel redan då AMD knoppade av sina fabriker och skapade Global foundries år 2009.

x86-licensen är ju det som gör AMD värdefullt, eftersom ingen annan kan få en sådan licens. Sådana processorer är än idag i topp, kanske än mer än någonsin förr nu när POWER, SPARC och andra mer eller mindre lagt ner. Samtidigt är den licensen helt exklusiv. Hade det inte varit så tror jag AMD blivit uppköpt för längesedan.

Du skriver väldigt bra och jag håller med dig om det mesta. Därför känns det nästan petigt att påpeka att det inte endast är x86-licensen som gör AMD värdefullt. Jag skulle vilja påstå att det är AMDs kombinerade CPU/GPU kompetens som gör dom värdefulla. AMD har börjat jobba med ARM så egentligen spelar x86-licensen mindre roll än någonsin. ARM har dessutom börjat leta sig in på servermarknaden och det finns förväntningar att dom kommer växa där. Tror inte det är så attraktivt att ge sig in på x86-marknaden mot Intel. Speciellt inte under dom restriktioner som AMD jobbar under och definitivt inte med tanke på att desktop-marknaden krymper och förväntas fortsätta krympa.

För ett företag som Samsung vore AMDs ARM kunnande, deras förmåga att designa nya CPUer för konsument/server/inbäddat i kombination med Radeon IP och deras GPU-kunnande nog så attraktivt för rätt prislapp. Skulle jag spekulera iaf Visst är det riktigt illa för oss konsumenter med bara Intel på x86-marknaden men om jag hade haft ett företag hade jag sett väldigt få fördelar med att ge sig in på den marknaden.

Permalänk
Skrivet av Gibbe:

Detta har avlhandlats mången gång, och vad vi kan se så förljer inte x86-licensen med vid uppköp eller konkurs för AMD. Var ju ramaskri från Intel redan då AMD knoppade av sina fabriker och skapade Global foundries år 2009.

x86-licensen är ju det som gör AMD värdefullt, eftersom ingen annan kan få en sådan licens. Sådana processorer är än idag i topp, kanske än mer än någonsin förr nu när POWER, SPARC och andra mer eller mindre lagt ner. Samtidigt är den licensen helt exklusiv. Hade det inte varit så tror jag AMD blivit uppköpt för längesedan.

Däremot kan ju en extern part säkert ordna ett avtal som ger samma effekter som ett uppköp i och med AMD:s utsatthet, och sedan kasta pengar på AMD till utveckling, få full insyn i företaget och mer eller mindre styra det utifrån. Kanske har vi sett början på detta redan, då AMD har ditchat TSMC till förmån för Samsung.

Intressant, särskilt det där sista. AMD har alltså lite resurser ändå, som dessutom självaste Intel-folk har respekt för

AMD var kungen av kullen i och med lanseringen av Athlon 1999 hela vägen fram till Intels lansering av Core 2 år 2006. 7 år. Inte så dumt alls. Och så gick det ju väldigt bra 2-3 år innan också, och skapligt året efter.

Ursprungligen verkade uppföljaren till Athlon vara ett mycket ambitiöst projekt, men det lades ner.

AMD har inte alls tappat kunskapen, däremot har de haft en VD som satsat på helt fel saker (Bulldozer, samt sket helt i bärbart och sålde mobillösningarna till Qualcomm, vilka sedan drog in storkovan på det). Eftersom han (Dirk Meyer) var tidigare ingenjör och en av legenderna bakom Athlon var han länge oantastlig, men till sist, år 2012, blev han bortknuffad och AMD lade ner utvecklingen av Bulldozer då det var uppenbart för alla att den saknade markant utvecklingspotential. Resurserna lades istället på att ta fram en helt ny CPU, men eftersom det tar 4-5 år så har AMD utåt sett stått stilla sedan dess.

Känns ju som samsung/global har något nytt samarbete när AMD verkar både köra gpu och cpu från deras process. Kan ju vara just så som du säger, att dom får riktigt bra pris på kisel/kretsar t.ex. Såna avtal är ju inte lika knepiga att lösa.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Mm och inte bara sjukt tråkig, produkterna kommer att bli dyrare och utvecklingen kommer att bromsas in.

Intels priser har nog inte påverkats av AMD's närvaro på marknaden de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Du skriver väldigt bra och jag håller med dig om det mesta. Därför känns det nästan petigt att påpeka att det inte endast är x86-licensen som gör AMD värdefullt. Jag skulle vilja påstå att det är AMDs kombinerade CPU/GPU kompetens som gör dom värdefulla. AMD har börjat jobba med ARM så egentligen spelar x86-licensen mindre roll än någonsin. ARM har dessutom börjat leta sig in på servermarknaden och det finns förväntningar att dom kommer växa där. Tror inte det är så attraktivt att ge sig in på x86-marknaden mot Intel. Speciellt inte under dom restriktioner som AMD jobbar under och definitivt inte med tanke på att desktop-marknaden krymper och förväntas fortsätta krympa.

För ett företag som Samsung vore AMDs ARM kunnande, deras förmåga att designa nya CPUer för konsument/server/inbäddat i kombination med Radeon IP och deras GPU-kunnande nog så attraktivt för rätt prislapp. Skulle jag spekulera iaf Visst är det riktigt illa för oss konsumenter med bara Intel på x86-marknaden men om jag hade haft ett företag hade jag sett väldigt få fördelar med att ge sig in på den marknaden.

Tack!

Nej, för all del, de har ju en allmän teknisk kompetens och en god processorkompetens. Men det finns det en del andra som också har. Kanske skulle formulerat mig annorlunda. Jag menade att x86-licensen och -kompetensen är unik, något som inget annat bolag besitter. Ska man var petig så finns det eventuellt VIA också (vet inte om de har kvar licensen), men de är knappt med på banan.

Att x86 spelar mindre roll än någonsin kan jag inte gå med på. Det finns stora förhoppningar från flera håll att den ska bli obsolet, men faktum är att den rockar hårt. Surfplattor må ha knipit en del av datormarknaden, men samtidigt har x86 lagt beslag på nästan hela server- och superdatormarknaden. Löftena och förhoppningarna om ARM har varit många och vidlyftiga de senaste åren. År 2012 framkom det att Apple höll på att experimentera med en ARM-driven Macbook, och det spekulerades kring en möjlig lansering av en sådan runt år 2016-2017. Detta ligger fortfarande långt fram i tiden. ARM har spåtts kunna ta över jobbet för en viss sorts servrar, och en del aktörer har också satsat på detta. I realiteten var de i regel inte bättre än befintliga alternativ, och kunderna tyckte det var bättre att köra allt på samma plattform istället för att ha olika, där den ena dessutom är lite udda. AMD har väl lagt ner sitt server-ARM-bolag.

ARM har gått väldigt långt det senaste decenniet, men det är fortfarande långt kvar till x86. Enligt gurun Yoshman här på forumet kommer det heller aldrig ta över, då ARM tappar effektivitet i de kraftniåer som x86 typiskt körs i, och landar på samma nivå.

AMD är helt nya på banan med ARM, och de har faktiskt pausat ARM-utvecklingen för att fokusera helt på att få ut Zen. Det finns dessutom redan dussintals ARM-utvecklare där ute, och många av dem är mycket större än AMD, bl a just Samsung.

Högpresterande grafikkort är inte direkt en framtidsbranch, så jag tror inte heller det är så himla intressant att köpa. Det som är i ropet är ju mobila grafiklösningar, och där är PowerVR kungen av kullen. Andra inblandade där är bekanta från ARM-området.

Säger inte att någon aldrig kommer lägga ett bud, men jag för det som osannolikt. Som sagt kan ett företag få i stort sett samma kontroll som i ett ägande enbart genom avtal, då AMD befinner sig i en väldigt utsatt situation och säkert går med på sådant.

Tillägg om ARM
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Skulle inte vilja påstå att AMD lagt ner eller fryst utvecklingen på ARM kombinerat med x86, de släppte nu i januari en Opteron A1100 med ARM.

http://www.amd.com/en-us/products/server/opteron-a-series

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319