Permalänk

Kjell fläkt passar inte?

Gick förbi kjellochcompany och spontanköpte en fläkt till min AMD Phenom2 vars fläkt lagt av.
spire

Nu är det så att anläggningsytan med kylpastan är knappt en fjärdedel mot den gamla kylaren (alpine 64) och storleken på processorn...
Inte kompatibelt eller är det normalt?
Den skall stödja AM2/AM3 och det står AM3 på cpu.

Permalänk
Medlem

Det är hela kylaren du köpt, right? Inte bara fläkten?
Är det ytan som läggs mot processorn som är liten och inte täcker hela processorn?

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som någon gammal utgående fläkt, som inte är vidare optimal för moderna CPUer.

Mycket möjligt den fungerar dock, men "man får vad man betalar för" passar nog väl här.

Permalänk
Medlem

Kollade ite snabbt på bilder och det verkar snarare som om din gamla kylare har väldigt stor kontaktyta.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte helt säker, men det kan nog vara så att själva "anläggningsytan" ligger mot de mest värmealstrande komponenterna, i det här fallet kärnorna. Om jag inte missminner ser intels stockkylare ut så..?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Nu är jag inte helt säker, men det kan nog vara så att själva "anläggningsytan" ligger mot de mest värmealstrande komponenterna, i det här fallet kärnorna. Om jag inte missminner ser intels stockkylare ut så..?

Intels stock är ofta en rund yta mot CPUn som är fyrkantig, men den tar iaf 90% av diametern på CPUns yta iaf.

Annars stämmer din teori rätt bra.

Permalänk

@Oskar.:
Det är fläkten med kylare.

Den känns väldigt budget, som ni säger, kanske lämnar tillbaka den ändå.
Använder inte datorn mycket och ställer inte mycket krav... Men jag ogillar dåliga produkter!
90% av processorn är det inte, snarare strax under 50%.
Flänsarna från kylaren skall täcka resten. Och om jag täcker cpun med ny pasta igen, och monterar den, kommer pastan med processorn att vara synlig efter montering! 😯

Men å andra sidan gick cpu aldrig över 80 grader med den gamla fläkten, trots intelburntest och stillastående fläkt. 😊
Den gamla fläkten finns att få tag på men lite dyrare. ☺