Kostnadsföslag för hemsideprojekt.

Permalänk
Medlem

Kostnadsföslag för hemsideprojekt.

Har du erfarenhet som webbdesigner eller möjligt beställt liknande produkt någon gång? Då kanske du kan svara på min fråga.

Jag går i tankarna av ett nytt företagsprojekt som är en internationell webbtjänst. Egentligen är grundutförandet av hemsidan ganska vanlig. Jag är ute efter ett grovt kostnadsförslag eftersom jag filar på en budget.

Jag letar efter följande funktioner:
- Unik design.
- Ska fungera i samtliga webbläsare givetvis.
- Personliga inlogg för olika användare.
- Snabb åtkomst av PDF-filer.
- Användare ska kunna recensera varandra och det ska finnas sorteringsalternativ till filerna som baseras på t.ex. betyg.
- Java-implementation kopplat till ovan nämnda filer.
- Möjligheten för användare att prenumerera på varandra och få uppdateringar när en användare laddat upp nytt material till servern.
- Tillgång för företagets administratör att på lätt sätt kunna göra uppdateringar (tänk blogg).
- Möjligheten för kortbetalningar och paypal kopplat till tillgång till nämnda filer.
- Möjlighet att beställa produkter från hemsidan genom direktbetalning som på smidigt sätt lägger en beställning till företaget som sen skickar produkten.

Så som sagt, inget direkt ovanligt.
Utöver detta är det också intressant om någon har ett förslag på vad utvecklingskostnaden på en app till android och iOS som är kopplade till sidan skulle kunna ligga på.
Uppdatering -och underhållskostnader är helt klart relevant också.

Känner till någon/något företag som ni skulle rekommendera så är detta intressant också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dicharek:

Har du erfarenhet som webbdesigner eller möjligt beställt liknande produkt någon gång? Då kanske du kan svara på min fråga.

Jag går i tankarna av ett nytt företagsprojekt som är en internationell webbtjänst. Egentligen är grundutförandet av hemsidan ganska vanlig. Jag är ute efter ett grovt kostnadsförslag eftersom jag filar på en budget.

Jag letar efter följande funktioner:
- Unik design.
- Ska fungera i samtliga webbläsare givetvis.
- Personliga inlogg för olika användare.
- Snabb åtkomst av PDF-filer.
- Användare ska kunna recensera varandra och det ska finnas sorteringsalternativ till filerna som baseras på t.ex. betyg.
- Java-implementation kopplat till ovan nämnda filer.
- Möjligheten för användare att prenumerera på varandra och få uppdateringar när en användare laddat upp nytt material till servern.
- Tillgång för företagets administratör att på lätt sätt kunna göra uppdateringar (tänk blogg).
- Möjligheten för kortbetalningar och paypal kopplat till tillgång till nämnda filer.
- Möjlighet att beställa produkter från hemsidan genom direktbetalning som på smidigt sätt lägger en beställning till företaget som sen skickar produkten.

Så som sagt, inget direkt ovanligt.
Utöver detta är det också intressant om någon har ett förslag på vad utvecklingskostnaden på en app till android och iOS som är kopplade till sidan skulle kunna ligga på.
Uppdatering -och underhållskostnader är helt klart relevant också.

Känner till någon/något företag som ni skulle rekommendera så är detta intressant också.

Bra första utkast till spec. Dock behöver du bli ännu tydligare om det ska gå att ge bra kostnadsuppskattningar. Speciellt Java-implementation kopplat till ovan nämnda filer låter lite skum.

Generellt kommer nog de flesta estimat starta på 10-20k ex.moms och fort röra sig uppåt beroende på din exakta spec. Detta är nog minimum för vad frilansare skulle ta. För en större firma bör du tre- eller fyrdubbla.

EDIT: Nu har jag inte jobbat med Stripe/Paypal men kan tänka mig att med krav på bokföringsunderlag och annat i mjukvaran tillkommer minst 10k redan där i kostnad.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Att hosta pdf filer blir dyrt på utrymme.
Det du efterfrågar är en javabackend som skapar PDF filer och leverar vid köp eller om dom är gratis?
Sen användare och ett slags forum på det och sen administrations-del för att administrera konton/filer m.m. Sen betalning med hjälp av paypal.
Sen uppdateringar/underhållskostnader. För det första behöver du antingen hitta en svinbra serverpark att få ha din server hos eller sätta upp en själv. Det kommer åka fasligt mycket trafik från din sida om du hostar alla pdf dokument på serversidan.
Som gräsmannen säger kommer det bli minst 10-20k för bara hemsidan, sen ska det köpas en server om du inte väljer någon som hostar åt dig, eftersom du kommer ha en massa datatrafik flyttandes så kommer det snabbt bli väldigt dyrt. Jag tror att priset kommer gå upp extremt fort från dom 10-20k. Om en frilansare ska göra detta kommer det ta minst... tre eller fyrdubbla tiden och även då får du lita på att han gör det så bra han kan och inte ett halvfabrikat och du måste hitta någon som kan sätta upp en server, databas och allt däromkring.
Om du ska ta en bit av kakan för varje köp som görs så måste du kolla upp bokföringslagar.
Det är ett väldigt stort projekt.
Sen ska detta vara underhåll på detta, då krävs det att koden är bra skriven om man vill expandera och lägga till fler funktioner enkelt.