i5 2500k Stock - Överhettas ordentligt med vattenkylning?

Permalänk
Medlem

i5 2500k Stock - Överhettas ordentligt med vattenkylning?

Hej,

Har en i5 2500k med Corsair H60 vattenkylning på. Har har denna dator i ca 4-5 år ny, och bytte nyss ut kylpastan och gjorde rent hela datorn med tryckluft. Men av någon j*vla anledning ligger jag på väldigt höga CPU temperaturer. Fick reda på allt detta när jag började överklocka burken för första gången här i veckan. Drog ned på allt klockande och processorn är tillsvidare stock med ligger på ca 45c idle och 75 under full load. Allt detta, även när den är CPU:n är vattenkyld.

Har försökt att lösa detta ett tag nu, men inte lyckats... Så om någon ängel här kan vara bussig och peka ut vad problemet är, så blir jag före evigt tacksam.

Mina specs:
ASUS GTX 580
i5 2500k Sandy Bridge 3,3Ghz
8GB DDR3 Corsair RAM
Corsair H60 Liquid Cooler
850W Corsair Nätagg
Lancool K62 Chassi

Permalänk
Medlem

@Yeezy:

75c? det är inte överhettning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

@Yeezy:

75c? det är inte överhettning.

För att vara på stock med vattenkylning skulle jag definitivt kalla det för överhettning.

När människor med samma processor och luftkylning ligger på 60c under load med överklockning, så är det något som inte stämmer i min burk må jag säga.

Permalänk
Medlem

@Ruzikx: Haha jo i stock med vattenkylning är det rejält varmt.
Jag får runt 75 med min 2700k på 4,5 Ghz och en dålig luftkylare.

TS: Kollat kontakten så att det är bra? Låter som dålig kontakt mellan kylare och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Ruzikx: Haha jo i stock med vattenkylning är det rejält varmt.
Jag får runt 75 med min 2700k på 4,5 Ghz och en dålig luftkylare.

TS: Kollat kontakten så att det är bra? Låter som dålig kontakt mellan kylare och cpu.

Kontakten verkar helt okej, monterat av och på kylaren 2-3 gånger idag när jag bytte kylpastan.
Som helhet verkar allt vara OK, bara att processorn blir alldeles varm för ingen anledning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Ruzikx: Haha jo i stock med vattenkylning är det rejält varmt.
Jag får runt 75 med min 2700k på 4,5 Ghz och en dålig luftkylare.

TS: Kollat kontakten så att det är bra? Låter som dålig kontakt mellan kylare och cpu.

En 5 år gammal H60 är inte mycket bätte än en Stockkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

En 5 år gammal H60 är inte mycket bätte än en Stockkylare.

Du gör inget mer än att gå en på nerverna va? Eller är du bara oseriös.

Permalänk
Medlem

@Yeezy: Förmodligen så är din H60 på sista versen.

Vad du kan göra är att se till att fläktarna går på full hastighet, ha öppet cahssi och se om det blir någon skillnad.

Tur i oturen är att du behöver ingen jättedyr kylare om du måste köpa ny.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Får pumpen 12V så den inte styrs av moderkortet.
Har du tagit av fläkten och kollat om du har damm mellan den och radiatorn? Brukar bli en fin filtmatta där med åren annars.

Kan vara så enkelt att pumpen börjat ge sig eller att vätskan i viss mån lämnat systemet och försämrar prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeezy:

Du gör inget mer än att gå en på nerverna va? Eller är du bara oseriös.

Jag är inte det minsta oseriös.

Tror du själv att en 5 år gammal vattenkylare håller en 32nm's processor under 60c?

För tror du det så tror du fel. Intels processorer klarar upp till 100c också, så din CPU throttlar inte ens.

Permalänk
Hedersmedlem

@Yeezy Testa att montera om, dessa kylare kan vara lite kinkiga när det gäller monteringen. Hur mycket kylpasta applicerade du? Kom ihåg att pumpen kräver 12v, dvs. den ska kopplas till ett icke-reglerbart fläktuttag eller direkt till Molex.

Edit: För slö

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Får pumpen 12V så den inte styrs av moderkortet.
Har du tagit av fläkten och kollat om du har damm mellan den och radiatorn? Brukar bli en fin filtmatta där med åren annars.

Kan vara så enkelt att pumpen börjat ge sig eller att vätskan i viss mån lämnat systemet och försämrar prestandan.

Har städat rent allt och fortfarande inget. Kan denna möjligtvis lösa problemet?

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Källa på det? Så länge att pumpen/fläkten fungerar som den ska presterar den betydligt bättre än stockkylaren.

@Yeezy Testa att montera om, dessa kylare kan vara lite kinkiga när det gäller monteringen. Hur mycket kylpasta applicerade du? Kom ihåg att pumpen kräver 12v, dvs. den ska kopplas till ett icke-reglerbart fläktuttag eller direkt till Molex.

La en klick (typ ett riskorn) kylpasta, det vanliga så att säga. Vad menar du med detta? "Kom ihåg att pumpen kräver 12v, dvs. den ska kopplas till ett icke-reglerbart fläktuttag eller direkt till Molex.", det kanske är där problemet ligger, för jag har ingen aning om vad du pratar om.

Permalänk
Medlem

Nu har ni väl för visso redan rett ut det ovan, men en 2500k överhettar ej vid 75c.. men jag kan hålla med om att det är nog så varmt med en H60 kylare.

Följande hade jag börjat med att kontrollera =
x Kylpasta, hur mycket applicerade du?
x Sitter kylaren (syftar på pumpen) som den ska?
x Går pumpen? (förmodligen gör den väl det, annars borde det rimligtvis bli varmare)
x Kan det tänkas vara luft i systemet? Låter pumpen mer än vanligt? Läst om dom som avhjälpt sådana problem genom att plocka ut kylaren ur chassit och anslutit den till 12v och vicka kylare/radiator fram och tillbaka
x Kontrollera radiatorn så att det inte ligger packat damm i den efter rengöringen med tryckluft, jag vet inte hur pass fina flänsar det är på den radiatorn men det kan tänkas att det kan packa rätt bra där om det blåses in samt att den har par år på nacken.

edit: kontrollerat så att kylaren är kopplad så att pumpen får konstant 12v? tänkte om du kanske passade på att dra om lite kablage efter att du rengjort i datorn?

edit2: snacka om att jag är typ 7a på bollen, fan vad folk hade skrivit under tiden jag författade mitt inlägg.. måste skriva snabbare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yeezy:

La en klick (typ ett riskorn) kylpasta, det vanliga så att säga. Vad menar du med detta? "Kom ihåg att pumpen kräver 12v, dvs. den ska kopplas till ett icke-reglerbart fläktuttag eller direkt till Molex.", det kanske är där problemet ligger, för jag har ingen aning om vad du pratar om.

Dvs. du ska inte koppla pumpen till ex. CPU_fan-uttaget. Anledningen är att ex. Bios/speedfan då kan sänka spänningen/varvtalet, vilket gör att kylaren underpresterar. Vilket moderkort har du? Det kanske har ett icke-reglerbart fläktuttag (typ Power_fan) som du kan testa.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeezy:

Har städat rent allt och fortfarande inget. Kan denna möjligtvis lösa problemet?

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Satte en sådan på polarens i5 2500K. Mins inte tempsen men den ska duga mer än väl både stock och vid lättare OC.

Sedan ska man aldrig köra auto Vcore, all OC leder ofta till höga tempraturer då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Dvs. du ska inte koppla pumpen till ex. CPU_fan-uttaget. Anledningen är att ex. Bios/speedfan då kan sänka spänningen/varvtalet, vilket gör att kylaren underpresterar. Vilket moderkort har du? Det kanske har ett icke-reglerbart fläktuttag (typ Power_fan) som du kan testa.

Det är exakt det jag gjort. Kör på Asus P8P67 Pro.

Vill även påpeka att min Corsair fläkt som sitter bakom radiatorn (titta nedan på klippet vid 0:45), är vänd åt andra hållet. Alltså är märket ej synligt som på videon utan är riktat mot chassit.

https://www.youtube.com/watch?v=HO9APx2yKrg

Vet ej om just det skapar nått problem, men kanske borde vända på fläkten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yeezy:

La en klick (typ ett riskorn) kylpasta, det vanliga så att säga. Vad menar du med detta? "Kom ihåg att pumpen kräver 12v, dvs. den ska kopplas till ett icke-reglerbart fläktuttag eller direkt till Molex.", det kanske är där problemet ligger, för jag har ingen aning om vad du pratar om.

Har du en sådan kan du pröva om det blir bättre.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Tänkte att vi kunde peka ut på det var du ska ska koppa din H60

Edit: Oj, här gick det snabbt

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad har du för moderkort?

Tänkte att vi kunde peka ut på det var du ska ska koppa din H60

Edit: Oj, här gick det snabbt

Asus P8P67 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yeezy:

Det är exakt det jag gjort. Kör på Asus P8P67 Pro.

Vill även påpeka att min Corsair fläkt som sitter bakom radiatorn (titta nedan på klippet vid 0:45), är vänd åt andra hållet. Alltså är märket ej synligt som på videon utan är riktat mot chassit.

https://www.youtube.com/watch?v=HO9APx2yKrg

Vet ej om just det skapar nått problem, men kanske borde vända på fläkten?

Dvs. du kör utblås om jag har fattat rätt? Visst kan inblås ge lite bättre temps, men resten av komponenterna blir desto varmare. Testa att öppna chassit och se om cpu:n går märkbart kallare.

Vilket program använder du? Testa med HWmonitor och kontrollera att pumpen håller rätt varvtal (runt 4-4500rpm om jag minns rätt).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Dvs. du kör utblås om jag har fattat rätt? Visst kan inblås ge lite bättre temps, men resten av komponenterna blir desto varmare. Testa att öppna chassit och se om cpu:n går märkbart kallare.

Vilket program använder du? Testa med HWmonitor och kontrollera att pumpen håller rätt varvtal (runt 4-4500rpm om jag minns rätt).

http://imgur.com/d1MX9Na

Vad tycks?

Permalänk
Medlem

Vad har du för inställningar i BIOS för strömförsörjningen?
Vad har du för stock VID ( volt ) ?

H60 kylaren kan försämras med tiden, det finns en möjlighet att en ny kylare är en del av lösningen.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yeezy:

Ser helt ok ut. Hur ligger varvtalet (på fläkten) vid belastning?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad har du för inställningar i BIOS för strömförsörjningen?
Vad har du för stock VID ( volt ) ?

H60 kylaren kan försämras med tiden, det finns en möjlighet att en ny kylare är en del av lösningen.

MVH

Ca 1125V.

Skrivet av Kent:

Ser helt ok ut. Hur ligger varvtalet (på fläkten) vid belastning?

http://imgur.com/VaI6BGa

Helt sjuka temperaturer nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeezy:

Ca 1125V.

Felskrivning ovan?

1,125V?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yeezy:

Ca 1125V.

http://imgur.com/VaI6BGa

Helt sjuka temperaturer nu...

Montera om kylaren. Kvarstår felet är det nog dags att köpa ny.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Felskrivning ovan?

1,125V?

MVH

Exakt, ursäkta felet. 1,125V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Montera om kylaren. Kvarstår felet är det nog dags att köpa ny.

Helt säkert? Något du rekommenderar? Lönen kommer imorgon, men känner ärligt talat inte för att lägga alldeles för mycket pengar på det.

Permalänk
Medlem

Generellt sett brukar slutna vattenkylare ha ett livsspann på 3-4 år, medan luftkylare fungerar nästan hur länge som helst. Luftkylare är MYCKET bättre investeringar än slutna vattenkylare då dessa klarar av 10 år utan större problem. Slutna vattenkylare är visserligen effektiva, ibland effektivare än de bästa luftkylarna, men bara under en viss tid. Efter ett par år på nacken blir deras värmebortförselförmåga sämre, som du nu upplever.

Ett tips är att köra på någon bättre luftkylare som Noctua NH-D15. Riktigt vass prestanda med gratis processorfästen (och reservdelar) i framtiden om du nu skulle uppgradera till någon annan sockel. Har själv en NH-D14 från 5 år sedan - I mitt planerade nybygge kommer jag med stor sannolikhet att ha kvar den och lyfta luren till Noctua för att få ett par nya sockelfästen hemskickade.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |