John Carmack talar väl om Vulkan-prestanda

Permalänk
Avstängd

Och när Carmack inte sysslar med VR på Oculus Rift eller utvecklar spelmotorer så bygger han rymdraketer för sitt företag Armadillo Aerospace.
Han är ett geni.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

däremot har dessa APIer en långt bättre abstraktion av en modern GPU än vad DX11 har

Det där låter positivt, måste nog läsa på lite om Vulkan, inte haft chans att titta på det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Carmacks senaste bidrag till spelmotorvärlden, id tech 5, saknade multigpu-stöd och var låst till 60fps, samt implementerade det horribla "megatextures", så alla hans uttalanden på den här fronten nu för tiden tar jag med en nypa salt.

Varför var megatextures en så dålig idé?
Jag vet att implementeringen hade sina problem och att det nog kostade mer än det smakade både i prestanda och i utvecklingstid.
Men var det verkligen horribelt?

Skrivet av CyberVillain:

Tech 5 hade massor med godis, dock var väl kanske megatextures en bra ide på pappret men rätt kass när den väl var implementerad.

Samma fråga till dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Carmacks senaste bidrag till spelmotorvärlden, id tech 5, saknade multigpu-stöd och var låst till 60fps, samt implementerade det horribla "megatextures", så alla hans uttalanden på den här fronten nu för tiden tar jag med en nypa salt.

nu vet jag inte historiken kring det men jag tänker mig att man påbörjar något och sen tar pengarna och tiden slut. Det som återstår är en halv produkt (avsaknad av multigpu-stöd och låst fps). Det behöver inte innebära att man inte har visioner och att man vill att något ska drivas till sitt slut.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Inaktiv

@The-Architect: Vad är så "horribelt" med megatextures? (Det heter förövrigt "fruktansvärd"). Det kallas innovation och Carmack har alltid varit spjutspets inom det området. Dessa "horribla" megatextures har även varit en stor källa av inspiration till så kallade sparse textures i OpenGL, är det också "horribelt" tycker du?

ID Tech är ganska urmjölkat idag ja, men Carmacks bidrag till spelvärlden är än idag väldigt stor.

Permalänk
Avstängd

Problemet var främst att upplösningen på texturerna när du kommer nära är för låg, ser ut som Doom från 1993

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Jag med. Tyvärr känns det som om verkligheten har sprungit ifrån honom. Eller så kanske han bara ville experiementera med id tech 5, tyvärr resluterade det i, enligt mig, skräp.

Lite hårt att döma ut nån som passe så fort ens produkter inte längre är bäst efter varit outstanding i många år. Personligen tyckte jag att spelet Rage som använde den motorn var helt ok prestandamässigt.

Sen är han väl lite av en generalist och tänker på hans bidrag till multiplayer snarare än VR.
(http://gafferongames.com/networking-for-game-programmers/what...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

åååå 3DFX... bästa prestandan, grafiken, som tyvärr inte gick ihop ekonomiskt, som sen köptes och togs ut på bakgården och sköts ihjäl av Nvidia. Tog ffs åratal att komma ikapp den prestandan och bildkvalitén när de försvann. Kanske det är en anledning att bli lite orolig när Nvidia säger att de ska jobba med Vulkan. När i H jobbade de senast på någon bra "öppen standard" som inte optimerades för dem själva med någon proprietär lösning.

3DFX sköt tyvärr sig själva i foten med en hel massa beslut dom gjorde.
Efter Voodoo 2 var det fett kört med tanke på skräpet dom senare tillverkade.
Men visst, dom var banbrytande när dom kom, arkadmaskiner i vardagsrummet

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

åååå 3DFX... bästa prestandan, grafiken, som tyvärr inte gick ihop ekonomiskt, som sen köptes och togs ut på bakgården och sköts ihjäl av Nvidia.

En av grundarna och kanske en av de viktigare personerna bakom 3DFX jobbar fortfarande som hårdvaruarkitekt på Nvidia och har bidragit till mycket av deras utveckling.

Gary Tarolli
https://www.linkedin.com/in/gary-tarolli-2654a54

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Varning: Jag är en carmack fanboy

Om du inte kan inse vilken fantastisk kunskap och insikt han har i spelmotorsutveckling med alla dessa år bakom sig så kanske det är lätt att ta honom med en nypa salt.

Om du inte kan se att hans självbild stigit honom åt huvudet till den grad att han avfärdar alla PC-användare som en utdöende belastning så kanske du borde ta honom med en större nypa salt?

Carmack gjorde vissa saker i rätt tid i början av 90-talet, men andra hade gjort det annars. Han har sedan länge förlorat sin relevans för spelutvecklingen i stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

åååå 3DFX... bästa prestandan, grafiken, som tyvärr inte gick ihop ekonomiskt, som sen köptes och togs ut på bakgården och sköts ihjäl av Nvidia.

Jag var fruktansvärt bitter i ett flertal år över detta (numera trogen Nvidia-kund).

Tyvärr är det väl inte särskilt svårt att i efterhand konstatera att redan när Voodoo3 släpptes började det gå utför. Det 3Dfx erbjöd var Glide som var snyggare och trevligare än OpenGL i många titlar, men andra kort var där och började konkurrera om prestanda. Med facit i hand hade de för lite teknik, för sent, och de gjorde av med alldeles för mycket pengar på dåliga affärer (t.ex. köpet av STB). Uppföljarna till Voodoo3 byggde på samma trötta GPU eftersom deras nya GPU (Rampage) inte kom i produktion innan de gick i konkurs.

Med tanke på hur 3Dfx vansköttes ekonomiskt så hade de nog tyvärr aldrig hade överlevt i det långa loppet, åtminstone inte utan att som minimum byta ut hela ledningen. Tyvärr känns det väl lite som att AMD befinner sig i en liknande sits, efter åratal av vanskötsel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Varför var megatextures en så dålig idé?
Jag vet att implementeringen hade sina problem och att det nog kostade mer än det smakade både i prestanda och i utvecklingstid.
Men var det verkligen horribelt?

Samma fråga till dig!

Tyckte Id Tech 5 var fett nice, responstiden när man avfyrade ett vapen var helt otrolig, kändes som man satt med värsta realtime kerneln

Annat är det med input lag-Source.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag var fruktansvärt bitter i ett flertal år över detta (numera trogen Nvidia-kund).

Tyvärr är det väl inte särskilt svårt att i efterhand konstatera att redan när Voodoo3 släpptes började det gå utför. Det 3Dfx erbjöd var Glide som var snyggare och trevligare än OpenGL i många titlar, men andra kort var där och började konkurrera om prestanda. Med facit i hand hade de för lite teknik, för sent, och de gjorde av med alldeles för mycket pengar på dåliga affärer (t.ex. köpet av STB). Uppföljarna till Voodoo3 byggde på samma trötta GPU eftersom deras nya GPU (Rampage) inte kom i produktion innan de gick i konkurs.

Med tanke på hur 3Dfx vansköttes ekonomiskt så hade de nog tyvärr aldrig hade överlevt i det långa loppet, åtminstone inte utan att som minimum byta ut hela ledningen. Tyvärr känns det väl lite som att AMD befinner sig i en liknande sits, efter åratal av vanskötsel.

Har på vinden en av de få Voodoo 5 kort som finns idag, samt Voodoo 2 kort i en annan maskin, så jag vet
Det som jag tyckte var synd var ju att Nvidia köpte dem, och lade ner ... allt. Väldigt lite av deras teknik och språk användes och de kunde lika gärna ha låtit dem kursa helt.

Idag är väl 3DFx typ kult förklarat på ett sätt, och tekniken är borta för gott, men nu ser man att andan börjar komma tillbaka iaf när just DX12/Vulkan trycker åt det håller med att gå närmare kretsarna, även om det är en stor skillnad. DX på den tiden var ett skämt, och ja.. de kunde leverera prestanda, men även me 24-bitars färger så såg det hemskt ut jämfört.

Ang AMD och deras ekonomi så har de faktiskt satsat rätt på senaste, problemet är att de inte har ekonomiska musklerna att pressa. Och varje gång de faktiskt gör något bra så trollas de ner av fusk eller av annat skit. Tittar man på AMDs senaste ekonomiska siffror så har de verkligen skalat ner sina kostnader, och det krävs inte mycket för att gå med vinst längre, utan egentligen måste bara Zen eller Polaris fungera... sen har de en chans att vända det och de har ekonomin att klara sig året iaf tills dess.

Jag lärde mig för många år sedan dock att inte vara företag trogen, utan att skita i loggan och titta under huven för den bästa tekniken. Detta har gjort att jag faktiskt gjort en hel del bra beslut genom tiderna och varit nöjd för det mesta iaf. Det som ofta retat mig med tex Nvidia kort dock är hållbarheten, som självklart varierar det från version till version, men alla utom 1 Nvidia kort har någonsin har haft har gått sönder, ända bak till mitt första 4600 från Nvidia till 660Ti och lite annat. Jag dock kvar ATI 9700 kort, som fungerar, X700 kort, X1950, 4870, 5870 osv som fungerar. Ena 4870 kortet lade av (hade 2), överhettning. Nått enstaka kort har gått sönder, ja, men de flesta har jag sålt/gett bort och de håller betydligt längre än man trodde. Har en vän som kör på ett 5850 fortfarande, en annan 4870 (som höll) och nu senast ett 7870 som jag hade till media maskin, har fått ett nytt hem hos en vän.

Jag gillar helt enkelt hårdvara som håller, lääänge

Men som sagt, tolka mig inte som AMD-kund, utan som konkurrens, hållbarhet och "rå beräkningskraft" kund, för senast jag handlade var 290X (2st när de kostade 5kkr st), och de håller än, presterar bra än och kan lätt fungera tills polaris iaf. Jag ansåg vid den tiden att om jag inte iaf försökte stötta AMD så lär det ha kosta mig mer nästa gång, och deras kort med Sapphires kylare var hur bra som helst. Frågan är om man ska vänta på pascal också dock... har inte bestämt mig än, beror nog helt på hur bra polaris blir. Det jobbiga är ju när man ska byta mellan tillverkarna, då man måste vänta 6 mån, 18 mån eller 30 månader vilket liksom blir för kort eller för långt mellan också.

Jag var nära på att köpa ett 980Ti nyligen dock, men dens bristande DX12 prestanda i vissa tester gjorde mig tveksam, och för de pengarna vill man inte vara tveksam, speciellt inte när jag klarar mig på det jag har. Tror ärligt att 290/7970 korten kommer klara sig ett tag till, då deras design faktiskt har mycket för framtiden med tex Vulkan och DX12. Nvidias återstår att se, för de brukar älska att optimera för senaste generationen, och endast... senaste generationen. Men med tanke på hur många 970 kort de har sålt så kan de förhoppningsvis inte överge alla dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ang AMD och deras ekonomi så har de faktiskt satsat rätt på senaste, problemet är att de inte har ekonomiska musklerna att pressa. Och varje gång de faktiskt gör något bra så trollas de ner av fusk eller av annat skit. Tittar man på AMDs senaste ekonomiska siffror så har de verkligen skalat ner sina kostnader, och det krävs inte mycket för att gå med vinst längre, utan egentligen måste bara Zen eller Polaris fungera... sen har de en chans att vända det och de har ekonomin att klara sig året iaf tills dess.

Ja det vore roligt om de gått igenom sitt elddop och nu är på väg ut på andra sidan.

Skrivet av Paddanx:

Jag lärde mig för många år sedan dock att inte vara företag trogen, utan att skita i loggan och titta under huven för den bästa tekniken. Detta har gjort att jag faktiskt gjort en hel del bra beslut genom tiderna och varit nöjd för det mesta iaf.

För mig är det nog lite som om man har en bil man är nöjd med, då finns det en överhängande risk för att det blir samma märke nästa gång. Personligen tycker jag att Nvidias mjukvara har åsamkat mig minst problem, i antal räknat.

Skrivet av Paddanx:

Det som ofta retat mig med tex Nvidia kort dock är hållbarheten, som självklart varierar det från version till version, men alla utom 1 Nvidia kort har någonsin har haft har gått sönder, ända bak till mitt första 4600 från Nvidia till 660Ti och lite annat. Jag dock kvar ATI 9700 kort, som fungerar, X700 kort, X1950, 4870, 5870 osv som fungerar. Ena 4870 kortet lade av (hade 2), överhettning. Nått enstaka kort har gått sönder, ja, men de flesta har jag sålt/gett bort och de håller betydligt längre än man trodde. Har en vän som kör på ett 5850 fortfarande, en annan 4870 (som höll) och nu senast ett 7870 som jag hade till media maskin, har fått ett nytt hem hos en vän.

Jag gillar helt enkelt hårdvara som håller, lääänge

Ptja, hållbarhet kommer ju alltid till ett pris. När det kommer till datorprylar så är ju alltid marginalerna hårt pressade, frågan är om man offrar något annat på lång hållbarhet? Jag har goda erfarenheter av att inte köpa de billigaste referenskorten utan istället välja mer påkostade varianter (från t.ex. Asus). En stor anledning till detta upplever jag är användandet av bättre (solida) kondensatorer, som annars varit det vanligaste felet i den mån jag åtgärdat moderkort/grafikkort gett upp.

Själv byter jag grejer allt oftare, ibland bara med något års intervall, så hållbarheten är väl ingen jättegrej för mig, även om jag ändå oftast betalar massa extra för att försäkra mig om just det...

Skrivet av Paddanx:

Men som sagt, tolka mig inte som AMD-kund, utan som konkurrens, hållbarhet och "rå beräkningskraft" kund, för senast jag handlade var 290X (2st när de kostade 5kkr st), och de håller än, presterar bra än och kan lätt fungera tills polaris iaf. Jag ansåg vid den tiden att om jag inte iaf försökte stötta AMD så lär det ha kosta mig mer nästa gång, och deras kort med Sapphires kylare var hur bra som helst. Frågan är om man ska vänta på pascal också dock... har inte bestämt mig än, beror nog helt på hur bra polaris blir. Det jobbiga är ju när man ska byta mellan tillverkarna, då man måste vänta 6 mån, 18 mån eller 30 månader vilket liksom blir för kort eller för långt mellan också.

Ägarbyten är ju aldrig helt odramatiska, och inte nödvändigtvis lyckade heller, men att AMD skulle "försvinna" finner jag högst osannolikt. Marknaden är alldeles för stor för att bara släppa sådär.

Skrivet av Paddanx:

Jag var nära på att köpa ett 980Ti nyligen dock, men dens bristande DX12 prestanda i vissa tester gjorde mig tveksam, och för de pengarna vill man inte vara tveksam, speciellt inte när jag klarar mig på det jag har. Tror ärligt att 290/7970 korten kommer klara sig ett tag till, då deras design faktiskt har mycket för framtiden med tex Vulkan och DX12. Nvidias återstår att se, för de brukar älska att optimera för senaste generationen, och endast... senaste generationen. Men med tanke på hur många 970 kort de har sålt så kan de förhoppningsvis inte överge alla dem.

Jag var en större sucker och bytte från ett 980 jag haft i sex månader till ett 980 Ti i tron att det skulle lösa mina upplevda problem med microstuttering. Det visade sig att det var G-sync som behövdes. En svettig slant senare har jag åtminstone både ett 980 Ti och en PQ279Q. #yolo

Ja, för eller emot bakåtkompatibilitet är ju en ständig debatt. Någonstans måste man ju lägga gränsen. Går det lösa tekniskt med rimliga medel, om ja - hur bra kvalité får vi på upplevelsen? Frågan är väl snarast hur stor andel av kunderna som fortfarande sitter med en viss adapter, som kanske ändå är på väg att byta upp sig tills de nya funktionerna börjar användas?

Jag tror det är bra att ha lagom mycket bakåtkompatibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Rätt säker på att Blizzard använder Unity för Hearthstone, det var ju ett litet team på typ 6 pers som utvecklade HS från början så att skriva en egen motor för HS (eller modifiera den de använder för de andra spelen) var ju uteslutet. Blizzard trodde nog inte själva på att det skulle bli någon dunderhit.

Det stämmer bra – HS gjort i Unity.

Skrivet av Peking:

Det är inte helt ovanligt när man läser omdömen eller recensioner av spel (där man använt Unity) där författaren i fråga gnäller över att det är "ett Unity-spel". Som att det skulle vara dåligt att man just valt att använda sig av Unity. :S

Jag tror det handlar om att Unity-utvecklade spel kan (men måste inte) vara lite tungrodda. Men Unity utvecklas kontinuerligt och prestanda förbättras på olika sätt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har på vinden en av de få Voodoo 5 kort som finns idag, samt Voodoo 2 kort i en annan maskin, så jag vet
Det som jag tyckte var synd var ju att Nvidia köpte dem, och lade ner ... allt. Väldigt lite av deras teknik och språk användes och de kunde lika gärna ha låtit dem kursa helt.

Alltså.. Vem skulle tycka glide på något sätt är bättre än något annt? Det känns helt absurdt. Det är som att säga att antingen "maskinkod är mycket bättre än C för att skriva UI-program" (för lågnivåAPI:t) eller "OpenGL är bättre än OpenGL" (högnivå).

Glide var 100% CPU-baserat (och baserat på FPU32 throughput för den delen, därför de gjorde reklam ihop med intel om hur dåligt T&L (beräkningar på grafikkorten) är under P4-tiden. )

Principiellt är "högnivå" glide väldigt likt klassisk OpenGL, men de hade plockat bort många saker, och lagt till några.

Om man körde lågnivå mot korten så skickade man pixelkoordinater för tringlar, och texturkoordinater för hörnen (med intensitet för gouradshading).

Hårdvaran hade även support för 8&16-bittars djupbuffer samt simple alpha-blending) (D*s+S*(1-a)) och D*a+S har jag för mig)

Resten fick man göra på CPU:n.

Visst, man vinner rätt mycket fillrate jämfört med mjukvarurendrering, och tesseleringen slipper man ju göra, då.

Jag kan kanske hålla med om att högnivåAPI:t var rätt smidigt att använda, om man jämför med D3D+DX5, men... Det var en bantad OpenGL. Varför inte köra OpenGL direkt istället?

Att nvidia la ner det hela är inte helt oväntat. nVidia fick ju patentet för SLI, och säkerligen en bunt patent på att fylla trianglar. Men förutom det så finns det inte direkt mycket att hämta ur 3dfx.

(jag personligen ägde voodo, 2x voodo2 och vodoo3)

Citat:

Idag är väl 3DFx typ kult förklarat på ett sätt, och tekniken är borta för gott

.

Vilken teknik? Deras kort kunde rita trianglar. Mjukvaran hade funnits rätt länge, och lika så kort som kunde mer än deras Den gamla SGI-arbetsstationen på universitets datorklubb var avsevärt snabbare (typ 100x trianlerate, och ungefär likvärdig fillrate), dessutom hade den support för offload av en del beräkningar på grafikkortet. Och vector CPU:er. Ok, den vägde typ 100kg och var 1x1x1.5m, men.. Det hela var egentligen inte så nytt.

Citat:

men nu ser man att andan börjar komma tillbaka iaf när just DX12/Vulkan trycker åt det håller med att gå närmare kretsarna, även om det är en stor skillnad.

Glide är inte direkt nära hårdvaran. Inte närmare än klassisk OpenGL iaf.

Om du inte menar lågnivåinterfacet.

Det användes mig veteligen inte för spel, dock, allt man kan göra är att ladda upp en bunt trianglar (x,y,z i buferkoordinater, z för perspektiv+zbuffer) med texturering+gouradshading (rgba i båda fallen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Att nvidia la ner det hela är inte helt oväntat. nVidia fick ju patentet för SLI, och säkerligen en bunt patent på att fylla trianglar. Men förutom det så finns det inte direkt mycket att hämta ur 3dfx.

(jag personligen ägde voodo, 2x voodo2 och vodoo3)

Dåtidens SLI (Scan Line Interleave) har dock noll och intet med dagens SLI (Scalable Link Interface) att göra.

3Dfx undergång berodde inte på bristande innovationskraft utan på att de slösade upp sina pengar mycket fortare än de hann tjäna dem, och på så vis aldrig fick ut någon vettig efterföljare till Voodoo3. Resten är historia.

Skrivet av cardeci:

Vilken teknik? Deras kort kunde rita trianglar. Mjukvaran hade funnits rätt länge, och lika så kort som kunde mer än deras Den gamla SGI-arbetsstationen på universitets datorklubb var avsevärt snabbare (typ 100x trianlerate, och ungefär likvärdig fillrate), dessutom hade den support för offload av en del beräkningar på grafikkortet. Och vector CPU:er. Ok, den vägde typ 100kg och var 1x1x1.5m, men.. Det hela var egentligen inte så nytt.

Vad kostade en sån SGI ny, tror du?

Jo, grafikkorten var synnerligen revolutionerande eftersom de möjliggjorde samma saker till en bråkdel av kostnaden. Idag sitter vi här och frotterar oss med superdatorprestanda på skrivborden, tack vare bl.a. 3Dfx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad kostade en sån SGI ny, tror du?

Helt gratis. Under 200k, faktiskt. $, då.

är ett av grafikkorten i modellen efter den vi hade (hittar inga bra bilder på prylarna från "92.)

Men poängen med min kommentar om teknik var att alla andra grafikkort, redan på den tiden, började få beräkningsenheter på sig. Samtidigt så argumenterade 3dfx om att det var dumt, för att det är mycket mer logiskt att köra det på CPU:n, och låta grafikkorten bara göra texturering och så.

Det visade sig vara rätt fel, redan tidiga ATI och nVidiakort slog 3dfx+cpu rätt enkelt. Den enda teknik de hade (släppt, iaf) var rätt primitiva textureringsenheter. Och hårdvara för att fylla trianglar. Med z-test och alpha-blending.

Det hade ati och nvidia också. (för att inte tala om typ 15 års "seriösa" grafikstationer, men..)

Så det känns som om inköpet mer handlade om eventuella patent som kunde ställa till det (typ SLI-classic, bara för att det beskriver vad som verkligen är ScanLineInterleave betyder ju inte det att det kanske skulle sätta käppar i hjulen för andra lösningar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Men poängen med min kommentar om teknik var att alla andra grafikkort, redan på den tiden, började få beräkningsenheter på sig. Samtidigt så argumenterade 3dfx om att det var dumt, för att det är mycket mer logiskt att köra det på CPU:n, och låta grafikkorten bara göra texturering och så.

Det visade sig vara rätt fel, redan tidiga ATI och nVidiakort slog 3dfx+cpu rätt enkelt. Den enda teknik de hade (släppt, iaf) var rätt primitiva textureringsenheter. Och hårdvara för att fylla trianglar. Med z-test och alpha-blending.

Ett felaktigt designval så tidigt innebär inte att hela företaget är skräp, framförallt inte som de ändrade sig på den punkten. Nu kom ju aldrig Rampage-korten ut på marknaden, men där tror jag att Nvidias huvudsakliga intresse låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Varning: Jag är en carmack fanboy

Om du inte kan inse vilken fantastisk kunskap och insikt han har i spelmotorsutveckling med alla dessa år bakom sig så kanske det är lätt att ta honom med en nypa salt.

Jag höll med fram till för några år sedan då han lyckades prata rejält i nattmössan. Sen tror jag spriken i kistan var då han klagade på både AMD och Nvidia då Rage krasade efter att det var släppt. Det var inte hans del det fungerade i betan sa han men inte med dom drivrutiner som fanns då spelet släpptes. Att båda lagen har problem med drivisar vet vi män kändes ändå som en bortförklaring. Hade han bara sagt att vi har problem, vissa är hos oss andra inkompatibilitet med narkotikastrafflagarnas drivrutiner som vi inte kände till eller hade räknat med. Hade jag köpt det.

Missförstå mig rätt. Känns inte som han är på samma nivå som han en gång var. Åtminnstone inte i PR messiga utalanden. Hur hans kod ser ut vet jag inte och kan inte heller bedöma den.

Men för att gå tillbaks till ämnet.
Jag har för mig att Carmack skrev någon gång för en massa år sedan att han fick ut ca dubbla grafikkortsprestandan då han skrev till konsolerna. Så att hann tycker om vulkan var förväntat. Kommer bli mycket intressant att se vad han och andra kan åstadkomma både på Windows och Andorid(telefoner) samt *nix derivata.

Edit: Off
Varför är plattformsäkta vedertaget? Native-kod borde det inte vara platfromsanpassad? Eller varför inte plattformsren?
Direktanpassad för hårdvaran, om man nu ska skriva ett stycke.

Edit2:
Jag tänkte gamska mycket fel.

Edit3:
Angånde 3dfx som nämts ovan så var ett av de stora problem att det tog flera år innan de fick en fungerande opengl drivrutin. Då hade båda nvidia och amd fungeradnde drv. (nvidia började fungera på mitt riva128 men var inte ok fören tnt2, ati kom senare men vär ok om jag minns vid tnt2 kanske lite innan minns inte helt)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Tack AMD!

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag var fruktansvärt bitter i ett flertal år över detta (numera trogen Nvidia-kund).

Tyvärr är det väl inte särskilt svårt att i efterhand konstatera att redan när Voodoo3 släpptes började det gå utför. Det 3Dfx erbjöd var Glide som var snyggare och trevligare än OpenGL i många titlar, men andra kort var där och började konkurrera om prestanda. Med facit i hand hade de för lite teknik, för sent, och de gjorde av med alldeles för mycket pengar på dåliga affärer (t.ex. köpet av STB). Uppföljarna till Voodoo3 byggde på samma trötta GPU eftersom deras nya GPU (Rampage) inte kom i produktion innan de gick i konkurs.

Med tanke på hur 3Dfx vansköttes ekonomiskt så hade de nog tyvärr aldrig hade överlevt i det långa loppet, åtminstone inte utan att som minimum byta ut hela ledningen. Tyvärr känns det väl lite som att AMD befinner sig i en liknande sits, efter åratal av vanskötsel.

Nu snackar du allt goja. Glide var en nedbantad version av MiniGL (En implementation av OpenGL) optimerad för spel. och om du på fullaste allvar menar att VSA-100 och Rampage inte var helt nya arkitekturer så pratar du i nattmössan, det var snarare att voodoo3 var en vidareutveckling på Banshee+voodoo2 och inte som du sa. Även Spectre (Som senare blev grunden för nVIDIA 6000 serien) var en helt ny best. STB och jordbävningen i mexico som också slog ut Ericsson's mobilproduktion slog hårt mot 3dFx men köpet i sig var inte et snedköp om inte denna jorbävning ägt rum. De ville få bättre kontroll över produktionen och resten av distributionsvägarna och STB var de logiska valet efter att diamond bytt läger.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Nu snackar du allt goja. Glide var en nedbantad version av MiniGL (En implementation av OpenGL) optimerad för spel.

På den tiden var ett flertal titlar betydligt snyggare med Glide än med OpenGL i alla fall.

Skrivet av kemuffkamelen:

och om du på fullaste allvar menar att VSA-100 och Rampage inte var helt nya arkitekturer så pratar du i nattmössan, det var snarare att voodoo3 var en vidareutveckling på Banshee+voodoo2 och inte som du sa.

VSA-100 (Voodoo4/5) menar jag i princip var en avdammad Avenger (Voodoo3) dömd att floppa, och borde aldrig lämnat ritbordet. Rampage hade haft rejäl konkurrenskraft om de bara lyckats få ut den på marknaden innan pengarna tog slut.

Skrivet av kemuffkamelen:

De ville få bättre kontroll över produktionen och resten av distributionsvägarna och STB var de logiska valet efter att diamond bytt läger.

3Dfx sköt snarare alla andra tredjepartstillverkare i ryggen när de bestämde sig för att tillverka korten själva, något de inte ens var bra på. Vips fick Nvidia en lång rad kompetenta tredjepartstillverkare, som dessutom var förbannade på sveket från 3Dfx och mer än villiga att ge Nvidia fördelaktiga affärsuppgörelser bara för att kunna överleva.

Nej, STB var spiken i kistan för 3Dfx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Kerbal Space program använder Unity

Skickades från m.sweclockers.com

Här två bilder från Kerbal Space.

och

Det känns som ett något "enklare" spel grafikmässigt än många andra rymdspel.

Jag tvivlar på att Vulkan gör en stor och avgörande skillnad.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här två bilder från Kerbal Space.
Det känns som ett något "enklare" spel grafikmässigt än många andra rymdspel.
Jag tvivlar på att Vulkan gör en stor och avgörande skillnad.

Om du vill ha exempel på snygga Unity spel så är KSP inte direkt det första valet.
Ori and the Blind Forrest

Dreamfall Chapters

Homeworld Deserts of Kharak

Är mer vad jag skulle välja.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Avstängd

Unity 5 har riktigt mycket trevliga shaders out of the box, går göra mycket

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Paddanx:

När i H jobbade de senast på någon bra "öppen standard" som inte optimerades för dem själva med någon proprietär lösning.

Om du kollar i khronos medlemsregister så inser du att nvidia är kvalificerad flugvikt.
Själv så tror jag att vulkan kommer slå igenom i smarttv, dvs addera vulkan till linux, openVG och wayland för framtidens "simpel konsol inbyggd i dumburken". Jag ser tuffa tider för konsolerna framöver!

Precis som SPIR abstraherar shaders och compute kernels så finns möjligheten att använda LLVM IR för att abstrahera CPUns ISA. Skulle vara ngt för Valve att satsa på - steamTV! Spel som går att köra oavsett processor i dumburken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelCase:

Om du kollar i khronos medlemsregister så inser du att nvidia är kvalificerad flugvikt.
Själv så tror jag att vulkan kommer slå igenom i smarttv, dvs addera vulkan till linux, openVG och wayland för framtidens "simpel konsol inbyggd i dumburken". Jag ser tuffa tider för konsolerna framöver!

Precis som SPIR abstraherar shaders och compute kernels så finns möjligheten att använda LLVM IR för att abstrahera CPUns ISA. Skulle vara ngt för Valve att satsa på - steamTV! Spel som går att köra oavsett processor i dumburken.

Nvidia behövde OpenGL mm för sina beräkningskort, så jag är inte förvånad att de är med där.
De har kämpat länge för att de ska använda deras kretsar utanför PC världen och detta var vägen för dem, tex i mobila lösningar.
"NVIDIA’s GoForce family of wireless media processors use the Khronos APIs to deliver a high-performance, visually rich multimedia experience on mobile phones and handheld devices combined with low power consumption and long battery life."

Mao... shield tablet?
Sen att de har använt deras egna kretsar för det, som dessutom är i patenttvist är ju... en annan sak

Men visst, du har få halvpoäng för du hittade något de gjort 2005 iaf när de joinade Khronos

Sen att Microsoft själva också är med... säger ju en del
Så visst kan man "bidra" till denna utveckling när den ger dem en fördel.

Mycket av detta används ju inom mobilt, och där vill Microsoft satsa, Nvidia har satsat där i 10 år. Ingen av dem vill egentligen ha vulkan till PC verkar det dock som, då båda förlorar på det. Vulkan är om jag förstått det rätt, en hel ny grund kontruktion, som lämnar mycket av det gamla med OpenGL /GL ES bakom sig och gör en ny gemensam standard.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Nvidia behövde OpenGL mm för sina beräkningskort, så jag är inte förvånad att de är med där.
De har kämpat länge för att de ska använda deras kretsar utanför PC världen och detta var vägen för dem, tex i mobila lösningar.
"NVIDIA’s GoForce family of wireless media processors use the Khronos APIs to deliver a high-performance, visually rich multimedia experience on mobile phones and handheld devices combined with low power consumption and long battery life."

Mao... shield tablet?
Sen att de har använt deras egna kretsar för det, som dessutom är i patenttvist är ju... en annan sak

Men visst, du har få halvpoäng för du hittade något de gjort 2005 iaf när de joinade Khronos

Sen att Microsoft själva också är med... säger ju en del
Så visst kan man "bidra" till denna utveckling när den ger dem en fördel.

Mycket av detta används ju inom mobilt, och där vill Microsoft satsa, Nvidia har satsat där i 10 år. Ingen av dem vill egentligen ha vulkan till PC verkar det dock som, då båda förlorar på det. Vulkan är om jag förstått det rätt, en hel ny grund kontruktion, som lämnar mycket av det gamla med OpenGL /GL ES bakom sig och gör en ny gemensam standard.

Nvidia på beräkningskort är CUDA medans khronos bjuder på OpenCL.

Det enda som återstår för microsoft inom mobilt är begravningen!

Ny o ny, det är i princip Mantle i nya kläder.

Standarden kan inte vara långt borta nu, den här boken verkar vara på ingång.