Permalänk

Ljud"anläggning"

Tjenare tjenare,

Sitter i ett rum på 15 kvadrat ungefär och vill kunna spela bra ljud från olika delar av rummet, men nu är det så att jag inte kan så mycket om sådant här.

*Vill helst kunna spela trådlöst, om det inte drar ner kvaliteten för mycket, är då WiFi eller Bluetooth bäst?
*Sen vart ska man titta, asså vilka prylar ska man ha och så vidare, med dagens teknik finns det väl rätt mycket finesser.

Snabb skiss hur rummet är uppbyggt bara för att ge en överblick(Nertillvänster är säng)

ATM sitter små högtalare vid TV'n men det är inte ett måste i framtiden, men vet inte annars vart xD

Så vilka krav ska man titta efter? Eller har ni något förslag på eget system. Prislappen vettefan, ska få att i 15 års present.
Om det är något mer ni behöver veta, skriv till mig nere i kommentarerna så ska jag försöka fylla ut.

Permalänk
Medlem

Tjena, rekommenderar dig att ta en titt på sonos är bland de större företagen idag på streaming och trådlöst när det kommer till ljud.
Jag gör väldigt mycket installationer på jobbet ska själva gå och skaffa mig nu, med tanke på att du har ett sådant litet rum hade du nog klarat dig med en Play 1.

Det behövs ström till högtalaren men annars så kopplas den till wifi och så styr du den via en app i telefon/surfplatta/dator du kan också skaffa en identisk högtalare och sätta upp stereo par.
Du kan också skapa zoner eller rum och lägga till högtalare i dom specifika rummen, och styra vad som spelas upp hur högt och i vilka högtalare i dom olika rummen.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

skulle tippa att wifi är att föredra framför bluetooth för då finns det iaf bandbredd så det räcker.

sen skulle jag säga att trådat alltid är bättre än trådlöst.

men vill du ha trådlöst så visst men jag hade hällre tagit ett par fina aktiva stereohögtalare i det läget så behövs bara en lågnivåkabel till varje och att det finns ett vägguttag i närheten där du tänker ställa dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Instämmer med @BaZZe

Sonos vore nog optimalt

Kör själv Sonos överallt och är mycket nöjd.

Nya Play 5 borde nog göra susen, eller kanske två Play 1:or i varsitt hörn

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Tack för snabba och kloka svar. Kan jag spela upp från datorn med Sonos Play 1, 3 eller 5? Trådlöst?

EDIT: Eller är det bara för mobil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle0216:

Tack för snabba och kloka svar. Kan jag spela upp från datorn med Sonos Play 1, 3 eller 5? Trådlöst?

EDIT: Eller är det bara för mobil?

Som jag redan skrev ovanför finns det app för telefon/surfplatta både ios och android samt program för dator.

Sen är ju mjukvaran lite begränsad men man kan spela upp det mesta och integrera det med spotify och en rad andra musik tjänster.

Eftersom högtalaren är kopplad till ditt wifi så kan alla enheter som är kopplade trådbundet eller trådlöst och ligger på samma nätverk spela upp på högtalaren/högtalarna sålänge dom har appen och har anslutit till det befintliga systemet som är uppsatt, men första gången sätter man ju upp det en gång sen efter de kan man ansluta med nya enheter och inställningarna ligger i högtalaren/högtalarna och inte specifikt i telefonens mjukvara.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Som jag redan skrev ovanför finns det app för telefon/surfplatta både ios och android samt program för dator.

Sen är ju mjukvaran lite begränsad men man kan spela upp det mesta och integrera det med spotify och en rad andra musik tjänster.

Oh lade inte märke till dator. Men någon optisk TV kabel hittas inte på i någon av modellerna vad jag sett. Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mulle0216: Stämmer. Det är playbaren som gäller för TV-ljud.
Notera att du alltså inte får ut ALLT ljud från datorn till en Sonos-enhet. Det är BARA det som appen kan hantera som kommer ut i högtalaren. Inte youtube m.m. alltså.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

En annan teknik som kan vara värd att utforska är google chromecast audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle0216:

Tack för snabba och kloka svar. Kan jag spela upp från datorn med Sonos Play 1, 3 eller 5? Trådlöst?

EDIT: Eller är det bara för mobil?

Ja, men bara lokalt musik. Dvs. inte Youtube/andra tjänster eller ljud som kommer IFRÅN datorn.

Skrivet av BaZZe:

Som jag redan skrev ovanför finns det app för telefon/surfplatta både ios och android samt program för dator.

Sen är ju mjukvaran lite begränsad men man kan spela upp det mesta och integrera det med spotify och en rad andra musik tjänster.

Eftersom högtalaren är kopplad till ditt wifi så kan alla enheter som är kopplade trådbundet eller trådlöst och ligger på samma nätverk spela upp på högtalaren/högtalarna sålänge dom har appen och har anslutit till det befintliga systemet som är uppsatt, men första gången sätter man ju upp det en gång sen efter de kan man ansluta med nya enheter och inställningarna ligger i högtalaren/högtalarna och inte specifikt i telefonens mjukvara.

Du behöver inte appen för att spela upp "lokalt innehåll". Högtalarna dyker upp som medieström under nätverket.

Skrivet av Rydisen:

@Mulle0216: Stämmer. Det är playbaren som gäller för TV-ljud.
Notera att du alltså inte får ut ALLT ljud från datorn till en Sonos-enhet. Det är BARA det som appen kan hantera som kommer ut i högtalaren. Inte youtube m.m. alltså.

Jag har det såhär på min dator

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Införskaffandet av Högtalare

Tjenare, lade upp en tråd igår och frågade lite om vad för högtalare som är bra för ett rum på ca 15 kvadrat.

•Sonos Play 1, 3 eller 5
Pros: Extremt smidiga och clean design
Kan kopplas vidare och enkelt bygga på.
Riktigt bra ljud
Cons: Spelar inte upp allt ljud, endast lokalt ljud och tjänster som mjukvara stödjer kan spelas upp.

•Bose Companion 5
Pros: Stilren
Cons: Mycket sladdar som måste gå till datorn vilket inte är så smidigt för min del.

Hjälp! Kraven är:
•Trådlös uppspelning ska vara en möjlighet
•Bra ljud ofc. Föredrar WiFi
•Spela upp allt ljud som spelas från utgående enhet.
•Stilrent
•Helst flera högtalare med en subbas men detta är inget krav.

EDIT:: Någon som testat en Heos Homecinema (https://www.hifiklubben.se/hogtalare/hogtalare-till-tv/heos-b...) och vet hur bra ljud den har för musik? Samt vilka tjänster stödjer den och hur bra tycker ni den är? Värd och köpa?
Let's see what you can do for me.

Permalänk
Medlem

Möjligheterna är oändliga.
Var har du för dator som du vill spela trådlöst från?
Mig veterligen så är Airplay enda lösningen för att få ut ALLT ljud ur datorn över WiFi.

HEOS HomeCinema låter helt okej, men blir väl konstigt om du ska ha den till datorn? Du är även låst till subben som följer med, och det blir bluetooth som gäller för ljud från datorn.

Argon Octave 4A/5A och en Dali E9a kommer piska HomeCineman.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Möjligheterna är oändliga.
Var har du för dator som du vill spela trådlöst från?
Mig veterligen så är Airplay enda lösningen för att få ut ALLT ljud ur datorn över WiFi.

Har en HP PRO3500 modifierad lite grann

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Grejen är den att jag gillar looken av soundbars. Vet bara inte hur det funkar för musik, då de flesta är byggda för TV ljud. Om vi bortser oss från datorn och jag bara vill ha trådlös till mobil, spela upp största del youtube och Spotify, vad har jag då för möjlighet? EDIT:: som är bra för musik då ofc, stilren o helst då en soundbar

BTW om man connectar sin dator med bluetooth till en högtalare/soundbars eller whatever, kommer inte allt ljud ut då?

Razer Leviathon?

Permalänk
Medlem

@Mulle0216: Det är bluetooth som gäller för ljud från youtube etc. (Du hade krav på WiFi)

Gillar looken, hur? Har du tänkt på placeringen?

Återigen, vad har du för mobil? Anledningen till att jag frågar är ifall du har möjlighet till Airplay, något jag skrev i ovan inlägg som jag inte vet ifall du har läst....

Gå in till en HiFi-klubben butik och hör dig för.

Jag tror som sagt på ett par Argon Octave, men valet är helt ditt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

@Mulle0216: Det är bluetooth som gäller för ljud från youtube etc. (Du hade krav på WiFi)

Gillar looken, hur? Har du tänkt på placeringen?

Återigen, vad har du för mobil? Anledningen till att jag frågar är ifall du har möjlighet till Airplay, något jag skrev i ovan inlägg som jag inte vet ifall du har läst....

Gå in till en HiFi-klubben butik och hör dig för.

Jag tror som sagt på ett par Argon Octave, men valet är helt ditt.

Jag läste vad har du för dator, men mobil är iPhone 5 så AirPlay har jag. Om jag skrev WiFi var krav så skrev jag fel. Meningen var iaf att jag tror WiFi har bättre kvalité än bluetooth, men om möjligheterna blir större med bluetooth jämnas väl detta ut :).
Till looken då, jo du är inne på rätt spår. Mitt rum är nämligen konstruerat på ett väldigt fint, men opraktiskt sätt, så tänker mig ha högtalaren / na vid TVn o då gillar jag baren. Fråga mig inte varför... Spelar mest konsolspel så blir bäst att ha ljudet där så det kommer framför o inte bara till ett öra.
Återigen, vad tror du om en Leviathan?
Tack för dina åsikter!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Mulle0216 *Trådar sammanfogade*

Observera att det fortfarande inte är tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne. Vänligen se till att detta ej upprepas.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Mulle0216: Då förstår jag lite bättre tror jag!

HEOSen kan absolut vara ett alternativ.
Här har du samma bar fast förutom HEOS- och spotify connect-delen.
Återigen, har du nära till HiFi-klubben är det vettigast att åka in och lyssna först.

Razern är liten och billig, så den lär låta litet och billigt också. Såklart helt upp till dig vilka ljudkrav du har!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

@Mulle0216: Då förstår jag lite bättre tror jag!

HEOSen kan absolut vara ett alternativ.
Här har du samma bar fast förutom HEOS- och spotify connect-delen.
Återigen, har du nära till HiFi-klubben är det vettigast att åka in och lyssna först.

Razern är liten och billig, så den lär låta litet och billigt också. Såklart helt upp till dig vilka ljudkrav du har!

a) bor i lilla Blekinge
b) hört mycket gott om Leviathan men ska ta det i åtanke samt ta en titt på den du skicka

Skickades från m.sweclockers.com