Fixstars gör världens största SSD på 13 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Det borde funka. Har för mig data retention på min 830 är 1 år, och tar man den som ett höftat exempel så blir det ju 3000 år.. Jag tycker nog att det duger Om 3000 år kanske alla har all data som finns i något slags "Braincloud" eller något.

Tydligen finns teknologin ute!

http://www.legitreviews.com/intel-shows-off-512gb-optane-driv...

Citat:

Yesterday afternoon at Storage Visions Bev Crair, Vice President and General Manager, Storage Group at Intel Corporation was speaking and just happened to hold up an early mechanical sample 512GB NVDIMM that utilizes 3D XPoint (Intel’s upcoming non-volatile memory technology) on the DDR4 memory interface to communicate directly with the CPU. This was particularly exciting for us as it was the first time that we have seen and were actually able to touch a product that was using 3D XPoint.
Read more at http://www.legitreviews.com/intel-shows-off-512gb-optane-driv...

Nu kommer jag att komma ihåg mer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Finns massvis med svenska företag som köper det dyraste och bästa bara för att de kan.

Sålde t. ex en dator till nån snubbe med sitt företag som skulle knega med Office på den. Han insisterade på att han absolut ville ha en 5960x.

Kan vara så att den snubben fått tampas med slöa HP maskiner, troligen har han hört att den cpu:n är snabb Kan ju vara en logisk orsak.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är fördelarna så stora jämfört med att ha 3 stycken 4TBs SSDer istället? Eller rent av 13 stycken 1 TBs? Prispåslaget verkar helt orimligt?

Tror väl inte direkt ett företag byter ut alla hhd i sin server hall och samtidigt minskar antalet diskar för att behålla samma mängd lagring, antar att det är bättre med 13x13tb än 13x1tb😏

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Tror väl inte direkt ett företag byter ut alla hhd i sin server hall och samtidigt minskar antalet diskar för att behålla samma mängd lagring, antar att det är bättre med 13x13tb än 13x1tb😏

Vad menar du?

Är det mer kostnadseffektivt att lägga flera miljoner på nya SSD-diskar istället för att lägga lite mindre miljoner på fler mindre diskar och fler servrar eller kontrollers och lagrinskabinetter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad menar du?

Är det mer kostnadseffektivt att lägga flera miljoner på nya SSD-diskar istället för att lägga lite mindre miljoner på fler mindre diskar och fler servrar eller kontrollers och lagrinskabinetter osv.

Var någon som skrev $13.000 som pris, vet inte om det stämmer.
Alla företag är väl inte priskänsliga, finns säkert företag som vill ha dom.
Huvudsaken är att det faktiskt finns att köpa, är bara en tidsfråga innan dom sjunker i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Var någon som skrev $13.000 som pris, vet inte om det stämmer.
Alla företag är väl inte priskänsliga, finns säkert företag som vill ha dom.
Huvudsaken är att det faktiskt finns att köpa, är bara en tidsfråga innan dom sjunker i pris.

Jag frågar ju om i vilka miljöer dessa är värda att köpa.
Vad är fördelen med dessa över flera mindre när priset är så otroligt högt?
Även om företaget inte är priskänsligt, vad är fördelen över att ha flera servrar rullandes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag frågar ju om i vilka miljöer dessa är värda att köpa.
Vad är fördelen med dessa över flera mindre när priset är så otroligt högt?
Även om företaget inte är priskänsligt, vad är fördelen över att ha flera servrar rullandes?

Om jag bara får gissa så Animations studios Pixar, Disney etc.
Sedan divere alfabetsoppor.. FBI, NSA etc vills säkert ha större mängd data som går snabbt att söka i.
Finns säkert fler användingsområden som jag inte har tänkt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Om jag bara får gissa så Animations studios Pixar, Disney etc.
Sedan divere alfabetsoppor.. FBI, NSA etc vills säkert ha större mängd data som går snabbt att söka i.
Finns säkert fler användingsområden som jag inte har tänkt på.

Men du svarar inte på min fråga, varför är det bättre med dessa stora och dyra än flera mindre och mer prisvärda för dom?
Det du pratar om går lika bra med flera mindre.
Vad är fördelen med dyrare och större SSD diskar i dom miljöerna du pratar om?

Alltså, 13 TB med den disken kostar 19.000 dollar.
13 TB med t.ex. Samsung 850 Pro kostar under 6000 dollar.
Det är 13.000 dollar i servrar och annat du kan lägga och om det ska vara värt den enorma prisskillnaden måste det finnas rejäla fördelar.
Och glöm nu inte bort att det är en SATA disk. Det är alltså inga svindlande hastigheter det handlar om.

EDIT: För att förtydliga, jag säger inte "Men gud, ingen vill väl ha det här???", jag undrar helt enkelt i vilka miljöer och vilka uppgifter som det är ett bra alternativ och dom tekniska anledningarna till varför.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Men du svarar inte på min fråga, varför är det bättre med dessa stora och dyra än flera mindre och mer prisvärda för dom?
Det du pratar om går lika bra med flera mindre.
Vad är fördelen med dyrare och större SSD diskar i dom miljöerna du pratar om?

Alltså, 13 TB med den disken kostar 19.000 dollar.
13 TB med t.ex. Samsung 850 Pro kostar under 6000 dollar.
Det är 13.000 dollar i servrar och annat du kan lägga och om det ska vara värt den enorma prisskillnaden måste det finnas rejäla fördelar.
Och glöm nu inte bort att det är en SATA disk. Det är alltså inga svindlande hastigheter det handlar om.

EDIT: För att förtydliga, jag säger inte "Men gud, ingen vill väl ha det här???", jag undrar helt enkelt i vilka miljöer och vilka uppgifter som det är ett bra alternativ och dom tekniska anledningarna till varför.

Dock vill många servers just ha stora diskar, för varje meter kostar riktigt mycket i en serverhall tydligen, så varje mm besparing är otroligt viktigt. Sen betala 200.000 för varje disk är troligen få som gör, finns servers som inte kör enterprise diskar (är för dyra och hållbarheten motsvarar inte priset).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men du svarar inte på min fråga, varför är det bättre med dessa stora och dyra än flera mindre och mer prisvärda för dom?

Ganska konstig fråga, varför är den större disken bättre.. jo för den lagrar mera.

Permalänk
Medlem

var det den här Linus tog en titt på LinusTechTips nyligen?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ganska konstig fråga, varför är den större disken bättre.. jo för den lagrar mera.

Men herregud, lyssnar du ens på vad jag säger?

Skrivet av Broken-arrow:

Dock vill många servers just ha stora diskar, för varje meter kostar riktigt mycket i en serverhall tydligen, så varje mm besparing är otroligt viktigt. Sen betala 200.000 för varje disk är troligen få som gör, finns servers som inte kör enterprise diskar (är för dyra och hållbarheten motsvarar inte priset).

Tack! Ett svar som faktiskt försöker förstå vad jag frågar.
Dock undrar jag ju över vilken typ av servrar som behöver så tät men inte jättesnabb SSD-lagring.
Dom flesta tänker jag behöver antingen snabbare hastigheter eller att det räcker med HDDs.
Så vilken typ av servrar är det där denna disken är intressant?
Jag tror det är sällsynt att varje meter i en serverhall kostar så många miljoner att disken blir prisvärd bara pga det?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Men herregud, lyssnar du ens på vad jag säger?

Tack! Ett svar som faktiskt försöker förstå vad jag frågar.
Dock undrar jag ju över vilken typ av servrar som behöver så tät men inte jättesnabb SSD-lagring.
Dom flesta tänker jag behöver antingen snabbare hastigheter eller att det räcker med HDDs.
Så vilken typ av servrar är det där denna disken är intressant?
Jag tror det är sällsynt att varje meter i en serverhall kostar så många miljoner att disken blir prisvärd bara pga det?

Nej troligen inte just denna disken kommer sälja bra, men dyr hyra för varje meter (du köper inte plats, utan hyr på flesta servers).

Men är ett jäkla sug på stora diskar i servers marknaden. Kommer det en 10/20tb disk till 10.000kr så lär det vara jäkla sug efter såna troligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej troligen inte just denna disken kommer sälja bra, men dyr hyra för varje meter (du köper inte plats, utan hyr på flesta servers).

Så svaret på min fråga är helt enkelt att du inte vet vilka miljöer och servrar där den här disken är attraktiv?

Skrivet av Broken-arrow:

Men är ett jäkla sug på stora diskar i servers marknaden. Kommer det en 10/20tb disk till 10.000kr så lär det vara jäkla sug efter såna troligen.

Haha, jo, det är ju självklart.

Permalänk
Medlem

Ifs för några år sedan fanns 500TB för rackmontering.
Finns säkert 2000TB eller liknande idag för rackmontering.

Men detta är såklart den största 2.5" disken (om man inte räknar med 16TB prototyper).