JEDEC godkänner minnestypen GDDR5X

Permalänk
Melding Plague

JEDEC godkänner minnestypen GDDR5X

Standardiseringsorganet JEDEC antar Microns vidareutveckling av GDDR5 vid namn GDDR5X, som levererar dubblerad minnesbandbredd utan kostnadsökningarna relaterade till HBM.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Mycket trevligt!

Känns som att mellanklassen kan bli riktigt prisvärd i nästa generation på grund av detta.
HBM(2) må vara otroligt bra men GDDR5X kommer nog träffa "sweet-spoten" när det gäller pris/prestanda för många.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

"Den stora nyheten i GDDR5X är dubblerad prefetch, från 32 till 64 bitar, vid varje minnesåtkomst. Detta innebär en teoretisk dubblering i minnesbandbredd" Om jag förstått det rätt så skulle ex Nvidia kunna bygga ett GTX 960 med 64bitars minnesbuss och få samma prestanda som idag med 128? Om de håller samma frekvens på minnet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

Den stora nyheten i GDDR5X är dubblerad prefetch, från 32 till 64 bitar, vid varje minnesåtkomst.

Här hade det varit fint med en förklaring av vad prefetch är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nu saknar jag Internetuppkoppling värd namnet där jag är så leta på nätet är uteslutet. Sweclockers mobila sida verkar även den få ge vika för mig på sidan 2 av nyhetsartiklarna.
Någon som vet om det sägs ungefär om/hur mycket mer effekt dessa nya minnen förväntas dra emot de befintliga. Opererar de i samma frekvenser som de gamla. Antar att latencyn går upp lite också?
Snälla länka inte till någon sida om ni vet för ja kan ändå inte läsa den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

"Den stora nyheten i GDDR5X är dubblerad prefetch, från 32 till 64 bitar, vid varje minnesåtkomst. Detta innebär en teoretisk dubblering i minnesbandbredd" Om jag förstått det rätt så skulle ex Nvidia kunna bygga ett GTX 960 med 64bitars minnesbuss och få samma prestanda som idag med 128? Om de håller samma frekvens på minnet.

Skrivet av Alling:

Här hade det varit fint med en förklaring av vad prefetch är.

Vi galer efter @Yoshman lite
Han vet nog

Personligen så skrämmer mig detta mer:
"Det här innebär att framtida grafikkretsar med stöd för GDDR5X också ska kunna använda GDDR5, vilket kan komma till användning för AMD och Nvidia för att ta fram budgetorienterad grafikkort med samma krets"

Gissa vad alla OEM kommer göra. Detta var varför jag ville få bort det (även om jag förstår kostnaden), just för att slippa skräp lösningarna nu när iGPU är så bra som de är. Men men... pengar styr allt, både på gott och ont.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jOnÄTÄn:

"Den stora nyheten i GDDR5X är dubblerad prefetch, från 32 till 64 bitar, vid varje minnesåtkomst. Detta innebär en teoretisk dubblering i minnesbandbredd" Om jag förstått det rätt så skulle ex Nvidia kunna bygga ett GTX 960 med 64bitars minnesbuss och få samma prestanda som idag med 128? Om de håller samma frekvens på minnet.

I teorin ja. Nu ligger Nvidia på 7 MT/s så kan de få upp det till 10-14 MT/s så går det att klippa i bussbredden. Om Microns påstående om 14 MT/s stämmer så går det rakt av att halvera bussen och då även antalet minneskapslar vilket drar ner priset en hel del. En annan del av nyheten från Micron var ju att de dubblat kapaciteten per kapsel så det verkar som att de går hårt in på att rakt av halvera antalet kapslar som behövs på ett kort. Det sparar ju mycket trassel för ledningsbanorna mellan GPU och minne är inte att leka med. De ska ha samma latens så alla banor måste vara lika långa trots att avståndet så klart varierar mellan olika kopplingar och olika platser. De som designar PCBn kommer bli väldigt glada.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

I teorin ja. Nu ligger Nvidia på 7 MT/s så kan de få upp det till 10-14 MT/s så går det att klippa i bussbredden. Om Microns påstående om 14 MT/s stämmer så går det rakt av att halvera bussen och då även antalet minneskapslar vilket drar ner priset en hel del. En annan del av nyheten från Micron var ju att de dubblat kapaciteten per kapsel så det verkar som att de går hårt in på att rakt av halvera antalet kapslar som behövs på ett kort. Det sparar ju mycket trassel för ledningsbanorna mellan GPU och minne är inte att leka med. De ska ha samma latens så alla banor måste vara lika långa trots att avståndet så klart varierar mellan olika kopplingar och olika platser. De som designar PCBn kommer bli väldigt glada.

Då kan det bli riktigt bra för mellanklass/budget kort till HTPC apparater med andra ord så jag kan byta ut mitt lågprofils GTX 750

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alling:

Här hade det varit fint med en förklaring av vad prefetch är.

Nu är inte elektronik men starka sida och prefetch värdet har med signaleringen att göra, men så här har jag förstått att GDDR fungerar (reserverar mig för att det finns rejäla luckor här).

Det finns ett seriellt gränssnitt mellan minneskontroller och RAM, vidare finns också ett gäng kontrollpinnar där man kan tala om vilken adress man vill läsa. Tror man brukar se något om "command rate" kontra "data rate", command-rate är alltid lägre och är alltså hur ofta man kan välja vart i RAM man vill läsa.

Sett till enskilda minnesceller så har de inte den bandbredd som går att köra på datapinnarna från minnet. Prefetch är storleken på det antal bytes man minimalt kommer få när man väljer att läsa från minnet och internt lagras dessa bytes i en liten cache som är prefetch bytes stor. Vid läsning aktiveras flera minnesceller, så många att deras aggregerade bandbredd minst matchar minnets databuss-kapacitet. Prefetch-bufferten fylls därmed på där byte X + 0*S kommer från en cell, byte X+S från en annan, X + 2*S från en tredje osc. Innehållet i prefetch-buffert läggs sedan ut på datapinnen och mottagare får alla byte vare sig denne behöver en eller alla.

I GDDR5X är "prefetch-storleken" dubbelt så stor, vilket betyder att vid en viss minnesfrekvens så har man samma "command-rate" (hur ofta man kan välja vad som ska läsas är samma i GDDR5 som GDDR5X vid samma frekvens) men då man får dubbelt så många databytes över datapinnarna dubblas effektiv bandbredd förutsatt att man faktiskt behöver all data man fick. Grafikkort tenderar att läsa ganska stora datamängder som "ligger på rad" i minnet så i det fallet blir effekten dubbel bandbredd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Kan man hoppas på att denna minnestypen letar sig in i mellanklass korten? Låter som väldigt bra minnen för pris/prestanda.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De som designar PCBn kommer bli väldigt glada.

Tror mer de blir ledsna när de får mindre att göra, mindre betalt och färre arbetstimmar.
Men ägarna till företagen som Nvidia och AMD blir nog glada då de kan håva in mer pengar.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Då kan det bli riktigt bra för mellanklass/budget kort till HTPC apparater med andra ord så jag kan byta ut mitt lågprofils GTX 750

Användarna ser kanske nån krona billigare, men får samma prestanda (eller mer prestanda och mer $$$). Titta på Nvidias kort vs AMDs kort, är Nvidias kort billigare för att de har mindre minnesbuss och mindre mängd minne? Nej. De är billigare att tillverka dock, men priset säljer beroende på sin prestanda

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Tror mer de blir ledsna när de får mindre att göra, mindre betalt och färre arbetstimmar.
Men ägarna till företagen som Nvidia och AMD blir nog glada då de kan håva in mer pengar.

Användarna ser kanske nån krona billigare, men får samma prestanda (eller mer prestanda och mer $$$). Titta på Nvidias kort vs AMDs kort, är Nvidias kort billigare för att de har mindre minnesbuss och mindre mängd minne? Nej. De är billigare att tillverka dock, men priset säljer beroende på sin prestanda

Jaså alla stora tillverkare har sina hårdvarudivisioner på frilans? Låter som ett lite udda upplägg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jOnÄTÄn:

Då kan det bli riktigt bra för mellanklass/budget kort till HTPC apparater med andra ord så jag kan byta ut mitt lågprofils GTX 750

Ja i teorin skulle de kunna peta in rätt mycket prestanda i lågprofil. Fast det är ju även kylning och strömförsörjning som ska lösas men de borde nog kunna peta in ett lite högre segment i lågprofil nästa generation kan man tycka. Fast det bygger ju på att de tror att det finns en marknad. Får väl hoppas att Zotac löser det. De är ju mycket för kompakta byggen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror mer de blir ledsna när de får mindre att göra, mindre betalt och färre arbetstimmar.

Ja, tänk bara på alla de stackars kalkylatorerna som blev arbetslösa när de analoga datorerna började slå igenom. De hade ju inget annat val än att lägga sig ner och självdö när de inte fick fortsätta med exakt samma monotona arbetsuppgift som de haft sen tidigare, för det är ju så livet och arbetsmarknaden har sett ut i alla tider.

Permalänk

Även om Gddr5 inte är lika intressant som HBM, så är det förståeligt av kostnadsskäl.

Men det är just lägre segmenten som just behöver lägre strömförbrukning och GDDR med kontrollen kostar mer ström än HBM, få se vad som händer med GDDR5x , nu när bandbredden är dubblad så behövs inte lika mycket kapslar, men då har man kvar kontrollen som strömtjuv (man får se om dom ändå lyckas få ner förbrukningen), 14/16nm finfet gör ju sitt så klart.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jaså alla stora tillverkare har sina hårdvarudivisioner på frilans? Låter som ett lite udda upplägg.

Tror du de äger tillverkningen själva då? Du tror inte de hyr tillverknings och test tid hos tex TSMC/Samsung?
Tror mer att de betalar både designers och testare per timme på samma sätt som du och jag troligen får lön. Och finns där mindre jobb, så brukar det innebära "effektivisering", eller sparken om du hellre vill ha det så, vilket jag inte kan tro gör dem så glada. Deras jobb beror ju på att det ska vara komplicerat. Om det är enkelt så kan någon annan göra det för billigare peng. Lite så vår värld fungerar

Nu är det extremt tänkt, ja. Men att de skulle bli "glada" har jag lika svårt att tro då de troligen bara kommer få en annan utmaning istället (typ gör kortet mindre, vilket gör det komplicerat igen). De enda som tjänar på det, och då lär bli glada, är ägarna/tillverkarna som får bättre vinstmarginal.

Men visst... något positivt iaf.

@Broken-arrow lite så jag tänkte också när jag kommenterade mot GDDR5X förr. Kostnaden är en sak, men HBM gör kortet strömsnålare, mindre (kortare/färre ledningsbanor att designa som Zotamedu tycker ska göra folk glada) och har enorma fördelar. Om man samtidigt satsar mer på HBM så blir också delarna till den (dessa extra kretsar) billigare då de tillverkas i större skala, vilket gör att det blir billigare med highend korten också. Det är ett moment 22, och GDD5X gör att vi hamnar på fel sida av detta moment 22, där utveckling långsammare och pris på HBM blir högre under längre period.

Men jag hoppas verkligen att det blir en bra lösning nu när vi är tvungna att vara fast vid den.

Ett svar till...
Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så bra o billiga mellanklass kort med GDDR5X kan man alltså hoppas på.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket AMD är involverad i (X) utvecklingen. De mer eller mindre utvecklade GDDR5 själv. Styrkan i JEDEC är ju vem som helst kan nyttja specifikationen. Förutom Rambus då .

Permalänk
Medlem

Det finns en ganska bra artikel på anandtech som går in lite mer på hur de "löst" det hela. Och vad jag kan se så har de lagt till ett QDR läge vilket ökar bandbredden till det dubbla, Och efter som det valt att behålla timing "från" GDRR5 så måste dubblera prefetch för timingen ska stämma.

Så den stora nyheten borde egentligen vara att de har lagt till QDR stöd i minnes kretsarna, inte att prefetch har fördubblas.
För skulle man enbart fördubbla prefetch skulle bandbredden vara den samma samt att access tiden skulle bli sämre pga större prefetch.

En annan sak som många verkar missa är att man kommer att starta på 10-12Gb/p vilket givet vis är bättre än ca 7Gb/p som man har i dag men det är inte en fördubbling i dagsläget.

En annan sak som är en god nyhet i GDDR5x är att de går köra i 1,35volt istället för 1,5volt vilket spar ström.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."