Permalänk

Pseudokod

Tjenare!
Som jag skrivit i tidigare trådar så är jag väldigt ny inom ämnet, jag studerar på egen hand och har därför ingen lärare att rådfråga.
Ända tills nu har jag kunnat hitta det mesta på nätet.
Nu har jag dock kört fast ordentligt, nämligen vid introduktionen av pseudokod!
Jag har fått i uppgift (av läroboken) att omvandla ett strukturdiagram först till pesudokod och sedan till kod i vs.
Jag förstår dock inte ens vad aktivitetsdiagrammet försöker förmedla, och kan därför inte skriva pseudokod.
Saken blir ju inte lättare av att jag inte ens kan pseudokod ordentligt.

Här är en länk till strukturdiagrammet! Tacksam för all hjälp!
http://imgur.com/ArYKnpO

Permalänk
Medlem

Din länk leder inte till någon bild.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

pseudokod är ingen färdig standard, utan helt hur du vill

"Gör si, och efter den har gjort si, gör så, men om a är samma som c åk till framtiden, men om a var lika med b, klona en elefant"

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Din länk leder inte till någon bild.

Tack! har ordnat det nu!

Permalänk
Skrivet av Haptic:

pseudokod är ingen färdig standard, utan helt hur du vill

"Gör si, och efter den har gjort si, gör så, men om a är samma som c åk till framtiden, men om a var lika med b, klona en elefant"

Jo jag har förstått att det inte är ämnat för något speciellt språk.
Men betyder det alltså att man inte kan ha "fel" på te.x. ett prov, så länge läsaren förstår vad som skall hända?

Permalänk
Medlem

Se det som att koda utan någon standard.

If(lampan lyser) { Skicka meddelande } Else { Gå hem }

Dvs skit i alla detaljer och bygg upp programmet mha de vanliga kodstrukturerna som finns. Det blir sedan lätt att skriva om det till fungerande kod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strutsen1:

Jo jag har förstått att det inte är ämnat för något speciellt språk.
Men betyder det alltså att man inte kan ha "fel" på te.x. ett prov, så länge läsaren förstår vad som skall hända?

Precis, tanken är att visa logik och struktur för ett program men utan att behöva klura på hur man gör saker i ett visst språk. Pseudokoden ska såklart lämna så lite tolkning som möjligt, du ska ändå visa att du förstår vad du gör så det är viktigt att försöka vara specifik ändå. Med det sagt går de såklart att ha fel även i pseudokod.

Permalänk
Skrivet av strutsen1:

Jag förstår dock inte ens vad aktivitetsdiagrammet försöker förmedla, och kan därför inte skriva pseudokod.

Så här tolkar jag vad diagrammet försöker förmedla:
https://codeshare.io/6PfbI

Folks beskrivning av pseudokod är rimlig.

Oftast börjar man kanske med att skriva pseudokod, men du kan göra tvärt om också. Alltså att skriva en metod eller funktionerna som gör det diagrammet vill först, och sen göra pseudokoden.
start loop{
print: temperature
print: "Mata in temperatur här: "
getInput: int.parse(input) // Mata in temperatur
if getInput == Q { Quit(); }

Permalänk
Inaktiv

Eftersom detta inte är skolarbete utan endast en fritidssyssla, så tycker jag vitsen med att skriva pseudokod på skolnivå kan ifrågasättas. Alltså i skolan ska man skriva pseudokod som i princip är identisk med den riktiga koden för att visa läraren, i verkliga livet är däremot tid = pengar. och beroende på vilket språk och miljö man använder kommer lösningen se helt olika ut.

Och när man man skriver funktionsbeskrivningar så hoppar med helt över detaljer, visst ju mer känsliga sak man utvecklar och ju mer pengar man har ju noggrannare kan man vara, men ju mer information man skriver ju svårläsligt blir det.

På frågan hur man ska skriva Psedukod i skolan, så ska man skriva på exakt samma sak som ens lärare. Olika lärare har olika smaker, vissa kan ge poängavdrag för att det inte är en "generell" pseudokod som man skriver etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Eftersom detta inte är skolarbete utan endast en fritidssyssla, så tycker jag vitsen med att skriva pseudokod på skolnivå kan ifrågasättas. Alltså i skolan ska man skriva pseudokod som i princip är identisk med den riktiga koden för att visa läraren, i verkliga livet är däremot tid = pengar. och beroende på vilket språk och miljö man använder kommer lösningen se helt olika ut.

Och när man man skriver funktionsbeskrivningar så hoppar med helt över detaljer, visst ju mer känsliga sak man utvecklar och ju mer pengar man har ju noggrannare kan man vara, men ju mer information man skriver ju svårläsligt blir det.

På frågan hur man ska skriva Psedukod i skolan, så ska man skriva på exakt samma sak som ens lärare. Olika lärare har olika smaker, vissa kan ge poängavdrag för att det inte är en "generell" pseudokod som man skriver etc.

Detta, är det på skola/universitet skriver du pseudokoden på den nivån läraren använder eller om ni har diskuterat vilken nivå det skall vara på. pseudokod är för dig dina medprogrammerare, ni utgör vilken nivå ni vill köra på och alla kommer ha kommentarer var den "bör" ligga på.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

muppeddi beskriver bra.
P-kod kan vara annat. Wirth, som designade Pascal, hade ingen kompilator utan språket var ett sätt att lära ut hur man tänker sig funktioner, flöden.
Jag skrev en Pascalkompilator som genererade P-kod, dvs. inte exe-kod, utan kod som fick köras genom en interpretator (tolk) för att exekveras.
VisualStudio genererar (delvis) P-kod som körs i ett runtimepaket vilket gör (kan göra) det portabelt till flera CPU-arkitekturer.

Permalänk
Medlem
Permalänk

@strutsen1: Pseudokod kan användas till lite olika saker. Ett användning är om man, exempelvis i böcker, vill beskriva algoritmer och annat utan att använda ett specifikt programspråk. Då är det ganska noga med detaljer.

I det här fallet är pseudokoden mest ett hjälpmedel för dig att strukturera dina tankar innan du börja koda och här är det inte lika noga med detaljer. Pseudokoden hjälper dig att dela upp problemet i lagom stora delar (funktioner) och svara på frågor som hur interagerar jag med omvärlden, vilka objekt är lämpliga och hur interagerar de med varandra, vilken annan funktionalitet behövs? Börja lite övergripande, men tänk igen vad som skall hända i varje steg och fyll på med mer detaljer efter hand.

För termostaten är det inte så mycket som kan hända, men när det blir mer avancerat är det till stor hjälp om du har tänkt igenom problemet ordentligt innan du sätter igång och börja koda.