2 steamkonton på samma dator

Permalänk

2 steamkonton på samma dator

Tjena! Kunde inte hitta nån bra info gällande det här nån annanstans, så jag ställer frågan själv.

Jag och brorsan har båda köpt Fallout 4, på hans dator funkar det galant på ULTRA settings, på min funkar det inte alls. Då jag inte har råd att investera i ett eget monster just nu så försöker jag spela just Fallout på brorsans dator istället, men på mitt steamkonto. Har i o med detta stött på en del bekymmer.

Det verkar som, när man skiftar mellan två steamkonton, att båda personernas saves blandas ihop trots att det bara är en användare inloggad. Oavsett vem av oss som är inloggad så finns alla våra saves kvar. Ifall jag spelar vidare, riskerar jag att skriva över brorsans saves när spelet autosparar etc? Eller blir allt som vanligt när jag loggar ut från mitt steam och han loggar tillbaka på sitt..? Finns det nått sätt att fixa så att det bara är vederbörandes saves som dyker upp när denne loggar in?

Tack på förhand, hoppas att jag uttryckt mig förståeligt

Permalänk
Avstängd

Hmm, Inget svar på din fråga, men tycker ju att steam borde känna av vilket användarkonto som är aktivt och på så sätt inte använda samma saves. Det finns inte någon inställning på ditt steamkonto där du kan välja vart du vill spara din data någonstans?`

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Låter märkligt. Råkade logga in på min smurf och skulle lira Tomb Raider, inga utav sparfilerna från det jag faktiskt spelade på fanns tillgängliga (samma dator)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Först och främst, stäng av Steam cloud för spelet i fråga.

Antar att detta är boven i dramat, men inte grund orsaken. Många spel, de flesta av dom sparar sina saves i My Documents eller C:\Users\<your user name>\AppData\

Så lättaste lösningen är att skapa ett eget konto på hans dator, så ni inte delar dessa mappar med varandra, då kan ni fortfarande ha på Steam cloud.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

@Neonodia: Det går att "select character" när man är i menyn på spelet, men frågan är om det ändå skrivs över om man spelar tillräckligt länge? Är extra försiktig eftersom brorsan lär flå mig levande om det händer nått med hans saves. Har inte hittat nått inne på steam som skulle kunna lösa detta heller.

Permalänk

@MugiMugi: Intressant, ska testa. Återkommer med resultat. Så, ett nytt användarkonto på brorsans dator där jag sedan loggar in på mitt steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnLockeLives:

@MugiMugi: Intressant, ska testa. Återkommer med resultat. Så, ett nytt användarkonto på brorsans dator där jag sedan loggar in på mitt steam?

Det eller att ni stänger av Steam cloud, dock kan det vara trevligt att ha det påslaget.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

@MugiMugi: Hmm, testat att göra både och, allt är som innan, kan dessutom nämna att jag fortfarande kan se alla brorsans spel i mitt library på steam. Men om man byter character inne i spelet så borde väl spelet inte skriva över en annan karaktär? Utan bara tidigare saves på just den karaktären i så fall?