Får ej Fullscreen när jag ska spela på TVn?

Permalänk

Får ej Fullscreen när jag ska spela på TVn?

Hej,

Jag har min datorer och tv på olika ställen i lägenheten och där jag använder min 4K tv som gamingkonsol med xbox controller och hdmi kabel på 5 meter kopplat från datorn.

Problemet är att eftersom datorn och tv är på olika ställen är extended screen i windows det enda som är praktiskt möjligt. Vissa spel kan man gå in i grafikinställningarna och välja skärm. Men på många spel finns inte denna möjlighet och det enda jag kan göra är att välja play in "window". Window blir fullstort på datorskärmen men när jag drar över den till tv skärmen så förminskas den och täcker bra en bråkdel av tv skärmen utan möjlighet att förstoras.

Finns det ett program som smidigt hanterar bildskärmar, där man enkelt kan skifta mellan primär eller välja att spel öppnas på en specifik skärm så man slipper dra över spel-fönstret till den andra skärmen manuellt?

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem

Det klart bilden inte blir lika stor på datorskärmen som på TVn, antar att du inte kör din primära skärm i samma upplösning?

Det optimala för prestandan är ju att köra "Second screen only" alltså köra bara Tvn när du skall spela då kommer du alltid att få rätt upplösning. Köp en trådlös mus o Tbord så är problemet löst. Eller starta big picture mode i steam.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

@Oneone:
Ja precis, o jag kör second screen only så ser jag ingenting plus att skrivbordsikonerna blir nollställda. Dessutom så fungerar inte win 10 skärmfunktion i mig då den förväxlat second och primary screen av någon anledning så när jag kör second screen only så är det datorskärmen som kör.

Det jag vill åstadkomma är att bara starta spelet på TV och sen behövs bara 360 kontrollerna.

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

@Oneone:
Ja precis, o jag kör second screen only så ser jag ingenting plus att skrivbordsikonerna blir nollställda. Dessutom så fungerar inte win 10 skärmfunktion i mig då den förväxlat second och primary screen av någon anledning så när jag kör second screen only så är det datorskärmen som kör.

Det jag vill åstadkomma är att bara starta spelet på TV och sen behövs bara 360 kontrollerna.

Okej men om du kör bara Windowsknappen-P där kan du enkelt ställa Primary eller Secondary. Beror ju på vilken kabel som sitter i vilket uttag.

Jag kör så iaf, när jag skall spela kör jag TVn som primary då fungerar det i regel mycket bättre. Men vadå fungerar inte skrivbordet om du kör TVn som primär bildskärm? testa och byt uttag kanske?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Okej men om du kör bara Windowsknappen-P där kan du enkelt ställa Primary eller Secondary. Beror ju på vilken kabel som sitter i vilket uttag.

Jag kör så iaf, när jag skall spela kör jag TVn som primary då fungerar det i regel mycket bättre. Men vadå fungerar inte skrivbordet om du kör TVn som primär bildskärm? testa och byt uttag kanske?

kanske funkar om du drar över steam , om du nu använder det. Sen starta big picture mode därifrån? borde ju funka. Tycker det fungerar dåligt med flera skärmar när man har olika upplösning, som du skriver kan man inte alltid välja inne i spelet vilken display man vill använda tyvär.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

@Oneone:
Jag ska testa steam big picture och windows + p knappen vilket var bra tips!

Det irriterar mig att 2016 kan man fortfarande inte välja vilka applikationer som ska starta/köras på vilken typ av skärm. Exempelvis att man väljer att ett viss typ av program alltid ska starta på TV eller liknande. Om jag väljer Primary only i windows-10 panelen till höger så fungerar ingen skärm. När jag väljer secondary så fungerar bara datorskärmen trots att jag ställt in datorskärmen som primary i kontrollpanelen. Sjukt rörigt!

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K