Spelskärm eller inte? G2770PF/XF270H eller p2416d/u2515h?

Permalänk
Medlem

Spelskärm eller inte? G2770PF/XF270H eller p2416d/u2515h?

Hejsan!

Är på jakt efter en ny skärm. Införskaffade mig en Benq XL2430T skärm för förra veckan men valde att skicka tillbaka den p.g.a. en död pixel men också att skärmens bildkvalitet inte va värd priset (3,3k). Efter att ha sökt i veckor efter en skärm så börjar jag bli lite trött på det hela. Min nuvarande skärm, W2207h, som jag gav 2,4k för har fungerat felfritt i 8 år och bredvid XL2430T:en så var det svårt att se att den (w2207h) var 8 år gammal. Inget stort hopp i kvaliteten. 144hz var trevligt men det är inte tillräckligt för den marginella skillnaden i bildkvaliteten för det priset.

Jag har kollat in andra skärmar för jag kan tänka mig ge en till chans för "spelskärmar" då jag har kunnat testa AOC G2770PF. Jag tyckte inte bildkvaliteten såg allt för dålig ut men det är svårt att jämföra saker när man inte har dem bredvid varandra. Sen att man läst olika åsikter om AOC skärmen som har gjort en skeptisk, flicker problem mm. En annan spelskärm jag tittat på är Acer XF270H, men jag hittar inte mycket om dessa skärmar. Tanke på priset så måste det vara någon skillnad i bildkvalitet, fast är den markant nog att vara värd priset?

Jag har även funderat på om jag ska överge TN paneler helt och hållet. Finns IPS paneler med QHD-upplösning som är billiga, t.ex. p2416d eller u2515h. Jag har aldrig ägt en IPS panel tidigare och är lite rädd över all IPS-glow:en man läser om. Är inte direkt observant då jag aldrig upplevt att min nuvarande skärm har dåliga betraktningsvinklar framifrån förrän jag testade lite. Är IPS-glow något man märker tydligare?

Jag är väldigt kluven på det hela och har svårt att bestämma mig. Någon form av input/hjälp uppskattas rejält.

Tack!