Microsoft stöder endast Windows 10 för Skylake och kommande processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jämförelsen med CRT-bildrör haltar något eftersom det knappast skett någon funktionell försämring sedan dess avskaffande, snarast tvärtom.

Ursäkta stickspåret, men jag håller inte med fullt ut: Det var väl tagit fram till typ nu att få LCD:er att komma nära en CRT i rörelsehantering, och CRT:er har ju även tex flexibiliteten att kunna köra olika upplösningar utan att vara låst till en native upplösning tex...

(beroende på vad du lägger för värdering i "funktionell försämring")

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hjälpsam

Det står faktiskt att Windows 10 bara kommer att stöda nyare processorer inte att nyare processorer bara kommer att stödjas fullt ut av Windows 10.

Så det verkar vara så att det är vi med Windows 10 och äldre processorer som skall oroa oss.

Jag skickade in en rättelse för några dagar sedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ursäkta stickspåret, men jag håller inte med fullt ut: Det var väl tagit fram till typ nu att få LCD:er att komma nära en CRT i rörelsehantering, och CRT:er har ju även tex flexibiliteten att kunna köra olika upplösningar utan att vara låst till en native upplösning tex...

(beroende på vad du lägger för värdering i "funktionell försämring")

Visst har CRTs sina fördelar, som du nämner, jag påstår ändå att merparten av alla användare är glada över att slippa sitta framför CRT-skärmar och få röda ögon/bli solbrända av gammastrålning.

Det är lätt att minnas det som bättre än vad det var. Jag köpte min första högpresterande skärm på 90-talet, en 17" ADI (Trinitron naturligtvis, så man fick stå ut med de grå linjerna/skuggorna av wire) som klarade att visa max 1920x1200. I den upplösningen var såklart bildkvalitén allt annat än god, för att inte tala om det usla uppdateringsintervallet, men visst var det coolt att känna på en högupplöst framtid som inte skulle slå igenom på många år än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Visst har CRTs sina fördelar, som du nämner, jag påstår ändå att merparten av alla användare är glada över att slippa sitta framför CRT-skärmar och få röda ögon/bli solbrända av gammastrålning.

Ooooohkay... Vi börjar med Gamma strålning... Det läcker inte speciellt mycket radioaktivitet ut från en TV / monitor av bildrörs typ. Helt enkelt för att de inte är radioaktiva. Man har uppmätt förhöjda halter radioaktivitet i dammet som fastnar på bildröret, och tester visade att det "troligen" kom från radon i luften. Dammet var bara en mottagare av rest-radioaktivitet, och damm samlas som bekant på statiska ytor.
Solbränd... Det blir man inte alls av gamma strålning.
Vi fortsätter med solbränd... Bildrörsbaserad teknik, avger faktiskt visst UV ljus. Äldre, och skärmar med sliten fosfor, mer än nyare, och dyrare mindre än billiga. Det är en vanlig skröna att filtret man hängde på många skärmar var för att hindra "strålningen" från att bland annat göra en solbränd, eller zombie-fiera en, men faktum är att det bara är ett sekretess-skydd. Man ska inte kunna se vad som finns på skärmen, om man inte står rakt framför den. Tydligen finns det folk som lider av elektromagnetiska fält, och de ska ha fått sina besvär i stor utsträckning framför elektronkanonen i bildröret, vilket verkar rimligt, men de lider i så fall även av mobiltelefoner, platt-skärmar, surfplattor, klockradio, osv... Vad du än gör, släpp inte in en sådan person i en modern bil. Det torde räknas som mordförsök.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ooooohkay... Vi börjar med Gamma strålning... Det läcker inte speciellt mycket radioaktivitet ut från en TV / monitor av bildrörs typ. Helt enkelt för att de inte är radioaktiva. Man har uppmätt förhöjda halter radioaktivitet i dammet som fastnar på bildröret, och tester visade att det "troligen" kom från radon i luften. Dammet var bara en mottagare av rest-radioaktivitet, och damm samlas som bekant på statiska ytor.
Solbränd... Det blir man inte alls av gamma strålning.
Vi fortsätter med solbränd... Bildrörsbaserad teknik, avger faktiskt visst UV ljus. Äldre, och skärmar med sliten fosfor, mer än nyare, och dyrare mindre än billiga. Det är en vanlig skröna att filtret man hängde på många skärmar var för att hindra "strålningen" från att bland annat göra en solbränd, eller zombie-fiera en, men faktum är att det bara är ett sekretess-skydd. Man ska inte kunna se vad som finns på skärmen, om man inte står rakt framför den. Tydligen finns det folk som lider av elektromagnetiska fält, och de ska ha fått sina besvär i stor utsträckning framför elektronkanonen i bildröret, vilket verkar rimligt, men de lider i så fall även av mobiltelefoner, platt-skärmar, surfplattor, klockradio, osv... Vad du än gör, släpp inte in en sådan person i en modern bil. Det torde räknas som mordförsök.
B!

Tack för ditt informativa inlägg. Du kanske såg att jag skrev en blink-smiley efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ooooohkay... Det är en vanlig skröna att filtret man hängde på många skärmar var för att hindra "strålningen" från att bland annat göra en solbränd, eller zombie-fiera en, men faktum är att det bara är ett sekretess-skydd. Man ska inte kunna se vad som finns på skärmen, om man inte står rakt framför den. Tydligen finns det folk som lider av elektromagnetiska fält, och de ska ha fått sina besvär i stor utsträckning framför elektronkanonen i bildröret, vilket verkar rimligt, men de lider i så fall även av mobiltelefoner, platt-skärmar, surfplattor, klockradio, osv... Vad du än gör, släpp inte in en sådan person i en modern bil. Det torde räknas som mordförsök.
B!

Om man mäter de elektriska fälten framför en CRT skärm och en LCD så ska man se att det är avsevärt lägre fält framför LCD:n. (förutsatt förstås att datorchassit är jordat). Undantag SUN CRT skärmar hade även mycket låga nivåer efter att man åtgärdat pga problem med "solbränna" på Ericsson/ELLMTELL på 1980-talet.

Sen fanns det skärm-filter som var avsedda för att ta bort de elektriska fälten och inte hade någon sekretess funktion alls. Fanns att köpa på tex Biltema. Man man kunde igen dessa på att det satt en sladd med jordklämma anslutet till filtret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Om man mäter de elektriska fälten framför en CRT skärm och en LCD så ska man se att det är avsevärt lägre fält framför LCD:n.

Lägre? Visst.

Skrivet av SAFA:

(förutsatt förstås att datorchassit är jordat).

Chassi jord, eller inte är oftast inte speciellt relevant eftersom de inte påverkar magnetfält... Bara statisk uppbyggnad.

Skrivet av SAFA:

Sen fanns det skärm-filter som var avsedda för att ta bort de elektriska fälten och inte hade någon sekretess funktion alls. Fanns att köpa på tex Biltema. Man man kunde igen dessa på att det satt en sladd med jordklämma anslutet till filtret.

Vad du borde skriva är att det fanns "skärm filter" helt utan någon funktion överhuvudtaget. De elektromagnetiska fälten man påstår sig motverka påverkas inte överhuvudtaget av en svagt ledande yta, och en jord-slinga. Gamma, och UV-strålning stoppas av en helt vanlig skiva fönsterglas. "filter" med jordklämma har aldrig gjort vad de utannonserades som. En ren bluffprodukt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Gamma, och UV-strålning stoppas av en helt vanlig skiva fönsterglas.

Gammastrålning stoppas INTE av fönsterglas.

Du tänker på alfastrålning, eller möjligen beta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Gammastrålning stoppas INTE av fönsterglas.

Du tänker på alfastrålning, eller möjligen beta.

Ska jag vara allvarlig en stund tänkte jag på den sortens gamma strålning som kommer från en CRT. Med andra ord, ingen, och den stoppas då definitivt av ett fönsterglas...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@Fire_Ice:
Uppgradera till Windows 10 och gå tilbaka till det OS du hade tidigare då. På det viset är din hårdvara officiellt godkänd för Windows 10 även efter gratisperioden löpt ut, så kan du lugnt sitta och rulla tummarna tills plattformen är tillräckligt stabil för dina syften.

Mitt största problem med Windows 10 är att ingen som hellst transparans för vad dom skall använda all data dom plockar ur användarnas datorer till, eller för den delen vilken data det rör sig om. Inte i gennerella ordalag utan specifikt så att alla intresserade kan gå in och läsa och godkänna insamlandet och användandet efter eget tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, men jag har varit med förr.

Du får ursäkta mig ifall jag inte blir imponerad Det har min gamla far också, men så länge jag känt honom har han varit konstant trögfattad genom åren. Samt, du verkar famla mot ytterligare ett cirkelresonemang.

Citat:

Jag syftar på riktiga datorer, bärbara och stationära ja.

Nåja, din uppfattning om vad som är en "riktig" dator kanske inte är begreppsbestämmande så jag nöjer mig att svaret är stationärt och, förvånande nog, även bärbart.

Citat:

Spekulera kan man ju alltid göra. Det mest uppenbara problemet påpekar du själv, att lokal beräkningskraft alltid spöar beräkningskraft som ska skickas (eller ännu värre - delas). En surfplatta är i praktiken bara en hårdvaru-stympad PC med begränsad funktionalitet och pekskärm. Jämförelsen med CRT-bildrör haltar något eftersom det knappast skett någon funktionell försämring sedan dess avskaffande, snarast tvärtom.

Ursäkta min synbarligen oförmåga att formulera mig (eller kan du ha valt att läsa det jag skrev på ett sätt som passade dig bättre, måhända...)
Inte på något sätt antyder eller påpekar jag att lokal beräkningskraft alltid spöar, t.ex. (i det här fallet), ett molnbaserat kluster. Snarare tvärtom. Syftar du verkligen på beräkningskraft?

Och... suck... Liknelsen med tjock-tv var självklart inte teknisk. Poängen var att tjock-tvn är ett minne blott. Den bara försvann, helt naturligt och odramatiskt.

Citat:

"Nästa generations spel" d.v.s. förra generationens spel kan du nog se fram emot att få köra på konsoll för överskådlig framtid. :

Jag vet faktiskt inte alls vad du menar med att nästa generations spel är förra generationens spel...
Vidare, i en överskådlig framtid, kommer jag nog fortfarande att spela spel på en, som du säger "riktig", stationär dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Jag vet faktiskt inte alls vad du menar med att nästa generations spel är förra generationens spel...

Nästan alltid när frasen "nästa generations spel" används så är det till någon ny konsoll och/eller mobil enhet, och nästan varje gång är det så omsprunget av PC när det väl släpps att det med gott fog kan kallas förra generationens spel.