Hifi – bilder på era anläggningar här

Permalänk
Medlem

@Tommy:

Jo, de är väldigt snarlika Ino pIPs. Fick bli dessa för att de är enklare att köpa, framförallt. Gillar inte att hålla på o mecka med att köpa begagnat heller.

Permalänk
Medlem

Jag vet så här mycket...noll. Låter det ok och det fungerar, jag kör tills saker slutar fungera och sedan köper nytt.

Modellnumret.

Bonus bild på baksidan av högtalarna. Ingen aning om detta är bra.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem

Inte så mycket nytt i prylväg egentligen. Har fått "byta ner" mig i förstärkarväg efter att den tidigare visar allt för kraftiga sjukdomstecken. Den behöver lite kärlek av någon som är skickligare med en lödkolv än jag.

Det låter dock osannolikt bra med Brik:en som spelar nu också. Ja, den där lilla D-klass förstärkaren á (absolut max) 2x35W som kostar en tusenlapp ungefär. Man (jag) får verkligen perspektiv på hur mycket mer man har att vinna på att hitta rätt högtalare (och rätt möblering!) än att förvänta sig stora ljudändringar genom att labba med förstärkare. Jag kommer förmodigen byta den vad det lider, men det är inte långt upp på prio-listan. Ljudnivåmässigt är effekten mer än tillräckligt så som jag bor.

Tyckte också det kunde vara kul att visa upp min oortodoxa möblering. Tidigare kände jag mig begränsad av att sängen måste ju stå vid en vägg!1 Det måste den inte alls, som synes. Det jag vunnit på nuvarande sängplacering/möblering är att högtalarna kan flyttas isär. Högtalarna och lyssningsplatsen bildar en mer liksidig triangel, vilket ger en bredare ljudbild. Det verkar också som att rumsmoderna i basområdet inte triggas lika kraftigt

Permalänk
Avstängd

Absolut ingen optimal placering, men de ska flytta till ett dedikerat ljudrum med optimernig av rummet för maximal akustik!
Jälvigt nöjd med både DALI högtalarna och Lyngdorf förstärkaren!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Yamaha HTR-4065
Dynavoice Magic F-5 EX (v1)
Biltema surround och en noname/hemmabyggd sub under soffan.. ^^
Spelar rätt så bra faktiskt..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Nån som kan kommentera hur wharfedale diamond 10.5 spelar? Lirar själv med dynaudio dm2/7 som jag är nöjd med. Hittade "ny" begnagnade wharfedale som jag nästan skulle få om jag säljer mina. Skulle det vara en lönsam uppgradering månn tro? Förstärkaren är en yamaha a-s701

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Nån som kan kommentera hur wharfedale diamond 10.5 spelar? Lirar själv med dynaudio dm2/7 som jag är nöjd med. Hittade "ny" begnagnade wharfedale som jag nästan skulle få om jag säljer mina. Skulle det vara en lönsam uppgradering månn tro? Förstärkaren är en yamaha a-s701

Typ omöjligt att säga. Det är budgethögtalare och de har garanterat flera objektiva brister som för många är hörbara. Faktorisera sedan in vad du hör och vad du gillar så förstår du att det inte går att lösa ekvationen. Leta mätdata och specar på högtalarna är ju ett sätt att börja riva i det hela, men det är sällan entydigt vad som är bra respektive dåligt.

Om du byter, gör det inte med förhoppning om att det ska vara just en uppgradering, utan gör det för att stilla din nyfikenhet och för att vidga dina ljudmässiga erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Olegh, vad är det för absorbenter du har?

Permalänk
Medlem

6x http://www.thomann.de/se/the_takustik_hilo_n70.htm

Kan passa på att lyfta ett varningens finger för att de stinker som fan av något (kanske flamskyddsmedel?). Tror de fick stå i lägenheten i en vecka innan jag lessnade och flyttade ner dom i källaren för ett antal veckors timeout. Efter det blev det ättiksduschar, oklart hur mycket det hjälpte, samt aktiv vädring med en bordsfläkt i närmare ett dygn. Efter det så luktade de tillräckligt lite för att det inte skulle sprida sig i hela lägenheten.

Eh ja.

Permalänk
Medlem

Vet du vad de har för absoprtionskoefficient vid lägre frekvenser? Densiteten var ju inte så hög så gissar att det mest är mellanregister och diskant som påverkas.

Priset var ju riktigt bra iaf. Annars tenderar det ju att vara hutlösa överpriser på sånt här.

Permalänk
Medlem

Inte en aning om någon data, men låg densitet är ju i princip ekvivalent med försumbar basabsorption med såpass snålt tilltagen tjocklek. Ja precis, kaffepengar nästan. Ville mest bara testa och även om de inte gjorde underverk så blev det åtminstone inte sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare

En snapshot från senaste versionen av setupen, men den byter skepnad hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

En snapshot från senaste versionen av setupen, men den byter skepnad hela tiden.

http://oi64.tinypic.com/30j77z6.jpg

Fantastiskt stiligt som allt annat dina magiska moddarfingrar rör. Skulle du kunna visa bilder på resten av ditt hem också? Tycker det är fantastiskt roligt med heminredning och din stil är väldigt fräsig, och inspiration får jag aldrig för mycket av!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd!

Lägger upp en bild på hemmabion som införskaffades under hösten / våren.

Klipsch rakt igenom:

RF-62 mk-ii frontar, RP-450c center, R-112SW Sub.

Drivs av en Onkyo TX-NR747 Reciever

Tack för mig!

Permalänk

@Laine: Härlig setup!
Gillar även att du fått med det viktigaste, ÖLEN

Permalänk
Medlem

Nyinflyttad så det är lite stökigt på bordet och en del eko i rummet men det får gå till en början.

Permalänk
Medlem

Vad är det för prylar? Klipsch Heresy?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Nyinflyttad så det är lite stökigt på bordet och en del eko i rummet men det får gå till en början.
http://i.imgur.com/GUyKHtw.jpg

Gamla fina Sony SS-högtalare? Kompletterade med en sub som du har gjort så går det nog att få till ett riktigt trevligt ljud

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Uppgraderade studentkorridorsköket litegrann;

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Och kan väl slänga upp en bild hur det ser ut inne på rummet också

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Gamla fina Sony SS-högtalare? Kompletterade med en sub som du har gjort så går det nog att få till ett riktigt trevligt ljud

Jadå, ss-3050 som kostade mig hela 120kr via tradera. Basen har jag tyvärr inte så mycket nytta av för tillfället då jag måste EQ:a ner den med -12db för att det inte ska låta skit, men akustiken är inte så bra.
I mitt pojkrum lät det riktigt bra däremot och jag kunde inte varit mer nöjd för ddom pengarna jag betalade.

Permalänk
Medlem

Första bygget av egna högtalare 2012 är förenklade in absurdum med all elektronik i baffeln t.o.m. terminalerna.
PA-element från Eminence har så hög känslighet att recievern drar ner volymen -12dB vid Audussey kalibreringen.
Senast installerades främre höjd högtalare, bredbandare HifiKit AC Maxicube, saknar ännu subwoofer, hade låtit skönt med riktig lågbas fast bor i en lägenhet på 39kvm och har fred med grannarna.
Surroundhögtalarna bak är lite finare saker, Bowers & Wilkins 685S2

Recievern är Denon AX-W2200 och Bluray spelaren (ansluten till Neflix och YouTube) Denon DBT-1713.
Vinylspelaren är en Musical Fidelity Roundtable med RIAA försteget M1 ViNL.
TV'n är SONY Bravia 42W653A
Kassetdecket TEAC W-890R.

Permalänk
Medlem

Min lyssningsrigg är ett 2.1 system bestående av
Ett par Thiel CS 2.3

och en Velodyne SPL-1200R

Hörlurarna är ett par Stax SR Lambda

Dac:en är en Mytek Stereo192-DSD som står tillsammans med transformatorn till hörlurarna på en marksten i det hembyggda komponentracket

Kraften till både hörlurarna och högtalarna kommer från slutsteget, ett McCormack DNA 0.5 Deluxe Edition

Högtalarkablar och signalkablar är hembyggda (signalkabeln är en prototyp av den kabel som jag använder nu)

Det jag främst uppskattar med systemet är lugnet i musiken och hur mycket detaljer som plockas fram. Dessutom imponeras jag av att ljudet helt släpper ifrån högtalarna och fyller rummet. Jag har dock lite problem med rumsresonanser i 50 respektive 80 Hz som kan vara lite påträngande i vissa fall.

Permalänk
Medlem

Tjena, här är min anläggning. Dessvärre har den inte använts sedan i julas har liksom tappat intresset och vill numera bara ha de tyst å lugnt här hemma. TV-serier ses på min ipad musik lyssnas på vid datorn eller i bilen. De tar helt enkelt för lång tid att starta HTPC:n, förstärkare, TV osv.. hoppas man kommer tillbaks snart

Högtalare: Focal Electra 1008BE
Högtalarkablar: Chord Clearway
Förstärkare: Naim XS-2
Subwoofer: DIY Peerless XXLS 12" inkl DSPeaker Anti-Mode 8033 Cinema
DAC: Hegel Super (Underbar manick)

Permalänk
Medlem

Räknas Billjud in? Sitter på JBL saker i bilen som levererar kvalitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko100:

Min lyssningsrigg är ett 2.1 system bestående av
Ett par Thiel CS 2.3
http://i.imgur.com/KsY0hGx.jpg
och en Velodyne SPL-1200R
http://imgur.com/t1XK4Xw.jpg
Hörlurarna är ett par Stax SR Lambda
http://i.imgur.com/CwUDmXD.jpg
Dac:en är en Mytek Stereo192-DSD som står tillsammans med transformatorn till hörlurarna på en marksten i det hembyggda komponentracket
http://i.imgur.com/CnZ8eNj.jpg
Kraften till både hörlurarna och högtalarna kommer från slutsteget, ett McCormack DNA 0.5 Deluxe Edition
http://i.imgur.com/bl0Tn3s.jpg
Högtalarkablar och signalkablar är hembyggda (signalkabeln är en prototyp av den kabel som jag använder nu)
http://i.imgur.com/Jlpnhkc.jpg
http://i.imgur.com/dmBRFju.jpg
Det jag främst uppskattar med systemet är lugnet i musiken och hur mycket detaljer som plockas fram. Dessutom imponeras jag av att ljudet helt släpper ifrån högtalarna och fyller rummet. Jag har dock lite problem med rumsresonanser i 50 respektive 80 Hz som kan vara lite påträngande i vissa fall.

Mums ! Thiel !
Var sååå nära att köpa 3.6'or när det begav sig, men sparade mina Apogee Scintilla ett par år till.
Saknar däremot mina Stax lurar som attan, men jag minns inte vilken modell det var lol......
En stund med ett par Stax elektrostare är nånting som alla borde unna sig !

Permalänk
Medlem

I brist på kamera så får denna halvkassa bild duga under tiden! Man ser ju högtalarna åtminstone.

Klipsch RP-280F
Pioneer VSX-1130

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Pioneer VSX-1130

1130 är ju exact samma som 930 fast med annat material i frontpanelen för dem extra 1000kr den kostar... Lite fult av pioneer!

En fråga, Ska införskaffa en ny Sub, någon som har erfarenhet av Dali's 9f?
Kör 2x Canton Chrono 509dc som frontar och Chrono 505 center. Verkar dock vara mycket negativa kommentarer om deras tillhörande sub. därav kollar jag åt dali's håll.

Permalänk
Medlem

@Vendin: Vad ska du använda den till?
Det är en rapp och liten bas. Går helt okej i djupet, men kan blir ansträngd ifall man drar på lite mer, vilket inte är så konstigt. Sen är det ju helt beroende på vilka krav man har...

Stora fördelen är ju att du kan åka till närmsta Hi-Fi klubben och se ifall den lever upp till DINA krav (som du ser på mina bilder lite högre upp så har jag ganska höga krav på basfronten)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Håller på att flytta lite högtalare etc därav "stöket" Lyckades förhandla fram att använda stativen igen. Egen design i stål

Tangent evo E5
Tangent evo E24
Onkyo TX-SR 507
Velodyne Impact Mini med vitt fronttyg.
Dynavoice Comet C-1 surround.
Rega RP-1 med korkmatta.
Nad PP1 Riaa.
Sunkig tv från 2009.

Stärken ihop med centern står i skåpet ( som egentligen alltid är öppet vid användning ) Lite utav skivorna till vänster. Majoriteten står på annat ställe.