Intel Cannonlake på 10 nanometer följs upp av Ice Lake och Tigerlake – 7 nanometer 2020

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jo det verkar vara mer och mer prestige och PR än faktisk nytta med nya noder nu. Var det inte ARM som sa att de inte såg någon större vinst med att gå under 28 nm?

Finns ju möjlighet att Samsung säljer produktion också så att vi ser produkter från andra håll. Eller håller de hårt i första omgången för att kunna skryta lite mer i reklamutskicken? Jag följer inte den mobila sidan så noga.

Jo jag har en känsla av att det mer handlar om stolthet och PR än faktisk nytta men det är ju inte så mycket man kan göra. Vi kommer inte så mycket längre med arkitekturerna, i alla fall inte på generella problem. Vi kan inte krympa mer och för tillfället finns inga ekonomiskt realistiska alternativ till kisel. Som jag nämnt tidigare har jag en känsla av att vi får se nya mer komplicerade 3D-strukturer på transistorerna i nästa steg. FinFET är ju en enkel uppdatering av vanliga plana transistorer. Så nästa omgång blir kanske någon form av Gate All Around.

Tack så mycket för den informationen.

mm precis Tror investerare får titta mer om pengarna verkligen satsats rätt, än bättre siffror på pappret Jag håller med om att 3d nand/finfet är framtiden ett bra tag framåt och kommer troligen vara något som följer med när nya material utforskas (kanske inte första steget). Det om något investerare borde titta på, att tävla till 5nm som bara står på ett papper och i verkligheten inte är nära det (är ju som att vinna en tävling 100 meter innan mål ).

Få väl se hur nya 14nm funkar med 820 och 8890 , sen hur tekniken fungerar på gpu:er (känns ju lite fel nand än vad TSMC 16nm är), ska man se till appels A9, så drar TSMC 16nm lite mer ström (men det blir troligen annat resultat när man gör högprestanda gpu:er).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare

@Zotamedu: har för mig att ARM sa att 28 nm kommer vara den billigaste noden under väldigt lång tid framöver. Tidigare så gav ju mindre noder inte bara bättre prestanda och lägre strömförbrukning, de blev efter bara något år också billigare än tidigare noder (räknat i pris per tillverkad krets)

Nvidia gjorde för några sedan en ganska talande bild över hur kostnaden av wafers utvecklats på slutet

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

@Zotamedu: har för mig att ARM sa att 28 nm kommer vara den billigaste noden under väldigt lång tid framöver. Tidigare så gav ju mindre noder inte bara bättre prestanda och lägre strömförbrukning, de blev efter bara något år också billigare än tidigare noder (räknat i pris per tillverkad krets)

Nvidia gjorde för några sedan en ganska talande bild över hur kostnaden av wafers utvecklats på slutet
http://techsoda.com/wp-content/uploads/2014/03/20nm-wafer-prices.jpg

ska man gå efter den bilden (sen att man tolkar det rätt), så ser 40nm ut att vara billigare på sikt än senare nm (28nm har inte hängt med lika länge i grafen så svårt att uttala sig så här tidigt, men ser ut att gå ner mot 40nm också).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare

@Broken-arrow: tänk på att detta bara är en parameter och framförallt att mindre noder betyder fler kretsar av en viss typ per wafer.

Så det är en förbättring om man går från säg 40 nm till 28 nm så länge som ökning av waferkostnad mer än kompenseras för minskning i storlek.

På slutet ser kostnaden ut att stegra väldigt snabbt, vilket också är de klagomål man hört. När kostnaden ökar snabbare än vinsten man får från minskningen är Moores lag definitivt död för då kommer ju till och med pris per transistor öka, för att inte tala om pris per krets.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

@Broken-arrow: tänk på att detta bara är en parameter och framförallt att mindre noder betyder fler kretsar av en viss typ per wafer.

Så det är en förbättring om man går från säg 40 nm till 28 nm så länge som ökning av waferkostnad mer än kompenseras för minskning i storlek.

På slutet ser kostnaden ut att stegra väldigt snabbt, vilket också är de klagomål man hört. När kostnaden ökar snabbare än vinsten man får från minskningen är Moores lag definitivt död för då kommer ju till och med pris per transistor öka, för att inte tala om pris per krets.

Jo, 28nm ligger strax över 40nm i kostnad (med just denna parameter i åtanke). Men 20 och 14nm spårar kostnaden iväg kraftigt, så rent praktiskt borde dom stanna bra mycket längre på varje nod för att tjäna igen förlusten. Men i stället är det kapprustning till 5 nm

Vist kul och se hur långt dom lyckas gå innan det tar "stop" , men kommer ju dels bli mycket förlusta att ta igen och sen har man ju hela biten med 3d nand att jobba med för att effektivisera kretsarna (så man får ta igen förluster den vägen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tror att det är ett par stycken i tråden som skulle uppskatta den här sammanställningen jag snubblade över som gäller storleken på en SRAM cell. Fördelen är att man sidsteppar marketing-nm, nackdelen är att all SRAM inte är ekvivalent. Extra varning utfärdas naturligtvis för extrapolerade data.

Intel 22nm = 0.108µm² / 0.092µm² (high density)
TSMC 16nm = 0.07µm² (high density)
Samsung 14nm = 0.080µm² / 0.064µm² (high density)
Intel 14nm = 0.0588µm² / 0.0500µm²
Samsung 10nm = 0.049µm² / 0.040µm²
TSMC 10nm = 0,0364µm²F (high density)
Intel 10nm = 0.0312µm²F / 0,0272µm²F (with assumed 1.84x scaling like 22->14 high density)
TSMC 7nm = 0.0207µm²F (high density / -43%)

Nu börjar det att likna något.

Lite grand ett sådant här jämförelsemått på densitet som jag vill se istället för en meningslös PR-siffra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Groom_lake (aka Area 51) så löser vi det här med fysikens begränsningar också

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Fungerande kretsar på 7nm har redan tillverkats och kan bli realitet någon gång 2017-18 med hjälp av dopade material och ny laser, test på 5nm är också gjorda och möjlig att nå men efter det blir nog ström läckaget för stort för kommersiella produkter.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20803-ibm-visar-varldens-for...

http://semiengineering.com/first-look-5nm/
http://semiengineering.com/will-5nm-happen/

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

När man läser gamla artiklar och undrar, vad fan hände Intel?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Fungerande kretsar på 7nm har redan tillverkats och kan bli realitet någon gång 2017-18 med hjälp av dopade material och ny laser, test på 5nm är också gjorda och möjlig att nå men efter det blir nog ström läckaget för stort för kommersiella produkter.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20803-ibm-visar-varldens-for...

http://semiengineering.com/first-look-5nm/
http://semiengineering.com/will-5nm-happen/

3.5 år senare och Intel är inte ens i närheten

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |