Permalänk

Benq XL2411z vill inte visa 144hz?

Hejsan! hoppades få lite hjälp med min nya skärm.
Köpte i veckan en Benq XL2411z 144hz.
Men datorn vägrar köra på 144hz? kan komma upp i 120hz om jag sänker upplösningen betydligt.
Funderar om det kan vara så att grafikkortet inte klarar av 144hz i 1920x1080p?
Och ja, jag har DVI-D dual link kabel och kopplat på den utgången på grafikkortet och ingången på skärmen, samt uppdaterat drivrutinerna, t.om testat beta versionen.
Använder ett AMD Radeon R9 255 2gb som kom med Asus Rog G20bm datorn.
Hittar inga specifikationer för vad kortet ska palla med heller?

Det konstiga är däremot att kopplar jag in skärmen i gamla datorn som har ett Radeon HD 5570, då funkar det direkt?

MVH/Slipsen666

Permalänk
Bildexpert 📺

Skärmen som sådan klarar 144 Hz över DVI-DL och behöver ingen handpåläggning. Däremot finns det mycket av omständigheterna runt om som hindrar 144 Hz från att fungera. Framför allt kabel och grafikkort.

Det låter som att du köra singel link. Då når man 120 Hz i mindre upplösningar likt 1280x720. Det vanligaste felet är att kabeln inte är dual-link-kopplad. Så kontrollera att det verkligen är en dual-link-kabel.

Googlar jag R9 255 pekar det tillbaka på tråd här på Swec som en OEM-version av HD7750. Den generationen grafikkort *kanske* har en switch på grafikkortet som måste ändras om för att dual link ska fungera. Det kan också finnas begränsningar i hur grafikkortet fungerar, till exempel att du inte kan köra HDMI samtidigt som DVI Dual-Link.

Permalänk

Tack för ditt svar!
jag använder dvi kabeln som kom med skärmen och det står tydligt "DUAL LINK" på kontakterna..känns ju otroligt om det skulle vara typ tryckfel på kabeln?
har läst lite gran om den där switchen på kortet, plockade ur och kikade men hittade då ingen knapp eller switch..
börjar misstänka att kortet faktiskt inte är kapabelt att leverera 144hz i 1080p.
ang hdmi samtidigt som dvi så kör jag bara en skärm. har även prövat köra en HDMI kabel då både skärmen och kortet, så vitt jag försökt läst mig till, stödjer HDMI 1,4 och borde leverera lite bättre än nuvarande läge, men utan framgång.
väntar nu på ett till PSU då dessa jävla ROG datorer kräver 2st psu (1st 180w och 1st 230w) för att köra kraftfullare GPU.

ska forska på lite mer ang switchen dock

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande ärende på jobbet för några veckor sedan. ASUS G20 med R9 255 verkar inte klara av 100hz+, jag provade olika skärmar och drivrutiner men fick inte till det.

Kanske finns det en switch på grafikkortet men då bryter du förmodligen garantin. Om möjlighet finns skulle jag lämna tillbaka datorn och köpa en med Nvidia grafik istället. Det blev lösningen i mitt fall.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Tack 2000+! då vet jag att nån annan hållt på med samma problem
Har ett gfx jag får stoppa i ist när PSUn kommer. men ska säkerställa igen att de inte finns nån sån switch på kortet. sitter dessa alltid på samma ställe eller kan dom sitta lite här å där beroende på tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipsen666:

Tack för ditt svar!
jag använder dvi kabeln som kom med skärmen och det står tydligt "DUAL LINK" på kontakterna..känns ju otroligt om det skulle vara typ tryckfel på kabeln?
har läst lite gran om den där switchen på kortet, plockade ur och kikade men hittade då ingen knapp eller switch..
börjar misstänka att kortet faktiskt inte är kapabelt att leverera 144hz i 1080p.
ang hdmi samtidigt som dvi så kör jag bara en skärm. har även prövat köra en HDMI kabel då både skärmen och kortet, så vitt jag försökt läst mig till, stödjer HDMI 1,4 och borde leverera lite bättre än nuvarande läge, men utan framgång.
väntar nu på ett till PSU då dessa jävla ROG datorer kräver 2st psu (1st 180w och 1st 230w) för att köra kraftfullare GPU.

ska forska på lite mer ang switchen dock

Att det inte funkar med HDMI beror på att pixelklockan har för låg frekvens på grafikkortet för att tillåta 120/144hz även om v1.4 i övrigt uppfylls, samma med skärmen antagligen den kan inte hantera 120/144hz med HDMI.

Är väldigt vanligt än idag med purfärska delar att HDMI och 120/144hz att det inte fungerar.

R9 255 är vad jag vet också ett SK OEM kort, dvs specifikt tillverkade för någon märkesburktillverkare, och dessa brukar vara mer begränsade eller nedskalade än dom kort som man kan köpa löst via ÅF.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som att du är en lösning på spåren, men så här ser du skillnaden i kontakten i kabeln:

Edit: rätt bild

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Slipsen666:

ang hdmi samtidigt som dvi så kör jag bara en skärm. har även prövat köra en HDMI kabel då både skärmen och kortet, så vitt jag försökt läst mig till, stödjer HDMI 1,4 och borde leverera lite bättre än nuvarande läge, men utan framgång.

Kretsuppsättningen hos XL2411Z är med all trolighet endast kapabel till 165 MHz pixelklocka över single link. Därför når man som bäst 60 Hz över HDMI.

Du kan iofs test och överklocka via Crimson-drivrutinerna eller CRU Toasty X. Klarar både kort och skärm 300 MHz pixelklocka når du i alla fall 120 Hz över HDMI. Men DVI-DL är det som gäller för den här skärmen och 144 Hz.

Permalänk
Medlem

Har du ställt in 144Hz i Windows? Eller är det där som det inte finns som ett alternativ?

Jag har en likadan skärm, utan problem. Dock använder jag kort från nvidia.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR