Intel Cannonlake på 10 nanometer följs upp av Ice Lake och Tigerlake – 7 nanometer 2020

Permalänk
Melding Plague

Intel Cannonlake på 10 nanometer följs upp av Ice Lake och Tigerlake – 7 nanometer 2020

Om allt går som planerat lanserar Intel arkitekturen Cannonlake på 10 nanometer 2017 och följer upp med Ice Lake samt Tigerlake nästföljande år. Därefter är det dags för 7 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Snart får vi börja räkna i pikometer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilka, ens de på Intel, tror att "det kommer gå som planerat"..?

Permalänk
Hjälpsam

Nu går det långsamt med tick tack.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Snart får vi börja räkna i pikometer

Kanske, men antagligen inte.

En atom har en ungefärlig diameter på 0.1 nm, alltså 100 pm. Tror det ska väldigt mycket till om man ska kunna bygga transistorer som är mindre än atomer

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Kanske, men antagligen inte.

En atom har en ungefärlig diameter på 0.1 nm, alltså 100 pm. Tror det ska väldigt mycket till om man ska kunna bygga transistorer som är mindre än atomer

Oj, då är det ju inte så långt kvar då. Hur är det med grafentransistorer, grafen är ju bara en atom tjockt?

Visa signatur
Permalänk

Så andra tillverkare kan gå om men deras processer lär inte vara lika effektiva alltså? Ska bli intressant att se om Intel kan få ut dessa noderna utan förseningar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tror det inte kommer att hålla det här schemat tyvärr, det lär nog dyka upp ett och annat hinder längs vägen skulle jag tro tyvärr.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr att kvantfysiken kommer sätta rätt stabila käppar i hjulet för Intel här. Materialens egenskaper ändrats väldigt mycket vid storlektsminskningar i den regionen Intell befinner sig.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Oj, då är det ju inte så långt kvar då. Hur är det med grafentransistorer, grafen är ju bara en atom tjockt?

Mycket möjligt, grafen verkar ju vara lite wonderchild i alla möjliga användningsområden. De verkar ha problem med det dock, inte så mycket verkar ha hänt på ett tag.

Däremot skulle väl transistorn fortfarande bestå av ett par atomer i bredd iallafall, så en teoretisk minimumstorlek på 0.3 nm är nog en säker gissning iallafall.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Datavetare

@Swedish Berserk: handlar om att nanometersiffran numera är mer PR än något som har en fysisk motsvarighet i kretsen.

TSMC 16 nm är i praktiken 20 nm + FinFET. Samsungs 14 nm är "tätare" än TSMCs 16 nm, men fortfarande närmare 20 nm + FinFET än en "riktig" 14 nm.

Även om Intels 14 nm är närmast en "riktig" 14nm har jag läst körde man på det traditionella sättet att namnge processer är det mer 15-16 nm.

I praktiken är det rätt irrelevant om det är "riktiga" nm eller ej, det som spelar roll är vem som kan göra billigast kretsar där man kan stoppa in flest transistorer med lägst strömförbrukning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Permalänk
Medlem

7nm kommer kräva ny litografiteknik, EUV eller vad det nu ska kallas. Att byta litografiteknik är extremt svårt och skapar många svårförutsägbara problem. Lyckas dom så är det bara att gratulera men det låter ärligt talat rätt tufft att komma dit på 4 år. Skulle inte bli förvånad om både tsmc och intel får förseningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

7nm kommer kräva ny litografiteknik, EUV eller vad det nu ska kallas. Att byta litografiteknik är extremt svårt och skapar många svårförutsägbara problem. Lyckas dom så är det bara att gratulera men det låter ärligt talat rätt tufft att komma dit på 4 år. Skulle inte bli förvånad om både tsmc och intel får förseningar.

Eftersom TSMC antagligen medvetet ljuger (eller "överdriver positivt"), och investerare i allmänhet verkar vara lättlurade nervösa vrak, så tvingas alla andra också ljuga.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Jag hoppas bara att Intel slopar namnet 'Core' i framtiden då det är väldigt fantasilöst.

Permalänk
Medlem

7nm? Jag undrar vart gränsen går.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Mycket möjligt, grafen verkar ju vara lite wonderchild i alla möjliga användningsområden. De verkar ha problem med det dock, inte så mycket verkar ha hänt på ett tag.

Däremot skulle väl transistorn fortfarande bestå av ett par atomer i bredd iallafall, så en teoretisk minimumstorlek på 0.3 nm är nog en säker gissning iallafall.

Frågan är ju hur bred yta som krävs för att det ska räknas som grafen. Jag är tveksam om en "6-ring" i bredd skulla räknas och redan där är storleksordningen redan uppe i ~5Å (ångström) eller 0.5nm, men ja teoretiskt är det den smalaste grafen konstruktionen som går att skapa.
Sen att få den konstructionen användbar är en helt annan fråga, knappt man kan kalla det doping om man helt plötsligt byter ut 1/6 av atomerna i ringen, detta kan jämföras med doping i kisel där det är i storleksordningen 10^-13 till 10^-20 doping atomer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Leifson:

Kanske, men antagligen inte.

En atom har en ungefärlig diameter på 0.1 nm, alltså 100 pm. Tror det ska väldigt mycket till om man ska kunna bygga transistorer som är mindre än atomer

Skrivet av Marzupilami:

Oj, då är det ju inte så långt kvar då. Hur är det med grafentransistorer, grafen är ju bara en atom tjockt?

Det är lite krångligare än så. En atoms diameter är i sig ett lite halvluddigt mått eftersom en atom inte har en specifik form. Man kan definiera diametern lite olika. Kisel har en diameter på runt 0,220 nm. Nästa problem är att vi måste titta på strukturerna som de är bundna i.

Tittar vi på kristallint kisel så har den en halvkomplicerad struktur där den minsta beståndsdelen i en kristall är en kub med en sida på 0,543 nm. Koppar har en enkel tätpackad kubisk (cubic close-packed) struktur där avståndet mellan centrum på två närliggande atomer är 0,361 nm.

Fast för att kisel ska kunna användas i transistorer måste den dopas med andra ämnen. Så det räcker inte med rent kisel utan det krävs lite andra atomer för att få till ett bra bandgap. För kisel är det ofta bor och fosfor som tillsätts. Så det krävs alltså en viss struktur för att bygga en fungerande transistor.

Tittar vi på grafen så är det mycket riktigt en enskilt lager kol där atomerna ligger ungefär 0,142 nm ifrån varandra men man måste fortfarande ha en viss mängd för att det faktiskt ska få egenskaperna vi förknippar med grafen.

Fördelen med grafen är inte att man kan bygga mindre strukturer utan att det verkar ha andra intressanta egenskaper. Framförallt verkar den klara betydligt högre frekvenser och grafen har mycket bättre termiska egenskaper.

Så storleken kan vi snart inte göra så mycket mer med men det finns fortfarande andra saker att göra. Som till exempel mer komplicerade 3D-strukturer. Eller andra halvledare som tål högre frekvenser. Med grafens bra värmeledning kanske man kan öka densiteten genom att bygga mer på höjden. Fast grafen är långt fram i tiden. Det finns inga kostnadseffektiva sätt att tillverka grafen i industriell skala än och det är fortfarande inte helt säkert att man kan massproducera transistorer med tillräckligt bandgap för att kunna bygga processorer av grafen. Analoga kretsar har demonstrerats flera gånger men digitala är problematiska.

Skrivet av Herr Andersson:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ricki_Lake

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CFSsss:

7nm kommer kräva ny litografiteknik, EUV eller vad det nu ska kallas. Att byta litografiteknik är extremt svårt och skapar många svårförutsägbara problem. Lyckas dom så är det bara att gratulera men det låter ärligt talat rätt tufft att komma dit på 4 år. Skulle inte bli förvånad om både tsmc och intel får förseningar.

De har jobbat på det i flera år redan. TSMC har lekt med EUV ett bra tag. Har för mig det var 2014 som det var en nyhet att TSMC hade råkat ha sönder sin EUV-källa som de experimenterade med. Den består av en 300 kW CO2 laser som belyser en liten droppe av tenn som då joniseras och i sin tur skickar ut EUV. De hade lite problem med precisionen så någonstans hade något hamnat lite snett och hamnar 300 kW laser lite snett så går saker sönder. Det är dock bara en experimentell uppställning och den är inte tillräckligt kraftig för massproduktion. Det är inte helt säkert att tekniken med laser kommer fungera i full skala. Får se vad de kommer fram till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Allt går ALDRIG som planerat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De har jobbat på det i flera år redan. TSMC har lekt med EUV ett bra tag. Har för mig det var 2014 som det var en nyhet att TSMC hade råkat ha sönder sin EUV-källa som de experimenterade med. Den består av en 300 kW CO2 laser som belyser en liten droppe av tenn som då joniseras och i sin tur skickar ut EUV. De hade lite problem med precisionen så någonstans hade något hamnat lite snett och hamnar 300 kW laser lite snett så går saker sönder. Det är dock bara en experimentell uppställning och den är inte tillräckligt kraftig för massproduktion. Det är inte helt säkert att tekniken med laser kommer fungera i full skala. Får se vad de kommer fram till.

Hahaha, häftig "Lampa". Måste ha varit spännande att stått bredvid när den lasern träffade inneslutningen eller vad det nu var.

Är det inte EUV som börjar få jobbiga optiska egenskaper, typ att linser av glas etc slutar fungera?

Permalänk
Medlem

Tsmc skall alltså vara 2 år före intel till 5nm. Ja på papper går allt fortfarande att skriva tydligen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Krympning i all ära, men de kommer bloata ner processorerna ännu mer. Det "började" med matematikprocessorn, sedan GPUn och vad är näst? Troligtvis ett GPS chip i varenda konsument CPU...

Nå det är positivt att det går framåt även om jag inte gillar att utvecklingen har stagnerat, dessa fysikaliska lagrar som har hindrat oss, kan inte de i regeringen ändra dessa lagar?

För min del kommer jag nu köpa en ny CPU efter hösten eller något, jag orkar ej vänta ett år till på vad jag skulle tro är typ 5% bättre prestanda, mycket större GPU och sedan GPSen som jag tidigare nämnde.

Permalänk

Off thread: Varför är alla dessa (kisel?) plattor cirkelformade? Ser/verkar inte direkt praktiskt.

Mvh

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cheben:

Hahaha, häftig "Lampa". Måste ha varit spännande att stått bredvid när den lasern träffade inneslutningen eller vad det nu var.

Är det inte EUV som börjar få jobbiga optiska egenskaper, typ att linser av glas etc slutar fungera?

EUV ligger precis i gränslandet mellan ljus och joniserande strålning. Det är mellan UV och röntgen. Så ja man får en del roliga problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Krympning i all ära, men de kommer bloata ner processorerna ännu mer. Det "började" med matematikprocessorn, sedan GPUn och vad är näst? Troligtvis ett GPS chip i varenda konsument CPU...

Nå det är positivt att det går framåt även om jag inte gillar att utvecklingen har stagnerat, dessa fysikaliska lagrar som har hindrat oss, kan inte de i regeringen ändra dessa lagar?

För min del kommer jag nu köpa en ny CPU efter hösten eller något, jag orkar ej vänta ett år till på vad jag skulle tro är typ 5% bättre prestanda, mycket större GPU och sedan GPSen som jag tidigare nämnde.

I Cpuer för mobila enheter är det jätte bra att få in så mycket som möjligt i samma soc. Brukar dra mindre energi, tar mindre plats och blir lite billigare att tillverka.
Till stationära ser jag inte varför de skulle göra det. Vart har du hört det eller menade du bara för mobila enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tsmc skall alltså vara 2 år före intel till 5nm. Ja på papper går allt fortfarande att skriva tydligen

Skickades från m.sweclockers.com

Haha! Ja antagligen räknar de med någon mini-processor till mobilmarknaden då. I bästa fall. 😀
Intel kommer att vara först när det gäller.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Snusfri

Tigercake hade varit ett bättre namn 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ninjamopeden:

Off thread: Varför är alla dessa (kisel?) plattor cirkelformade? Ser/verkar inte direkt praktiskt.

Mvh

Det är ett resultat av tillverkningsprocessen som är rätt häftig. Man smälter massa kisel i ett bad och sedan doppar man en liten kiselkristall i smältan. Då kommer kislet kristalliseras på seed kristallen. Om man då roterar den och sakta drar den uppåt byggs en stor kristall under och man får vad som kallas en ingot.

https://en.wikipedia.org/wiki/Czochralski_process

Här finns lite film på hur det ser ut: https://www.youtube.com/watch?v=jh2z-g7GJxE

När man väl har en ingot som i pricnip är en enda stor perfekt kristall så sågas den upp i skivor som poleras. Det är en wafer som används för att tillverka kretsar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Krympning i all ära, men de kommer bloata ner processorerna ännu mer. Det "började" med matematikprocessorn, sedan GPUn och vad är näst? Troligtvis ett GPS chip i varenda konsument CPU...

Nå det är positivt att det går framåt även om jag inte gillar att utvecklingen har stagnerat, dessa fysikaliska lagrar som har hindrat oss, kan inte de i regeringen ändra dessa lagar?

För min del kommer jag nu köpa en ny CPU efter hösten eller något, jag orkar ej vänta ett år till på vad jag skulle tro är typ 5% bättre prestanda, mycket större GPU och sedan GPSen som jag tidigare nämnde.

Jag tycker du skall vänta till 5nm och 2022 med inköpet av ny CPU.

Du kan få en karta av mig tillsvidare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/