Standardiserade mått på lite olika saker?

Permalänk
Medlem

Standardiserade mått på lite olika saker?

Hej,

Finns det någonstans där man kan läsa olika standard mått på komponenter typ moderkort, psu och så. Tänker då inte storleken på själva moderkortet utan snarare storlekar för io plåtar och annat som man bör hålla koll på vid byggnation av ett chassi. Någon med koll?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec:

Har du provat att googla? Svaren på dina frågor är inte svåra att hitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Finns det någonstans där man kan läsa olika standard mått på komponenter typ moderkort, psu och så. Tänker då inte storleken på själva moderkortet utan snarare storlekar för io plåtar och annat som man bör hålla koll på vid byggnation av ett chassi. Någon med koll?

http://www.formfactors.org/developer%5Cspecs%5Catx2_2.PDF

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

@FlashTec:

Har du provat att googla? Svaren på dina frågor är inte svåra att hitta

Nej inte så svårt att hitta men lyckades inte hitta någon sida med all info samlad på en och samma sida

Bra sida dock tycks ju alla uppgifter vara i tum, något förslag på liknande fast med mm som standard?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Gånga det med 25,4 så vips!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Nej inte så svårt att hitta men lyckades inte hitta någon sida med all info samlad på en och samma sida

Bra sida dock tycks ju alla uppgifter vara i tum, något förslag på liknande fast med mm som standard?

Varför måste det vara från EN sida?

Och inte så svårt att räkna om från tum till millimeter

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Nej inte så svårt att hitta men lyckades inte hitta någon sida med all info samlad på en och samma sida

Bra sida dock tycks ju alla uppgifter vara i tum, något förslag på liknande fast med mm som standard?

Som tidigare skrivet i tråden så är det ju VÄLDIGT lätt att omvandla från tum till mm.

[tum]*25.4 =[mm]

Sen är ju alla mått i brödtexten redan översatta till mm-mått i det dokumentet.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Som tidigare skrivet i tråden så är det ju VÄLDIGT lätt att omvandla från tum till mm.

[tum]*25.4 =[mm]

Sen är ju alla mått i brödtexten redan översatta till mm-mått i det dokumentet.

Så bra att jag förstod vad jag läste, tack alla. Det här gör nog saken lite lättare att börja räkna på saker

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB