Permalänk
Medlem

Problem med att brygga eget vin

Jag har sedan 2011 gjort eget vin med vinsatser. Har funkat utmärkt men sedan slutet av förra året har jag nu bryggt fyra vinsatser, och bytt märke som visar sig inte innehålla någon alkohol. Drygt!! Alltså det puttrar klart o allt, jag gör enligt bruksanvisningen. Men ingen alkohol. När jag skriver detta har jag druckit fem stora glas och känner ingenting. Kan det har blivit fel på vattnet eller vad? Detta har kostat mig nästan 1000kr. Vad kan vara fel??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag har sedan 2011 gjort eget vin med vinsatser. Har funkat utmärkt men sedan slutet av förra året har jag nu bryggt fyra vinsatser, och bytt märke som visar sig inte innehålla någon alkohol. Drygt!! Alltså det puttrar klart o allt, jag gör enligt bruksanvisningen. Men ingen alkohol. När jag skriver detta har jag druckit fem stora glas och känner ingenting. Kan det har blivit fel på vattnet eller vad? Detta har kostat mig nästan 1000kr. Vad kan vara fel??

Kan ju vara som så att din alkoholtolerans är högre än tidigare, och att du inte känner av någon berusning pga detta, eller är det helt enkelt så att det inte smakar alkohol eller hur ligger det till på smakfronten?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Vad har du köpt för sats? Vad har du använt för jäst?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Vad har du köpt för sats? Vad har du använt för jäst?

Jag köper färdiga vinsatser det enda man tillsätter är vatten. Alltså det här har ju funkat sen 2011. Kan det vara fel på vattnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Kan ju vara som så att din alkoholtolerans är högre än tidigare, och att du inte känner av någon berusning pga detta, eller är det helt enkelt så att det inte smakar alkohol eller hur ligger det till på smakfronten?

Jag kan dricka en del men inte så här mycket utan att känna nåt.

Permalänk
Medlem

Troligtvis något fel på jästen, alkoholen bildas ju när sockret jäser. Jästsvampar är ju "levande" och kan dö vid fel temperaturer eller om den blivit för gammal.

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knassen:

Troligtvis något fel på jästen, alkoholen bildas ju när sockret jäser. Jästsvampar är ju "levande" och kan dö vid fel temperaturer eller om den blivit för gammal.

Alltså det kan inte vara fel på fyra olika vinsatser. Kanske senaste leveransen var fel på men sen bytte jag märke. Funkar inte heller.

Permalänk
Inaktiv

Värmer du upp vattnet innan du tillsätter jästen? Jäst mår inte så bra över en viss temperatur, eller om det finns rester av klor kvar från rengöring av kärl. Annars hade jag nog rekommenderat att övergå från vinsats till att göra helt eget, om du vill ha lite mer kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Värmer du upp vattnet innan du tillsätter jästen? Jäst mår inte så bra över en viss temperatur, eller om det finns rester av klor kvar från rengöring av kärl. Annars hade jag nog rekommenderat att övergå från vinsats till att göra helt eget, om du vill ha lite mer kontroll.

Alltså jag tillsätter bara vatten. Ljummet. Som jag gjort i flera år men nu funkar det inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Batwoman:

Alltså jag tillsätter bara vatten. Ljummet. Som jag gjort i flera år men nu funkar det inte.

Du har inte flyttat, och fått annat vatten med annan kvalité som kan påverka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Du har inte flyttat, och fått annat vatten med annan kvalité som kan påverka?

Nej.

Permalänk

Vinometer

@Batwoman:
Köp dig en vinometer och mät alkholhalten. Då får du ju i alla fall ett mätvärde att utgå från.
Finns till exempel här: http://hembryggning.se/vinometer-0-25-china.html
Lycka till

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

@Batwoman:
Köp dig en vinometer och mät alkholhalten. Då får du ju i alla fall ett mätvärde att utgå från.
Finns till exempel här: http://hembryggning.se/vinometer-0-25-china.html
Lycka till

Minsta order 500 spänn. Glöm det.

Permalänk
Medlem

Du har bryggt eget vin sedan 2011 och du testar alkoholhalten genom att provdricka?!?

En alkometer för vin kostar 12-30 kr och säljs i samma butiker som du köper vinsatsen i. Och handlar du vinsatsen på Ica kan du ändå köpa en alkometer på valfri nätbutik - du måste inte välja den som QP så vänligt länkade till. Alkometern behöver du ändå om du gör vin seriöst för att hålla koll på jäsning och sockerhalt.

Att du gjort vin för 1000kr och provdruckit om och om igen för att spara två tior i utgifter låter mer som nättroll. I synnerhet om du gjort så mycket vin tidigare som du påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Minsta order 500 spänn. Glöm det.

Köpte min på ÖB för några år sen, kostade väl några tior, så kika där om du har en butik i närheten.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Om det bubblar i jäsröret innehåller det färdiga vinet alkohol.

Vad har musten från din vinsats för OG? Vad har du för FG på ett väl urskakat prov vid ~20 grader C?

Räkna på ungefär 7.5 uppjästa oechslegrader per procent alkohol, så har du ordentlig höjd för alkohol som avgått via jäsröret under jäsningen.

Har du ingen hydrometer/oechslevikt kan du väga en känd volym av brygden och räkna ut densiteten på den vägen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Om det bubblar i jäsröret innehåller det färdiga vinet alkohol.

Vad har musten från din vinsats för OG? Vad har du för FG på ett väl urskakat prov vid ~20 grader C?

Räkna på ungefär 7.5 uppjästa oechslegrader per procent alkohol, så har du ordentlig höjd för alkohol som avgått via jäsröret under jäsningen.

Har du ingen hydrometer/oechslevikt kan du väga en känd volym av brygden och räkna ut densiteten på den vägen.

Alltså jag gör allt rätt. Men jag måste köpa en alkomätare. Det finns bara en butik här som kan tänkas ha en, annars blir det nätet. Klart jag smakar mitt vin! Det ska innehålla 13% alkohol, vilket det gjort innan men inte längre. Nu är det kanske 2-3 procent och något är fel.

Permalänk
Medlem

@Batwoman:

Jo, du bör verkligen skaffa en hydrometer. Plocka upp en mätcylinder av plast att mäta i också, kostar bara några tior. Tills du har de grejorna kan du dock som sagt ta rätt på densiteten genom att väga ett prov av känd volym och räkna ut dess densitet.

Om vinet ska innehålla 13% alkohol bör utgångsdensiteten (OG) ligga nånstans runt 1.085, utgående från att tillverkaren vill blåsa upp den angivna procentsatsen så mycket som möjligt av försäljningsskäl, och har beräknat procentsatsen på att vinet jäser ut till en extremt låg slutdensitet (FG) på 0.990 eller så. Annars kanske OG står angiven i klartext på paketet?

Kvar för dig att göra är att ta rätt på nuvarande densitet. När man väl har den datan kan man börja felsöka, tills dess är det ingen större idé.

Om vi går händelserna lite i förväg i alla fall; visar det sig att vinet inte jäst ut skulle i alla fall jag tippa på att det är jästen som är problemet. Även torrjäst är en färskvara som bör förvaras kyld. Dina vinsatser lär inte ha stått i något kylrum, utan på någon lagerhylla, och du har absolut ingen aning om hur länge de stått där. Några månader, och antalet vitala jästceller i påsen är halverat typ. Är du dessutom lite slarvig med syresättning av musten kommer de där stackars kvarvarande cellerna inte hinna föröka sig nämnvärt innan syret är slut, och de går över i anaerob fas där de slutar föröka sig.

Du kan inte heller ta det där antalet dagar som det ska ta på något direkt allvar. Det kan ta olika lång tid, beroende på externa grejor, typ temperatur, ovannämnda faktorer, osv. Vinet är klart när det är klart, det är ingen idé att stressa med det.

Oavsett vad rekommenderar jag att du alltid köper till någon kvalitetsjäst, och skippar påsen som följde med. Det kostar bara någon tia eller två. Är det rödvin du brygger är Lalvin RC-212 idiotsäker. Ett par bra stammar - egentligen champagnestammar - att rädda uppstannade jäsningar med är EC-1118 och K1V-1116. De är killer strains, som har en rent enorm vitalitet. Nice att alltid ha ett en påse liggande i kylen för den händelse att det skiter sig med den tänkta jästen. Speciellt K1V-1116 är i övrigt en jäkligt bra stam till mycket, den är min husjäst eller vad man ska säga när det kommer till bryggning av viner och sådant som ska förädlas vidare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

@Batwoman:

Jo, du bör verkligen skaffa en hydrometer. Plocka upp en mätcylinder av plast att mäta i också, kostar bara några tior. Tills du har de grejorna kan du dock som sagt ta rätt på densiteten genom att väga ett prov av känd volym och räkna ut dess densitet.

Om vinet ska innehålla 13% alkohol bör utgångsdensiteten (OG) ligga nånstans runt 1.085, utgående från att tillverkaren vill blåsa upp den angivna procentsatsen så mycket som möjligt av försäljningsskäl, och har beräknat procentsatsen på att vinet jäser ut till en extremt låg slutdensitet (FG) på 0.990 eller så. Annars kanske OG står angiven i klartext på paketet?

Kvar för dig att göra är att ta rätt på nuvarande densitet. När man väl har den datan kan man börja felsöka, tills dess är det ingen större idé.

Om vi går händelserna lite i förväg i alla fall; visar det sig att vinet inte jäst ut skulle i alla fall jag tippa på att det är jästen som är problemet. Även torrjäst är en färskvara som bör förvaras kyld. Dina vinsatser lär inte ha stått i något kylrum, utan på någon lagerhylla, och du har absolut ingen aning om hur länge de stått där. Några månader, och antalet vitala jästceller i påsen är halverat typ. Är du dessutom lite slarvig med syresättning av musten kommer de där stackars kvarvarande cellerna inte hinna föröka sig nämnvärt innan syret är slut, och de går över i anaerob fas där de slutar föröka sig.

Du kan inte heller ta det där antalet dagar som det ska ta på något direkt allvar. Det kan ta olika lång tid, beroende på externa grejor, typ temperatur, ovannämnda faktorer, osv. Vinet är klart när det är klart, det är ingen idé att stressa med det.

Oavsett vad rekommenderar jag att du alltid köper till någon kvalitetsjäst, och skippar påsen som följde med. Det kostar bara någon tia eller två. Är det rödvin du brygger är Lalvin RC-212 idiotsäker. Ett par bra stammar - egentligen champagnestammar - att rädda uppstannade jäsningar med är EC-1118 och K1V-1116. De är killer strains, som har en rent enorm vitalitet. Nice att alltid ha ett en påse liggande i kylen för den händelse att det skiter sig med den tänkta jästen. Speciellt K1V-1116 är i övrigt en jäkligt bra stam till mycket, den är min husjäst eller vad man ska säga när det kommer till bryggning av viner och sådant som ska förädlas vidare.

Hm. Jag har äntligen köpt en alkoholmätare. Den visar 3% alkohol fast det ska innehålla 13 %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Hm. Jag har äntligen köpt en alkoholmätare. Den visar 3% alkohol fast det ska innehålla 13 %.

Har du läst av alkoholprocentskalan på hydrometern? Den är bara ett komplement till oechsleskalan vid mätning av OG, och ger dig ett ungefärligt hum om hur stark brygden kommer bli vid fullständig utjäsning. Du kan inte ploppa i en sådan hydrometer som jag antar du har i ett jäsande eller utjäst vin och läsa av hur starkt det är på den skalan. Men just in case, börjar procentskalan uppifrån och ökar nedåt på hydrometern, eller tvärtom? Båda sorterna finns, den andra är tänkt att mäta halten i ren vatten/alkohollösning, och kommer hursomhelst ge ett ganska rejält mätfel på vin som ju har restsötma.

Det som är intressant här är oechslegraderna. Gissar att de ligger runt 20, eller kanske lite under till och med?

Edit: ta gärna ett foto på hydrometern där man ser skalorna och dunka upp nånstans, så kan jag försäkra mig om vad det är för nåt du fått tag på.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har du läst av alkoholprocentskalan på hydrometern? Den är bara ett komplement till oechsleskalan vid mätning av OG, och ger dig ett ungefärligt hum om hur stark brygden kommer bli vid fullständig utjäsning. Du kan inte ploppa i en sådan hydrometer som jag antar du har i ett jäsande eller utjäst vin och läsa av hur starkt det är på den skalan. Men just in case, börjar procentskalan uppifrån och ökar nedåt på hydrometern, eller tvärtom? Båda sorterna finns, den andra är tänkt att mäta halten i ren vatten/alkohollösning, och kommer hursomhelst ge ett ganska rejält mätfel på vin som ju har restsötma.

Det som är intressant här är oechslegraderna. Gissar att de ligger runt 20, eller kanske lite under till och med?

Edit: ta gärna ett foto på hydrometern där man ser skalorna och dunka upp nånstans, så kan jag försäkra mig om vad det är för nåt du fått tag på.

Har köpt denna. https://www.google.se/search?q=vinprovare+alkoholhalt&safe=of...

Permalänk
Inaktiv

Vilken vinsats har du köpt? Många kräver att man tillsätter socker/bryggsocker. Antingen det eller så har jästen dött/gått i vila.

Permalänk
Medlem

Har du det kallare i lägenheten? Temperaturer avgör hur effektiv jästen är. Sedan är alla redskap du använt sterilt rengjorda? Är det smuts på något så kan det döda jästen eller få jästen att bli infekterad vilket påverkar resultatet. Sedan, smakar vinet bra?

Permalänk
Medlem

Åhå, du har skaffat en såndäringa "vinprovare". Om vi antar att mätvärdet är någorlunda riktigt (i realiteten är de där galet inexakta, prova på vatten eller nåt med känd alkoholhalt så får du se) så kan vi fortfarande tyvärr inte komma någonvart utan att känna densiteten. Den behövs för att avgöra om vinet är svagt för att 1) jäsningen har stannat av trots att det finns jäsbara sockerarter kvar i lösning, eller 2) jäsningen har stannat av för att sockret är slut.

Det du vill ha är en hydrometer/oechslevikt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Att mäta är att veta! Det gäller i alla branscher, inklusive om man brygger eget. Först och främst, är det inte så att vanligt socker ska tillsättas vinsatser även om de är gjorda för "bara vatten"? Så är det åtminstone på många ölsatser. Dvs, utan extra socker blir det lättöl eller i bästa fall folköl.

För det andra, det finns inga substitut för densitetsmätning! Fixa en hydrometer anpassad för vin (oeschleskala borde duga, men det finns andra skalor också) eller en diffraktionsmätare anpassad för vin.

Att det skulle vara något fel på vattnet låter inte speciellt troligt, men allt som ingår (inklusive vatten) kan vara en potentiell källa för infektion av vinet som konkurrerar ut jästen så att ingen eller lite alkohol bildas. Som sagt, en hydrometer berättar inte källan till felet, men den kommer åtminstone kunna berätta om ingen alkohol bildats.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden med en fråga
Blandade ihop 5l vinsats med 15 liter vatten som höll ca 25 grader, strööde i jästen och nu efter 2 dagar i 18-19 graders rumstemp så jäser det saaakta. ca en bubbla / 20 minut i jäsröret.
Har det blivit något fel eller ska det ta så lång tid för att komma igång? ( kärlet är tätt, inga läckor)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* MSI P67A-GD55 * Intel i7 2600K 4,6 @ 1,386v * Noctua NH-U12P SE2 *
* ADATA 2x8GB @ 1600 * Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB *
* Samsung SSD 256 GB Pro* Corsair AX 850W 80+ GOLD *
* Corsair Graphite 600T * Win7 Home 64-bit * Yamakasi 2703 led ips *
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tasticonia:

Värmer du upp vattnet innan du tillsätter jästen? Jäst mår inte så bra över en viss temperatur, eller om det finns rester av klor kvar från rengöring av kärl. Annars hade jag nog rekommenderat att övergå från vinsats till att göra helt eget, om du vill ha lite mer kontroll.

Det här!

Var länge sedan jag gjorde mjöd, men har för mig att jäst trivs runt 37 grader. Det du kan göra är att göra en förodling, och testa jäsningen med enbart socker och vatten. Blir fullkomligt odrickbart, men du märker om alkohol bildas. Dessutom antar jag att du har en damejeanne / jäshink med vattenlås? Bubblar det något ur låset? Har du oechslemätare?