Permalänk
Medlem

Kommer 144hz att fungera?

Jag har tänkt köpa en 144hz skärm till min nya dator men undrar om det kommer fungera eller om jag behöver det. Jag har ett gtx 970. Sen är det en sak till som jag undrar över. Vilken kabel är bäst för att koppla in en skärm som är 1920x1080 och 144hz? Hoppas jag kan få svar på isllafall en av frågorna!

Permalänk
Medlem

@Piao24: Det ska fungera utan problem med 970. Den bästa kabeln är Displayport enligt mig. Smidig kabel och den stödjer allt

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

Behöver det, det är ju en fråga om du vill ha det ditt gtx 970 kan nog driva en hel del spel i 144hz på rätt höga inställningar, så det är bara att köra på DP kabel är det du söker (se bara till att skärmen stödjer DP)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Behöver det, det är ju en fråga om du vill ha det ditt gtx 970 kan nog driva en hel del spel i 144hz på rätt höga inställningar, så det är bara att köra på DP kabel är det du söker (se bara till att skärmen stödjer DP)

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade och min skärm stödjer inte dp :(. Vad kopplar jag in den med då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piao24:

Kollade och min skärm stödjer inte dp :(. Vad kopplar jag in den med då?

Har du redan köpt skärmen alltså?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Vad är det för skärm du har/tänkt köpa?

Har den inte Displayport kontakt ska du givetvis inte köpa en DP kabel.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piao24:

Kollade och min skärm stödjer inte dp :(. Vad kopplar jag in den med då?

Om du redan har köpt en skärm så är ditt bästa alternativ att använda kabeln som skickades med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Om du redan har köpt en skärm så är ditt bästa alternativ att använda kabeln som skickades med.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte köpt skärmen men kollade på hemsidan och det stog att den inte stödjer displayport

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Piao24:

Har inte köpt skärmen men kollade på hemsidan och det stog att den inte stödjer displayport

Förslagsvis leta reda på en skärm med DP.
Kommer förmodligen bli den nya standarden på grafikkort och skulle vara jobbigt att plötsligt inte kunna koppla in skärmen längre vid GPU uppgradering...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Förslagsvis leta reda på en skärm med DP.
Kommer förmodligen bli den nya standarden på grafikkort och skulle vara jobbigt att plötsligt inte kunna koppla in skärmen längre vid GPU uppgradering...

Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen jättestor budget och detta var den enda skärmen jag kunde hitta i den här prisklassen med 144hz men om du vet om någon annan skärm sp får du gärna sägs till

Permalänk
Medlem

Då är det ju DVI som gäller. HDMI klarar väl inte 144hz om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

@PV52
Det står också att när man köper skärmen får man med en dvi kabel men står inte om det är dvi-d. Det står också att den stödjer dvi med hdcp, vad ör det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen

Köp inte en 144 Hz-skärm utan DP! Du kommer krossa din egen näsa med handflatan när du köper nytt grafikkort nästa gång och inte kan använda skärmen för att den kräver DVI Dual Link.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Piao24:

@PV52
Det står också att när man köper skärmen får man med en dvi kabel men står inte om det är dvi-d.

DVI‑D är inte samma sak som DVI Dual Link; "-D" står för Digital. Det finns också DVI‑D Single Link.

Citat:

Det står också att den stödjer dvi med hdcp, vad ör det?

HDCP är High-bandwidth Digital Content Protection; ännu en teknik för att förhindra kopiering av upphovsrättsskyddat material. Inget du behöver bry dig om i praktiken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

DVI‑D är inte samma sak som DVI Dual Link; "-D" står för Digital. Det finns också DVI‑D Single Link.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/DVI_Connector_Types.svg

HDCP är High-bandwidth Digital Content Protection; ännu en teknik för att förhindra kopiering av upphovsrättsskyddat material. Inget du behöver bry dig om i praktiken.

Ok tack för att du tog dig tid och förklarade!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piao24:

@PV52
Det står också att när man köper skärmen får man med en dvi kabel men står inte om det är dvi-d. Det står också att den stödjer dvi med hdcp, vad ör det?

Skickades från m.sweclockers.com

High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) är en form av digitalt kopieringsskydd, utvecklat av Intel Corporation för att skydda digitalt lagrat ljud- och bildmaterial då det skickas över vissa gränssnitt (bl a DVI och HDMI). Specifikationerna är proprietära och för att kunna bygga in HDCP-stöd i sina produkter krävs licens https://sv.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_...

Visa signatur

janee

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Piao24:

Ok tack för att du tog dig tid och förklarade!

Inga problem!

Ska du ha en billig gamingskärm så plocka hellre hem en AOC G2460FQ, så slipper du bli rekt när DVI försvinner från grafikkorten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers